Bukefalos 28 år!

Varför blidde det så??

Status
Stängd för vidare inlägg.

MoonFlight

Trådstartare
För ett par dagar sedan så gjorde jag det lilla misstaget att efter jobbet lägga mig ner på golvet för att sträcka ut en stund. Men tror du jag kom upp efter det eller? Är i V.20 just nu.
När jag skulle resa mig upp så gjorde det såååå ont vid svanken/svanskotan och ner på baksidan och innuti låren. När jag hade benen böjda kunde jag inte ta dom mer än max 1 dm åt höger/vänster för att det skar i hela "svank-området". Det tog mig 45 min att ta mig upp från golvet och lyckas vända mig och då fick jag ändå hjälp från att jag satt på huk och upp till stående.

Fick även samma sorts smärta när jag jobbade och hade stått upp länge. Om man råkade vinkla sig lite fel skar det och man höll nästan på att sjunka ihop på golvet. Inte alls bra det.

Varför bli det så för? Tycker det är ganska jobbigt.

/ Jess - En som inte lägger sig på golvet något mer =)
 
Sv: Varför blidde det så??

Misstänkte att det var det men inte helt säker eftersom jag inte hittat någon beskrivning på vad fogl var eller varför man får det osv.
Jag har inte tid med sådant oxå... när jag får något blir det oftast värsta värsta av allt och kommer med största trolighet sluta med att jag blir sjukskriven igen... *suck*

Om någon kunde förklara varför man får fogl och vad det är osv skulle jag bli vääldigt tacksam!!
 
Sv: Varför blidde det så??

Hormonerna gör så att bäckenets 2 delar ( v och h) blir lösa, det blir som ett gumminband imellan dem för att barnet ska kunna komma ut. Och alla får inte ont eller lika ont. Vissa blir så lösa så de måste ha kryckor/rullstol! Gå med korta steg på jämnt underlag, gå ej i trappor och bär ej tungt. Vänd och res på dig i sängen med knäna ihop.
 
Sv: Varför blidde det så??

Ok då förstår jag lite bättre, men varför kommer det så tidigt? Hade det inte varit smidigare om man fick det i v. 30+ eller något eller då hinner det kanske inte tänja sig tillräkligt?!?
Vad räknas som att bära tungt?? :angel: 10 kg, 30?? Jobbar i butik (inte det bästa jag vet)...
 
Sv: Varför blidde det så??

Du kan få havandeskapspenning om ditt arbete är tungt och de inte kan ge dig andra sysslor! över 5 kg är tungt för mig... jag fick det i vecka 17...
 
Sv: Varför blidde det så??

Men havenskapsp får man väl inte förrän de 7 sista veckorna eller?? *förvirrad*

Har haft känningar av det det till och från i flera veckor men inte så farligt. Varför ska det vara så komplicerat att vara gravid? Varför kan inte allt hända utan att man får ont, mår illa osv??

Känner man av fogloss direkt om man lyfter tungt eller senare först? (lyfte lite bommar idag efter hoppträningen)
 
Sv: Varför blidde det så??

Tyvärr kommer inte alltid smärtan med en gång :crazy: Du får kolla upp det där med h.penning på försäkringskassans sida men sjukskriv dig annars.
 
Sv: Varför blidde det så??

Åh var trevligt, då har jag något att se fram emot då med andra ord :crazy: . Just nu är det helt ok, bara någon gång ibland det kan göra ont. Känns så jobbigt att bli sjukskriven igen bara, har precis kommit tillbaka efter en 5-6 veckor lång sjukskrivning pga illamåendet åså (fick ligga på sjukhus osv)...
Men man kan hoppas att jag inte får mer ont än jag haft... kan vänta ett par veckor i alla fall...
 
Sv: Varför blidde det så??

Var glad över att det kommer så sent. Jag fick de första känningarna för två veckor sen och jag är i v 13. Men jag har tidigare ryggproblem med mig i bagaget (överrörlig rygg).

Var framför allt försiktig med att lyfta saker samt gå långa sträckor, om du går så tänk på hållningen. Foglossningar/bäckenproblem (gravidrelaterade problem) är inget man kan träna bort utan det enda som hjälper är att vila. Igår fick jag för mig att jag nog kunde packa mina böcker och pärmar som ska flyttas till mitt nya jobb och idag har jag verkligen skitont, särskilt när jag hållt mig stilla en stund. Har man fröet till att det kan göra ont går det jättesnabbt om man tar i minsta lilla. Håller jag mig i skinnet känns det annars ganska ok normalt sett. Mocka en box som inte är alltför katastrofal kan jag klara men ungefär där går min gräns. Dressyr blir ganska jobbigt pga muskelanspänningen men uteridning nån timme med korta trav o galoppass går bra.

Jag tror bästa tipset är att känna efter hela tiden så att du vet när det är dags att dra gränsen. Vila mycket. Min filosofi är att under graviditeten är det fel tillfälle att vara superwoman och bevisa en massa, man vet ju inte vilka konsekvenser sånt kan få i kroppen.
 
Sv: Varför blidde det så??

Här finns förresten mer info och tips
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3476

Men allt stämmer inte på mig så jag tror att det bästa som sagt är att vara lyhörd och tagga ner så fort det börjar kännas som om du blir trött i ryggen/bäckenet. Du kanske är van vid att lyfta på rätt sätt iom ditt jobb så det är inte säkert att vad andra uppfattar som ett tungt lyft är det för dig.
 
Sv: Varför blidde det så??

När man har foglossning, och man skulle träna eller nåt, mot all förmodan. Kan det hända något som liksom är skadligt för barnet eller för mig då som kan ge framtida men.?
 
Sv: Varför blidde det så??

Man kan ju leva på som vanligt och träna så länge det inte gör ondare, men man kan enl vad jag har hört från sjukgymnast inte träna bort själva foglossningen genom att tex göra situps eller ryggövningar eller nåt.

Jag tror inte att man förvärrar själva foglossningen med fel rörelser, snarare att man ökar sin smärta och att det blir jobbigt i vardagen. Helst vill man ju leva på som vanligt och inte behöva anpassa sig hela tiden. Jag har inte läst nånstans att fel rörelser kan vara skadligt för barnet eller för en själv på sikt just vad det gäller foglossningen. Däremot kan man kanske skada sig själv eller barnet på andra sätt om man tar i (men alltså inte just på grund av foglossningen så vitt jag vet).
 
Sv: Varför blidde det så??

ischiasnerven kanske? då strålar det ner i benet och det går inte att röra sig pga smärtan, som att bli förlamad......
 
Sv: Varför blidde det så??

Tack för länken spännande att läsa om och bra att veta saker *tackar och bockar*
 
Sv: Varför blidde det så??

filiduttan skrev:
ischiasnerven kanske? då strålar det ner i benet och det går inte att röra sig pga smärtan, som att bli förlamad......

Ungefär så det känns som att man blir förlamad, beror det på att den hamnar i kläm på något sätt då eller?!?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 386
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 887
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 850
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 987
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp