Bukefalos 28 år!

varför luktar hästar på bajshögar??

missilee

Trådstartare
hejsan alla!
mitt sto går i en hage med ett annat sto och en valack. hon nosar ofta på bajshögar i hagen. alla tre hästarna har samma hörna i hagen där de bajsar. är det någon som vet VARFÖR hästar luktar på bajshögarna i hagen?
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Hästar kan känna igen vem det är som lagt högen av att lukta på den. Våra hästar känner igen varandras lukter så när man t.ex. är ute och rider och man rider förbi ett ställe där den andra hästen bajsat brukar de inte lukta på det så mycket. Om det däremot är en häst från någon av de andra stallen runt omkring som de inte känner, då skulle hästarna kunna stå där och sniffa halva dagen om man lät dem.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Säkert en hel del med revir och göra, min häst luktar alltid länge och sen skiter han över den andra högen.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Det du beskriver har jag fått lära mig är hingstbeteende, att en hingst (eller valack som fortfarande tror den är hingst) bajsar över en annan hög, och även att börja stampa och krafsa i en bajshög nästan aggressivt (min gör så ibland, sent kastrerad valack, särskilt om den känner lukten av en "rival" som sagt).

Just lukta på bajs gillar väl däremot de flesta, kolla av läget.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Det du beskriver har jag fått lära mig är hingstbeteende, att en hingst (eller valack som fortfarande tror den är hingst) bajsar över en annan hög, och även att börja stampa och krafsa i en bajshög nästan aggressivt (min gör så ibland, sent kastrerad valack, särskilt om den känner lukten av en "rival" som sagt).

Just lukta på bajs gillar väl däremot de flesta, kolla av läget.

Det är nog ungefär som flemandet, att det ofta kallas hingstbeteende fastän hästar av alla kön kan göra så. Det handlar nog mer om "dominans" och "att vilja hävda sig/markera att man har varit här" (hittar inte ordet, hoppas ni förstår hur jag menar!)

Jag har ett sto som gör så (hon flemar rätt ofta också). Även om det är vanligare hos hingstar och "dominanta" valacker.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Ja så kan det säkert vara! :)
Har aldrig varit med om något sto som krafsat på högar och bajsat ovanpå, men det betyder ju inte att det inte existerar!
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Ja så kan det säkert vara! :)
Har aldrig varit med om något sto som krafsat på högar och bajsat ovanpå, men det betyder ju inte att det inte existerar!

Nej det är nog inte helt vanligt... det är första gången på snart 30 år jag ser detta beteende hos ett sto :)
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Min ena hon lägger ner nosen i bajs sen fnyser hon och går vidare , sådan renlig häst jag har :):D Haha
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Det du beskriver har jag fått lära mig är hingstbeteende, att en hingst (eller valack som fortfarande tror den är hingst) bajsar över en annan hög, och även att börja stampa och krafsa i en bajshög nästan aggressivt (min gör så ibland, sent kastrerad valack, särskilt om den känner lukten av en "rival" som sagt).

Just lukta på bajs gillar väl däremot de flesta, kolla av läget.

Jo jag har med hört att det är hingsbetingat, mitt förra sto luktade på varje hög men sen var det inget mer med det medan min valack börjar krafsa och skita över den högen, också sent kastrerad och väldigt hingstig valack.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Inte revir på det sättet menar jag, men dom har en väldigt koll på hästar runt omkring dom.

Ja, det är ju en annan sak. Jag tror inte att det finns gräsätare som bildar revir överhuvudtaget, inte på något sätt eller i någon mening av ordet (om det nu finns så många sätt ordet kan tolkas på?).
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Jag ser det som om de läser skvallertidning när de luktar på andras bajs.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Ja, det är ju en annan sak. Jag tror inte att det finns gräsätare som bildar revir överhuvudtaget, inte på något sätt eller i någon mening av ordet (om det nu finns så många sätt ordet kan tolkas på?).

Man kan se revir på det sättet att en ledarhäst har ett visst revir runt omkring sin flock och är vaken på främmande hästar och håller dom undan. Det är ett revir, dock inget fast revir, det förflyttar sig dit flocken förflyttar sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Någon källa på det? För vad jag sett är det otrolig skillnad på hur ston luktar än hur hingstar/hingstiga valacker luktar, inte alls likadant, måste ju finnas någon anledning till att det är sån skillnad. Jag har heller aldrig sett ett sto skita över andra skitar. Måste ju vara att dom markerar någonting. Vad är meningen med att skita över alla andra skitar annars?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Men det du nu skriver har ju inget med revir att göra, eller hävdar du alltså att hingstar har revir och inte andra hästar?
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Om du läser vad jag skrev så skrev jag vad jag menade när jag skrev revir. Klart dom måste ha en viss koll på vad det är för hästar runt omkring sig och hävda sig/försvara sin flock mot andra hingstar/hästar. Tror absolut det ligger mycket mera i det än att bara "läsa aftonbladet".
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 631
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Funderarn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp