Bukefalos 28 år!

Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Är det bara jag som irriterar mig på det?

Ibland ser det ut som om det är ett litet barn som skriver. Hur seriöst är det?
Likaså i annonser och svar på dem.

Finns det ingen rättstavning i skolan längre?

Det jag tycker är jobbigast att läsa är sk sms-språk. Då blir jag bara trött i huvudet, sedan är det vissa saker som att hålla på att använda dem hela tiden istället för de.
När folk skriver ja istället för jag, tycker det ser så slarvigt ut.
Sen att jag själv kan använda talspråk emellanåt det är jag medveten om, men det beror på att jag verkligen älskar svenska språket och gillar att utmana emellanåt.
Jag vet själv att jag kan orden korrekt men ibland tycker jag om att vränga till det....;)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag tänker också på det sättet.

Först ska man lära sig reglerna ordenligt. Och inte förrän man vet hur det ska se ut och vad som är korrekt kan man börja bryta mot reglerna.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ja, varför inte?
Framför allt om man ska kritisera det som skrivits i den.

LIA

Vill jag bara svara trådskaparen så ær væl det upp till mig?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Utan att ha läst alla svar...

*KL*
Sen just på ett forum är det extrakänsligt eftersom man inte vet vem som skriver. Ska man förbjudas,bli hånad,irriterad över, för att man kanske har problem med språket,dyslexi eller något annat som gör att man inte kan stava hundraprocentig svenska?
Så om en invandrare skriver här sitter alltså "ni" och stör er på det?


Jag tycker mig ana att man kan se skillnad på någon med dysleksi, om någon slinter på tangenterna och - ska vi kalla det slarvsvenska?.
En gång i världen var jag hyfsad i svenska - men som någon skrev - språket förändras och jag vet inte om det jag irriterar mig på numera är antaget i svenska språket eller bara har blivit ett väldigt vanligt sätt att uttrycka sig.

Någon jag irriterar mig oerhört på är att ordet att verkar ska försvinna ur svenska språket. Jag ser meningar dagligen där jag anser att det ordet skulle ha varit med.

Och hur i all världen ska våra nysvenskar kunna lära sig svenska om det kryllar av fel i texterna de läser?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Åh vilket underbart inlägg och tack gode gud att det finns fler språkpoliser:)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Usch ja! Det må vara hänt att man uttrycker sig lite slarvigt på MSN, FB eller olika forum, men när man läser det ena felet efter det andra på olika hemsidor som faktiskt ska fungera som marknadsföring till viss del, då blir man helt enkelt mörkrädd. Och likaså när det gäller annonser i olika sammanhang. Jag skulle in i det längsta dra mig för att anlita ett företag vars hemsida innehöll stavfel eller rena syftningsfel, vilket är oerhört vanligt att de gör. Samma sak gäller annonser på exempelvis Blocket, en korrekt formulerad annons känns mer trovärdig än en slarvigt formulerad annons.

Precis som alla andra vill jag påpeka att mitt inlägg inte är något påhopp mot personer som har svårt för svenska språket på ett eller annat sätt, jag menar inte heller att jag retar mig på enstaka stavfel eller att man slinter på tangenterna. Men vill man framstå som seriös när man exempelvis annonserar ut sin häst eller marknadsför sitt företag via en hemsida så bör man nog lägga lite energi på att få allt så korrekt som möjligt.

MEN, (och nu skriker jag med versaler:) jag formligen avskyr de särskrivningar som har invaderat svenska språket på senare tid. Jag får utslag av särskrivningar! Kolla in sidan skrivihop.nu så förstår ni vad jag menar:D
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

*kl*

Jag är nog vad man kallar en språkpolis... Inte det att jag är jättenoga med ordningen av orden eller ett stavfel lite här och var, vilket med all säkerhet märks.

Ett stort problem jag har märkt är att jag, som går andra året på gymnasiet, aldrig någonsin fått någon vettig undervisning i hur meningar osv. ska skrivas. Allt jag kan har jag lyckats skrapa ihop på internet (mycket pålitlig källa, eller hur?) och min egen "känsla" eller vad man ska kalla det. Jag har en gång under min hela skolgång haft ett grammatikprov. Då fick vi lära oss skillnaden på ett verb, substantiv och adjektiv. Att jag vet vad ett adverb är, beror enbart på egen nyfikenhet... Det är också brist på undervisning i rättstavning i skolan.

Grammatikundervisningen, och ordförrådsundervisningen i engelska överglänser den i svenska med hästlängder, även om behovet finns lika mycket i svenskan. Varför är det så?!

Dock kan jag stå ut med lite felstavningar, något grammatikfel, en felböjning av ett verb (till exempel skärt istället för skurit). Att plocka bort några bokstäver för att få in mer text i ett sms=okej. Att missa någon bokstav på tangentbordet=okej. Att däremot plocka bort bokstäver för att sätta in ett enormt antal "h" och "w" är ju katastrof! Jag har i och för sig lite svårt för dessa onödiga förkortningar, som "ja" istället för jag, "o" eller "å" istället för och, osv. Så långa är faktiskt inte ordet från börjat, och det tar inte särskilt mycket längre tid att skriva den sista bokstaven heller.

//Johanna
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 473
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
873
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp