Varför väljer man en ful hundras?

Du började med de negativa "Utställningsvarianter av arbetande raser, alla hundar med platt nos, underbett, utstående ögon" och avslutade med det negativa "hängig hud, osund kroppsform ect." Speciellt etceterat inramade det hela som en katalog av osunda drag.
Fast allt är ju negativt i mina ögon, eftersom det är min personliga smak det handlar om? Skrev ju även strävhåriga taxar och skägg bland annat. Bara för att majoriteten av det jag tycker är fult finns på listor över ohälsosamma drag betyder ju inte det att min lista över det som inte tilltalar mig personligen är en lista över ohälsosamma drag.

Listan är en lista på saker som inte tilltalar mig hos hundar, inget annat. Skulle lika gärna även kunnat skriva "brindle" och "roaned" som är färger, för de tycker jag inte heller om.
 
Fast allt är ju negativt i mina ögon, eftersom det är min personliga smak det handlar om? Skrev ju även strävhåriga taxar och skägg bland annat. Bara för att majoriteten av det jag tycker är fult finns på listor över ohälsosamma drag betyder ju inte det att min lista över det som inte tilltalar mig personligen är en lista över ohälsosamma drag.

Listan är en lista på saker som inte tilltalar mig hos hundar, inget annat. Skulle lika gärna även kunnat skriva "brindle" och "roaned" som är färger, för de tycker jag inte heller om.
Ja? Det var det som var otydligt, att du blandade vanliga drag med osunda och fick hela paragrafen att låta som att rubbet var ohälsosamma fel.

Är den här metadiskussionen verkligen värd att ta?
 
Ville bara inflika att skägg också kan ha en funktion i arbete. Dvärgschnauzern ser ut exakt som den gör med skägg, långa ögonbryn, längre päls på ben och underlinje, sträv päls på kroppen och kuperade öron/svans i de länder det är tillåtet just för att råttorna på gården inte skulle bita och skada hunden under sitt arbete som råttjägare. Istället bet dom i den längre pälsen i ansiktet eller på nedre delen av kroppen där det alltså inte kändes, och nådde inte heller upp till de känsliga öronen och svansen som var kuperade. Att pälsen är sträv var viktigt då den behövde isolera mot regn och kyla ute på gården samt skötte sig själv (en riktigt sträv päls "trimmar sig själv" till slut).

Många tycker att en schnauzer är ful, men jag har alltid haft en förkärlek för skäggiga, sträva hundar och jag älskar att hela hundens utseende kan förklaras utifrån det arbete den användes till förr! Dessutom har de en sund kropp, normallång nos, kraftig benstomme, bra rygglinje och funktionella vinklar fram och bak.
Trots sin lilla storlek är det inga känsliga och bräckliga hundar men utan att vara stora, breda fläsk/muskelberg.

Mycket av det du skriver gäller för terriers också. Många tror säkert att deras frisyrer bara är till för utställning men de har ju sitt ursprung i funktion.
Pälsen som fungerar som en oljerock är en helt outstanding egenskap, tycker jag. Airedalen är framavlad för utterjakt och pälsen därmed helt nödvändigt.
Jag vet att många tycker att skägget är fult och ohygieniskt men jag älskar det och skrattar nästan i hjäl mig vid tanken på en utter hängandes i Liptons skägg. :p:D
 
Senast ändrad:
Jag tyckte inte att pudlarna var särskilt fina när när först bestämde mig för att skaffa en. Särskilt inte i utställningsfrisyr, det var ju skitfult! Däremot så var det en ras som verkade passa mig perfekt.

Nu är jag inne på min andra pudel och tycker att det är den vackraste (åtminstone top 5) rasen, särskilt i en riktigt välskött utställningsfrisyr ;)

Din profilbild är helt fantastisk! Jag skulle kunna ha den på väggen.
 
Hallå, det finns ju superobjektiva listor på internet! Här är en för diskussionsunderlag: https://pethelpful.com/dogs/Top-10-Ugliest-Dog-Breeds

Jag håller faktiskt med om att många raser på den där listan är fula. Mest har det att göra med för små huvuden till för stora kroppar eller andra överdrivna features. Håller med flera andra som sagt att funktionella hundar är vackrast. En hund ska vara en hund, inte en hög med hud, en hög med päls, eller en koloss på pinnben.

Så, ni som har någon av raserna på listan. Spill your beans! Varför har ni köpt en ful hund?
Tycker inte bedlingtonen platsar på listan... De är ju inte extrema på något sätt och vis. Om man bortser från hur de klipps. Men det är ju päls liksom?

"Believe it or not, the Bedlington Terrier's coat naturally grows in this bizarre formation, making this breed one of the ugliest types of dogs" :confused::confused::confused::confused:
 
Ja? Det var det som var otydligt, att du blandade vanliga drag med osunda och fick hela paragrafen att låta som att rubbet var ohälsosamma fel.

Är den här metadiskussionen verkligen värd att ta?
Så om jag skrivit "jag gillar inte världskrig, sjukdomar, kliande kläder, sena bussar och svält", då hade du alltså tolkat det som en allmän lista på alla världens fel istället för en personlig lista på vad jag inte gillar?

Och ja, den är värd att ta, för det är inte speciellt trevligt att tolka in saker som inte finns i något jag skrivit och sedan säga att jag är otydlig.
 
Hallå, det finns ju superobjektiva listor på internet! Här är en för diskussionsunderlag: https://pethelpful.com/dogs/Top-10-Ugliest-Dog-Breeds

Jag håller faktiskt med om att många raser på den där listan är fula. Mest har det att göra med för små huvuden till för stora kroppar eller andra överdrivna features. Håller med flera andra som sagt att funktionella hundar är vackrast. En hund ska vara en hund, inte en hög med hud, en hög med päls, eller en koloss på pinnben.

Så, ni som har någon av raserna på listan. Spill your beans! Varför har ni köpt en ful hund?
Nu känner jag mig som ett freak, både borzoi och irländsk varghund är nämligen 2 raser som finns på min topplista över vackraste hundraserna! Dock inga jag skulle skaffa av andra skäl.
 
Jag har inga särskilda problem med någon ras, utom de där läderråttorna @Voff envisas med. Xolo-ish-nåt.
Träffat en live, det kändes lite som att klappa en pung. Jag gillar päls, helt enkelt. Jag gillar sunda och funktionella hundar. Jag valde hund till kanske 80% egenskaper, resten var lagom storlek, praktisk päls och uppfödare med min typ av hund och sund inställning till hund och avel. Hade dundertur och fick önskefärgställning, men det var bara en bonus som aldrig hade hindrat mig från att ta en valp.
 
Jag har inga särskilda problem med någon ras, utom de där läderråttorna @Voff envisas med. Xolo-ish-nåt.
Träffat en live, det kändes lite som att klappa en pung. Jag gillar päls, helt enkelt. Jag gillar sunda och funktionella hundar. Jag valde hund till kanske 80% egenskaper, resten var lagom storlek, praktisk päls och uppfödare med min typ av hund och sund inställning till hund och avel. Hade dundertur och fick önskefärgställning, men det var bara en bonus som aldrig hade hindrat mig från att ta en valp.

Ja, jag valde också en ras som skulle passa i småbarnsfamilj med 1 snart 2 barn. Då fick bruksraserna sorteras bort, annars hade vi köpt schäfer om vi hittat lämplig sådan. Dvs en lagom korkad schäfer, de där superhunarna lämnar jag med varm hand till någon annan (träffade en vansinnigt läcker tik i helgen, precis en sån jag inte ska ha. Högtempererad som en vulkan). Jag skulle vilja ha en schäfer som var lite lagom. Det får bli senare.
 
Hallå, det finns ju superobjektiva listor på internet! Här är en för diskussionsunderlag: https://pethelpful.com/dogs/Top-10-Ugliest-Dog-Breeds

Jag håller faktiskt med om att många raser på den där listan är fula. Mest har det att göra med för små huvuden till för stora kroppar eller andra överdrivna features. Håller med flera andra som sagt att funktionella hundar är vackrast. En hund ska vara en hund, inte en hög med hud, en hög med päls, eller en koloss på pinnben.

Så, ni som har någon av raserna på listan. Spill your beans! Varför har ni köpt en ful hund?
Objektiv enligt vem? Borzoi är väldigt funktionell för hetsjakt på bl a varg. De olika herdehundarna modell Kavkazskaja ovtjarka är extremt väl lämpade för att skydda folk o fä från såväl två som fyrbenta angripare/rovdjur. Borzoi har månghundra års historia o ovtjarkorna/sarplaninacs historia är mångtusenårig.
 
Fast det spelar ingen roll att det är en fördel i arbetet för en råttjägare när det handlar om att jag personligen tycker att skägg, mustascher och buskiga ögonbryn är fult på hundar :rofl: Det är en fördel för blodhundar i deras arbete att deras öron är långa och hänger, men jag tycker inte det är fint för det.

Att schnauzern har en sund konstitution i allmänhet håller jag med om, men jag gillar inte sträv päls och skägg. Det är bara min personliga smak. Eller ja, och att jag väldigt lätt domnar i händerna när jag klappar strävhåriga hundar (har väldigt känslig hud). Gillar inte strävhårigt pga det :D

Jag kan däremot förstå att andra kan tycka att de är snygga hundar. Men jag behöver inte tycka det. Precis som att jag kan förstå att vissa personer kan ses som snygga, även om jag personligen absolut inte tycker det. :p

Jag skrev inte mitt inlägg för att jag tycker att du har fel, jag kan absolut förstå att man tycker skägg är fult eller äckligt. Jag ville bara poängtera att det faktiskt har en funktion.
 
Kul med så varierande inlägg. En tanke jag får när jag begrundar inläggen i relation till mitt intryck att människor bedömer utseende hos andra människor med ganska stor överensstämmelse (om än, förstås, viss variation) är att våra utseendepreferenser i relation till hundar fångar en dimension vi annars inte har kontroll över: nämligen vilket ‘utvecklingsstadium’ (inget perfekt ord men hittar inget bättre just nu) vi gillar. Vi kan tycka om bäbisar hur mycket som helst, men våra barn växer ändå obönhörligen upp. Det gör förstås en hund också, men, som Modig_Korn nämnde ovan, de kan behålla ett ‘barnutseende’ även i vuxen ålder. Så gillar vi det puttinuttiga kan vi liksom ‘hålla kvar’ det i våra hundval på ett sätt vi inte kan med våra medmänniskor.

Sedan tycker jag det är spännande att se att smaken även gällande rätt liknande hundraser kan variera så. Lyraolissy ovan, t ex, uttryckligen älskar schäfrar och har mycket svårt för bulldogs, och jag instämmer personligen helt i detta -- alltså när vi nu talar estetik. Men hon har inget till övers för samojeder samtidigt som hon gillar finsk lapphund, och där har jag själv svårt att hänga med, då jag inte bara tycker att båda är vackra, men att de också är rätt lika.

Jag undrar också hur mycket estetik som är ‘an acquired taste’. Flera inlägg har ju handlat att utseenden som de tidigare gillar/inte gillat plötsligt tett sig som fult/snyggt för dem. Jag personligen måste erkänna att jag är ganska endimensionell i det avseendet: de hundraser jag tycker är vackra har så förblivit, medan de jag tycker är rent av fula har förblivit fula, hur mycket jag än tyckt om hunden i fråga. Endast i mellankategorin (‘varken eller’) har, gissar jag, min kärlek till hunden förvridit synen på mig. Men det säger möjligen mer om min träskallighet än något annat.
 
Om en hundras är estetiskt tilltalande tycker jag beror på i viket sammanhang jag ser den, tex en röd setter är otrolig vacker att se på när den arbetar men i hemma miljö nä inte i mina ögon och så är det för mig med många raser.

Här är första prioritet användning, som tur är finns det några att välja på och då kommer storlek in i bilden och dom skarpaste går oxå bort.
 
Så om jag skrivit "jag gillar inte världskrig, sjukdomar, kliande kläder, sena bussar och svält", då hade du alltså tolkat det som en allmän lista på alla världens fel istället för en personlig lista på vad jag inte gillar?

Och ja, den är värd att ta, för det är inte speciellt trevligt att tolka in saker som inte finns i något jag skrivit och sedan säga att jag är otydlig.

Och du har tolkat mig som otrevlig på något sätt och uppenbart blivit upprörd över det - det menade jag inte, och det var jag faktiskt inte. Jag sa att det var ett missförstånd i mitt första svar till dig. Släpp det.
 
Jag undrar också hur mycket estetik som är ‘an acquired taste’. Flera inlägg har ju handlat att utseenden som de tidigare gillar/inte gillat plötsligt tett sig som fult/snyggt för dem. Jag personligen måste erkänna att jag är ganska endimensionell i det avseendet: de hundraser jag tycker är vackra har så förblivit, medan de jag tycker är rent av fula har förblivit fula, hur mycket jag än tyckt om hunden i fråga. Endast i mellankategorin (‘varken eller’) har, gissar jag, min kärlek till hunden förvridit synen på mig. Men det säger möjligen mer om min träskallighet än något annat.
hmm, men handlar det om att de 'förblivit fula' trots att du träffat enskilda individer av rasen som du gillat? jag tänker att det säkert kan funka som med människor när man blir kär och faller för det inre, och oavsett vad man tyckt tidigare blir det yttre plötsligt också lika vackert.
 
Jag valde en ful hund så att jag skulle kunna binda den utanför ica och veta att den står kvar :angel:

Nej men ärligt, så valde jag hund efter en rad olika kriterier som skulle passa mig och min familj, där hälsa och användbarhet för det vi ville var det viktigaste. Det blev en bedlington, och man lär sig tycka om utseendet också, även om det inte är en av de vackraste hundraserna jag vet. Men toffsarna är rätt gosiga.:D
 
Väldigt sällan jag reflekterar över hur vida en hund är ful eller vacker, jag har visa typer jag föredrar men korrekt och hälsomässigt bra byggda hundar är i mina ögon näst intill alltid vackra.

På rak arm kan jag bara minnas mig en hund jag uttryckligen kan säga är ful, en blandras som ser ut att vara ett "klipp och klistra" av alla raser som göms i leden. Ingen kroppsdel ser ut att matcha den andra. Allt är bara totalt oproportionerligt.
 
Jag valde en ful hund så att jag skulle kunna binda den utanför ica och veta att den står kvar :angel:

Nej men ärligt, så valde jag hund efter en rad olika kriterier som skulle passa mig och min familj, där hälsa och användbarhet för det vi ville var det viktigaste. Det blev en bedlington, och man lär sig tycka om utseendet också, även om det inte är en av de vackraste hundraserna jag vet. Men toffsarna är rätt gosiga.:D

jag tyckte inte om pudel förut. tyckte dom såg fjompiga ut. sen skaffa morsan en. nu älskar jag den där tykna lite uppkäftiga draget i ansiktet, det fjompiga trippandet och fluffet . Lille Herrn var en stor hund enligt honom själv. lika stor som min schäfer/vit herde (kanske till och med större).han var den enda hund som min stora tolererade. ibland var han clown. ibland diva, kung. ibland pitbull. ibland jakthund. oftast stendöv. blev så förtjust i rasen så det ska bli en till sån när den stora gått hädan. det enda jag inte gillar är dom fula utställningsfrisyrerna. men det behöver man ju inte ha som tur är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp