Bukefalos 28 år!

Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Mina hästar går ute 7-17 ungefär på vardagarna vintertid. Vill ha in dem så fort man kommer hem från jobbet när det är mörkt eftersom de är otåliga då. De har varit vana hela sina liv att ha det så... därför är de ju otåliga för de är inställda på det. De övriga i stallet vill med ha in denna tiden, och då vill jag inte att mina ska gå kvar ute för då blir de väääldigt otåliga. Men jag tycker det är helt ok med den tiden. Jag rider ju dem på kvällen sen med.

På sommaren får de gärna gå ute så länge som möjligt, fram till kvällsmatsdags (21-22), dock brukar det inte bli så eftersom jag står inackorderad och rättar mig efter de rutiner som finns där. Mina hästar går dock inte ute på nätterna. Min erfarenhet är att de inte vilar och "njuter" utan bara har fullt sjå av att parera alla insekter med mera och att de uppskattar otroligt att få sova inne på nätterna.

Mina hästar går en och en i hagarna. Inget jag egentligen varit förespråkare av. Min gamla häst har fått göra det i något år eftersom det var så det fungerade i stallet vi stod i då. Nu när han är äldre föredrar han att gå själv och ha lugn och ro (märker det då han har fått ha hagsällskap ett tag). Min nya häst släppte jag ihop med min gamla när jag köpte henne, men hon höll på att sparka min gamla häst sönder och samman. Hon har fått två försök av mig, och hon betedde sig inte normalt upplevde jag (viss uppgörelse är det ju alltid, men hon var riktigt elak och det höll på att gå riktigt åt skogen), av den anledningen får hon gå själv tills vidare. Möjligt att jag vågar släppa ihop henne med ett annat sto framöver, men just nu går hon ensam och det fungerar jätte bra.

Min vision och dröm är att när jag har eget stall går alla mina hästar i samma hage (om det fungerar). Vintertid går de ute ungefär 7-17. Sommartid från morgon till kvällsmatsdags på kvällen. Sån är jag, och alla är vi olika :) Det svåra med att vara inackorderad är att hitta ett stall med liknande dina rutiner. Och sen får man ha inställningen att "gilla läget" tills den dagen man har råd att köpa en egen gård :-)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag tycker att hästarna ska gå ute så mkt som möjligt. :) Vi släpper ut dom kl 7 och tar in dom 8 på kvällen. Nu på kvällen brukar dom gå in runt 18.00. Det finns bara 5 hästar i stallet, tre hingstar som står ensamma och ett sto och en valack som står tillsammans. Dom får sin frukost/middag ute + lunchhö.

Men ägarna som tar in tidigt är väl karnske oroliga för mörkret och vill inte att nått ska hända när man tar in hästen i mörker. ;)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag tycker att hästarna ska gå ute så mkt som möjligt. :) Vi släpper ut dom kl 7 och tar in dom 8 på kvällen. Nu på kvällen brukar dom gå in runt 18.00. Det finns bara 5 hästar i stallet, tre hingstar som står ensamma och ett sto och en valack som står tillsammans. Dom får sin frukost/middag ute + lunchhö.

Men ägarna som tar in tidigt är väl karnske oroliga för mörkret och vill inte att nått ska hända när man tar in hästen i mörker. ;)

Är det ingen som har någon lampa utanför ligghallen/insläppet? Vi investerade i en gårdslampa och den lyser upp hela gårdsplanen och en bit in i hagen. Jättebra !!
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Lampan på baksidan stallet lyser upp större delen av hagen där...och hästarna brukar söka sig dit framåt kvällen...dock utan att hänga vid grinden ;)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Är det ingen som har någon lampa utanför ligghallen/insläppet? Vi investerade i en gårdslampa och den lyser upp hela gårdsplanen och en bit in i hagen. Jättebra !!


Jo det har vi men där står dom inte. I mörkret är dom trygga för där syns dom inte lika bra.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har också en lampa som lyser upp vid grinden och en bit in i hagen. Skönt att ha den när man ska öppna, men hästarna bryr sig inte ett dugg om den. De är ofta i andra änden av hagen. Inne i skogen bakom vårt hus.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag har också en lampa som lyser upp vid grinden och en bit in i hagen. Skönt att ha den när man ska öppna, men hästarna bryr sig inte ett dugg om den. De är ofta i andra änden av hagen. Inne i skogen bakom vårt hus.

Otacksamma skruttar:D
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Nu går mina hästar på lösdrift vilket jag ÄLSKAR och tycker är bättre för hästarna. Förut tog jag in dom över natten på vintern. Då gick dom ut klockan sju på morgonen och kom in mellan åtta och nio på kvällen. Ville att dom skulle gå ute så länge som möjligt då jag ser det som mer naturlig för en häst än att den ska få stå inne en evighet xD
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

*KL*

Apropå "vill komma in".. Min fina prinsesshäst (som avskyr reng, snö och blåst och älskar mat) står alltid och hänger vid grinden någon timme före fodring (lunch och em), när hon väl fått sin mat syns hon oftast inte till förrän hon antingen hört mig komma eller sett de andra hästarna gå in, på kvällen. Hon går själv i en relativ tråkig hage, men verkar trivas kanon i sin ensamhet (hon kan inte gå med andra just nu pga skada och extrem ranglåghet).

Hade hon fått mat ute, hade hon nog lika gärna kunnat vara ute. Nu klarar inte hennes skada riktigt av det, så hon brukar komma in nån gång mellan 18 och 20.

/Lavinia
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Stallet där jag hade min ena foderhäst var det schemalagt insläpp kl 22. Vi stod där under vinterhalvåret och min och min kompis häst som delade hage stod alltid och hängde vid grinden så fort det blev mörkt, regnade eller var för kallt. Eftersom vi alltid var ute runt 16 tiden så brukade vi låta dom stå inne efter vi ridit och fixat klart (vilket ofta tog mellan 3-4 timmar). Det var ju inga fler hästar i den hagen och de andra stod en bit bort och hade alltid andra hästar i närheten.

Dock fick vi ju se till att ta ut kvällshöet från boxarna så att dom inte skulle äta upp det redan när dom kom in..
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Vi har också belysning en bit innanför grindarna och hela vägen (ca 40 meter) in i stallet . Jätteskönt !

Våra hästar som rids, tränas och tävlas trivs kanon med utetid ca 07.30- 17 vintertid . De flesta rids kvällstid efter insläpp ovanpå det .
Sommartid går de ut ca 07 och är ute till 20 snåret .
De lever rätt härliga liv i stora gräshagar både vinter och sommar , och rids, tränas och är aktiva utöver hagarna ridmässigt .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Här på landet finns det dom som kör den kontinentala varianten anpassad för "dyr" häst med ägare utan kunskap om vad en häst behöver för ett naturligt sunt liv.:devil:
Små grushagar året runt, 8-15 givetvis själva. Rids i ridhus.
2 gräshagar som klipps med gräsklippare så att det ska se snyggt ut.
En stilstudie i håglösa hästar med stereotypa beteenden.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Är det ingen som har någon lampa utanför ligghallen/insläppet? Vi investerade i en gårdslampa och den lyser upp hela gårdsplanen och en bit in i hagen. Jättebra !!

Jo, vi har en liten lampa, men det lyser inget bra...
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

KL

Jag tror de flesta som tar in "tidigt" gör det för sin egen skull, tex för att de vill hem och inte vara så sent i stallet.

I mitt förra stall hade vi 8-20 där stallägarna ville att det skulle vara släckt i stallet 21 (antar att de ville ha lugnt på gården sedan)

I nv stall har vi fr 6-8 till 20-23, kollektivt där vi vill ha lite flexibla tider då det är olika slags personer som står i stallet och har lite olika tider som man måste tänka på utan att någon ska stressa ihjäl sig - den som vill ta in tidigt vid 20 gör det och den som vill vara senare är det. Det vi är hårda på är när hästarna kommer ut så att det inte är efter 8.

Har aldrig varit med om lugnare hästar med lite olika tider, de har inget att förvänta sig :)
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Slutar man 16 vill många ha hästarna inne och att de har ätit och gärna fått vila en stund innan man kommer för att rida.
Kommer dom in 15 så är det 1 timme de får stå inne tills man kommer, sedan rider man och fixar och donar och ofta kommer ju inte hästen in i boxen för natten förrens runt 19-20.


I mitt stall så är det personalen där som sköter in och utsläpp i veckorna så de börjar 07 och slutar 1630 så därimellan kommer de ut och in.
Ut oftast vid 0730-0800 och in från 15-1530
Den häst som kommer ut först kommer in först så alla hästar får va ute lika länge.
Helger är det vi som står inhyrda som väljer själva in och ut så då brukar de bli ute lite längre.
Jag tycker att självaste hagen är viktigare än själva tiden ute, jag menar jag har hellre hästen ute 8 timmar om dagen i en större hage med träd osv.
En att ha hästen ute 12 timmar i en slät hage i enbart lera och pluttgräs i.

Och sedan är själva stallet viktigt att hästarna kommer in och man släcker och det är mörkt och inte en kotte i stallet är inge bra.

Men som i mitt stall kommer de in, det är tänt och alltid folk där det händer alltid saker som hästarna kan titta på.
Stora fönster gör att de kan se ut och följa aktiviteterna som händer utanför vilket alltid är något.

Hade jag haft eget stall hade jag haft ute så länge som möjligt innan jobbet 0600 och så in vid 19-20.
Men nu har man inte egen gård utan får anpassa sig, jag vill ha ridhus och alla stall med ridhus i min stad tar in senast 16.
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Såhär års in tidigare pga knotten 19:00 och andra äckliga kryp. Vintertid: ut ca 07:00 in ca 22:00
 
Sv: Varför vill så många ha sina hästar in tidigt?

Jag tar in min häst tidigt på grund av att han inte får äta för mycket gräs, just nu blir det mellan 14,30-15,15. Förut tänkte jag som dig och lät honom vara ute så mycket som möjligt, men sen kom fången, huggormsbett och korsförlamning som ett brev på posten och vi fick lägga om tänket. Jag hoppas dock kunna ha ute till efter 16 efter midsommar när gräset blivit lite sämre, har inte kunnat lösa det på annat sätt utan att han blivit sjuk igen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 179
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 145
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Bee
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp