Bukefalos 28 år!

varför luktar hästar på bajshögar??

Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Men du tog upp att det är skillnad på hur de luktar på träcket med hingstar och ston. Hingsten är ju den som försvarar sin flock, men ska det bara vara han som ska nosa runt då?

Verkar skilja sig en hel del, min förra hingst var besatt av högar. Men många hingstar skiter som vilken valack som helst. Och min häst jag har idag, valack han skiter alltid på samma ställe så det blir en enda stor hög tillslut.

Men min uppfattning är att det mest handlar om att kolla info, och en del högar är alltid mer intressanta av nån anledning vi inte vet.

Hästar är inte direkt revirtänkande i jämfört m andra arter, " pinka in reviret" förekommer inte hos dem och varför skulle det då bara gälla högar?
 
Senast ändrad:
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Dom kanske bara ogillar hästen och vill få bort lukten från "sitt" hem? Nog borde dom väl förstå att "här är mina trakter" när dom bott på samma ställe ett tag? Spånar bara! :)
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Men du tog upp att det är skillnad på hur de luktar på träcket med hingstar och ston. Hingsten är ju den som försvarar sin flock, men ska det bara vara han som ska nosa runt då?
Har ju skrivit att ston mest luktar, antagligen för att bara nosa vad det är för häst och inget direkt mera. Stona jag sett har iallafall aldrig gjort någon grej av någon skithög nånstans utan mest gått vidare.
Verkar skilja sig en hel del, min förra hingst var besatt av högar. Men många hingstar skiter som vilken valack som helst. Och min häst jag har idag, valack han skiter alltid på samma ställe så det blir en enda stor hög tillslut.
Alla hästar är olika varandra, det finns ohingstiga hingstar och hingstiga valacker, inget konstigt med det. Jag vet hingstar som knappt ens ser åt ston, dom är olika. Vissa föds inte särskillt hinstiga helt enkelt.
Men min uppfattning är att det mest handlar om att kolla info, och en del högar är alltid mer intressanta av nån anledning vi inte vet.
Med tanke på den ibland starka reaktionen och det att hingstar oftast skiter över andras högar, det säger att det är mera än bara info dom vill åt. Att vissa högar är mer intressanta än andra kan mycket väl tyda på att det just är en häst som är mer intressant en vanligt.
Hästar är inte direkt revirtänkande i jämfört m andra arter, " pinka in reviret" förekommer inte hos dem och varför skulle det då bara gälla högar?
Vadå bara gälla högar? Slår vad om att alla ledarhästar har mer eller mindre stor koll på det mesta runt omkring deras flock och framförallt då främmande hästar. Dom har utan tvekan ett visst revir runt flocken som dom försvarar.

Att skita över andras främmande hästars högar måste vara ett sätt att markera någonting. Sen vad det är dom markerar är väl frågan, nånting är det iallafall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Med bara högar menar jag att om det skulle vara revirbetonat så skulle även kisset vara minst så intressant att lukta på. De som markerar in revir, andra arter väljer oftast att markera med urinen -starkare doft. Och vi här i Sverige har ju främst ston och valacker som även ts här hade och jag har svårt att tänka mig att det skulle handla om revirtänk. Men du har absolut helt rätt i en sak och det är att alla är olika. Men som sagt är nog ganska så säker på att det mest handlar om att tjecka av läget, Aftonbladet igen ;) och ja ibland står det ju mkt intressant även där.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Nu är det så att även valackar kan ha samma hingstbeteende som hingstar har, inte direkt ovanligt. Och jag slår vad om som sagt igen att hästar har koll på betydligt mycket mera som vi inte märker, inte direkt ofta man stöter på pölar från andra hästar som kissat när man är ute med hästen.

Och med tanke på den otroliga skillnad det är mellan hingstiga valacker och ston så nöjer iallafall inte jag mig med gissningen att dom läser aftonbladet. Och är man såpass säker på att det inte betyder någonting det beteendet så är det ju bra att ha några källor på det också. Annars är det svårt att uttala sig såpass säkert.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Själv har du inga källor så där var det ett märkligt resonemang. Jag går efter vad jag lärt mig irl och litteratur. Ingenstans har det stått att hästen markerar sitt revir genom att lägga högar. Varför det? Jo för att de helt enkelt inte gör det. Klart finns det info i träck som vi bara kan gissa oss till, säkert mkt intressant information ibland dessutom. Men fortfarande så markerar inte hästar på det viset. Du får själv komma med referenser på om det inte är korrekt, tack.

Ta tex hundar -rovdjur. Läser de bara av andra hundars bajs? Svar nej kisset är minst lika viktigt. Och tama hundar handlar det mkt om Aftonbladet men oxå om revir, man vill ha koll på vilka hundar som rör sig i området. Vargar är ju betydligt mer revirtänkande då de lever vilt. En hund kan ju i bästa fall äga ditt hus och vakta det med stor inlevelse.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Man kan se revir på det sättet att en ledarhäst har ett visst revir runt omkring sin flock och är vaken på främmande hästar och håller dom undan. Det är ett revir, dock inget fast revir, det förflyttar sig dit flocken förflyttar sig.

Nej, eftersom hästar inte bildar revir, blir det ju bara förvirrande att kalla andra saker som de gör för att de bildar revir. Hästar är inte revirbildande, det är allt som finns att säga på den punkten.

Åsnor är däremot revirbildande. :D
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

ja det är ju bara att titta på oss :D

Jag var lite orolig för att det där skulle tolkas som något slags ironiskt skämt. :p Men det är faktiskt helt enkelt så att åsnor bildar revir, men inte hästar. Trots att djuren ju är rätt nära släkt.
 
Sv: varför luktar hästar på bajshögar??

Jag var lite orolig för att det där skulle tolkas som något slags ironiskt skämt. :p Men det är faktiskt helt enkelt så att åsnor bildar revir, men inte hästar. Trots att djuren ju är rätt nära släkt.

Jag tog det inte som ett skämt, jag bara jämför oss med åsnorna. Det finns många revirpinkare bland oss.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 640
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Funderarn
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp