Bukefalos 28 år!

Varför sover hon inte?

Aningsfull

Trådstartare
När Ailie var nyfödd sov hon ganska dåligt. Hon vaknade ofta på nätterna och ville äta (berodde antagligen på att hon var så liten) men sen blev det bättre och vi hade ljuvliga veckor då hon bara vaknade 1-2 gånger per natt. Hon somnade vid 24 och vaknade sedan vid 7 på morgonen för att äta och somnade om och sov till 11. Helt underbart.
Men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Inatt har hon vaknat 7 gånger (!!) och velat äta. Hon har inte sovit längre än en timme i sträck. Så har det varit den senaste veckan och jag förstår inte hur vi hamnat här igen?
Hon är 3,5 månad nu.. Har ni märkt nåt på era barn i den åldern att sömnen blivit sämre?
Jag vill få sova igen!
 
Sv: Varför sover hon inte?

Lugn å fin, de kommer och går i perioder. Hon kanske växer extra just nu å vill äta mer. Snart sover hon nog igen ska du se;)
 
Sv: Varför sover hon inte?

Oja, jag känner igen det alltför väl...

Med Emil har det osså kommit & gått i perioder. Då han var var nyfödd och första månaderna så åt han var 3:e timme dygnet runt. Det fungerade rätt bra, man kom in i dom rutinerna & visste hela tiden när han skulle äta.

Men så där efter jul och då var han ju runt 3 månader hade vi en jobbig period, både dag & nattetid. Vädligt gnällig & kinkig, åt lite nu & då, sov dåligt och det kändes som om inget alls var bra. :crazy: Ofta kunde vi sitta uppe större delen av nätterna...
Det höll i sig till & från tills han var 5 månader.

Men då vände det igen och sedan dess har han sovit gudomligt bra, började sova hela nätter, 19-06 ungefär. Kan nog räkna på en hand dom ggr han vaknat på natten under dessa sista månader. Det är så härligt. :love:

Så försök att härda ut, det kommer att vända igen. Men det är jobbigt att inte få sova ordentligt, jag vet... Och allra helst då det varit så bra en period, då är det extra jobbigt att börja vara vaken en massa på nätterna igen.
 
Sv: Varför sover hon inte?

Sam är typ likadan, fast han har aldrig sovit så länge som Ailie gjorde. Max att han somnar 21, äter kl 23 när jag lägger mej, sen typ var 3e - 4e timme under natten. Det blir ju inte så många gånger, men de senaste veckorna har han nog ätit 4 gånger under natten. (jämfört med en eller två innan).

Mej stör det inte nämnvärt, jag ammar två gånger på samma bröst och vaknar bara till när han börjar röra på sej, sen hittar han själv och vi somnar om. Mitt i natten ungefär (när den andra tutten håller på att sprängas) byter vi sida och somnar om igen.

Hon kanske är inne i nån växtperiod eller utvecklingsperiod? Då kan de bli mer snuttiga.
 
Sv: Varför sover hon inte?

Sånt där går i perioder, och kan bero på både psykisk och fysisk utveckling :idea:.. Våran 8 månaders har t ex sovit 19-06 nästan hela tiden. Nu har hon helt plötsligt lärt sig krypa, och då sover hon 19-22, därefter vaknar hon nästan en gång i timmen HELA natten (kryper/går runt i spjälsängen). Ibland har man lust att lämna henne ute på gödselstacken :angel:

Lästips: http://se.babycenter.com/baby/sleep/
 
Sv: Varför sover hon inte?

Runt 3 månader har tydligen de små en tillväxt period. Vilket betyder att dom behöver mera mat oftare.
Men det går över. Ju mer du ammar (om du gör det) desto mer mjölk producerar du.

Själv ökade inte min produktion fast jag ammade 24/7 i tre veckor. Började då kompletera med ersättning, som jag sen gick över till helt då Jason blev gladare och mättare på det, vilket betydde att han sov bättre och det gav mig mer sömn och även jag blev en gladare och piggare mamma.

Men så länge amningen funkar så kör på det!!!
 
Sv: Varför sover hon inte?

Nu tröstar det väl inte dig, men det finns alltid någon som har det värre.

Vår dotter är 16 månader och sov första hela natten för några dagar sedan, och då räknar jag hel natt= 23-05. Att vakna 4-6 ggr/natt har varit regel (varav 0-2 vakningar innan jag lägger mig vid 22, dottern läggs 19-19.30).

Sen går det ju upp och ner som andra har skrivit här. Såväl dåliga som goda perioder har ett slut, det ska man minnas.

Sen tror jag att det är som någon annan var inne på att om man inte är van att vakna om nätterna blir det tuffare än om man har så jämt. Men det finns väl två håll det kan gå - du vänjer dig eller dottern ändrar sig. Eller lite av båda!

Lycka till!
 
Sv: Varför sover hon inte?

Förlåt för trådkapning, men jäklar vad jag skrattade när jag läste din länk under 9månaderssprånget - de kunde ha varit här och tittat på min lilla pojk för de beskriver honom EXAKT!

han sover knappt alls på nätterna just nu, bara vaknar och somnar om hela tiden, vilket får mamma (som jobbar tidigt om mornarna) att gå som ett lik om dagarna och börja ångra att hon jobbar.....

Nyps, bits och klänger, japp, det är våran son det, igår fick han tag på mina ögonfransar - jäklar vad långa ögonlock man kan få!!!


Men jag tror som övriga att det handlar om utveckling helt enkelt, det är bara att härda ut och hoppas att det går över fort.
 
Sv: Varför sover hon inte?

Nej,d et var det inte..... och innan man får den lilla sorken att släppa hinner man fundera ganska länge på om man kan sy fast det igen.....:crazy::D
 
Sv: Varför sover hon inte?

Nyps, bits och klänger, japp, det är våran son det, igår fick han tag på mina ögonfransar - jäklar vad långa ögonlock man kan få!!!

Vår första son kunde ligga och pilla på våra ögonbryn och ögonlock i timmar på nätterna när han var runt 9, 10 månader.
 
Sv: Varför sover hon inte?

Tusen tack för alla svar. Kan bara meddela att natten till igår vände det igen. Då vaknade hon bara två gånger. Och imorse vaknade jag själv klockan 8 och insåg att herregud, hon har ju inte vaknat en enda gång på hela natten. Då var jag tvungen att kolla så att hon fortfarande levde. :angel: Och ja då, hon låg och snusade och sov så sött så. :D
Vad härligt det är när man får sova igen! :love:
 
Sv: Varför sover hon inte?

Härligt! Hon har nog bara pumpat upp produktionen lite. Man blir en helt annan människa när man får tillräckligt med sömn. Om man bara kunde lära sej att gå och lägga sej i tid.....
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 349
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 368
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 019
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 811
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp