Bukefalos 28 år!

Varför är inte valpen registrerad?

S

Sandradeluxe

Om både mamman och pappan har stam och är registrerade, varför har man som uppfödare (i detta fall en privatperson) inte registrerar valpen då?
Det verkar förövrigt vara en väldigt fin och stabil valp (har dock endast haft kontakt med personen via telefon och fått bilder via mail). Kan man i efterhand registrera valpen?
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Inom vissa raser så måste mamman och pappan ha gått igenom vissa test för att få regga sina valpar....


Du kan inte registrera valpen i efterhand i SKK. Men i jordbruksveket.

TROR jag!
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

För att man inte är medlem i SKK kanske?

Eller om det är en ras där det krävs vissa saker av föräldrarna för att kunna reg. valpar. Tex gdk vallhundsprov för BC eller hd-röntgen för vissa raser.

Fråga uppfödaren varför valpen inte är registrerad!
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Det går inte att registrera in en valp i efterhand. Tänk på att om den ej är registrerad i SKK, så räknas den som en blandras, ifall det är så att det är en bruksras du köper. Den får isåfall inte tävla i bruksgrenar, och inte heller ställas ut (utställningsförbudet gäller för alla oreggade hundar, inte bara bruksraser)


Säger som Kamomilla, FRÅGA varför den ej är reggad, det ligger alltid någonting konstigt bakom sådant (t.ex att föräldrarna inte är godkända för avel, inte ögonlysta/röntgade om det krävs inom rasen, att uppfödaren blivit utesluten ur SKK osv.). Tycker att sånt osar alldeles för mycket skumheter.


Och en "registrering" i jordbruksverket är endast en ägarregistrering, inget annat.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Kan även vara så att tikägaren/uppfödaren inte betalat valpavgiften till hanhunden och denna då ej skrivit på de papper som krävs för att kunna registrera valparna.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Japp, det är ännu ett av alla exempel som finns :). Och även där blir utfallet det samma, man "fastnar" med en hund som räknas som blandras, även om man var ute efter att köpa en renrasig.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Gäller alla SKK raser, inte bara brukshundar.

Oftast ligger det en hund begravd om sk renrasiga hundar inte är reggade i SKK, eller stambokförande klubb.

Kan vara , som nämnts, att någon eller båda föräldradjuren saknar erfoderliga hälsotester eller arbetsprov, eller MH (MH krävs för att regga bruksraser), kan oxå vara att uppfödaren är utesluten ur SKK eller har regförbud, eller att någon eller båda föräldrarna är belagda med avelspärr.
:devil:

Till TS, köp inte en sådan hund, stöd inte oseriös avel!
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Givetvis inte bara bruksraser :D. Fick med ett syftningsfel i min mening :o, det jag menade var att om man köper en bruksras för att tävla i bruksgrenar, så får man inte göra det om den inte är registrerad. Man får ju dock tävla i t.ex lydnad och agility även med blandraser.

Det var det jag försökte få fram :D!

Håller med i allt annat du säger :bow:!
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Tack för svaren och givetvis borde jag ju tänkt lite länge än näsan räcker när det gäller varför valpen inte är registrerad.
Hursom har jag frågat varför valpen inte är registrerad och fick i svar att det beror på att dom inte hunnit registrera kennels namn än..
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Är det tredje kullen?

Om inte så spelar det absolut ingen som helst roll att de inte hunnit få kennelnamnet godkänt innan registrering. De bör om det är tredje kullen ringa skk och höra hur de ska göra för att regga valparna om kennelnamnet inte är godkänt och klart ännu.

Är allt ok, så bör det nog gå att ordna kan jag tänka mig.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Får jag bara fråga vilken ras det är du tittar på?

/Swat
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Jag kikar på bullterrier.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Okej!

Som du säkert redan vet så har just denna ras ganska många rasbundna sjukdomar som skall utvärderas INNAN en hund får användas i avel.

Jag är inte så insatt i rasen men har för mej att i all fall patella-luxation, hjärta, ögon, urinprotein/keratin(?) och hud i alla fall är några av de tester dom hunden måste ha genomfört och förklarats "frisk" ifrån.

Om en uppfödare har hundar som inte klarar dessa tester och ändå väjer att para så kan valparna inte reggas.

Det tar ca 6 månader att få ett godkänt kennelnamn. Om denna uppfödare ansökt om detta men ännu inte fått reslutat eller om nament ej godkänts så går det att kontakta SKK och fråga hur h*n skall lösa det med valparna!

Så varningsflaggorna viftar VILT från detta soffhörn i alla fall!!

/Swat
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

På SKK:s hemsida om registreringsbestämmelser om Bullterrier finns det ingen notering öht. om något som hindrar registrering.
Att sen rasklubben har andra rek. för avel är en helt annan sak.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Har uppfödaren registrerat 2 kullar räcker det att ansökan av kennelnamn är inskickad till SKK för att få registrera den tredje kullen. Utdrag ur registreringsbestämmelserna:

"7. Uppfödaren skall ha ansökt om kennelnamn
senast i samband med
registrering av sin tredje kull född
efter 1985-01-01."
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Okej! My bad!!

Och om det du skriver stämmer så är det ju ÄNNU konstigare att valparna inte reggas!!

/Swat
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Inte hunnit registrera Kennelnamn än? Om det är inlämnat till SKK är det inga problem om det inte blivit godkännt ännu.

Eller är det så att dom inte hunnit lämna in om kennelnamn? Men hur lång tid tar det då? 5 minuter att fylla i ett papper? Troligen sånna som bara är ute efter pengar o inte har som för avsikt att registrera valpar över huvud taget?

Stora varningsklockor ringer o köp inte valpen om den inte är registrerad!!!
Att registrera den i jordbruksverket är inget bevis på att den är renrasig utan den går då som vilken blandras som helst.
 
Sv: Varför är inte valpen registrerad?

Om jag skulle köpa en hund av en ras ,ed så mycket problem så skulle jag absolut kolla upp allt det Swat nämner.

kl
Att uppfödarna inte hunnit få kennelnamn är bara bull som ursäkt till varför valparna inte är registrerade i SKK.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp