Varför skrek hon?

Sv: Varför skrek hon?

Tvivlar på att det har med temperamentet att göra, har sett på hopptävlingar att kaninerna trasslat in sej i kopplet och blivit så rädda att dom skriker.

Alla dom kaninerna är helt olika i temperamentet. Jag tror bara att det är dödsångest/skrämma rovdjuret (båda låter möjligt). Jag hade bla en kaninunge som rymde en natt och blev tagen av min katt, låg i mitt rum och tittade på tv när jag hör det där skriket, tror att jag inbillar mej men då hör jag det igen och tittar ut genom mitt fönster, jovisst så hade katten tagit kaninen. Den kaninen var grymt snäll.
 
Sv: Varför skrek hon?

Ninni svarade på inlägget ovanför henne, inte på TS's inlägg. Om det var det du trodde? :)

Shettistjejen: Jo, snarare att det handlar om temperament än att det är en okastrerad hanne. Ingen av mina hannar har någonsin betett sig så heller, däremot morrar min kanintjej ibland och hon har ett temperament som heter duga :eek:
 
Sv: Varför skrek hon?

nja jag svarade nog bara sådär allmänt.. måste ju bara kolla, inte för att jag anklagade er för ngt.. men man vet ju aldrig hur folk gör ;)

Nej vet man verkligen inte, finns en del folk som gör så. En av mina vänner blev väldans paff när jag tog ut hans gamla kanin utan att bli morrad åt eller biten... av den enkla anledningen att jag hälsade och klappade på kaninen innan jag lyfte upp henne. Gissa hur han tog ut den? "Riva" är en rätt bra beskrivning, fort som fan innan kaninen han fatta nått och bet honom.
 
Sv: Varför skrek hon?

TS: Nä, jag tror inte det är någon fara eller att du har en dålig relation till henne, låter som om din kanin är en fullt normal flicka med temprament och som vet vad hon vill :D Härligt med sånna kaniner tycker jag när man väl lyckas bli kompis med dem (första året med min egen kanintjej var ett jävla helvete HAHA) ;) men det verkar det som om du har! ^^

Jag hoppas verkligen inte jag har en dålig relation till henne. Visst kan hon vara temperamentsfull och bli lite sur här o var, men annars är hon helgo och kelen. Dock har det knappast alltid varit så.., hon var hur go som helst i barnaåren och sedan blev det lite fritt fall när hon blev könsmogen. Sedan var det mer eller mindre ett rent helvete ett halvår efter, innan vi lyckades bygga upp en ny relation. Vilket jag är glad för, annars är jag inte säker på att jag orkat ha henne kvar. Men hoppas vi har en bra relation nu iaf :)

PS. Känner också till Konohamaru, men vem exakt är det i serien? :p
 
Sv: Varför skrek hon?

Nä, jag vet inte heller om det är så, jag har bara hört nånstans att hanar helst ska kastreras om de inte ska användas till avel för att de blir "sura" då, men det vet jag inte ^^,
 
Sv: Varför skrek hon?

Min okastrerade hane är helgo :D Verkligen jättemysig :) Fast sen om han representerar alla andra okastrerade kaninhanar är ju en annan fråga... ;)
 
Sv: Varför skrek hon?

KL

Tänk på att kaniner så är så rädda att de skriker, är rejält rädda. en följd som kan inträffa då de är så rädda, är att de faktiskt får hjärtstillestånd. så man ska inte förakta "vidden" av rädslan när de skriker, för den är väldigt stor när det går så långt att de skriker.
 
Sv: Varför skrek hon?

Tror inte det berodde på smärta, för jag har hört kaniner skrika så vid flera tillfällen. Kaniner (harar) skriker så när de blir rädda. Är kanske det sista de har att ta till om de har blivit tagna av ett rovdjur...En tax här i grannskapet var inne och nappade en kanin hos grannen och den kaninen skrek som ett litet barn när taxen sprang med den i munnen. (Tyvärr bröt taxen till sist nacken av den) Kom en gång efter en bil som körde på en harpalt och sedan smet. Jag stannade och då låg harungen tyst och stilla. Den hade skadat benen (de låg"fastklistrade" mot asfalten. Helt krossade:eek:) och när vi kom började den att skrika som besatt. Den skrek alltså inte förrän vi närmade oss. Låter hemskt och verkligen som total dödsångest. Efter mig kommer en polisbil som vi stannar och ber dem att avliva stackaren. Polisen stiger ut och den ena polisen håller för öronen för den skriker så pass. Ingen av dem klarar att avliva den, utan det gör en förbispringande joggare. Ingen av oss var speciellt kaxiga i den situationen..:cry:
 
Sv: Varför skrek hon?

Tack så mycket för svar ni båda!

Har hittat ett sätt nu som passar oss båda, vid infångandet går jag fram till henne och sätter mig en liten bit ifrån, tillräckligt nära dock så jag når för att klappa och ta henne. Jag tar henne inte varje gång jag går fram till henne heller, utan går fram och klappar en stund för att sen gå igen. Hon verkar ha blivit mycket lugnare till sättet, sist vi var ute så kom hon t.om. fram till mig, vilket inte har hänt innan då hon hoppat runt i det fria. Så ja, det går åt rätt håll i alla fall. :)
 
Sv: Varför skrek hon?

Det där med att kaniner skriker har hänt mig en gång när jag var mindre. Jag skulle ut och gå med min kanin i sele så gick jag ut själv i trädgården och kollade inte så noga vart repet var när jag släppte ner henne. Och då hade vi ett jätte långt rep på henne ca 10 meter så var ju lite trasligt att hålla i. Och då hade hon trasslat in sitt ena bakben och hon sprang och sprakade i luften och skrek jätte mycket. Och jag blev såklart jätte rädd och skrek på mina föräldrar som kom ut och hjälpte mig som tur var, sen des är jag alltid jätte noga med repet men nu har vi flexikoppel på henne så inte så lätt att trasla in sig ;)
 
Sv: Varför skrek hon?

Sasse Tycker det låter jättebra :) defentitivt på väg åt rätt håll! Gott att höra ^^

arrak
fyfarao vilken hemsk historia om harpalten, riktigt sånt där mardrömsläge. Dåligt av polisen dock, att inte klara av att avliva ett lidande djur? Bra at någon tog mod till sig och gjorde det rätta tillslut iallafall.
 
Sv: Varför skrek hon?

Min kanin gjorde så en gång när hon fastnade i sitt koppel med baktassen. Sprang i cirkel och skrek hjärtskärande. Hon skadade sig inte så jag tvivlar på att det var ren smärta. Tror hon blev rädd helt enkelt. Panikslagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 475
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 074
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 046
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp