Bukefalos 28 år!

Varför blandras?

Niyama

Trådstartare
Har suttit och läst annonser på blocket och ser att det svämmar över av alla möjliga blandningar. Jag kan inte se någon fördel med att köpa blandras, särskilt inte som valp. Tar man en äldre omplacering så ser man ju lite mer vad det blivit för hund + att man inte direkt stödjer buskavel avel på samma sätt som om man köper valp från uppfödaren.

Jag begriper inte alls varför man väljer blandras. Billigare visst, men då kan man ju vänta ett par månader till så har man en renrasig.

Varför?
 
Sv: Varför blandras?

Tänker inte på något sätt vara "för" blandras i tråden,men har en själv idag. Då jag inte har några tävlingsambitoner,inte är intresserad av utställning,¨å ser jag heller inget fel med en blandras,så varför inte. Jag har inga planer på att avla,min hund är en snäll och go sällskapsund, Jag är nöjd helt enkelt.

Däremot så kommer mitt nästa köp handla om en renrasig. Är intresserad av att göra lite mer av min nästa hund och ser fördelarna med en renras. Min blandras har däremot vart ovärdelig som en förstahund och jag ångrar inget,Jag har ju fått chansen att träna på min "första hund" utan att vara stressad till att inte nå upp i någon nivå på hunden och dess rasklass.

Nu vil jag eventuellt träna/tävla med min nästa hund,men hade inte kraven vart mer än sällskap/träning på egen nivå,hade jag fullt struntat i om hunden var renrasig eller inte, Bra föräldrar och en trevlig hundstam bakom, ger mig helt tillräcklga krav på en hund..

.
 
Sv: Varför blandras?

Åh, en blandis/renras-tråd. Hämtar pop-corn.

Annars kan du nog söka i forumet, ämnet och stötts och blötts ett antal gånger.
 
Sv: Varför blandras?

Tycker absolut inte det är fel på blandrashundar!

Men många blandrashundar är det ju faktiskt fel på.
Det finns onekligen MÅNGA olika raser, MÅNGA individer och ännu fler kombinationer. Det är klart att vissa kombinationer och individer blir/är helt tokiga/sjuka/mentalt skräp/etc. Och då kan man inte säga att det inte är fel på dem, för det är ju precis det som det är.

Bara för att du eller någon du känner har en blandrashund som är frisk och glad och mår bra betyder inte det att ALLA blandrashundar gör det.

Och då har jag inte ens gått in på vilka krav man bör ställa på uppfödarna än...
 
Sv: Varför blandras?

Folk köper blandraser för att dom är billigare, ofta mer lättillgängliga (behöver ju inte leta länge precis, blocket svämmar ju över tex) folk tror också att blandraser är mycket friskare än renras.

Många känner kanske tiken och vill ha en lika snäll och söt hund som henne :grin:
Dessutom så tror många att tiken kommer leva ett friskare liv om den fått en kull valpar :confused:

Sen glömmer dom bort att man har ingen aning om vad man avlat på, förutom att man har träffat mamman som är såååååååå snäll och söt :grin:
 
Sv: Varför blandras?

Jag är inte emot blandrashundarna -utan blandrasaveln.
Blandrasavel har i sig inget direkt syfte och det känns lite som att man ska avla på sin hund för att den är snäll. Men även grisen är snäll... Jag tycker avel ska handla om mer än att avelsdjuren ska vara snälla. Hos balndrashundarna saknar man helt koll på ärftliga sjukdomar osv.

Det finns så mycket hundar idag så man ska inte föda upp nya individer för att man "tycker det kan va kul med valpar" eller för att "lilla Maja ska ha valpar för hon e ju sååå snäll".
 
Sv: Varför blandras?

Men många blandrashundar är det ju faktiskt fel på.
Det finns onekligen MÅNGA olika raser, MÅNGA individer och ännu fler kombinationer. Det är klart att vissa kombinationer och individer blir/är helt tokiga/sjuka/mentalt skräp/etc. Och då kan man inte säga att det inte är fel på dem, för det är ju precis det som det är.

Bara för att du eller någon du känner har en blandrashund som är frisk och glad och mår bra betyder inte det att ALLA blandrashundar gör det.

Och då har jag inte ens gått in på vilka krav man bör ställa på uppfödarna än...

Så du säger att det inte finns renrasiga som får dessa problem med? :)
 
Sv: Varför blandras?

Tänker inte på något sätt vara "för" blandras i tråden,men har en själv idag. Då jag inte har några tävlingsambitoner,inte är intresserad av utställning,¨å ser jag heller inget fel med en blandras,så varför inte. Jag har inga planer på att avla,min hund är en snäll och go sällskapsund, Jag är nöjd helt enkelt.
Men varför köpte du blandras? Alltså, nu blev du nöjd men den känns som att risken att få en hund som inte motsvarar förväntningarna är större om man köper blandras? Det känns mer vågat.

Min blandras har däremot vart ovärdelig som en förstahund och jag ångrar inget,Jag har ju fått chansen att träna på min "första hund" utan att vara stressad till att inte nå upp i någon nivå på hunden och dess rasklass.
Detta förstod jag inte? Även om man köper renrasigt så behöver man ju inte välja en typisk bruksras.

Nu vil jag eventuellt träna/tävla med min nästa hund,men hade inte kraven vart mer än sällskap/träning på egen nivå,hade jag fullt struntat i om hunden var renrasig eller inte, Bra föräldrar och en trevlig hundstam bakom, ger mig helt tillräcklga krav på en hund..

Det jag tänker är ett problem oftare med blandraser än med renrasiga är att man inte har koll på sjukdomar på samma sätt.
 
Sv: Varför blandras?

Det är väl främst folk som ska ha sin första hund, och inte alls tänker efter. De vill ha en som är billig, söt och tillgänglig. Dessa hundar måste man inte köa till, uppfödaren ställer inte en massa krav på en osv. De tänker "jag ska inte tävla/ställa ut". Längre än så tänks det inte.

(Det finns renrasiga hundar med färgfel o.dyl, och även helt "perfekta" renrasiga hundar som man inte måste tävla med eller ställa ut.)
 
Sv: Varför blandras?

Jag är inte emot blandrashundarna -utan blandrasaveln.
Samma här. Jag har träffat friska sunda och trevliga blandraser men det känns som chansen att få en sån hund (som dessutom passar ens ändamål) är mindre om man köper blandras. Och jag tycker inte att blandrasaveln ska stödjas, vilket man ju gör om man köper blandras från uppfödaren.
 
Sv: Varför blandras?

Det är väl främst folk som ska ha sin första hund, och inte alls tänker efter. De vill ha en som är billig, söt och tillgänglig. Dessa hundar måste man inte köa till, uppfödaren ställer inte en massa krav på en osv. De tänker "jag ska inte tävla/ställa ut". Längre än så tänks det inte.

Men det finns ju en hel del raser som man inte behöver köa för att få köpa. Och om det är ens första hund så borde det vara ännu viktigare med en seriös uppfödare som kan vara behjälplig?
 
Sv: Varför blandras?

Det är precis det som folk inte tänker på!

Hundarna kan vara okej, men den som fött upp hunden har troligen gjort det för att tjäna pengar. Rashundsuppfödare tjänar inga stora summor på sina kullar.
 
Sv: Varför blandras?

Ja, det är vad jag säger.
Men jag säger däremot inte inte att alla renrasiga hundar alltid är friska - utan att när det finns register på allt från mentalitet och höfter till ögon är riskerna betydligt mindre. Du vet vad du får på ett helt annat sätt.
 
Sv: Varför blandras?

Egentligen är jag emot blandrasavel, för det är ett himla "ohh jag kan tjäna pengar på valparna!" och "du har en söt hund och jag har en söt hund! DET HADE BLIVIT SÅÅÅ FINA VALPAR!" Nej tack. Dock kan jag tänka mig ta ann en till omplacering, olyckor eller en blandras mellan två raser, där aveln är seriös och blandningen fungerar!

Exempel:
Papilion/Chihuahua = Fungerar
Schäfer/Labrador = Fungerar
Cocker/pudel = Fungerar
Amstaff/Border collie = Har svårt att tänka mig att det är lämpligt.
Terrierraser blandat med för energiska hundar = Nej, har sett såna blandningar, inte lyckat mentalt eller psyk. (vad jag har träffat på!)
Korsningar mellan små raser och stora. = NEJ

Nu finns det säkert de som fungerar. Men jag tänker aldrig köpa mig en sådan hund.

Min är en blandras, riktig jäkla gatukorsning, (Tax, Shitzu, Cocker, Silkes terrier, sägs även att där finns cavalier och papilion i han.) men tog hand för han skulle avlivas och ingen ville ha han, så han omplacerades 2005 och kom hem till mig.

Och han är ingen perfekt hund. LÅNGT IFRÅN. Korta ben i förhållande till kropp, för höga höfter (vilket gör att han passgår ibland och går bredbent..), jobbiga hudproblem, problem med mungipor, har svårt att läsa andra hundar och är otroligt dominant. Mina släktingar (korkat, de har försökt locka in att få para med min hane. Tacka gudarna att vi valde att kastrera han!) har avlat på hans mors systers dotter. NÄSTAN ALLA, HAR PROBLEM MED ANDRA HUNDAR!

Visst, min renrasiga Welsh terrier har stora problem med psyket, han skulle ha avlivats tidigare. Så det finns renrasiga kullar som går åt helvete med. Men det känns lite som renrasiga och de som föder upp har lite större krav på sig. Du har oftare möjligheten att träffa andra ifrån fd kullar och deras andra hundar.

Visst olyckor händer, renrasavel går åt skogen mm. Men para bara för att det är roligt eller tror att man kan få in någon extra tusing. Nej tack, så stödjer jag inte. Varför para något som inte leder något vart? De som föder upp seriöst har iallafall en uppfödningsplan.

/En som är ruskigt trött på amstaff, galna blandningar och människor som parar om sina hundar gång på gång och lägger ut det på blocket..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blandras?

Har lagt märke till en till grej på Blocket. Alltså, folk skriver i ämnesraden "Chihuahua renrasig" t.ex. Och så när man klickar sig in på annonsen så står det "ej stamtavla". Nähe, och hur ska jag då veta att den är renrasig? :confused: Blir galen på dessa annonser som jag luras att klicka på.
 
Sv: Varför blandras?

Och då har jag inte ens gått in på vilka krav man bör ställa på uppfödarna än...

Det tycker jag är det största problemet, till förstagångshundägaren brukar jag alltid säga: "Välj inte ras, välj uppfödare"
Det finns säkert undantag, men blandisuppfödare har många gånger blivit det av en slump, få är pålästa och vet inte vilken skada man kan göra för hundens framtida liv genom att behandla valpen och/eller tiken fel.
 
Sv: Varför blandras?

Men varför köpte du blandras? Alltså, nu blev du nöjd men den känns som att risken att få en hund som inte motsvarar förväntningarna är större om man köper blandras? Det känns mer vågat.


Detta förstod jag inte? Även om man köper renrasigt så behöver man ju inte välja en typisk bruksras.



Det jag tänker är ett problem oftare med blandraser än med renrasiga är att man inte har koll på sjukdomar på samma sätt.

Jag käpte min blandras av en slump. Uppfödaren( som en bekant kände) hade en annan hund till salu (renrasig)som jag skulle titta på,men när jag väl kom dit "hittade" jag denna i en hundgård brevid den jag skulle titta på.

Jag "prövade" båda hundarna och föll för denna istället. Hon var resultatet av en tjuvparning och som pga av den tidigare ägarens sjukdom lämnat tillbaka henne som 4-månaders valp. Hon var 6 månader vid tillfället och jag kunde se lite vad det var för hund jag köpte:)

Nä,man kan välja vilken/vilka raser man vill naturligtvis. Nu var jag och tittade på en renras egentligen, och hade inga större tankar om tex tävlingar då heller.Det jag menar med att min hund blev en bra "förstahund" är att jag kunnat utveckla mitt intresse i lugn och ro,utan att upppfödaren (eller andra människor runt omkring) gett mig en bra stamtavla och har haft "krav/förväntningar" på att hunden "ska bli något".

Att det blev en blandras var helt en slump. Däremot träffade jag mamman till hunden och visste i vilket fall vilken ras pappan va(grannhunden). Så på ett ungefär visste jag även hur denna hunden skull bli rasmässigt.

Sjukdomsbilden har jag haft otur med. Min hund har allergi. Ingen av min hunds föräldrar har någon allergi (det kan dock finnas längre tillbaka),så trots allt ser jag det som en slump. Det känns inte som någon garanti att en renras/blandras har mer eller mindre allergier.
 
Sv: Varför blandras?

Ja, det är vad jag säger.
Men jag säger däremot inte inte att alla renrasiga hundar alltid är friska - utan att när det finns register på allt från mentalitet och höfter till ögon är riskerna betydligt mindre. Du vet vad du får på ett helt annat sätt.

Vilket gör att man har möjlighet att göra ett aktivt val - en ras med få rasbundna sjukdomar och friska linjer. DET ökar chansen till en frisk hund. Köper man en renrasig av osund/sönderavlad/sjuk ras får man liksom skylla sig själv...
 
Sv: Varför blandras?

Det sättet att köpa blandras förstår jag något mer, att man "råkar snubbla över en". Det jag verkligen inte fattar är de som läser på Blocket och ser en schäfer/amstaff/rottweiler och tänker "ja, den måste jag ha!". Det kryllar ju av skumma blandningar sorgligt nog.

Sjukdomsbilden har jag haft otur med. Min hund har allergi. Ingen av min hunds föräldrar har någon allergi (det kan dock finnas längre tillbaka),så trots allt ser jag det som en slump. Det känns inte som någon garanti att en renras/blandras har mer eller mindre allergier.

Nej, garantier får man ju aldrig men det känns tryggare att välja renrasigt och allergier är ju vanligare hos vissa raser än andra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 281
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 034
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 084
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp