varför kommer inte storken?

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dressyrfreak

Längtar så otroligt efter barn sedan 10 år tillbaka. Förra sambon ville absolut inte ha några barn vilket till slut ledde till att jag lämnade honom, ett svårt beslut men som nu känns bra eftersom jag 1.5 år senare träffade min nuvarande underbara sambo. Han vill ha barn lika mycket som jag men det vill sig inte :cry: En gång blev jag gravid men till min förtvivlan fick jag missfall i v 11 :cry: Nu försöker vi mha ägglosssningstester men den förhatliga mensen kommer varje månad. Det känns som ett hån när kompisar får barn på barn utan att knappt behöva försöka. Avskyr när folk frågar "när ska ni skaffa barn", "är det inte dags att skaffa barn, klockan går..." osv. Vill inte prata med alla om våra försök, känner mig så misslyckad som det är, som en defekt kvinna. Samlivet påverkas också negativt då man alltid tänker på när, hur man gör det för att det ska vara störst chans att bli gravid.
Vad gör det att hästarna lyckats långt över förväntan i årets tävlingar hitills, att jag har ett välbetalt stimulerande jätteroligt jobb och en underbar sambo. Det enda jag tänker på är min längtan efter en bebis. En ljuvlig liten underbar bebis :(
Behövde prata av mig lite... :cry:
 
Sv: varför kommer inte storken?

Jag kan inte säga att jag förstår hur det är, för jag är en sån där hemsk frögurka....
Joo, längtan kan jag ha - men jag har ju två redan o det får räcka så.

Men jag har flera par i bekantskapskretsen som har haft samma bekymmer så jag är lite insatt i problematiken. Däribland min bror o hans fru. Har ni kollat upp er, så det inte är några fysiska problem?

Jag förstår att folk i sin obetänksamhet är jobbiga, och att man inte vill vända ut o in på sig inför alla välmenande bekantingar.

*prata på du* Buke lyssnar o tröstar!
 
Sv: varför kommer inte storken?

Jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg... Jag och min sambo hade försökt i två år utan att det har blivit något när vi bestämde oss för att vänta ett tag eftersom jag går mitt sista år på universitetet och har en liten häst som vill bli inriden till våren och gå treårstestet. De här åren har varit extra jobbiga, speciellt för min sambo, eftersom jag redan har ett barn sen ett tidigare förhållande vilket har gett folk ännu mer anledning att tjata om att vi borde skaffa syskon till min dotter.

Då hände det iaf så nu går jag och väntar... Är livrädd för missfall och vill bara ha de här månaderna avklarade så att jag äntligen får hålla min bebis.

Lycka till och sök hjälp, det kan behövas ibland. Ett bra ställe att hitta stöd på är www.iris.y.se
 
Sv: varför kommer inte storken?

Visst är det svårt! Min man och jag försöker också få barn, vi har försökt i 3 månader vilket, jag såhär i efterhand har fått veta, inte är särskilt lång tid. Men det känns som en evighet och dessutom har de vänner vi känner till fått till det på första försöket...

Fast det faktum att du faktiskt har blivit gravid en gång, borde ändå ge dig något slags hopp - ni vet ju att ni fungerar! Jag har aldrig varit gravid och vet därför inte ens om min kropp är kapabel att bli det heller... Skulle kännas betydligt bättre att veta!! Men jag förstår ändå din frustration över att det inte tar sig!

Hur många försök har ni gjort efter missfallet och hur många försök gjorde ni innan du blev gravid förra gången? Jag tror medelvärdet är 7 månader av försöka för att bli gravid. Efter ett år ska nånting på 90% av alla par ha lyckats...

Så man ska tydligen inte ge upp i första taget...

Har du inte varit inne på familjeliv.se så kan jag berätta att där finns många som är i samma sits... Fast jag försöker undvika läsa där numera eftersom man ofta blir ännu mer deppig.

Själv sitter jag också med ägglossningsstickor vilket jag ändå tycker har underlättat och ger ändå en hint om att hormonerna trots allt fungerar... Om drygt en vecka får jag svar på om det...

Lycka till!
 
Sv: varför kommer inte storken?

Boka en tid hos din BM och gör en "genomgång", det kan ju vara småsaker som hindrar och som är lätta att komma till rätta med. Och skulle det vara något annat så är det bra att komma in i rulijansen och få hjälp så tidigt som möjligt. Och sen finns det folk som kan ge bra svar och är vana att diskutera sådana problem.
 
Sv: varför kommer inte storken?

Åh jag lider med dig :cry:

Jag vet precis hur det är, jag och min man har försökt sedan maj 2003 och har inte lyckats än. Vi ska göra vår första ivf i november.

Har ni gjort alla undersökningar? Jag lider av svår Endometrios trots att jag inte haft några som helst symptom tidigare, och min make har något nedsatt motilitet vilket inte hjälper heller, förstås.

Det är rätt skönt att få reda på varför det inte funkar, och under utredningen så känns det iaf som om man GÖR något vilket tar bort pressen lite.

familjeliv.se är en bra sida men kan också vara lätt deprimerande, jag är inte där så ofta.

Pm:a gärna om du vill!
 
Sv: varför kommer inte storken?

Tack för era svar, de värmer, skönt att höra att det finns fler i samma sits. Och jättegrattis till er som lyckats bli gravida efter att ha kämpat!!
Vi hade försökt få barn i 2 år innan missfallet. Tog det ganska lättsamt i början, vi hade ju ingen brådska, räknade med att det kunde ta ett halvår och bebis skulle vara välkommen när den kom. Aldrig trodde jag att det skulle bli så här... ett halvår blev ett år blev 1.5 år och längtan har bara växt sig starkare för varje månad. Nu är det över ett år sen missfallet men det känns fortfarande jobbigt. Om inte... så hade jag haft en 6 månaders bebis nu... :cry: att få höra att det ändå var något fel på barnet så det var lika bra som skedde hjälper inte att höra.
Jag är kollad av "vanlig" gynekolog med undersökning och ultraljud, men om det inte blir bebis nu måste vi nog gå på en riktig undersökning *vill inte, vill inte*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför kommer inte storken?

Jag förstår din motvilja men när man väl är inne i karusellen så är det inte så farligt som det låter. Det är en massa blodprov som ska tas, kanske spolning av äggledarna för att se att det är fri passage, kanske en titthålsoperation. Ofta får man prova Pergo som stimulerar ägglossningen, i några månader. Försök tänka att de kanske hittar ett fel som går att åtgärda relativt snabbt - det kan ju vara så enkelt som en hormonell obalans - och då är det ju värt det! Ni har ju en viss fördel iom att ni faktiskt varit gravida en gång vilket bevisar att ni KAN.

Var stark och Lycka Till!!! :bump:
 
Sv: varför kommer inte storken?

Vet hur det känns..vi är oförklarligt barnlösa.
I snart 4 år har vi försökt, kämpat, ringt och ringt till olika läkare för att få hjälp överhuvudtaget. Men nu har vindarna börjat vända, på måndag ska jag på vul och kolla äggen inför min andra insemination.

Jag tycker ni ska kollas riktigt och ta itu med det nu eftersom sjukvården inte är speciellt snabba i vändningarna. Om ni inte väljer privat förstås.

Är ofta på Familjeliv och tycker det är en bra sida, visst blir man medveten om alla risker, blir orolig och deppig, men man får också mycket stöd och förståelse av dem i samma sits. Där finns mycket kunskap.
 
Sv: varför kommer inte storken?

dressyrfreak skrev:
Nu är det över ett år sen missfallet men det känns fortfarande jobbigt. Om inte... så hade jag haft en 6 månaders bebis nu... :cry:

Jag tror att detta kan vara "förklaringen" till att det dröjer. Det låter som om du har en stor sorg, och att du fortfarande lever med "bilder" av det ofödda barnet.

Har du tillåtit dig att sörja missfallet länge och ordentligt? Att sörja ut är viktigt. Det rensar liksom ur och gör en redo igen.

Om jag hade varit du hade jag försökt radera ut alla datum kring det ofödda barnet ur minnet. Alltså inte tänka på hur det skulle ha varit ifall barnet hade fötts. I alla fall inte efter sorgearbetet är avklarat. Fast att du tänker så är väl kanske ett tecken på att sorgearbetet INTE är fullgjort ännu.

Tillåt dig att vara riktigt ledsen. Bli ompysslad. Prata ut precis så mycket som du vill och behöver. Fräs ifrån ifall människor försöker "övertala" dig att gå vidare innan du själv är motiverad till det.

Önskar er all lycka! :bump:
 
Sv: varför kommer inte storken?

Jag tycker att ni ska göra en koll så att ni kan få lite hjälp på traven. Ta all hjälp av läkarkåren du kan, varför skulle du inte? Hellre göra nåt som kan hjälpa om man vill ha barn pronto än att förlita sig på slumpen. Har en vän som fick en sån enkel sak som bättre ÄL-tester via sjukvården eftersom hennes halter gjorde att testet visade för sent.

Och ett missfall är ju ett tecken på att barnet inte var friskt så även om fostret hade kunnat räddas på nåt mirakelsätt så hade det inte fått något värdigt liv. Missfall sker ju av en anledning även om jag förstår att det var jättehemskt att bli av med ett litet pyre när du väntat så länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 124
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 817
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp