Varför heter det inte "människohantering"?

Totola

Trådstartare
... När den allra största delen av "träningen" gäller oss själva?

T ex, om man själv gärna vill ha "stöd" av sin omgivning, fly undan jobbiga situationer - hur sjutton ska man kunna vara stöd för hästen i en jobbig situation? Om man själv har lätt för att tappa humöret eller har en del humörsvängningar - borde det inte vara rätt naturligt att hästen blir sån?
Tror ni hästar är så kassa på att genomskåda folk att lite konsekvent bestraffning eller dylikt kan dölja det? Jag tippar på att hästarna är extremt snälla och förlåtande och suckar lite i smyg! :p

Lite flummigt, men som sagt - inbillar vi oss *egentligen* att det är HÄSTträning vi håller på med? :crazy:
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Så sant som det är sagt. Både uppsatt och avsatt handlar (i princip) ALLA problem om männsikor. Allat problem uppstår på något vis, och männsikor fostrar hästen, ska vara ledare och allt vad det heter, samtidigt som de gör SÅ fel ibland.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Tack för det inlägget.

Man kan förundras över när en duktig människa tar över o hästen blir som ett lamm. o blir uppriktigt intresserad av att vilja vara till lags.
Underbara djur som ställer upp så mkt för oss- en eloge o en kram förtjänar de.

På en del människor låter det som om hästen är ett rovdjur. vad kan det bero på?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Jag blir också trött på trådar om hästj*vlar och hästskrällen.
Det är sällan man talar om sig själv som ett skrälle.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Ja, det kan man verkligen undra!

Många skulle nog behöva fundera över vilka signaler man faktiskt ger till hästen. Alltså, börja med att analysera sitt eget beteende om samarbetet med hästen inte funkar som man tänkt.
Det är för lätt att skylla på en dum, elak eller korkad häst.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Sen jag började med PNH har jag insett att hästarna kan precis ALLT redan, så det är jag och min man som "tränas" nu :p
Så snart man själv ändrar sitt beteende följer hästen med, de gillar att spegla oss.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Fast "hästhantering" är ju faktiskt rätt ord, det är ju hästar vi hanterar.

Och tanken är att vi ska lära oss hur man ska hantera hästar :idea:

Det är verkligen underligt hur man fått det till att det handlar om hästträning...

hmm...
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Jag blir också trött på trådar om hästj*vlar och hästskrällen.
Det är sällan man talar om sig själv som ett skrälle.

Haha, som pojkvännen som är grön på det här med hästar (följer ju bara med till stallet för att hinna umgås med mig och för att ställa upp med skjuts), från honom hör man ofta "Nej!" eller "Fy!" (utan kroppsspråk som förklarar för hästen) som han snappat upp av andra skulle jag tro! :p
Eller kommentarer som "vad dum han är!"
Hur förklarar man för en grön pojkvän som bara vill hjälpa till att det är han som är kass? :devil:
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Fast "hästhantering" är ju faktiskt rätt ord, det är ju hästar vi hanterar.

Och tanken är att vi ska lära oss hur man ska hantera hästar :idea:

Mjo. Fast den biten att hantera hästarna handlar ju i princip "bara" om att förstå hästarnas beteende och utnyttja det. För att egentligen få någon effekt krävs det så mycket mer personliga egenskaper för att lyckas med det - lugn, tålamod, tydlighet, lite naturlig "pondus" skadar ju inte, självförtroende, att man själv är som att man vill ha hästen... i princip. Förstår ATT man kallar det så, men frågan är om det är missvisande?
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Det är ju bara för att de är rädda, men vill inte visa det:cool:
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Mjo. Fast den biten att hantera hästarna handlar ju i princip "bara" om att förstå hästarnas beteende och utnyttja det. För att egentligen få någon effekt krävs det så mycket mer personliga egenskaper för att lyckas med det - lugn, tålamod, tydlighet, lite naturlig "pondus" skadar ju inte, självförtroende, att man själv är som att man vill ha hästen... i princip. Förstår ATT man kallar det så, men frågan är om det är missvisande?

Jag skulle snarare säga att god hästhantering bygger på lika delar förståelse av hästens beteende/tolkning av signaler och förmåga att ge tydliga signaler.
(det kanske inte motsäger det du skriver dock..?)

KL
Jag har funderat mycket på detta med kroppsspråk - även i sammanhang utanför hästvärlden. Vad tror ni är orsaken till att så många människor har ett sådant tveksamt kroppsspråk? Är det svenskt? Är det kvinnligt?
Fortsätter.. - hur viktigt är detta för att "lyckas" i sin hästkommunikation?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Bra inlägg.
Det är nog både svenskt o kvinnligt.:crazy:

Inte går jag o tänker på hur jag rör mig. mina hästar kan ju MITT kroppsspråk. Varför fabricera ett som man kanske inte ALLTID tänker på att använda:confused:
Umgås man mkt med hästen så lär man sig att se hur den mår mm.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Fast nja... visst kan hästarna lära sig deras ägares kroppsspråk, men hur vet man att de tolkar rätt?
Och hur gör man med en ny häst? Det tar ju garanterat längre tid för hästen att lära sig nya ägarens "egna" kroppsspråk, än det tar för människan att lära sig att använda det som är mest naturligt för hästen och använda det...

Och efter lite träning har man ändrat sin hållning och sitt kroppspråk, det är ju såklart inget man ska gå och "fabricera" hela livet.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Nej. När jag tränar hantering, "NH", kommunikation eller vad man nu vill kalla det så är det mig själv jag tränar. Hästen är facit, men det är jag själv som måste komma på hur jag ska lösa uppgifterna, och det är alltid i mig problemet ligger. Alltid.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

KL
Jag har funderat mycket på detta med kroppsspråk - även i sammanhang utanför hästvärlden. Vad tror ni är orsaken till att så många människor har ett sådant tveksamt kroppsspråk? Är det svenskt? Är det kvinnligt?
Fortsätter.. - hur viktigt är detta för att "lyckas" i sin hästkommunikation?

Funtar på lite överdriven ödmjukhet till den grad att det blir högre krav än man tror sig kunna leva upp till.?

Det är ju det senare jag tänker på - en häst som är riktigt bra på att kommunicera (alltså på lite högre nivå än grottmänniskospråk) kommunicerar ju även med automatiska omedvetna reaktioner från människan - allt blir blottat även det vi tror att vi inte säger. Så jag tror det där tveksamma är en skitviktig bit, varför skulle hästen bli annat än tveksam själv eller tycka att den behöver ta över kommandot?
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Där slog du huvudet på spiken! Jag har alltid tyckt att ridningen och hanteringen av min ponny är 90% psykologi (av både häst och människa!:D) och 9% andningsövningar. Det är först i den där sista procenten som hästhantering och ridning kommer in i bilden.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Funtar på lite överdriven ödmjukhet till den grad att det blir högre krav än man tror sig kunna leva upp till.?

Det där förstod jag nog inte riktigt...


Så jag tror det där tveksamma är en skitviktig bit, varför skulle hästen bli annat än tveksam själv eller tycka att den behöver ta över kommandot?

Jag tror också risken är stor att man hela tiden ger dubbla signaler (det behöver kanske inte gå så långt som att hästen "tar över"). Ett jättetydligt exempel var på en tömkörningskurs jag var på. En kvinna hade väldiga problem med att få sin häst att gå rakt fram (den bara snurrade). Hon fattade nog inte vad hon gjorde för fel - hon bad ju hästen att gå fram (med smackningar). Men för oss som tittade var det uppenbart - hon "hindrade" hela tiden hästen med sin kropp, gick liksom "i vägen" för den. Inte konstigt att den blev förvirrad.

Väldigt känslig häst och totalt okänslig pilot = dålig kombination.
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

Fast jag köper unga hästar som jag sen har hela livet. Hästarna känner mig väl.

Varför skulle DE tolka fel?
 
Sv: Varför heter det inte "människohantering"?

knapplån

Min "nya" häst har faktiskt ställt mig på prov några gånger. Hon läser in allt jag gör och hur jag reagerar. Om det tex kommer en jättestor jättefarlig maskin på vägen så är det bara att låtsas som ingenting. Om jag noterar den överhuvudtaget är hon efter mindre än en sekund övertygad om att den är livsfarlig. Om jag däremot struntar i den så gör hon det också. Detta var bara ett exempel bland många. Det är samma sak vid hantering. Hon tycker inte om att man höjer rösten. Det gör jag ibland mot hundarna eller de andra hästarna. men hon tolkar genast det som ngt obehagligt. Nu var hon bara två år när jag köpte henne och hon har verkligen ställt in sig på mig. Det är inte alltid så lätt. Men vi lär oss.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 906
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 945
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Nu har jag så mycket funderingar i mitt huvud så jag tror snart att det sprängs. Måste ventilera mina känslor lite. Kanske finns det...
Svar
1
· Visningar
1 298
Senast: Badger
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp