Varför väljer man en ful hundras?

Det finns många hundar jag inte tycker är vackra. Utställningsvarianter av arbetande raser, alla hundar med platt nos, underbett, utstående ögon, rynkor, krullsvansar, strävhåriga taxar, krullig päls, lockig päls, skägg, mustascher, hängöron alá blodhund, hängig hud, osund kroppsform ect.

Jag gillar en sund kroppsform, helst något längre än hög. En rak, stark rygg och ett proportionerligt, något kilformat huvud. Ståndöron eller tippöron och medelstora, mandelformade ögon. En uppdragen buklinje, lagoma vinklar och en rak svans i viloläge som får en härlig båge när den lyfts. Gärna kort eller medellång päls. Inga överdrifter, bara funktionella drag. Jag gillar när de ser ut att kunna arbeta länge :love:

Jag tycker också om hundar vars utseende passar för det arbete de är tänkta för. Men arbetet de ska göra varierar ju och därför kan man väl inte prata om ett generellt utseende för arbetande hundar?
 
Jag tycker också om hundar vars utseende passar för det arbete de är tänkta för. Men arbetet de ska göra varierar ju och därför kan man väl inte prata om ett generellt utseende för arbetande hundar?
Fast jag gillar generellt sett utseendet på arbetande brukshundar, arbetande draghundar, arbetande vattenapportörer ect. Jag kan tycka att en Hamiltonstövare eller en Saluki är lika vacker som en Schäfer till exempel.

Sedan faller ju vissa raser bort även om de arbetar; jag ogillar Boxer pga rynkor, underbett och kort nos, jag ogillar Basset hound pga saggig, överflödig hud och deras enorma hängöron, jag ogillar Wetterhound pga den lockiga pälsen. Då spelar det ingen roll om de ser ut som att de kan jobba timmar i sträck, för andra delar av deras utseende faller inte mig personligen i smaken.
 
Ja vad som är fult/fint/vackert är väl en smaksak, jag å andra sidan inte förstår hur man kan tycka att en hund som har uppenbara andningsproblem och snarkar är gulligt hos vilken hundras/blandning det än är.
Eller annat som överbett att hunden knappt kan äta själv och måste matas, eller så stora hudveck att det blir sår o hudproblem, ja whatever. (ja har sett å hört inte bara en gång-men det är ju så gulligt och jag undrar om människa istället hade det handikappet skulle tycka det var lika gulligt på sitt barn eller leva med det själv och om man inte tycker det varför är det gulligt hos en hund?

För mig är en sund hund, oavsett ras som hunden används till det den är framavlad att göra alltid en vacker hund. -och mitt hjärta klappar alltid lite extra för arbetande hundraser.
 
Det är spännande det här med smak. För några år sedan tyckte att jag skägg var det fulaste som fanns på hundar (förutom kanske nakenhundar). Idag tycker jag att skägg är otroligt vackert och tilltalande på många :love:

En ras som jag när jag var barn tyckte var drömrasen är idag en av de "fulaste" hundarna jag vet. Ingen nämnd för att såra om folkhär ev. äger en. Huvudsaken för mig är dock hundarnas funktion. Nej, trubbnosar och annat tjafs är inte på något sett attraktivt.

Sedan vet jag också att hundar jag gillar utseendemässigt ofta kan ses som "fula" hos andra. Vet att vi diskuterade detta i en annan tråd förut och att många tyckte att Huskys var fula. Jag tycker däremot att de är hur läckra som helst :o

Och så älskar jag alla dessa olika typer av pälsmonster Ex: krulligt (lagotto ex), massivt kaos (bearded collie), och organiserat kaos (samojed etc) :D:love:

Pälsmonster som många andra inte gillar. :confused::angel:
 
Jag tyckte inte att pudlarna var särskilt fina när när först bestämde mig för att skaffa en. Särskilt inte i utställningsfrisyr, det var ju skitfult! Däremot så var det en ras som verkade passa mig perfekt.

Nu är jag inne på min andra pudel och tycker att det är den vackraste (åtminstone top 5) rasen, särskilt i en riktigt välskött utställningsfrisyr ;)
 
Det finns antagligen lika många svar som de finns hundägare och lika olika smak som det finns hundägare också.

Själv svarade jag på alla annonser som kunde vara intressanta när jag letade efter en ny hund och anledningen till att jag tyckte att den lilla svarta var intressant även om hennes utseende inte direkt tilltalade mig var dels att jag är förtjust i en av raserna som fanns i henne, dels att hon verkade trevlig helt enkelt. När jag sedan träffade henne fick jag intrycket att jag kunde passa henne, att hon kunde passa mitt liv och passa ihop med den hund jag redan hade. Att hon sedan fick stanna berodde på att jag blev hopplöst förälskad och då blev hon också otroligt söt i mina ögon, så att jag tvekade länge hade inget med hennes utseende att göra.

Bilderna i annonsen tycker jag dock fortfarande inte alls gör henne rättvisa, om jag inte hade riskerat att de tog illa upp hade jag mycket väl kunnat fråga de tidigare ägarna om de valde ut de "fulaste" bilderna för att inte dra åt sig människor som bara tyckte att hon var söt. I vilket fall antar jag att det misslyckades, de fullkomligt drunknade i svar och en person de nekade köp frågade till och med om han inte kunde få några fler bilder i alla fall. O_o
 
Sedan vet jag också att hundar jag gillar utseendemässigt ofta kan ses som "fula" hos andra. Vet att vi diskuterade detta i en annan tråd förut och att många tyckte att Huskys var fula. Jag tycker däremot att de är hur läckra som helst :o

Och så älskar jag alla dessa olika typer av pälsmonster Ex: krulligt (lagotto ex), massivt kaos (bearded collie), och organiserat kaos (samojed etc) :D:love:

Pälsmonster som många andra inte gillar. :confused::angel:

Jag tycker husky och andra polarhundar är otroligt vackra. De påminner ofta mycket om vargar och känns på många sätt som urhundar. Det är något vilt över dem.
 
Hallå, det finns ju superobjektiva listor på internet! Här är en för diskussionsunderlag: https://pethelpful.com/dogs/Top-10-Ugliest-Dog-Breeds

Jag håller faktiskt med om att många raser på den där listan är fula. Mest har det att göra med för små huvuden till för stora kroppar eller andra överdrivna features. Håller med flera andra som sagt att funktionella hundar är vackrast. En hund ska vara en hund, inte en hög med hud, en hög med päls, eller en koloss på pinnben.

Så, ni som har någon av raserna på listan. Spill your beans! Varför har ni köpt en ful hund?
 
Nar jag hade min forsta rottis tyckte jag att Malinois var en osedvanligt ful hund. :cautious: Sedan borjade jag trana med malle folk och nu tycker jag att de ar jatte fina och att min lilla Tate ar vacker som fa. :love: Jag som inte gillade langa nosar tycker nu att hans nos ar finast i varlden.:heart
 
Det finns många hundar jag inte tycker är vackra. Utställningsvarianter av arbetande raser, alla hundar med platt nos, underbett, utstående ögon, rynkor, krullsvansar, strävhåriga taxar, krullig päls, lockig päls, skägg, mustascher, hängöron alá blodhund, hängig hud, osund kroppsform ect.

Jag gillar en sund kroppsform, helst något längre än hög. En rak, stark rygg och ett proportionerligt, något kilformat huvud. Ståndöron eller tippöron och medelstora, mandelformade ögon. En uppdragen buklinje, lagoma vinklar och en rak svans i viloläge som får en härlig båge när den lyfts. Gärna kort eller medellång päls. Inga överdrifter, bara funktionella drag. Jag gillar när de ser ut att kunna arbeta länge :love:

Ville bara inflika att skägg också kan ha en funktion i arbete. Dvärgschnauzern ser ut exakt som den gör med skägg, långa ögonbryn, längre päls på ben och underlinje, sträv päls på kroppen och kuperade öron/svans i de länder det är tillåtet just för att råttorna på gården inte skulle bita och skada hunden under sitt arbete som råttjägare. Istället bet dom i den längre pälsen i ansiktet eller på nedre delen av kroppen där det alltså inte kändes, och nådde inte heller upp till de känsliga öronen och svansen som var kuperade. Att pälsen är sträv var viktigt då den behövde isolera mot regn och kyla ute på gården samt skötte sig själv (en riktigt sträv päls "trimmar sig själv" till slut).

Många tycker att en schnauzer är ful, men jag har alltid haft en förkärlek för skäggiga, sträva hundar och jag älskar att hela hundens utseende kan förklaras utifrån det arbete den användes till förr! Dessutom har de en sund kropp, normallång nos, kraftig benstomme, bra rygglinje och funktionella vinklar fram och bak.
Trots sin lilla storlek är det inga känsliga och bräckliga hundar men utan att vara stora, breda fläsk/muskelberg.
 
Ville bara inflika att skägg också kan ha en funktion i arbete. Dvärgschnauzern ser ut exakt som den gör med skägg, långa ögonbryn, längre päls på ben och underlinje, sträv päls på kroppen och kuperade öron/svans i de länder det är tillåtet just för att råttorna på gården inte skulle bita och skada hunden under sitt arbete som råttjägare. Istället bet dom i den längre pälsen i ansiktet eller på nedre delen av kroppen där det alltså inte kändes, och nådde inte heller upp till de känsliga öronen och svansen som var kuperade. Att pälsen är sträv var viktigt då den behövde isolera mot regn och kyla ute på gården samt skötte sig själv (en riktigt sträv päls "trimmar sig själv" till slut).

Många tycker att en schnauzer är ful, men jag har alltid haft en förkärlek för skäggiga, sträva hundar och jag älskar att hela hundens utseende kan förklaras utifrån det arbete den användes till förr! Dessutom har de en sund kropp, normallång nos, kraftig benstomme, bra rygglinje och funktionella vinklar fram och bak.
Trots sin lilla storlek är det inga känsliga och bräckliga hundar men utan att vara stora, breda fläsk/muskelberg.
tycker också att en del av de saker som nämndes som osunda... inte alls nödvändigtvis är det.
 
Ville bara inflika att skägg också kan ha en funktion i arbete. Dvärgschnauzern ser ut exakt som den gör med skägg, långa ögonbryn, längre päls på ben och underlinje, sträv päls på kroppen och kuperade öron/svans i de länder det är tillåtet just för att råttorna på gården inte skulle bita och skada hunden under sitt arbete som råttjägare. Istället bet dom i den längre pälsen i ansiktet eller på nedre delen av kroppen där det alltså inte kändes, och nådde inte heller upp till de känsliga öronen och svansen som var kuperade. Att pälsen är sträv var viktigt då den behövde isolera mot regn och kyla ute på gården samt skötte sig själv (en riktigt sträv päls "trimmar sig själv" till slut).

Många tycker att en schnauzer är ful, men jag har alltid haft en förkärlek för skäggiga, sträva hundar och jag älskar att hela hundens utseende kan förklaras utifrån det arbete den användes till förr! Dessutom har de en sund kropp, normallång nos, kraftig benstomme, bra rygglinje och funktionella vinklar fram och bak.
Trots sin lilla storlek är det inga känsliga och bräckliga hundar men utan att vara stora, breda fläsk/muskelberg.
Fast det spelar ingen roll att det är en fördel i arbetet för en råttjägare när det handlar om att jag personligen tycker att skägg, mustascher och buskiga ögonbryn är fult på hundar :rofl: Det är en fördel för blodhundar i deras arbete att deras öron är långa och hänger, men jag tycker inte det är fint för det.

Att schnauzern har en sund konstitution i allmänhet håller jag med om, men jag gillar inte sträv päls och skägg. Det är bara min personliga smak. Eller ja, och att jag väldigt lätt domnar i händerna när jag klappar strävhåriga hundar (har väldigt känslig hud). Gillar inte strävhårigt pga det :D

Jag kan däremot förstå att andra kan tycka att de är snygga hundar. Men jag behöver inte tycka det. Precis som att jag kan förstå att vissa personer kan ses som snygga, även om jag personligen absolut inte tycker det. :p
 
Jag tycker också om hundar vars utseende passar för det arbete de är tänkta för. Men arbetet de ska göra varierar ju och därför kan man väl inte prata om ett generellt utseende för arbetande hundar?

Precis. Även rynkor och intryckta näsor har sina anledningar i vad trubbnosar tidigare avlades för.
 
Fast va? Jag var inte alls otydlig. Jag skrev "Det finns många hundar jag inte tycker är vackra." vilket sedan följdes av en lista med drag hos hundar som gör att jag inte tycker de är vackra.

Vad är otydligt med det?
Du började med de negativa "Utställningsvarianter av arbetande raser, alla hundar med platt nos, underbett, utstående ögon" och avslutade med det negativa "hängig hud, osund kroppsform ect." Speciellt etceterat ramade in det hela som en katalog av osunda drag.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp