Bukefalos 28 år!

Varför väljer man en ful hundras?

Ett stort problem med de korta nosarna är att det finns en hel massa strukturer som inte försvinner bara för att nosen blir kortare. De trycks bara ihop på mindre yta. De trånga näsborrarna är absolut ett problem men inte hela problemet.
På brachykongressen som var föreläste två av världens främsta på området och de är rörande överens om att noslängden måste ut för att förbättra andningen på dessa hundar.
För att inte tala om att de har samma antal tänder som stora hundar, men de ska få plats på en bråkdel av utrymmet.
 
För att inte tala om att de har samma antal tänder som stora hundar, men de ska få plats på en bråkdel av utrymmet.
Absolut. Det kan åsamka lidande men andningen är ju det största problemet.
Jag är förkyld nu och väldigt täppt i näsan. Får panik när jag inte får luft. Tänker då på stackarna som har det så konstant. :(
 
Senast ändrad:
Kom ihåg hur jag satt och bläddrade i en hundbok som barn och skrattade hur fula vinthundar var, speciellt italienare, i dag tycker jag ju att Pixi är det vackraste som finns :)
 
För mig är det så att en hund, häst, katt eller människa kan vara gräsligt ful vid första anblicken, men lär man känna individen och den visar sig vara vacker på insidan så blir det den på utsidan också.
Vi hade en liten korsning som ingen visste vilka raser hon bestod av, och hon var ärligt talat förfärligt ful tyckte jag från början- som någon beskrev här; inget satt ihop ordentligt, hon hade drag från alla möjliga raser och de var inte harmoniskt sammanfogade om man säger så....
Men hon var en liten juvel på insidan, och ganska snart började man se hennes vackra, själfulla ögon, hur blank hennes päls var, hur söt nos hon hade, och rätt som det var så såg man inte alls det fula.
 
Absolut. Det kan åsamka lidande men andningen är ju det största problemet.
Jag är förkyld nu och väldigt täppt i näsan. Får panik när jag inte får luft. Tänker då på stackarna som har det så konstant. :(
Var på utbildning idag. En kvinna hade två frallor. Det var svalt i rummet och alla hundarna var passiva.

Ändå hör man konstant dessa frallor, de grymtar, snarkar och kippar efter luft. Blev så himla ledsen, hade svårt att koncentrera mig. Man verkligen såg hur de sög in magen i varje andetag. När de pausade för att slicka sig om munnen så var de tvungna att dra in ett slags panikandetag.

Och det tyckte vissa andra elever var gulligt. "Alltså det är så sött hur de grymtar!" Blä. Tycka djurs lidande är gulligt. Fy. :mad:
 
För att man ska slippa alla som bara måste komma fram och säga:
Åhh vilken söt hund! Vad är det för ras? Och sen tusen följdfrågor på det.
Tillslut känner man sig som en pappegoja som får svara på samma frågor hela tiden, den enda skillnaden är att det är olika personer som frågar.

/ägare till en väldigt söt hund med en för rasen ovanlig färg och teckning.

PS jag har dock verkligen ingen förståelse alls för de som väljer hundar där man avlat extemer som ger ohälsosamma hundar.
 
En hundras kan ju vara vacker utan att jag tilltalas av den. det är väl samma sak som när man "väljer" livspartner. Även om Brad Pitt är skitsnygg, så är det inte den typen av man jag attraheras av. Även om jag inte tilltalas av hur en ras ser ut, så innebär ju inte det att det är en ful hundras, utan bara att den inte tilltalar mig. Det vackraste jag vet är välkonstruerade och välbalanserade hundar, oavsett ras. En hund behöver alltså inte se ut som en varg för att vara vacker, utan det kan lika gärna vara en bulldogg, whippet, schäfer eller varför inte mina egna raser chow chow och mops. Inom mina egna raser finns det dessutom en hel del riktigt fula individer, men en välbyggd och välbalanserad chow chow med rastyp utan överdrifter är något av det vackraste jag vet.
 
När jag köpte min första egna hund tyckte jag han var ful. En trefärgad KH collie... Jag HATADE han "ögonbryn", tyckte inte alls att hans utseende var tilltalande! Men nu (3 år senare) är han det finaste som finns!

Kan dock fortfarande tycka att andra collies inte är så snygga .... :P
 
När jag köpte min första egna hund tyckte jag han var ful. En trefärgad KH collie... Jag HATADE han "ögonbryn", tyckte inte alls att hans utseende var tilltalande! Men nu (3 år senare) är han det finaste som finns!

Kan dock fortfarande tycka att andra collies inte är så snygga .... :P

Och min högsta önskan var ögonbryn:D Nästan mina hundar har haft ljusa ögonbryn.
 

För att få något gjort. Jag som har bedårande söta och vackra hundar kommer ofta på mig själv att titta på dem med ett stort fånleende och sån här blick: :love: Mycket opraktiskt när det ska göras viktiga saker som disk, städning, jobb, bokföring eller bara försöka hänga med i en bra film. En aning trafikfarligt också, om jag råkar skymta dem i backspegeln.
 
Måste bara förtydliga min poäng, vem kan slita blicken från en sån här skönhet?

12890911_10153629504848666_6300679704608618818_o.jpg

14938332_10154170401818666_8283288978675228588_n.jpg
 
@mandalaki Han är ju om inte annat en bra demonstration av(på?) att de där gula ögonbrynen må vara fula, men de är förjordat effektiva för att förmedla känslor och tankar!
 
Och min högsta önskan var ögonbryn:D Nästan mina hundar har haft ljusa ögonbryn.
Jag tyckte att det var asfult med ögonbrynen, det får dem att se så skarpa/arga ut. Efter att ha levt några år med två ögonbrynshundar så saknar jag dem plötsligt på de tvåfärgade. De där fläckarna fyller verkligen en funktion i deras språk!
 
Jag tyckte att det var asfult med ögonbrynen, det får dem att se så skarpa/arga ut. Efter att ha levt några år med två ögonbrynshundar så saknar jag dem plötsligt på de tvåfärgade. De där fläckarna fyller verkligen en funktion i deras språk!
Men alla dina hundar ser ju helt galna ut i blicken (när de vallar), oavsett ögonbryn!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp