Bukefalos 28 år!

varför togs min tråd bort?

Olympus

Trådstartare
Gjrode en tråd tidigare i kväll där man kunde lägga ut sin favoritklipp från Youtube, men nu hittar jag den inte. Varför togs den bort?
 
Sv: varför togs min tråd bort?

För att du länkade till material som är skyddat (Rolling Stones är inte gratismusik).

Jag ser dock gärna att vi tar en diskussion här om huruvida vi ska förbjuda YouTube-klipp med illegalt material här på buke, eller om vi ska tillåta länkarna och låta YouTube sanera allt olagligt på sin sida.

Vilka lagar finns t ex, vilka problem kan en siteadministratör få om det finns länkar till skyddat material på dess site?
 
Sv: varför togs min tråd bort?

Okej tack för förklaringen. Tänkte att det kanske inte var tillåtet att länka till klipp öht, men det finns det ju massa trådar som handlar om.

Jag ser dock gärna att vi tar en diskussion här om huruvida vi ska förbjuda YouTube-klipp med illegalt material här på buke, eller om vi ska tillåta länkarna och låta YouTube sanera allt olagligt på sin sida.

Ja, en sån disskution skulle nog behövas. Finns ju garanterat hur mkt länkar som helst till skyddat material, men jag antar att det inte är lätt för er modertorer att ta bort och kontrollera allt.
 
Sv: varför togs min tråd bort?

Vilka lagar finns t ex, vilka problem kan en siteadministratör få om det finns länkar till skyddat material på dess site?

I (omtvistad) princip, så är det den som har det upphovsrättsskyddade materialet liggande på sin server, som är den som har största ansvaret. Att länka till sånt material, är möjligtvis än så länge moraliskt förkastligt (beroende på hur anarkistisk man anser att internet ska vara då :angel:), men än så länge inte tekniskt olagligt.
Det handlar idag om en term som heter "spridning" vad det gäller upphovsrättsskyddat material. Och vad det gäller att förbjuda "spridning" på nätet - så ligger nog i princip hela internet risigt till.
Länkning till upphovsrättskyddat material är idag lagligt, men frågan är under uppsegling i diverse domstolar runt om i världen. Idag kan ingen hävda att det är förbjudet att länka till tex youtube, mer än om Gunnar har det som policy så sin sida. Han måste följa de allmänna lagar och förodrningar som finns, självklart, men han begår inget lagbrott idag genom att tillåta länkning. I det här fallet är det alltså Youtube som har det juridiska ansvaret eftersom de har skyddade materialet liggande på sin sida/server.

Här en välskriven juridisk länk:
http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=1856
 
Senast ändrad:
Sv: varför togs min tråd bort?

Så varför då inte tillåta YouTube-länkar? Jag tycker det är trist att sådana trådar försvinner med en gång. T.o.m. en del tidningar hänvisar ju till YouTube i sina artiklar idag, varför kan inte vi här på Bukefalos få lägga in tips på bra/roliga/gulliga/whatever klipp då?

Jag tycker den här forumregeln är ganska inkonsekvent med tanke på att det t.ex. är helt OK att ha en upphovsrättsskyddad bild som avatar, men inte att länka till en rolig hemvideo på YouTube... :confused:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Zacci
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 516
Senast: Gunnar
·
Hemmet Jag startar en tråd för jag hittade ingen liknande, en som avhandlar små projekt där tips och trix välkomnas. Jag är I behov av hjälp...
2
Svar
26
· Visningar
1 489
Senast: SaraXX
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 435
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp