Bukefalos 28 år!

Varför hjälper ingen till???

Streetflash

Trådstartare
Vi har ett stort problem i klubben. Vi har inga som vill hjälpa till på tävlingar! Vi har en helt fantastisk anläggning med tre dressyrbanor, en stor hoppbana med egen framridning och ett stort ridhus. Vi har möjligheter för alla sorters tävlingar (lokal tom nationell/elit) inom dressyr, hoppning och fälttävlan. Men vi får inte tag i folk som vill hjälpa till!

Funktionärerna måste vara över 14 om dom skall stå på tex. hoppbanan (skade-/olycksrisk). Alla får mer eller mindre fri tillgång till mat och dryck. De behöver bara hjälpa till halva dagen. Varför vill ingen? Pga detta alltid återkommande problem har vi dragit ner antalet tävlingar från 5 om året till 2! En ponny och en hästtävling. Vi fem personer som är med i hoppkommittén är trötta på att göra allt från att måla bommar, bygga bana, ordna sekretariatet osv, osv, osv....

Jag vet att det är en hel del jobb med tävlingar, men upplever ni detta också? Hur är era erfarenheter med att ordna folk som skall hjälpa till, hjälpa till själva osv.??? Är tacksam för alla inlägg!!! :)
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Ni har ingen ungdomssektion? Klart man hjälper till på tävlingar det är ju det roligaste dom finns :bump: .
Det går inte att göra någon lite "tävling" om dom som hjälper till mest på tävlingar vinner en gratis ridlektion eller nått sånt..Det brukar funka..Lycka till..
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Vi hade samma problem i klubben som jag tävlade för förut. Man fick aldrig ngn som hjälpte till, men vi försökte alltid ordan ngt roligt för funktionärerna som typ grillkväll och andra roliga grejer, enbart för dom som hjälpte till.
Innan jag slutade klubben la vi oxå upp ett förslag på att alla tävlingsryttare faksitk MÅSTE hjälpa till på minst en tävling/år och om dem inte gjorde det fick dom inte ngn av förmånerna som man fick för att tävla för den klubben (typ startavgiften tbx om man blev placerade o.s.v)
Hoppas det löser sig för er för ni verkar ju ha en väldigt bra anläggning.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

I vår klubb (som inte har någon ridskola endast privatryttare)får alla som ställer upp som funktionärer starta utan kostnad under den tävlingen.Det brukar faktiskt vara ganska många som ställer upp både unga och gamla. Sen gäller det att locka med något roligt typ först målas det sen grillfest . Att alltid visa uppskattning och uppmuntran ,det räcker med ett tack .Sen är det en uppfostringssak om man präntar in i ponnybarnen redan från början att för att de ska kunna tävla krävs det frivilliga funktionärer annars blir det inga tävlingar. Våra ponnyryttare får vara med redan från början och lära sig . Men visst är det alltid så att det är samma gäng som kommer +/- några som kommer ibland och några som aldrig hjälper till.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Vi har "tyvärr" det redan så att om man tävlar för klubben får man en start per häst och tävling utan kostnad. Det utnyttjas naturligtvis (allt utnyttjas om det är gratis). Ungdomssektionen verkar inte göra något, dvs säger att dom inte kan/inte har tid/skall tävla själva nästa dag osv. Dvs. inget intresse att hjälpa till.

Då vi inte heller har ngn ridskoleverksamhet skall egentligen de som betalat manegeavgift hjälpa till någon gång under året, men på något sätt rinner detta alltid ut i sanden.

Jag fick alltid hjälpa till redan som ponnybarn, och tyckte detta alltid var jättekul! Först red man själv, sen sotd man och flaggade hela dagen, eller nåt sånt. Har ungarnas inställning ändrat sig? Eller kanske även föräldrarnas inställning?

Är det någon mer som har fler bra tips och åsikter???
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Nu tävlar inte jag "på bana" så när min klubb behöver funktionärer så blir det för min del så att jag ibland står i cafeterian om det behövs. Lite pinsamt kanske men eftersom jag aldrig har varit banfunktionär så vet jag ju inte hur eller vad man ska göra.:o Det finns säkert flera som jag så varför inte ha lite tävlingsteori, med hur, vad och när man gör på dom olika positionerna. Ordna små klubbträningstävlingar där deltagarna måste vara med och hjälpa till så att dom lär sig. Fri tillgång på mat eller dryck det får bara dom som är domare hos oss, om vi hade det så som ni har så skulle nog jag kunna tänka mig att vara funktionär oftare.
Har ni ingen grannklubb som ni kan ha utbyte med? Om de kan låna ut 4 st funktionärer till er ni ni har tävling, så kan ni låna ut 4 st till dem när de har tävling. :D Givetvis så får de som ställer upp då fri mat under dagen och borde få något som tack av sin egen klubb, kanske en privatlektion för bara de som ställer upp.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Känner igen problemet. Oftast brukar dock funktionärerna räcka på min klubbs tävlingar, men det är alltid, alltid samma människor som hjälper till.

Och de då som hjälper till mkt, får ofta höra kritik från andra att de hjälper till för mkt!

Vi har det också så att man får tävla gratis på hemmaplan, men har funderat ut om man det kanske bara ska vara till för dem som hjälper till på ngt sätt under ngn tävling.

Vi diskuterade även om man bara ska "placera" ut människor på olika poster o sen så får de bara acceptera det och hjälpa till!

Sedan ska vi även ta upp på nästa årsmöte om medlemmarna vill ha färre tävlingar, eftersom en del inte vill hjälpa till.
Iofs så vill de ju inte hjälpa till på städ- och målardagar heller...
Tyvärr ett mkt svårt problem!
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

*knapplån*

Jag skulle aldrig i hela mitt liv ställa mig och hjälpa till på min Ridklubb. Anledningen är att dom är otrevliga, favoriserar och är allmänt snorkiga. Det är liksom som, är man inte styrelsens ungar/har privathäst där så är man inte med i klubben.

En annan klubb som jag inte ens rider på, fast har en kompis som jobbar där, där hjälper jag gärna till, med glädje dessutom. För där är alla så himla trevliga om man känner sig liksom..tillhörande.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

ni borde sätta det som krav för klubbmedlemskap/ridhuskort.. att man är med och hjälper till en halvdag per år..
iom att ni inte har ridskola.. kanske ni kan prata med en ridskola om att få hjälp av deras ridskoleelever? ett samarbete som gör att de som är med och hjälper till en heldag/två halvdagar får vara med på en gratis uteritt, och att deras ridskola o gengäld får använda tävlingsbanorna när dom vill ha tävling?

på ridskolan här är det problem med att få elever att hjälpa till, så om man har en ridskola så borde en poängbelöning vara effektiv, t.ex 1 poäng för att flagga en klass, och vid 5 poäng får man vara med på "poänguteritten" 20 poäng så får man vara med på "poängträningen"..
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Om jag kommer i håg rätt så hade de arrangerart tävlingarna på det här viset på den ridskolan där jag red för något år sedan.
Att: alla tävlande ekipage (hemma ekipage då) skulle tillhanda hålla minst en funktionär. antingen vara funktionär själv eller ta dit en kompis. ¨För att få vara med och tävla.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Ni har alla kommit med en hel del bra förslag, nu är det bara att försöka utveckla teorierna. Det är ju så att det alltid är samma människor som hjälper till, men man får sällan ett tack efteråt.

Man vill ju gärna hjälpa klubben och ha en bra stämning, men ibland är det svårt när alla är halvdöda efter en hård helg. Vi får fundera på att dra igång en fest för dom som har hjälpt till, eller något slags poängsystem där man kanske kan vinna något fint pris om man hjälper till mycket. Ibland räcker ju också ett "tack för hjälpen". (för mig iallafall). Men något tack måste man ju få om man lägger sin lediga tid på att hjälpa till på klubben.

Kom gärna med fler idéer!!! Ni är jätteduktiga!!! :) :bump:
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Man vill ju gärna hjälpa klubben och ha en bra stämning, men ibland är det svårt när alla är halvdöda efter en hård helg. Vi får fundera på att dra igång en fest för dom som har hjälpt till,
Vår klubb ordnar en fest varje sommar för alla som varit funktionärer ett visst antal gr eller ställt upp med annat tex målning. Hålls helst inte i samband med tävling utan en helg /kväll då folk har tid och ork att roa sig . Gör mkt för den speciella klubbkänslan också.
Tävla gratis ska ju givetvis bara gälla de som hjälper till.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Ingen gratisstart om man inte hjälper till, hur svårt kan det vara?

Min klubb betalar tillbaka licensavgiften efter man har hjälpt till vid tre tillfällen.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

dra in den fria startavgiften och ge den till de som hjälper till?

det kan ju också vara så att en del känner sig osäkra på vad man ska göra, så man kan ju ha nåt system där de ny får gå med de gamla eller någon sorts snabbkurs.

på våra tävlingar blir allat ävlande uppskrivna på voltvaktslistan och antingen får man stå själv eller om man är under 15 fixa någon annan som gör det.
Nu vet jag inte hur det funkar på era tävlinga, men det kan kanske vara något. om man tävlar ex. d-ponny så kan amn ju skriva upp dem i b-ponnyklassen osv.
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Ja, det stämmer. Vi borde ta bort det att man får tävla gratis om man inte hjälper till. Ju fler som hjälper till desto mindre jobb blir det ju! Jag skall ta upp detta i klubben, för om det fortsätter som det är nu kommer vi snart inte att ha några mer tävlingar! (och det vore tragiskt på en sån fin anläggning!)
Tack alla för era idéer!!! :bow:
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

I min klubb får man betala extra om man inte är med som funktionär(1-2ggr per halvår om jag inte minns fel... det e lite olika om man tävlar själv/går ridskola osv), är barnen för små åker föräldrarna på jobbet ;)
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

vi sätter upp STORA plakat i hela stallet. "alla underbara funktionärer kom hit och skriv upp er!!" vi har regel att man inte får vara under 12 (tror jag) utan att målsman är med på banan. om målsman är med så får yngre vara med. detta gör att många nybörjare + mamma/pappa kommer och hjälper till. vi har flera korta pass, fri tillgång till mackor, frukt, saft, kaffe och lite kakor & bullar. sen får alla som står en halv dag en matkupong till cafeterians dagenslunch. alla som står heldag får två kuponger. sen har vi även stora plakat efter tävlingen där det står ungefär "tack alla duktiga funktionärer!! hem och ladda upp inför nästa tävling den..." hemmaryttare som tävlar måste också vara med och hjälpa till. som kompensation är startavg. gratis för dem. i sekretariatet och dommartornet sitter alltid två vana och en ny som "skolas in" under tävlingen. alla i sektionerna försöker alltid se glada ut och tackar och berömer mycket och ofta. detta ger en glad tävlingsdag. små barn får ofta vara "protokollspringare" på dressyrtävlingar och tömma skottkärror (själva), kratta/lägga upp bommar (med målsman) på banan. sen har vi även ett "poängsystem", så alla som är där en halvdag får 1 p och heldag 2p. när man har 10p (tror det är 10) får man rida en lektion i slutet av året. även detta ger fler intresserade! alla försöker också alltid vara glada, det ger endel!!
lycka till!!
 
Sv: Varför hjälper ingen till???

Låt funktionärerna få "funktionärspoäng" om dom hjälper till! Låt dom få 10 poäng om man hjälper till en dag.
Poängen kan sedan användas som startavgift(10p), medlemsavgift(20p) eller ridlektion(30p), om man hjälper till tillräckligt mycket.
ett förslag bara..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 937
Senast: _Taggis_
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 190
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej alla hästintresserade, jag är okunnig om hästar och behöver er hjälp. Jag har träffat en fantastiskt tjej som har ett stort intresse...
Svar
8
· Visningar
1 654
Senast: Lppat
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp