Varför är just din tränare så bra?

TeamLundVer

Trådstartare
Tänkte kolla vad övriga hästsverige tycker är bra med deras tränare, inser ju att det antagligen kommer att skilja sig lite från person till person vad man tycker är bra. Så kom igen nu alla, skulle vara jättekul om man kan sammanställa åtminstone några egenskaper som alla vill ha av våra tränare. (OBS namnge INTE din tränare!!!)

Jag kan börja..

Dressyrtränare: Jag tycker att hon är bra för att hon är hård, men ändå berömmer när vi gör rätt, hon får mig att bli tuffare mot min häst så att han inte kommer undan med vad som helst. Noggrann.

Hopptränare: Han får mig att våga mycket mer än vad jag egentligen gör, har verkligen höjt mitt självförtroende, omväxlande teknisk träning.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Hopp: För att han får mig att verkligen ge det lilla extra och han har verkligen höjt min lägstanivå otroligt. Han är benhård och gör så svåra övningar ibland att man undrar om han tror att jag är en WC ryttare, men han blir aldrig arg, ingenting är hästens fel och han har alltid konstruktiv kritik.
Och vi tar oss igenom alla hans övningar utan problem även om jag inte tror att vi ska klara det. :angel:

Dressyr: Hon är tuff, petig och kan skrika :D
Jag älskar hennes träningar och hon får mig verkligen att utvecklas hela tiden.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Hon är lugn, vill (och kan oftast) hjälpa alla ryttar- och hästtyper, är bra på att förklara och är öppen och glad.

Trivs jättebra med henne, och min förra häst - av den lite stressade sorten- drog oftast en djup suck av lättnad när hon såg henne vid ridbanan... ;)
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

KL
Hon är ärlig,
säger inte att jag är ett hopplöst fall,
noggrann,
bra på att förklara vad jag ska ändra med min sits t.ex och jag ser resultaten direkt.
Förklarar om jag undrar över något
och har lätt att skratta åt-..ehh.. jag menar ''med'' ...mig.. :angel:
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

hopptränaren är kanon hon vet precis vad jag och hästen tar oss över, hur mycke hon kan kräva och framförallt vad mitt självförtroende pallar med! :p

Dressyrtränare har jag ingen bra än!
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

rider än sålänge på ridskola men hoppas att ja får va me endå?
Hon är alltid glad och har välldigt roliga övningar och jag tycker jag lär mig mycket med henne trots att vi är typ 9-10 i gruppen. hon är bra på att ge beröm men kan även säga till ifall man gör fel. hon är jättebra tycker jag!:D:bump:
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

hopp: oh,jag bara ääslkar honom! är mkt mkt tuff o sträng! har jobbiga övningar och ser ALLT! bästa tränaren jag någonsin ridit för!!! sen tävlar både han och hans döttrar på hög nivå

dressyr: hon är lite mesig(nästan för) men hon får min ponny att gå så fruktansvärt bra!
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Främst för att hon har samma syn på ridning och hästar som mig. Men hon är även pedagogisk, har bra övningar, skrattar mycket vilket gör mig glad och avspänd och hon kan alltid förklara om man frågar något. Hon kommer dessutom till anläggningen jag står på vilket är en fördel om man inte har varken egen transport eller bil. Hon får mig att kämpa och är helt underbar helt enkelt. :love:
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

hon vet precis vad som krävs av ryttaren för att få hästen att gå som bäst, alltså alla olika hästar! hon är duktig och kör hårt men berömmer mycket! och berättar varför man skall göra si och så och hur man kan förhindra såna o såna saker, hon pratar mycket och förklarar på ett bra sätt

hon är en duktig tävlingsryttare som inte alls tar så dyra priser!
hon e så himla duktig!!
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Dressyr:
-Hon berömmer mycket. Hon säger jättesnälla saker om både mig och hästen! :D *stolt*
-Lägger nivån på min och hästens nivå utan att man känner sig dålig. :o För nivån känns inte så hög ibland...
-Hon kommenterar lagom mycket. Inte tusen saker på en gång, men hon är sällan tyst heller :p
- Jag vet att hon är duktig själv och har mycket erfarenhet, men mest viktigt för mig är hennes pedagogik!
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Dressyr:
*Jag vet att hon vet vad hon snackar om så jag lite på henne till 100%
*Oehört bra på att se vad man gör för fel och säger från direkt
*skit bra på att förklara hur jag ska göra och framför allt VARFÖR jag ska göra just så
* sparsam med brömmet berömer bara när jag faktist gör rätt
*säger ALLTID i från om man gör nåt fel Om det så gäller utrustning eller hur man hanterar hästen i övrigt (det är dock mågas "problem" när de rider för henne, inte alla som uppskattar ärligheten så att säga)
*Avslutar alltid det vi har börjat på slutar inte bara för att klockan visar att det gått en timme utan håller på tills vi lyckats.
*Alltid intesserd över hur hästes utveckling ser ut för övrigt. Innan man sätter i gång så får jag alltid redovisa för exagt vad jag gjort sen sisst och hur hästen kännts i hoppning osv.

Jag gillar min dressyr tränare:D
TYvärr trivs jag inte med min hopptränare så oehörtbra så jag kan nte skriva s mycket mer än att jag tycker hans övningar är rätt bra. Tycker han har lite för dålig koll på de olika ekipagen och vad de kan trots att alla tränat för han länge.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Dressyr
- Hon lägger hela sin själ i att förklara för mig.

- Hon hoppar mer än gärna upp på min hästs rygg för att visa hur hon menar om jag inte förstår, eller för att känna hur hon känns att sitta på och vart problemet ligger. I princip rider hon nästan lite varje gång, vilket är super för mig iom att jag kan få se ur ett annat perspektiv från marken också och lära mig hitta problemen och lösningarna.

- Hon är väldigt duktig på att förklara hur hon tänker och varför hon gör si eller så.

- Hon får mig och Ella att utvecklas OTROLIGT mycket bara under en enda timme. Rider kanske 10 gånger per år samanlagt för henne, dock brukar jag åka till dem med Ella under loven och så, och då blir det ju såklart flera dagar i streck.

- Hon kommenterar inte hela tiden, utan visar och när jag förstått får jag prova lite själv och när jag hittar knapparna berömmer hon :)

- Hon förklarar ofta efteråt varför sättet/övningen är bra, hur det kommer att hjälpa oss att utvecklas och hur jag ska öva det i fortsättningen. Jag känner henne väldigt väl och kan ställa frågor och diskutera sådant jag inte förstår.

- Men framför allt är det hennes sätt att rida på jag gillar. Det är mjukt, harmoniskt och bygger på samspel med hästen. Ingen press eller spänning, utan allt går ut på att bygga upp hästen och göra den stark, smidig och känslig :bow:
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Dressyr: Hon har ett fantastiskt öga för när hästen arbetar rätt. I samma millisekund som jag känner att "nåt" hände är hon där typ "kände du?" Hon ser allt, tidigare tränare har ibland berömt fast det kändes som det gjorde för fem minuter sen och varken då eller nu kändes bra.
Hon är kunnig, välutbildad, har ett enormt kontaktnät och framför allt är det NO MERCY som gäller. Sitt rätt, rid bättre! Det finns liksom ingen genväg eller fjäsk och gulligull utan det är benhårt på den punkten: man SKA sitta ordentligt, INTE dra i munnen och RIDA ordenligt, inte åka häst. Kanske inte passar alla men aj löööv it :love:

Samtidigt är hon rolig och trevlig som person utanför träningarna.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Dressyrtränare - Hon funkar otroligt bra med hästen jag rider (det är lika viktigt som att dte är en bra tränare) Hon vet vad hon pratar om och kan förklara på många olika sätt så man förstår alltid på något sätt. Hon förklarar varför jag ska göra vissa saker och vad som händer om jag skulle göra så här istället.

Hopptränare - Jag är hoppryttare från grunden. Min tränare är enormt petig. nogrann med sits, väg, blick, balans, takt, tempo ja allt måste vara perfekt. Han gör grymt kuliga övningar.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Min dressyrtränare är fantastiskt bra! :D
- Hon kan läsa varje häst och ryttare och plocka fram den övning som passar dem bäst, eller den övning som löser problemen bäst.
- Hon har lång erfarenhet och kan förklara alla problem och situationer som man kan komma i, även de som inte handlar om just ridningen.
- Hon förklarar allting väldigt bra.
- Hon är inte rädd för att ge vare sig kritik eller beröm.
- Man känner sig glad och inspirerad när man går från hennes träningar, även om det har gått dåligt.
- Hon är engagerad!
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Min tränare är snäll, aldrig omöjlig och lyssnar. Dessutom har hon en tanke bakom det hon gör, så att man hela tiden gör framsteg.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Hopptränare : Pedagogisk, ärlig och säger alltid ifrån när man gör fel och berömmer när man gör rätt. Otroligt duktig med unghästar och har alltid en röd tråd i allt man gör.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Jag kan börja med att tala om att jag började rida akademisk dressyr för ca 1 år sedan.
Pga nyfikenhet och nu är jag fast:bow:

Nåväl, har två tränare i dressyren.
Hon: lugn, påhittig med olika övningar, SER ALLT, får mig att växa tillsammans med pållen, ser fel och brister och tar tag i dom med en gång.
Han: Som ovan, ställer frågor så att man själv får lista ut vad som är galet eller vad som man gör rätt. Viktigt att förstå vad man gör!

Hopp: bra övningar, konktreta tips, rolig. Rättar till felen med en gång.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Min tränare är så bra för att hon lär mig analysera min ridning. Om jag vad som felar och varför kan jag också lösa problemet. Hion hjälper mig att få ridningen att fungera alla dagar och inte bara just på lektionerna.
 
Sv: Varför är just din tränare så bra?

Dressyr: snygg,trevlig, humor,tålamod, kan förklara så man förstår. Har ingen betydelse vilken häst du har. Duktig, tränar mig och pratar inte med alla andra under tiden.Han säger inte så mkt om sitsen men jag och en kompis har kommit överens om att det är bara för att vi rider så jävla bra.:banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 395
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 586
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp