Bukefalos 28 år!

Varför gör hästen så?

Sv: Varför gör hästen så?

risken för förslitningsskador och senproblem mm ökar markant. jämför med digsjälv att göra gymnastiska övningar utan att ha värmt upp.
jag har aldrig haft problem med hälta som uppkommit vid ridning på mina hästar, slump eller ej vet jag inte.
 
Sv: Varför gör hästen så?

Fast om jag ska jämföra med mig själv, så räcker det att gå 5 min före jag börjar jogga lite långsamt. Har inte haft några förslitningsskador/senproblem än.

Att jogga igång hästen utan mer krav än att den fortfarande ska vara styrbar efter 15 min skritt, tycker inte jag är gymnastiska övningar.

Tycker det är jättebra att du gör som du gör. Jag hör väl till en av de som har så himla bråttom att jag inte anser mig ha tid att skritta fram 40 min före jag börjar rida.
 
Sv: Varför gör hästen så?

"Den dagliga träningen

Hästen skall tränas minst 2–2, 5 timmar varje dag. Börja med skritt i skrittmaskin 1,5 timme. Därefter rider du ett pass dressyr eller hoppträning på 45 minuter. Därefter 45 minuter i skrittmaskinen. "
från artikel http://www.hastfolk.se/2006-04/0604-1-Henk-Nooren.htm
säger dock inte så mkt om vad som händer i kroppen...

"Uppvärmning är viktig vid både träning och tävling,
därför onödiga skador lätt kan uppstå om hästen får börja sitt arbete utan tillräcklig uppvärmning.

Vid uppvärming börjar Nervtrådar leda elektriska impulser till muskeln så att muskeln blir aktiv. De stora muskelgrupperna behöver minst 15 minuters uppvärmning i måttligt tempo.
"
http://www.hastissage.se/default.asp?sida=uppvarmning

tog de snabbaste svaren på google..
Minimum för mig är 20min. jag förstår inte nöjjet med att enbart rida ca 40min per pass... folk stirrar ju snett på en om man säger att idag har jag varit ute å skrittat i 3timmar...

hästens kropp skiljer ju sig lite från våran, vi har ju mindre muskler, jobbar inte "i form", har ingen ryttare osv. hästen är ju X antal ggr större ; tar längre tid att bli varm
 
Sv: Varför gör hästen så?

Fast om jag ska jämföra med mig själv, så räcker det att gå 5 min före jag börjar jogga lite långsamt. Har inte haft några förslitningsskador/senproblem än.

Att jogga igång hästen utan mer krav än att den fortfarande ska vara styrbar efter 15 min skritt, tycker inte jag är gymnastiska övningar.

Tycker det är jättebra att du gör som du gör. Jag hör väl till en av de som har så himla bråttom att jag inte anser mig ha tid att skritta fram 40 min före jag börjar rida.

Väger du 500 kg?
Bär du på en ryggsäck, motsvarande en tiondel av din vikt?

Du kan väl inte på fullaste allvar jämföra din egen personliga värmning, som människa med hur man värmer en häst, som förutom att balansera sig själv, ska bära runt på en ryttare?

Har man så himla bråttom att man inte har tid att rida sin häst, så kan man nöja sig med att mocka, ta ut och in den från hagen vid behov, vattna, fodra och borsta. Man MÅSTE inte rida...

De dagar jag rider, ser jag till att jag hinner värma min häst i skritt tillräckligt länge för att den ska vara mjuk och följsam innan jag kräver något hårdare.

Har jag så bråttom, att jag vet att jag inte hinner skritta tillräckligt länge, tar jag en promenad vid hand, eller bara en kort skrittur på lång tygel. Eller också får min häst STÅ den dagen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför gör hästen så?

Så heller inte jag. Inte min kära mor heller med sin numera 18-åringa häst som är både fel byggd (grymt framtung) och inte direkt vart lätt att rida rätt heller.

Vårtat minimun är skritt på lång tygel 10 min. Dock erkänner jag villigt att jag dragit ner det i början på min unghäst då jag medvetet tränat på att sitta upp hemma och rida i väg i skritt på lång tygel (träning bara det för hästar under inridning, för knoppen alltså) för jag vill INTE sitta på min unghästs rygg i onödan. De minuterna jag rider en såpass ung häst ska den ridas balanserat i form för att bygga muskler - företrädelsevis trav med ngn övergång, ngn kort paus o ngn kort galopp. Sedan sitter jag av och skrittar av för hand, där är dock minimikravet alltid 10 min men ofast blir det längre pga vägana vi har (ofta nedför hemåt).

Jag tycker inte man ska stirra sig blind på antalet minuter, även om jag tycker allt under 10 är dumt kort. Jag är mer fokuserad på att hästen ska arbeta aktivt med hela sing kropp även på lång tygel för att på så sätt komma igång. Sedan checkar jag av på kort tygel, har hästen direkt en fin bjudning till handen travar jag direkt. Men jag travar ju för att just värma upp, därav endast krav på balans, lugnt tempo och en god takt. Det ger i sig en god, lite lägre arbetsform där hästen kan jogga igång och bli på mina hjälper allt eftersom den blir varm. Likaså blir kommer galoppen när vi hittat en mjuk fin rytm, men jag är ändå noga med att ge hästen ordentligt med tid att bli varm, även om den känns bra. Och galoppen är även den kravlös, sånär som på det jag skre, gärna lite rundare och alltid i lätt sist så hästen får rulla igång på ett rofyllt sätt innan det ställs krav.

Samma med att värma av. Mkt lugn trav o en bra lägre form o sedan skritt (gärna av suttet) beroende på hur hästen jobbat. Galoppjobb blir alltid minst 20 min avskrittning och då har hästen varvats ned i trav så den är rätt lugn i andning mm redna när jag börjar skritta.


Och jag förstår inte nöjet med att skritta i 3 h - om man har en häst som inte är bra att skritta på! Man får anpassa ridningen efter hästen. Morsans häst kan man skritta till dödagar, hon går mer nosen i backen o klampar på genom kroppen. Det är inte alla som gör. Att sitta på en häst som inte helt avslappnat går genom kroppen ser jag endast som slitage och ett sätt att skapa spänningar. Men så länge hästen skrittar bra - då är det jättenyttigt! Dock inget jag kommer göra på min unghäst på några år, även om han använder kroppen nog så bra.


Så jag ser pass på 40 min som givande så länge det inte är äldre hästar som behöver aktivt värmas upp och aktivt arbetas samlande länge innan de kommer till sin rätt. Vissa hästar är helt enkelt mer lösgjorda än andra av naturen (min kille ex, allt han rör sig i hagen ser ut som lösgörande arbete för han avänder sin kropp så väl) och de behöver så klart värmas upp(!), men det behöver inte värmas upp nämnvärt för att bruka sin kropp rätt eftersom de har det naturligt. Men en sådan häst ser jag inget konstig med att skritta fram 10, jogga fram 10, arbeta 10-20, jogga av o sedan skritta av vid hand? Det är ju kvaliteten som räknas och inte kvantiteten.



Men visst förstår jag att du kanske mer vänder dig till dem som skrittar 2 varv i ridhuset på kort tygel och inom 5 så sitter de sedan o rider byten mm för att sedan rida ett varv i trav o hoppa av o åka hem. Men du drog det rätt långt med 45 min framskrittning så jag ville bara visa på min syn på saken ;)
 
Sv: Varför gör hästen så?

Väger du 500 kg?
Bär du på en ryggsäck, motsvarande en tiondel av din vikt?

Du kan väl inte på fullaste allvar jämföra din egen personliga värmning, som människa med hur man värmer en häst, som förutom att balansera sig själv, ska bära runt på en ryttare?

Har man så himla bråttom att man inte har tid att rida sin häst, så kan man nöja sig med att mocka, ta ut och in den från hagen vid behov, vattna, fodra och borsta. Man MÅSTE inte rida...

De dagar jag rider, ser jag till att jag hinner värma min häst i skritt tillräckligt länge för att den ska vara mjuk och följsam innan jag kräver något hårdare.

Har jag så bråttom, att jag vet att jag inte hinner skritta tillräckligt länge, tar jag en promenad vid hand, eller bara en kort skrittur på lång tygel. Eller också får min häst STÅ den dagen.

Nej, jag tycker inte att det är relevant att jämföra sig själv med en hästen. Det tyckte däremot Tender, som föreslog att jag skulle göra det. Se inlägg #22.

Av ren nyfikenhet: Skrittar du alltid fram minst 40 min? Hur länge rider du sen, och hur länge skrittar du av?

Det handlar inte alltid om att ha "så himla bråttom". Det handlar om vad man är van vid. T.ex. på ridskolor, där de flesta börjar idag så ska man hinna värma upp hästen på en kvart i alla tre gångarterna, eller i alla fall skritt och trav.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför gör hästen så?

Det gör jag under 5 min på kort tygel (efter 10 min på lång tygel). Anledningen till att jag helst inte vill skritta längre än så, är att han ändå är så okänslig för skänkeln före man travat.

Har upplevt liknande problem med en häst, att den är "trög i starten" när man ska trava. Då blir det obalanserad flängtrav som oftast drar rejält åt något håll, även så kunden den slänga upp framdelen precis första steget, som att den inte fick plats med benen annars (på rakt spår märker man det inte på samma sätt som på böjt spår). I den hästens fall tror jag det var en kombination av stelhet, låsningar (inte något större, men tror inte allt hade släppt) och att den hade lite taskig koll på sin kropp helt enkelt.
När man sedan provade igen så var jag som ryttare mer bestämd i formgivningen, försökte alltså hjälpa hästen att komma rätt med sin kropp, men krävde inte så mycket egentligen mer än att hästen inte skulle dra åt något håll och slappna av framåt/nedåt. Och ta lite kortare steg än vanligt för att få plats. Då blev det successivt bättre och efter hand kom den igång snabbare för varje pass. Hade jag krävt lika mycket vid första övergången varje ridpass så hade jag nog inte fått någon övergång eller fått en övergång till trav eller tölt för att den spände sig för mycket :crazy:

Nu vet jag inte om det är liknande problem för dig eller något helt annat som hästen är missnöjd med. Du är den som känner hästen bäst och den som lättast kan tolka hästens uttryck. Be någon filma ett pass så du kan se hästens uttryck ur ett annat perspektiv!:idea:
 
Sv: Varför gör hästen så?

Nej, jag tycker inte att det är relevant att jämföra sig själv med en hästen. Det tyckte däremot Tender, som föreslog att jag skulle göra det. Se inlägg #22.

jag skrev o-uppvärmd

Av ren nyfikenhet: Skrittar du alltid fram minst 40 min? Hur länge rider du sen, och hur länge skrittar du av?

jag skrittar ute ca 1km/ 10-15min(eller längre tur), sedan blir det ridhusskritt 20-30min med framdelsvändningar och annat lösgörande, sedan travar och galloperar jag i diverse krumelurer tills jag fått igenom just den övningen jag planerat för dagen. sedan skrittar jag igen efteråt och tar en "repetition" på det jag gjort innan, tex skritta över upphöjda bommar, ngt kortare än på uppvärmningen. sedan är det samma sträcka hem igen.

Det handlar inte alltid om att ha "så himla bråttom". Det handlar om vad man är van vid. T.ex. på ridskolor, där de flesta börjar idag så ska man hinna värma upp hästen på en kvart i alla tre gångarterna, eller i alla fall skritt och trav.

ridskolor är väl nästan överrepresenterade av förtvinade muskler, förslitningsskador osv.



1234
Kvalitet och kvantitet går ibland ofta hand i hand om man tränar tex kondition ;)
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 134
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp