Bukefalos 28 år!

Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag skall lite kort försöka förklara varför det inte funnits något forum och endast en Java-chat ett par dagar.

Det som hände var att information om ett säkerhetshål i FlashChat-scriptet som även används av många andra siter spreds i hacker-kretsar. Detta hände i slutet av augusti.
Tyvärr fick vi användare ingen info om detta.

Med start i början av september började olika hackare använda sig av hålet, framförallt för att byta förstasida på ett antal webbplatser världen över.

Vissa servrar råkade mer illa ut, rensades helt eller delvis, Bukefalos fick exempelvis hela sin databas raderad.

Databasen innehåller i princip allt som finns och gjorts här på Bukefalos.

Med hjälp av lagen om alltings jävlighet, var den senaste fungerande, betrodda backupen från den 15 juli.

Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Jag hade planerat ett byte till en ny server redan innan den gamla servern blev hackad, mest för att snabba upp Bukefalos.
När den gamla servern hackades fanns det även ett säkerhetsskäl till att byta till en ny.

Ny server införskaffades, konfigurering m.m. av servern gjordes och backupen laddades upp. Efter detta har jag fortsatt att försöka fixa till och snabba upp allt, men en hel del återstår fortfarande. Troligen kommer jag även att uppgradera forum och annat till senaste version, den närmsta tiden. Från början var detta tänkt att göras i samband med serverbytet, men pga hackningen ville jag inte blanda in även denna osäkerhetsfaktor.

Jag arbetar vidare med server och uppgradringar, hoppas ni har lite överseende med att allt kanske inte fungerar till 100% den närmsta tiden.
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Håller med ^^ Toppen att du fortsätter Gunnar!
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

trazel skrev:
Håller med föregående talare!

Du är helt toppen som orkar fortsätta! :bow:

Kan bara hålla med. Tack för det jättejobb du gör !!!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Lånar din knapp lite

Det är lugnt Gunnar:) , skulle ändå rensa bland mina pm så
är bara bra att det försvann några:D Får iof byta anv namn igen men det är inte hela världen.
Du gör ett jättejobb Gunnar. en eloge till dig!:bow: :)
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Vad spelar två månader för roll, inläggen räknar jag inte endå, så det bryra jag mig inte om heller. Bara att Buke är tillbaka är gott nog åt mig. :bow: :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

You go Gunnar!!
th_a030.gif
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

No problem! Kul att det ar gang igen iaf!:)
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Carolus skrev:
Om din dator kraschar hemma, ja då försvinner allt du inte sparat på dvd/cd skivor eller nån annan form av media ut i tomma intet. Samma sak här, allt som inte är sparat är borta i det stora svarta cyberrymds hålet. Dvs allt som hänt efter den 15/7 är borta kommer inte tillbaka igen... Men vi lyckas nog fylla bukefalos med nya trådar snart igen...

Men varför är då HELA min provridningstråd borta?? :confused:
*SUR PÅ FÖRSTÖRARNA*:mad: :mad:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Jag är jätteglad över att Buke över huvud taget finns!
Du gör ju ett kanonjobb! :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

håller med övriga...
huvudsaken är att buke funkar!! :-)
Tack Gunnar!
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Tack för att du orkar fortsätta Gunnar, du gör ett fantastiskt bra jobb! :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Props till dig, Gunnar :bow: :bow: :bow: :bow: :banana: :banana:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Kul att Buke är tillbaks, och naturligtvis har vi överseende med vad som har hänt!!

Tack Gunnar :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

:bow: oki lungt.. gör vad du kan gunnar..:bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Kan bara hålla med föregående talare om att du är kanon som pysslar med detta! Jag och många andra är oerhört tacksamma för ditt jobb! Jag är buke-beroende så jag är bara glad att det är tillbaka! :bump:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Du är ju helt underbar Gunnar! tack för att du fixa sidan igen!! :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Du gör ett jättebra jobb :bow:
 
Sv: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Gunnar-> Vad har hänt nu? Jag var inne i en tråd på sidan 100 och plötsligt hade den 125 sidor!! Har de försvunna veckornas material återfunnits? skickligt isåfall! :bow:
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 579
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 994
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 388
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp