Varför skrek hon?

Sasse

Trådstartare
Hade med min kanin till stallet idag som så många andra dagar. Hon brukar få skutta omkring i en egen box undertiden jag mockar, utfodrar m.m. När jag är klar och hon ska infångas blir hon alltid lika sur, hoppar iväg, morrar osv. Idag var inte annorlunda, och jag - efter att ha jagat henne en stund - fick tag i en tuss med päls samtidigt som jag försökte få ett bättre grepp om henne, vilket inte gick så bra då hon sprattlade som en fisk på torra land... Tillslut skrek hon, ett högt, hjärtskärande skrik. Har aldrig hört en kanin skrika så förut..

Jag blev så paff så jag släppte henne direkt, och hon stack iväg. Fick tag i henne hur lätt som helst sedan. In i transportburen och köra hem. Väl hemma så brukar vi alltid ha en liten mysstund innan hon hoppar in i buren, men det ville hon inte idag. Istället fick jag känslan av att hon bara ville komma bort från mig. Så fort jag släppte henne "flydde" hon in i buren och jag tänkte låta henne vara ifred och se hur hon är imorron istället.

Men varför skrek hon egentligen? Jag inser att det inte är så ultimat att hålla i en tuss päls, men jag fick inte ett bättre tag på henne och höll henne bara ett par sekunder innan hon skrek. Men varför? Smärta? Rädsla? Ilska? Någon som vet varför en kanin skriker öht?

Jag hoppas hon mår bättre imorron i alla fall, och att jag slipper höra det skriket igen. Verkligen fasansfullt :crazy: T.om hästarna blev paffa av det.
 
Sv: Varför skrek hon?

Jag tror att hon fick dödångest. Har hört att kaniner kan ge ifrån sig ett hjärtskärande skrik då.
 
Sv: Varför skrek hon?

Det är nog som R8n skriver dödsångest. Harar skriker på det viset. Ett fruktansvärt, barnliknande skrik. Råkade köra på en en gång och den skrek på det viset. Hemskt!
 
Sv: Varför skrek hon?

Tackar så mycket för de båda svaren!

Dödsångest... Kan inte riktigt smälta att min kanin blev så rädd för mig.. :crazy: Jag hoppas dock det här är första och sista gången jag hör det där skriket. Usch! Hoppas hon mår bättre imorron... Stackars liten :cry:
 
Sv: Varför skrek hon?

dödsångest som tidigare sagt..

var hos ett par kusiner som var ute med sin kanin i koppel, så kom den ur
selen men bandet fastade rund bakbenen, så kaninen skrek och hade panik!

men om din kanin morrar åt dej, hur tar du fast den då egentligen? typ i buren? "hugger" du bara mot den direkt eller låter du poppen hoppa fram till dej? kaniner morrar väl då de är rädda och försöker försvara sej..
 
Sv: Varför skrek hon?

Min kanin morrar när hon är arg. När hon var liten (runt året) gjorde hon det så fort man klappade henne på "fel" ställen eller retades med henne.. xP Då var det ingen idé att ta upp henne alls sen.

Ja dödsångest.. kanintjejjen här hemma har skrikit -när hon var liten också- 2 ggr, en gång när hunden sprang efter henne :( och en gång när två okända barn skulle klappa henne... de var helt coollugna barn som bara sträckte fram handen då Snuffan ger ifrån sig ett tjut och slänger sig ur famnen på mig XD

Hur tar du upp henne? Går det att gå fram och klappa kaninen först? Det brukar jag göra, så att de sitter helt stilla innan man tar upp dem. Låter som hon gillar att springa i boxen iallafall :)! Hade utekaniner ett tag när jag var runt 9 år, 2 av dem var inte alls med på noterna när man skulle ta in dem från hagen.. så fångade dom med håv! :O ingenting jag rekommenderar dock ;P Men sen lärde de sig dock att hoppa in i burarna själva när det var dags för ingång.
 
Sv: Varför skrek hon?

Kaninen verkar ju inte direkt gilla att bli infångad. Kanske kan du försöka med en morot eller nåt och låta kaninen komma till dig så att det blir en positivare upplevelse?
 
Sv: Varför skrek hon?

men om din kanin morrar åt dej, hur tar du fast den då egentligen? typ i buren? "hugger" du bara mot den direkt eller låter du poppen hoppa fram till dej? kaniner morrar väl då de är rädda och försöker försvara sej..

Vanligtvis när jag ska fånga henne så väntar jag ut henne, tillslut kommer hon fram av sig själv för att kela eller utforska. Men ibland går jag bara fram till henne och fångar, det brukar också gå bra. De tillfällen hon morrar och hoppar iväg är sådana tillfällen då hon har varit ute länge och antagligen vill vara ute lite till. När jag väl fått tag på henne tror jag hon tycker det är ganska skönt ändå, att mysa och få komma in i buren och sova.

Som Scandi's kanin så morrar min också om man pillar henne på "fel" ställen, retas med henne, när hon är hungrig och vill ha mat... Jag tror inte att hon morrar av rädsla faktiskt, utan snarare för att hon är grinig.

Och jag glömde... I buren har jag inga problem att ta henne. Visst morrar hon ibland, då om jag exempelvis råkar pilla på fel pälstuss... Men i övrigt är det inga problem. Det är bara infångandet när hon varit ute ett tag som kan ta en liten stund.
 
Sv: Varför skrek hon?

Men jag har för mig att harar kan skrika rakt ut när de blir fångade för att skrämma rovdjuret och därmed få en chans till att slippa undan?

*allmän tanke*
 
Sv: Varför skrek hon?

Hur tar du upp henne? Går det att gå fram och klappa kaninen först? Det brukar jag göra, så att de sitter helt stilla innan man tar upp dem. Låter som hon gillar att springa i boxen iallafall :)! Hade utekaniner ett tag när jag var runt 9 år, 2 av dem var inte alls med på noterna när man skulle ta in dem från hagen.. så fångade dom med håv! :O ingenting jag rekommenderar dock ;P Men sen lärde de sig dock att hoppa in i burarna själva när det var dags för ingång.


Ibland väntar jag ut henne och klappar henne när hon väl kommer fram till mig, innan jag tar upp henne. Då är det inga problem alls, oftast, ibland känner hon för att spurta iväg... Men antingen så väntar jag in henne igen eller så går jag efter och fångar henne på det sättet.

Håv har jag också fångat kaniner med :p Inget att rekommendera nej, men det är ganska "fiffigt" om man inte vill gå ut i värsta taggbuskområde när en förrymd kaninfjönt sitter i mitten och vägrar komma in :devil:

Idag gick det mycket bättre att fånga henne, förvisso hoppade hon ifrån och morrade lite, men tillslut så stannade hon bara och lät mig fånga in henne. :)

Jag bör kanske tillägga att det endast är när hon är med i stallet och hoppar i boxen som det är problem att fånga in henne. Hemma så "känner hon av läget" och hoppar snällt in i buren av sig själv. Men transportburen är inte lika kul, så den struntar hon vackert i.
 
Sv: Varför skrek hon?

Kaninen verkar ju inte direkt gilla att bli infångad. Kanske kan du försöka med en morot eller nåt och låta kaninen komma till dig så att det blir en positivare upplevelse?

Detta knepet har jag försökt med kan jag lova. Inte världens enklaste när kaninen uppskattar friheten mer än godsaken... Men jag kan se vad jag kan hitta på för att skapa en mer positiv upplevelse.
 
Sv: Varför skrek hon?

Men jag har för mig att harar kan skrika rakt ut när de blir fångade för att skrämma rovdjuret och därmed få en chans till att slippa undan?

*allmän tanke*


Vet inte om det du har för dig är sant eller inte, men om det var min kanins plan så lyckades hon verkligen.. I alla fall vid just det ögonblicket ;)
 
Sv: Varför skrek hon?

Men jag har för mig att harar kan skrika rakt ut när de blir fångade för att skrämma rovdjuret och därmed få en chans till att slippa undan?

*allmän tanke*

Jo, det är väl lite det man kallar dödångest ;D;D;D jag hade nog också skrikit i panik om en rovfågel i xl-size hade satt klorna i mig :cry: haha

TS: Nä, jag tror inte det är någon fara eller att du har en dålig relation till henne, låter som om din kanin är en fullt normal flicka med temprament och som vet vad hon vill :D Härligt med sånna kaniner tycker jag när man väl lyckas bli kompis med dem (första året med min egen kanintjej var ett jävla helvete HAHA) ;) men det verkar det som om du har! ^^

Sen behöver kaninen inte ha fått något så extremt som dödsångest tror jag, utan kanske bara fått ont av att du höll fast den? Har två (kastrerade) hannar här hemma och har försökt att få dem att acceptera varandra en längre tid... men de har andra åsikter och ibland när de råkar ihop skriker Konohamaru till om Tuss får tag i skinn när han bits. Jag tror inte att Koni tror att han ska avlida i de tillfällena faktiskt... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför skrek hon?

men de har andra åsikter och ibland när de råkar ihop skriker Konohamaru till om Tuss får tag i skinn när han bits. Jag tror inte att Koni tror att han ska avlida i de tillfällena faktiskt... ;)

:rofl: Vilken nörd du är ;)





/ B. Vars katt heter Shikamaru :angel:
 
Sv: Varför skrek hon?

okej jag måsta bara fråga.. då jag vet såna som har "dumma kaniner" som sitter och ser helt skräckslagna ut då deras ägare river ut dom ur buren.. så kaninerna går till atack och då är ju kaninerna jättekorkade och dumma :confused:

min ena kanin e jättesvår att få fast i rasthagen på ca 3x3 meter.. om man jagar henne :smirk: men om man sitter och väntar så kommer hon fram och vill bara vara i famnen.. det brukar bara hmm ta en 20 minuter hehe :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför skrek hon?

Vem frågar du? Klart man inte får "riva ut" kaninen ur buren hörru, det är precis som att man alltid hälsar på hästen innan man går in till den. Allmänt vett :)

Sen har ju inte alla 20 minuter, men bra att du tar din tid med kaninen. Har själv inga sånna problem med kaninerna nu eftersom 2 av de går lösa jämt så de behöver inte känna "ånej, nu får vi inte komma ut å springa förrens imorgon :eek:" när jag tar upp dem ;) och burkaninen är så nyfiken/kelsjuk att han kommer skuttandes jämt iallafall xD

Sen är en bra grej att inte fånga kaninen BARA när man ska ta in den, utan några gånger under utevistelsen, så att den inte förknippar upptagning med något negativt. Verkar som era kaniner vill vara ute mera nämligen :) inget konstigt med det, då många kaniner vill vara ute jämt.
 
Sv: Varför skrek hon?

nja jag svarade nog bara sådär allmänt.. måste ju bara kolla, inte för att jag anklagade er för ngt.. men man vet ju aldrig hur folk gör ;)

hehe jag har inte 20 minuter hela tiden.. därför får hon mest vara i lilla rasthagen 2x3 som e fast med buren.. så det bara är att "hoscha" in henne ;)
 
Sv: Varför skrek hon?

Min kanin morrar när jag ska mata elr liknande. Oftast är det för att jag inte "varnat" att jag ska göra något i buren, när han ser att det är min hand så blir han lugn igen.. Men han kan vara lite extra "sur", men jag tror det beror på att han är okastrerad hane :P
 
Sv: Varför skrek hon?

Jag tror snarare det handlar om temperamentet.
Har haft x antal okastrerade hanar och ingen har varit så.
Däremot har jag haft honor som varit så och som haft lite tvivelaktigt temperament.

Sen kan det ju helt enkelt vara hans sätt att säga till när han blir rädd.
Men att det är för att han är okastrerad hane tror jag personligen inte på. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 543
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 119
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 289
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 052
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp