Bukefalos 28 år!

Varför "nafsar" han?

GotAsecret

Trådstartare
Han "nafsar" men gör det inte för att vara elak.
Och han gör det alltid när man gosar med honom, han visar inga tecken på missnöje utan tvärtom.
Han biter heller inte hårt utan mer "tar tag"...
Det är en mycket social och kelsjuk katt som älskar uppmärksamhet, men rätt som det är så får man ett "nyp", och det är lite irriterande :p

Varför?

Jag blir inte arg på honom, borde jag bli det?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför "nafsar" han?

Jag hade en gång en katt som gjorde på det sättet, och det var hans sätt att säga till en att man skulle fortsätta kela med honom. Jag vet, det låter skevt men det var sån han var :) Jag tillrättavisade honom varje gång han tog i lite för mycket, men jag blev aldrig arg på honom. I slutet av livet visste han på ett ungefär hur mycket han kunde "ta i" innan det gjorde ont på en och han blev bara väldigt mysig...
 
Sv: Varför "nafsar" han?

Väldigt vanligt beteende hos katter, jag vet inte exakt vad det beror på men jag tror det är något sorts överslagsbeteende, dvs. det blir så mysigt så katten reagerar genom att nafsa till för att den känner att den måste få utlopp på något sätt. Sedan har ju hankatter det i sig att bita katthonor i nacken vid parning så det kanske härstammar därifrån på något sätt också men jag tror det även finns honkatter som nyper tag så tror inte riktigt att det är hela sanningen.
Om det inte gör ont så tycker jag det är onödigt att säga till, det är onödigt att visa sig arg på en katt då de ofta reagerar med stress och det kan förvärra beteendet. Men om du tycker det är jobbigt så sluta helt enkelt klappa honom och res dig och gå så fort han nyper till, till sist fattar han nog vinken att det är mysigare om han inte "tuggar" på dig. :)
 
Sv: Varför "nafsar" han?

Ah då var det som jag trodde:) Då känns det inte som ett beteende som behöver "jobbas bort", för jag kan aldrig tänka mig att han skulle göra så mot vem som helst, som kan tycka det är obehagligt.

(och jag är hemskt glad att jag inte gjorde mig av med honom även om vi är osams ibland...han är trots allt fantastisk :love:
 
Sv: Varför "nafsar" han?

Puttar upp...
Han fortsätter bitas!
Nu tar han tag ordentligt och håller i, dock aldrig så att det blir hål, men det känns ju.
Och nu börjar jag få nog.
Brukar knäppa honom på nosen eller knuffa bort honom - men det hjälper inte.

Jag kan inte direkt resa mig och gå heller eftersom det uteslutande är när jag ska sova/vila som han kommer och ska gosa (det är även då han bits).

Så, vad gör jag?
 
Sv: Varför "nafsar" han?

Min stora katt var väldigt "bitig" som ung.

Jag gjorde så att jag höll kvar när han bet, lät honom inte släppa när han ville. Samtidigt sa jag "ajj" och tittade honom i ögonen. Han försökte spotta ut fingret (eller vad det nu var han bitit i) och slingra sig loss, men jag släppte inte förrän han slappnade av.

Det gick förvånansvärt fort att lära honom att hårda bett inte var bekvämt för någon av oss. Nu räcker det med att jag säger "ajj" eller rent av den automatiska spänningen i fingret när det blir för hårt, så lossar han trycket.
 
Sv: Varför "nafsar" han?

Ah!
Jag brukar "hämnas" genom att lirka med fingret i munnen (typ neråt bakåt) på honom, tydligen inte populärt :D
Men han verkar svårlärd, den där...

Det är förövrigt en hankatt på typ 5 år...
 
Sv: Varför "nafsar" han?

Nja, jag hade många röda bit- och rivmärken innan vi var färdiga... en vecka eller två tog det.
Ibland har han återfall, men då räcker det med EN påminnelse.

Nu har han börjat slicka mig på näsan - det kan jag stå ut med! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 334
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
916
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 504
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp