Bukefalos 28 år!

Varför försvann tråden??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför försvann tråden??

Jag har bestämt för mig att det inte är tillåtet enligt lag.

Leta gärna upp lagrummet och meddela oss andra.

Med all respekt - men det blir inte så bra när du drar in juridik som du inte har en aning om. Tidigare i tråden så tar du upp yttrandefriheten på samma felaktiga sätt. Yttrandenfriheten är grundlagsfäst och den försvarar dig, som medborgare, mot åtgärder eller censur från myndigheters sida. Från staten.

Och Gunnar är mig veterligen ingen myndighet även om man skulle önska det ibland.

Yttrandefrihet innebär ingen skyldighet från Gunnars sida att låta fio, dig eller någon annan att skriva vad ni vill. Yttrandefrihet har inget med utrymme på en server eller i en tidning att göra, har aldrig hört nåt så befängt. Yttrandefriheten gör att polisen inte kan komma och ta dig för att du yppar din åsikt i DN. Det är yttrandefrihet.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Ullo
Citat:
Jag tror däremot att det är helt lagligt att posta ett pm som man har mottagit. Det anses som post, och post ägs av mottagaren, inte avsändaren. Men brevbäraren (Gunnar) får inte läsa den hur som helst även om han har möjlighet.

Däremot är det inte god netikett att posta pm på forum, så bukes regler accepterar inte sånt beteende.
:confused:.........................

Vad är det för Citat du riktar mot mig? Jag har inte skrivit något sådant? Så här skrev jag tidigare i tråden:
PM och mail jämställs med brev, och precis som i fallet med brev så står det mottagaren fritt att disponera innehållet i dessa. Även att pulicera om denne så önskar.

Vi brukar dock i normalfallet inte tillåta detta på buke då det bryter mot netiketten.

Är det ett gammalt citat från någon annan tråd som du grävt fram?

Äh va tusan, det gäller ju fortfarande. Gunnar läser fortfarande inte PM som går mellan användare - SÅVIDA inte den ena parten vidarebefordrar PMet till honom. Detta är sedan i lördags mycket enkelt att göra eftersom det nu finns en varningstriangel även på PM-nivå, om man vill anmäla regelbrott som man erhållit via PM.

Så jag hoppas ingen tror att man kan skriva vad som helst i PM utan att det ger några konsekvenser.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Leta gärna upp lagrummet och meddela oss andra.

Det har diskuterats i följande tråd. Notera svar från Gunnar i ärendet på sida fem inlägg #92.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=819478


Yttrandefrihet innebär ingen skyldighet från Gunnars sida att låta fio, dig eller någon annan att skriva vad ni vill. Yttrandefrihet har inget med utrymme på en server eller i en tidning att göra, har aldrig hört nåt så befängt. Yttrandefriheten gör att polisen inte kan komma och ta dig för att du yppar din åsikt i DN. Det är yttrandefrihet.

DN, Aftonbladet, Vecko Revyn, Tidningen Ridsport, Bukefalos, blogg.se etc är alla media. Vissa statiska andra interaktiva. Samtliga faller under yttrandefrihetslagen, PUL samt behov av ansvarig utgivare.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1973:289

Tror detta är bättre:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:112
Kolla paragraf 3.

Och här är en som förklarar att internet inte särställs från andra medier.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GN1088

Grundläggande bestäämerlser för yttrandefrihet:
http://www.riksdagen.se/templates/R_PageExtended____6066.aspx

Hela klabbet om yttrandefrihet:
http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____6065.aspx

Tryckfrihet:
http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____6062.aspx

http://www.riksdagen.se/
 
Senast ändrad:
Sv: Varför försvann tråden??

Det har diskuterats i följande tråd. Notera svar från Gunnar i ärendet på sida fem inlägg #92.

Fast det jag bad dig om var lagrum. Gunnars inlägg #92 är inte lagrum. Lagrum är kapitel och paragrafer i lagar.

Ambitiöst googlat. Läst särskilt kap 1 § 1 i den här:



Där står precis det som jag sa om ditt skydd mot myndigheterna och staten. Det kallas "Det allmänna" i lagen.

Yttrandefriheten skyddar en sajt med utgivningsbevis och ansvarig utgivare för myndigheternas/statens ingripande i vad de skriver.

Den skyddar däremot inte dig, fio eller mig från ingripande från Gunnar.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Kap 1
1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.

Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor.

Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel.


Med databas avses i denna grundlag en samling av information lagrad för automatiserad behandling. Lag (2002:909).

Står inget om att den ger rätt till ingripande av någon.

Ps. det enda jag googlade upp var den svenska lagstiftningen. I övrigt använde jag sökfunktionen på riksdagens hemsida. Det var mycket intressant läsning överlag. Fick fräshat upp en hel del kunskaper.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför försvann tråden??

Fast det jag bad dig om var lagrum. Gunnars inlägg #92 är inte lagrum. Lagrum är kapitel och paragrafer i lagar.

Det gäller PM och som han skrev i inlägg #92 i den tråden:

]På detta forum anser jag inte att vi skall lägga ut meddelanden av privat karaktär om de går att härleda till en speciell användare eller t o m en speciell person.
Dessa kommer normalt raderas så fort vi får kännedom om dessa.

I denna tråden har precis det gjorts. Alltså, PM som kan härleda till en speciell användare eller t o m speciell person, har lagts ut.
 
Sv: Varför försvann tråden??

1 § Varje svensk medborgare är GENTEMOT DET ALLMÄNNA tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Gentemot det allmänna. Det står i första paragrafen. Det är alltså en förutsättning för att resten av lagen ska gälla. Det allmänna = staten.

Läs resten av lagtexten med det i åtanke så förstår du.

Men jag tänker inte käbbla vidare med dig, det känns meningslöst om du googlar halvt ihjäl dig och sen inte förstår det du hittat. Att läsa lagtext är skitsvårt för lekmän, jag kan det inte heller - och det är därför man bara bör hänvisa till lagtext i fall man som man har nån erfarenhet av eller på annat sätt skaffat sig kunskap om.

Dessutom ska jag gå hem från jobbet nu.:D
 
Sv: Varför försvann tråden??

Det gäller PM och som han skrev i inlägg #92 i den tråden:



I denna tråden har precis det gjorts. Alltså, PM som kan härleda till en speciell användare eller t o m speciell person, har lagts ut.


Men snälla: det är inte lagrum! Du skrev:
Ursprungligen postat av shlubberdubb
Jag har bestämt för mig att det inte är tillåtet enligt lag.
det var då jag frågade dig var i lagen det fanns. Och då hänvisar du till #92. Det är ju goddag yxskaft det här:confused:
 
Sv: Varför försvann tråden??

Ja du, tyda lagtexter är inte helt enkelt. Mycket är ju tolkningsfrågor.

Jag har läst igenom 1 kapitlet och jag tolkar det som så att man har rätten på sin sida.

Så länge det inte handlar om hets mot folkgrupp men det är en heeeeelt annan diskussion.

Trevlig resa hem från jobbet.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Men snälla: det är inte lagrum! Du skrev: det var då jag frågade dig var i lagen det fanns. Och då hänvisar du till #92. Det är ju goddag yxskaft det här:confused:

Därför att jag inte hittat det än har jag inte pekat på det. När jag hittar för eller motbevis (har på omvägar hört att det är ett lagbrott) så skall jag ta upp det. Riksdagens hemsida är inte lättsökt. Precis lika logisk i sökfunktionen som lagtexter brukar vara. ;)

Skall man däremot gå efter vad sajtägaren har satt för regler så är det ju inte tillåtet. Det är därför jag pekar på det inlägget.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Som jag skrev i inlägget du hänvisar till, normalt raderas PM som läggs ut på forumet. Jag skrev även i mitt första inlägg i den här tråden att jag normalt inte diskuterar avstängningar av användare, men eftersom ett antal frågor om avstängningen redan hade poppat tyckte jag att jag kunde göra ett undantag för att minimera eventuell förvirring.

När det gäller yttrandefrihet och en del annat har du verkligen missuppfattat detta trots idoga försök att förklara hur det ligger till.
Bukefalos är min privata sida, jag äger den helt och hållet, jag har full bestämmanderätt över den. Jag kan helt fritt välja att radera vilka trådar och inlägg som helst. Vissa typer av inlägg måste jag se till att de raderas så fort som det är möjligt om de bryter mot lagen.

Skulle jag vilja, skulle jag kunna radera samtliga knappa fyra miljoner inlägg på denna sida i morgon om jag hade lust med det.
Detta är självklart inget jag vill och som jag skrivit tidigare, möjligheten att yttra sig på dessa sidor är och kommer alltid vara mycket stor. Oftast betydligt större än på annat håll.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Javisst har du skrivit "normalt" men du har också skrivit att du anser att man inte skall lägga ut pm som kan.. o.s.v. (orkar inte upprepa. Är trött.)

Och visst är det din sida och du bestämmer.

Personligen anser jag att det hade räckt att bara nämna att ni hade anledningar till banning som inte behöver publiceras, men det är jag det.

Det är möjligt att jag tolkar yttrandefrihetslagen på annorlunda sätt än vad du och andra gör. Det jag vill få fram är att jag tycker det är fel att låsa skämtsamma trådar. Min åsikt.

Jag har förklarat min åsikt för dig i PM och bett om svar men inget fått. Ja, jag har läst reglerna och där står att du inte svarar på allt. Skulle ändå ha varit trevligt.

Jag hoppas verkligen att denna diskussionen kommer leda till att det införs en norm som spänner över alla forum, vad gäller moderering. I vissa forum förekommer det ett större kontrollbehov hos moderatorer än hos andra. Något som gör oss (i alla fall mig) användare något förvirrade.

Nu tänker jag dock knata i säng, mysa med katterna och kolla en film.

God natt.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Ett politiskt beslut alltså? Att ta bort tråden menar jag.

Nej, ett sånt är ju genomtänkt och taktiskt, jag skrev ju överreaktion kanske och det kan ju politiker kanske stå för också men det är ju inte vad man kallar ett politiskt beslut, så nej, det tror jag inte alls.

Snarare som sagt bara en överreaktion då det tydligen skrevs något i slutet av tråden (som gunnar skrev här, jag såg inte det) men reaktionen blev att ta bort hela tråden, vilket jag då kallar överreaktion, eftersom den f ö innehöll trevliga diskussioner mellan många sansade kloka användare, som kunde ge varandra tips och tankar. Vilket den moderatorn visste, eftersom hon själv deltagit....
 
Sv: Varför försvann tråden??

Gentemot det allmänna. Det står i första paragrafen. Det är alltså en förutsättning för att resten av lagen ska gälla. Det allmänna = staten.

Läs resten av lagtexten med det i åtanke så förstår du.

Men jag tänker inte käbbla vidare med dig, det känns meningslöst om du googlar halvt ihjäl dig och sen inte förstår det du hittat. Att läsa lagtext är skitsvårt för lekmän, jag kan det inte heller - och det är därför man bara bör hänvisa till lagtext i fall man som man har nån erfarenhet av eller på annat sätt skaffat sig kunskap om.

Dessutom ska jag gå hem från jobbet nu.:D

Jag har inte googlat halvt ihjäl mej utan frågat en jurist tidigare och fått svaret att detta gäller för pm på forum:

Lagen om elektronisk information 2003:389 § 17 och 20.

I tråden som länkades tilll har jag skrivit ut den texten.
Enligt den juristen (som arbetar med såna här frågor) är det inte tillåtet.

Men vad vet jag, jurister kan ha fel och visst är jag medveten om hur man kan tolka lagar, det är jag rätt hemmastadd med i jobbet.

Det finns säkert rättsfall som ger vägledning men det är jag övertygad om att gunnar har kollat för ett sånt här stort forum, så jag hänvisar bara till detta jag fick veta eftersom frågan kom upp.

Det handlar väl kanske mer on netikett det här också, kan jag tycka, oavsett vad lagen i praktiken kan säga. Sen kan gunnar och moderatorer gärna få lägga ut mina pm, om det skulle kännas angeläget......

I övrigt vore det bra att få veta om någon kan ha bedömt att hela RAM-tråden behövde tas bort, det gör mej verkligen upprörd för jag tror att alla som deltog i den kan intyga att det var ett bra klimat och att många olika användare vågade vara med och komma med egna funderingar.

Visserligen missförstod moderator syftet med tråden i början, men det reddes ju ut, och tittar man på antal som läst och svarat är det ju många.

Visst kan vi skapa en ny men inte minst fios kunskaper och egna exempel var en viktig del i diskussionen.

Men jag ser egentligen inget svar så jag får väl lämna frågan. Antydningarna att hela tråden skulle behövt rensas är faktiskt bara snack, vilket många fler än jag vet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför försvann tråden??

KL

Oj vad man missar när man är i verkliga livet och inte tillbringar all tid med att skapa dramer på Bukefalos.

Den aktuella tråden som diskuteras var mestadels väldigt trevlig, jag skumläste mest, men tyckte att den höll bättre stäming än vad som skapats i dylika trådar på länge.

Jag har en ros att ge till Flashlight för sättet att uttrycka sig, förklara väl och för att verkligen hålla tillbaka, och inte bara kasta ur sig ogenomtänkta ord och meningar som så många av oss gjort tidigare.

Moderatorn ska också i berörda fall ha en ros, har någon av er betänkt jobbet hon har med att lusläsa allt skit (Och icke skit såklart) som kastas in i detta forum varje dag?

Vi är många som klantskalligt nog, inte tänker på det.

Jag har hela tiden hävdat att det fattas ett forum för ridning som är alternativ, tex. kroppsmedveten ridning, alternativ ridning, what ever. Jag kan FÖRSTÅ att omtalade diskussion ej passar under Klassisk ridning. Men jag måste också säga att jag har svårt att se var gränsen går.

Är det bara BB anhängare som ska diskutera där?

Jag hade gärna sett ett forum för funktionell ridning :angel: eftersom det är egentligen grunden till allt, men såklart kan man ju inte ha hur många som helst.

Kan man inte helt enkelt sammanfatta det med att är man intresserad av ridhistoria, Barockridning, Ridkonst, så passar de diskussionerna in på Klassiskt, och vill man tala om funktionell ridning (Som det faktiskt handlar om när man analyserar duglighet och rörelsemönster) så är det och alla andra diskussioner som inte passar in någonstans precis, under forumet "Ridning" ??

Jag har i ett par omgångar lagt in lite (I mitt tycke :o ) spännande trådar under Ridning, men inte fått gehör. När jag sedemera lagt in samma under klassisk ridning, då har det blivit diskussion direkt.

Varför är det så?

Är det inte Hippt nog under ridning?

Vad det gäller Fios avstängning är jag kluven, alla har rätt att tycka att någon är en idiot, men man kan också se det för vad det är.."Ett jävla internetforum" som inbringar miljoner ord om dagen i en aldrig sinande ström där alla vill få sin 15 minutes of fame för att de vet något, kan något, vill berätta något..etc.

Behärska sig..kan man inte alltid, men att visa respekt är fanimej det mest grundläggande och något man bör visa alla sina medmänniskor, hur skulle det vara om alla hetlevrade damer som är så himla bra på att uttrycka sig ser till att tänka efter före och ser till att bli lite himla bra på att tänka efter före och VISA ett intresse för RIDNING och HÄSTAR och inte PAJKASTNING.

Det är väl ett hästforum eller?


- Carola- Högst medskyldig till en och en annan paj
 
Sv: Varför försvann tråden??

Antar att du menar Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation. Den är indelad i flera kapitel men jag gissar att det är denna §17 som du avser (alltså den om förbud mot avlyssning):
17 § Utöver vad som anges i 5-7 och 20 §§ får inte någon annan
än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla
uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett
allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig
elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör
till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt
till behandlingen.
Och följdaktligen även denna §20:
20 § Den som i samband med tillhandahållande av ett
elektroniskt kommunikationsnät eller en elektronisk
kommunikationstjänst har fått del av eller tillgång till

1. uppgift om abonnemang,

2. innehållet i ett elektroniskt meddelande, eller

3. annan uppgift som angår ett särskilt elektroniskt
meddelande,

får inte obehörigen föra vidare eller utnyttja det han fått del
av eller tillgång till.

Sådan tystnadsplikt gäller inte i förhållande till den som har
tagit del i utväxlingen av ett elektroniskt meddelande eller
som på annat sätt har sänt eller tagit emot ett sådant
meddelande.

Tystnadsplikt i fråga om uppgifter som avses i första stycket 1
och 3 gäller inte heller i förhållande till innehavare av ett
abonnemang som använts för ett elektroniskt meddelande.
Och den sammanslagna tolkningen av dessa två är att
1. Gunnar får inte läsa eller publicera pm som skickas mellan två parter
2. Gunnar får både läsa och publicera pm som har vidarebefordrats till honom
 
Sv: Varför försvann tråden??

Vad intressant, då är det alltså ok för oss användare också att publicera pm som skickats till oss, eller?

rent principiellt och teoretiskt alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför försvann tråden??

Tack Carola:bow:

(Jag tycker buke o irl har mycket likheter, jag kopplar av på jobbet med buke::)

Jag håller med dej om att vi alla är medskyldiga på olika sätt, jag är också bra på att överreagera :o Jag har gjort det flera gånger, därför kan jag förstå fio. Har försökt att ändra det så långt möjligt.....ibland är det svårare att hålla fingrarna från tangenterna men i det stora hela så blir det ju bättre när jag låter bli.

Faktiskt kom jag ihåg att just fio:D nån gång gav mej rådet om att inte ge efter för min frustration ungefär, minns inte exakt, men det är skönt att hon inte heller lyckas alltid:devil:

Vi ju också varit i luven på varandra men även hållit med varandra och för mej är det helt okej att man kan bli både oense och ense med samma personer inget problem alls....varken irl eller på buke. :confused: Jag gillar personer man kan diskutera med, även "engagerat", och som kan svara för sej, utan att det blir stor sak. Det gäller även dej, Carola:bow:


Har själv fått mycket otrevliga pm från en märklig användare, men jag föredrar att svara själv istället för att skicka vidare. Men det kan vara olika.

Håller helt med dej ang riddiskussioner, jag saknar bra konkreta som många kan delta i utan att bli nertryckta. Detta var en sån och därför blir jag upprörd över att man under felaktiga förevändningar ang hela tråden tar bort den......

Och jag är inte guds bästa barn, men jag försöker hålla i mej numera, men kålsupare är jag helt medveten om att jag är..............

Hinner inte läsa vad jag svamlat måste jobba igen!!
 
Sv: Varför försvann tråden??

Enligt lagen, ja.
Enligt netiketten som gäller på buke, nej.
Den enda som tillåts bryta mot bukes regler är Gunnar eftersom det är hans forum och hans regler.
 
Sv: Varför försvann tråden??

Jag måste säga att jag blir lika förvånad varje gång det framstår som folk tror att Buke är en demokrati. Det är det inte. Gunnar bestämmer och kan göra vad han vill inom lagens råmärken. Vissa tycker säkert det är orättvist, men så är det.

I det här fallet har han - mot generell Buke-regel - ansett sig nödsakad att publicera underlag för en avstängning som ifrågasatts. Det är han givetvis i sin fulla rätt att göra (vilket jag tycker framgår av den juridiska diskussionen). Och lika givet är det att inte vilken användare som helst kan gå mot reglerna godtyckligt.

Är inte det självklart, att Gunnar faktiskt (inom lagens ramar) får göra vad han vill med sitt eget forum?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Bukefalos Igår kväll försvann en tråd från hästvårdssidan. Jag undrar helt enkelt varför den togs bort just igårkväll eller undernatten till idag...
Svar
6
· Visningar
2 209
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 988
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp