Bukefalos 28 år!

Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag har vart misstänksam mot bomlösa tills jag faktiskt provade. Mest tyckte jag att de var fula som stryk!

Jag bytte till bomlös sadel för att dels är jag väldigt trött på att behöva byta sadel minst en gång om året för att hästen breddat och musklat om sig. Det är jobbigt, blir massa barbackaridning mellan sadlarna så jag måste sälja befintlig sadel innan jag har råd att köpa en annan och det blir svårare att hitta breda sadlar begagnat så det blir dyrt i längden. Sedan så är hästen levande och därmed rörlig och borde fungera bäst med något mjukare och följsammare och det gjorde han. Skillnaden är STOR och effekten kom omedelbart!

Jag rider mest dressyr, har en varmblodstravare. Och jag har bara positivt att säga om sadeln! Det känns som om jag och hästen förstår varandra betydligt bättre, det är ingen bräda (bom) emellan som ljuger för oss utan jag känner och det betyder att jag kan lägga på innerskänkeln när h'ästen släpper ner inner ryggmuskel istället för att bli hängandes i innertygeln morrandes att hästen är stel i innersidan...
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Gud vad snygg din ST dressage CC är, vill ha! :) Har dock inte så höga inkomster (Inte några inkomster alls, faktiskt. Endast utkomster) så.. När jag blir rik, då jäklar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag rider i båda det jag finner är att en bomlös är otroligt bekväm å man kan ha den till flera hästar. passar kannon att rida lång riter i för den är så pass bekväm. I övrigt så skulle jag nog ha haft en stor fördel å sluppit lägga ut en massa pengar på sadlar om jag hade köpt en bomlös till min i början istället för att börja med bomsadel. Min är en gammal ridskoleponny å jag har bytt bomvidd uppåt 3 ggr nu. Å numera finns det inga bredare sadlar som passar. Inte för att jag tror det kommer behövas. Men tänk att slippa byta en massa sadlar det första året vad mycket pengar man skulle ha kunnat spara + en del andra saker iochmed att hon växte ur första sadeln på 3 månader.
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Du sa att du hamnade i stolsits i Freeformen, ändrade du aldrig läge på stiglädrena?
Lätt som en plätt..

Har en Freeform själv och skulle nog aldrig kunna hamn i stolstis i den...
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag har fått hem min bomlösa för ett tag sedan och tja, min häst sa JATACK och ökade ryggaktiviteten med ca 100% redan efetr två pass. Han hittar sin form själv bara jag sitter hyfsat korrekt istället för att jag ska behöva tjata om den och påminna honom hela tiden. Han ligger kvar i trevlig form och söker framåt-nedåt även när jag har fullt upp med att sitta ner och tyglarna är halvlånga. Han verkar inte ens störas särkilt av att jag inte kan sitta still och i balans ännu så den får högsta betyg - plus guldstjärna i kanten!
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag rider western på en paint och jag har en Barefoot Nevada som både häst och jag älskar... Jag red när jag var ung (typ 20 år sedan) och köpte häst nu för fem år sedan igen. Efter ett 15 års uppehåll från hästryggen var jag en betydligt sämre ryttare. Först köpte jag en riktig westernsadel till henne - men efter ett tag blev jag rekommenderad att prova bomlöst, vilket jag gjorde och inte ångrat mig en dag ! Plötsligt börjar jag hitta tillbaka till känslan och jag börjar nu faktiskt känna mig riktigt duktig...:-) om man nu själv får säga... men hon går faktiskt järrfint och stadigt i fin form och jag känner själv att jag får bättre och bättre balans och känner mig bara säkrare i sadeln. Barefoot har även engelska modeller på sadlar tror jag.
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Varför väljer ni bomlöst?
Nackdelar har jag inte träffat på än så länge men detta har jag hört från andra:
-Den kan kännas obalanserat.
-Får inte tävla i dressyr med.
-Sadeln glider.
-Måste hoppa upp med pall.
-Inge knästöd.


Varifrån har du fått att man inte får lov att tävla i en bomlös sadel? Jag har hört med ridsportsförbundet, och enligt dem, så får man lov att tävla i en bomlös, bara sålänge den ser ut som en vanlig sadel ;):banana:
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Hejsan, även jag använder bomlöst:)

Varför?
Hade svårt att hitta en dressyr sadel som passade hästen till lämpligt pris. Är egentligen hoppryttare och har en hoppsadel som passar väldigt bra så jag ville inte att det skulle kosta skjortan och ville ändå hitta det bästa för min häst. När jag testat var valet självklart.

Fördelar/Nackdelar:

Fördelar:

*Hästen älskar den och rör sig som bara den numera.
*Den formar sig efter hästen.
*Den är mjuk och go att rida i. Speciellt på långa uteritter.
*Man kommer närmare hästen och har lättare att påverka med vikthjälperna.

Nackdelar:

*Jag som tillbringat 1år i hoppsadel har lite svårt att sitta bra i den ibland men det är snarare ett ryttar fel.
*Just min bomlösa får jag inte tävla i, händer iofs inte så ofta och jag rider gärna i hoppsadel:angel:

Vilken typ av ridning håller jag på med?

Min bomlösa sadel använder jag till dressyrträning och härliga uteritter.
Annars tävlar jag ganska aktivt unghästklasser i hoppning.

Vad har jag för typ av häst?

Jag har ett 4årigt PRE sto som växer på bredden mest hela tiden så den bomlösa sadeln är en perfekt lösning för oss.
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag valde bomlös pga att dom passar alla hästar och formar sig efter deras ryggar... själv har jag haft det mkt svårt att hitta en sadel med bom till min häst som suttit riktig bra:bump:
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag valde bomlös pga att dom passar alla hästar och formar sig efter deras ryggar... själv har jag haft det mkt svårt att hitta en sadel med bom till min häst som suttit riktig bra:bump:

Jag funderar ju på bomlös då min pålle är under inridning och kommer bredda ordentligt.
Men passar dom på alla??

Vad är skillnaden mellan en bomlös och en bomlös som ser precis ut som en bomsadel. För en vanlig bomlös lägger jag inte på min häst, dom är så fula :eek:
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Alla bomlösa passar inte alla hästar. Dessutom finns det hästar som inte kan ha bomlöst.
De olika sadlarna passar olika ryggformer. De som ser ut som en engelsk sadel har bossor sittandes på sadeln medan de andra som inte har det måste man ha en pad under som fördelar tryck samt ger ryggradsfrihet.
// Linda
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Då låter det ju lika jobbigt att prova ut en bomlös som att prova ut en med bom :crazy:
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Alla bomlösa passar inte alla hästar. Dessutom finns det hästar som inte kan ha bomlöst.
De olika sadlarna passar olika ryggformer. De som ser ut som en engelsk sadel har bossor sittandes på sadeln medan de andra som inte har det måste man ha en pad under som fördelar tryck samt ger ryggradsfrihet.
// Linda

Det passar inte alla ryttare att rida bomlöst - bomfria sadlar ställer lite mer krav på ryttarens balans, känsla - och att ryttaren sitter 100% rakt.
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag har god balans, rider väldigt mycket barbacka, tror inte att jag heller skulle ha problem med att man sitter lite bredare då jag är van vid western-sadel. Gillar också när det är lite mer kontakt.
Men jag tycker det där med utprovningen verkar jobbig... Finns det ens utprovare för bomlösa sadlar. Eller måste man beställa, testa själv osch sälja om man märker att den itne ligger som det ska??

Då blir det ju billigare i slutändan att köpa en väl utprovad bomsadel ändå.
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Du kan ju beställa hem en provsadel och själv prova. Funkar det inte kan du ju skicka tillbaka den...
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag har en nordis och efter att ha provat sadlar och läst om hur svårt det är att hitta en bra sadel föll mitt val på en bomlös (London Dressyr). Den fungerar mycket bra i skog och mark. Fördelarna är att jag kan ha den till båda min hästar om jag byter framvalv (mjuk och vid till nordisen, hårt och smalare till travaren). Den är mjuk och känns som en soffa att rida i :p Nackdelarna jag kan tycka finns är att det var lite lurigt att hitta balansen första ridturerna, den har en förmåga att glida på nordisen så jag får hoppa upp från en pall. Minus är ju också att man inte får tävla i den och att man bör undvika att hoppa (småskutt då och då är okej dock). Sen får man ju tänka på att alla bomlösa inte passar alla hästar och sen ska man ju vara noga med ryggradsfriheten. Annars är jag helnöjd med sadeln, hästarna verkar också väldigt nöja :)
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

:bump:har läst lite på tråden.Jag har en bomlössadel som är bra en kortstund sen blir det ett kortare steg med fram bena.Jag har märkt det på båda mina hästar.Den ena fick ont i ryggen.så nu har jag vanlig sadel till henne, som det tog en himmla tid att hitta.den andre rider jag med ridjord o det funkar bätre..Fins det någon annan som har känt samma sak ? att steget blir kortare.:bump:
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Då låter det ju lika jobbigt att prova ut en bomlös som att prova ut en med bom :crazy:

Nej, det tycker jag inte det är. Den bomlösa sadeln är mer förlåtande med tex ryggprofilen (rak - svängd).
Det som kan bli problem är om hästen har en enormt stor, hög o lång manke.
// Linda
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Ok. Det är alltså lättare att prova ut en bomlös än en med bom. Man kan väl säga att en sorts bomlös passar betydligt fler hästar än en sorts bomsadel?

Kan ju lägga ut en bild på pållen som det är tänkt till. Han var ju otroligt smal och väldigt omusklad när han kom. ( en månad sen) Nu är han i bättre hull men såklart omusklad. Misstänker att han kommer bredda rejält!
Dock har han ju lite manke.

16961119.jpg


Måste ha en ny sadel, och det verkar smidigt med en bomlös som han kan bredda i :) Men då ska det vara en sådan med 'bossor' och som går att ha utan pad.
 
Sv: Varför bomlös sadel i stället för sadel med bom??

Jag köpte en bomlös för att jag inte hittade något annat som passade min breda, runda fjording.
Dessutom rids han bara i skogen och då är det kanon med en sådan!
Plus att det även blir mindre "pungkross" i en bomlös än i en vanlig sadel när dom ovana ryttarna av det manliga könet ska rida.:angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 412
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 236
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 399
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 094
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp