Bukefalos 28 år!

Varför gör hon så???

oxer

Trådstartare
Min älskade katt har börjat kissa på golven och jag vet inte varför eller vad jag ska göra! Snälla hjälp!

Min honkatt, kan kalla henne S, är 9 år, lite överviktig och steriliserad. Har sällskap av våran andra honkatt på 7 år, den lilla, som också är steriliserad.

Det är den äldsta, S, som styr och ställer här hemma och den lilla anpassar sig efter henne. Saken är den att S är en väldigt speciell katt, supersmart, och väldigt känslig för våra humör. Vet precis när vi tilltalar henne och när hon gör rätt och när hon gör fel osv. ALLT är verkligen på hennes villkor, hela tiden, det kvittar vad!

De båda katterna kan gå ut och in precis som dom vill under dagarna men vi vill gärna hålla dom inne på nätterna för att undvika kattslagsmål, hålla lite koll osv. Och dom kommer glatt in på kvällarna och får sin tonfisk med.

De två har alltid delat kattlåda, med tak, som alltid hålls ren och fräsch, skuras och byter sand regelbundet och den har alltid stått på samma ställe nere i tvättstugan. Fast helst går S ute.

På somrarna åker dom med till sommarstugan i 5 veckor och får då vara innekatter, tyvärr pga en trafikerad väg. Kan gå ut i koppel om dom vill men det vill dom inte längre. Dom är inte helt nöjda då men det är som det är. Samma med kattlådan där.
Problemet är att vi märkte att hon kissat på en dörrmatta ett flertal gånger där i sommarstugan i år och även har satt sig inne i duschen en gång. Vi tänkte att hon inte trivdes med situationen och att det skulle gå över när vi kom hem och hon kunde gå ut igen.
Men nu märkte vi att hon kissat på hallgolvet här hemma inatt. Igårkväll var dom var ute till sent och kattlådan var fräsch och sedan gick dom ut vid 5:30 imorses igen, så varför? :cry:

Ett annat år, med start av beteendet i sommarstugan, så har hon fått för sig att kissa i handfaten, badkaret och i duschen!? Det gick över efter ett tag men hon har aldrig kissat på golven eller mattor innan!

Snälla hjälp vad ska jag göra, varför gör hon så? Vad gör vi fel? :cry:
Ursäkta för långt inlägg.
 
Sv: Varför gör hon så???

Har du uteslutit urinvägspromblem hos veterinären?
Har du bytt sand nyligt?
Har du testat flera lådor både med och utan tak?
 
Sv: Varför gör hon så???

Har ni bytt ut lådan? Efter ett tag går det inte att få dem luktfria. Rensa direkt när de varit på lådan?
 
Sv: Varför gör hon så???

Håller med de andra om att du bör kolla att katten inte har urinvägsinfektion.
Köp en låda till, gärna utan tak men med höga kanter så du kan ha 10-15cm sand där i (lämpliga lådor finns bl.a. på ikea för en billig peng). Med mycket sand hålls lådan renare (klumpar bildas innan något når botten, då behöver man inte skura lådorna speciellt ofta). Testa finkornig sand om du inte har det sedan innan, själv använder jag extreme classics klumpbildande utan parfym till min problemkatt.
Ta bort mattor från golven och ställ gärna lådorna i olika rum.

Låter den andra katten henne vara ifred vid lådan? Ibland sitter katt nr två och lurpassar vid lådan och då kan det leda till att katten inte vågar gå dit.

Vad rengör du kissfläckarna med? De ska göras rent ordentligt, men inte med klorin eftersom det kan inbjuda till mer kissande på platsen p.g.a. lukten.

Det går att lösa, men man kan behöva prova många saker. Ge inte upp! Lycka till!
 
Sv: Varför gör hon så???

Tycker att det låter som om hon har en urinvägsinfektion. Då sätter de sig ofta och "klämmer" på diverse andra ställen än lådan. Ibland ser man också mer eller mindre blod i urinen.
Ta katten till veterinären.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför gör hon så???

Tack snälla för alla era tips och råd! Jag kommer för allt i världen inte att ge upp, aldrig i livet!
Vi ska till veterinären och vaccinera i dagarna så ska absolut höra med dom då. När det gäller kattlådan så har rutinerna alltid varit desamma, inga förändringar den sista tiden heller. Men jag ska göra vad jag kan för att det ska bli bra. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 528
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp