Bukefalos 28 år!

Varför så få tävlande???

Texaz

Trådstartare
Vad kan det bero på att det är så få tävlande på vissa WRAS-tävlingar?
Hör att många får ställa in pga detta...

Har ni westernvänner någon tanke om detta?

Här i distrikt Mitt har vi endast problem med att få ihop B-klasser. DWR:s tävling på D-E-nivå igår genererade fler än 170 starter:laugh:

Åkte själv hem kl 22 och då pågick tävlingarna fortfarande. Här kör vi ju en Cup varje år med fina priser, det har ökat antalet starter för oss, samt att det satsas stort på ungdomar.:idea:

HUR ska vi fart på tävlandet på andra håll???:confused:
 
Sv: Varför så få tävlande???

Jag har ju en liten reflektion kring det.

Många börjar ju med "den häst man har" och det är ju allt från ponnyraser upp till halvblod och varmblodstravare. När det sen är dags att byta så går ju de flesta över till amerikanskt (QH/PH/APP o.s.v.). Då är det ju inte lika intressant med WRAS-tävlingar utan man åker på de som anordnas av en förening som ger poäng. Det skulle nog se annorlunda ut om även WRAS-tävlingar gav poäng för de som rider QH o.s.v.
 
Sv: Varför så få tävlande???

Många klubbar verkar ju ta beslut om att ställa in redan innan anmälningstiden gått ut, av egen erfarenhet vet jag att de flesta anmäler precis när anmälningstiden går ut och att det kan gå från att ha varit 4 ekipage anmälda den dagen det går ut till at bli 35 ekipage på bara ett par dar efter....
Så lite mer is i magen från klubbarna är en början.
Sen kan det ju finnas fler orsaker än det men med så många nyare och mer oerfarna klubbar verkar det ha varit en tendens de senaste 5 åren.
 
Sv: Varför så få tävlande???

Här uppe är det dock övervägande quarter och paint, och många av de ekipagen åker även på rasshowerna. Kan ju även vara ett bra tillfälle att träna sig inför dessa.:idea:

SÅÅ många shower är det ju inte....
 
Sv: Varför så få tävlande???

Ja visst är det att många anmäler sent, dessutom brukar det vara en hel som efteranmäler.

Personligen tror jag att det vore bra med prispengar på B-nivå, skulle säkert locka fler att gå upp ett snäpp med.

Känns som att vi inte är så jättebra på att marknadsföra oss heller, är säkert lättare att få sponsorer om tävlingarna annonseras ut stort och blir kända för allmänheten. Vore ju även ge bättre inkomster för t ex servering om vi fick mer publik.
 
Sv: Varför så få tävlande???

Något som kan vara avgörande kan också vara anläggningen som tävlingen hålls på, eller vilken domare som är anlitad. Och ibland känns själva arrangemanget lite ostrukturerat... Var på en tävling förra året där både parkering, sekretariat, framridning och banans underlag lämnade mycket att önska. Vi är flera i min klubb som inte återvänder dit just p.g.a. detta. Sedan har ju domare olika tycke och smak, och vissa tävlingar väljer man framför andra p.g.a. detta.

Får man in väldigt få anmälningar gång på gång, så kanske man som arrangör ska sätta sig ner och titta på bl.a. dessa bitar, och se om man kan hitta problemet hos sig själva.

Vi har själva inte haft några inställda tävlingar, och som tidigare nämnts så brukar startfältet öka med minst 100% dagarna kring anmälningstidens utgång. Och till tävlingsdagen trillar ytterligare efteranmälningar in.
 
Sv: Varför så få tävlande???

Men hallå! Vem var du och varför i hela fridens namn kom du inte och hälsade?


Det var väl bara nån B-klass som inte blev av idag, men dom flesta gick ju :)
 
Sv: Varför så få tävlande???

Tror jag såg dig, men var nog bara för feg:p. Hur gick det för er???
 
Sv: Varför så få tävlande???

Då bör det alltså vara så att vi har väldigt bra arrangemang häruppe?:grin:

En idé för klubbarna vore ju att efterfråga kritik, såväl positiv som negativ. Genom enkäter (kan man ju stoppa med i ryttarkuverten och få in när nummerlapparna lämnas tillbaka:idea:) eller genom att helt enkelt fråga vid tävlingens slut efter vad de tycker kan förbättras.

Ska jag ta med mig till våran tävling!
 
Sv: Varför så få tävlande???

Äh vad synd! Nästa gång får du tuffa till dig ;)
Vi vann allt på lördagen och idag vann vi horsemanship, tvåa i pleasure och trea i trailen.. SJUKT NÖJD! :D Vår första B starter :D


Ang arrangemanget ihelg kan jag tycka att det verkade som att ingen hade koll när det gällde boxar och fållor. Vi hade bokat en fålla och tre boxar lör-sön men när vi kom fanns bara två boxar utmärkta och resten var upptagna. Såg att flera ekipage som skulle komma först på söndagen hade fått boxar och fållor tilldelade redan på lördagen och alltså var dom "upptagna"
Även så vore det ju bra att det meddelas mellan vilka klasser det kommer vara paus/lunch så det inte blir så att man står och väntar med hästen i onödan :idea:
 
Sv: Varför så få tävlande???

Förstår inte vad din ":grin:" syftar på? Jag kanske var oklar i mitt inlägg, jag syftade inte på er klubb...

Ja, feedback från deltagarna är alltid bra! :) Det brukar alltid automatiskt trilla in i gästboken på vår hemsida efter tävling, även från ryttare från andra klubbar. Man får ju feedback från både domare och tävlingsledare, så varför inte ryttare... Hos oss brukar det bli en liten samling vid sekretariatet vid tävlingens slut, ett bra tillfälle att lyssna på vad folk tyckte om tävlingsdagen.

Då bör det alltså vara så att vi har väldigt bra arrangemang häruppe?:grin:

En idé för klubbarna vore ju att efterfråga kritik, såväl positiv som negativ. Genom enkäter (kan man ju stoppa med i ryttarkuverten och få in när nummerlapparna lämnas tillbaka:idea:) eller genom att helt enkelt fråga vid tävlingens slut efter vad de tycker kan förbättras.

Ska jag ta med mig till våran tävling!
 
Sv: Varför så få tävlande???

Jag menade att antagligen har vi nöjda ryttare om de återkommer, och att det är lika för i stort sett alla klubbar häromkring!

Ja alla sätt av feedback är bra, det negativa kan man ju på så sätt rätta till inför kommande tävlingar. För oss har parkeringen varit ett stort irritationsmoment, men i år har vi fått en alldeles ny så vi är nöjda med att ha löst just den biten.

Får väl se hur det går på nästa tävling;)
 
Sv: Varför så få tävlande???

I min forna klubb är tävlandet lågt just för att det är så mycket tjafs, tror jag.
Jag slutade själv att tävla mycket pga det, och det jobbiga snacket som gick hela tiden.
så jag har helt enkelt börjat tävla på "alternativa" tävlingar. och på min ambitionsnivå, dvs hobby har det faktiskt varit mycket roligare än vanliga tävlingar.
dels så är det kostnaden för många tror jag också. att starta en tävling med fina priser för 40kr/klass för skojs skull med grillkväll efteråt/inbokad tränare dagen efter eller tävla wras med dubbel anmälningsavgift, längre att åka osv.
och så tycker jag nästan att man borde få ha engelsk sadel i D-klass så som det var "förr".
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 868
Senast: tuaphua
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 384
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 670
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp