Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, för 9 minuter sedan i skrivande stund blev tösen 3 bast. Jag slocknade tidigt idag och vaknade nyss för tandborstning så jag hoppas att vi vaknar före barnet i morgon så vi kan gå upp och sjunga och ge lite presenter på sängen. Hon fick idag sina första blinkskor med frostmotiv (herregud, de där frostmotiven på allting...) och lyckan blev total när hon såg att frostdojorna inte bara är frostdojor utan dessutom blinkar! :D Flickebarnet gillar förvisso förskolan men är nöjd med att vara hemma och leka med sin mormor de två sista dagarna på fsk-veckan den här gången. Det blir väl lite tårtbak i morgon och så ska hon få cykel. Hon har bara trehjuling sedan tidigare så jag anar att frostdojorna ska få testas ordentligt med cykeln i morgon :p
 
Vi har kalas nästa vecka. Hoppas alla håller sig friska :D Tova vill ha giraffer, ponnyhästar och bilbana. Och en tårta med blåbär. Något av det kanske jag kan ordna :p

Vilket stök med vaccin! Är glad att det funkar helt automatiskt här, aldrig varit några problem.

Tova är fortsatt glad i lillasyster, hon har massa planer för vad de ska göra/äta/leka när hon blir större :love: Framförallt vill hon att de får sova båda två i Tovas rum, hoppas det blir så :angel: Mysigt med ungar i sängen men man sover som en kratta.
 
Av oss ska Tabea få en frost-klänning :angel:, en elektrisk tandborste, en kamera (vår gamla avlagda kompaktkamera), en playmobilponny och ett docktvättset med strykbräda, torkställning osv. Docklek är på ingång här.

Storebror skänker sin gamla cykel (måste bara mäta om den öht är liten nog) och av farmor ska hon få enhörningar från Schleich.
 
Åh ett torkställ hade charlie också älskat!

Han hade också en bra födelsedag, fick en springcykel med hjälm och playdoh och en massa annat såklart. Eftersom han hört att storebrorsorna har haft kalas för kompisar ville han också men jag tycker han är för liten (läs: har ingen lust att underhålla en massa föräldrar och bråkiga barn) så han fick bjussa med sin bästis (min bästis barn lämpligt nog) till lekland. Han var nöjd med det. Imorgon åker vi till Weissenhaeusser och badar i tre dagar. Tråkigt bara att charlie ligger på soffan med feber.... hoppas han tillfrisknar tills vi ä där.
 
Vi har kalas nästa vecka. Hoppas alla håller sig friska :D Tova vill ha giraffer, ponnyhästar och bilbana. Och en tårta med blåbär. Något av det kanske jag kan ordna :p

Vilket stök med vaccin! Är glad att det funkar helt automatiskt här, aldrig varit några problem.

Tova är fortsatt glad i lillasyster, hon har massa planer för vad de ska göra/äta/leka när hon blir större :love: Framförallt vill hon att de får sova båda två i Tovas rum, hoppas det blir så :angel: Mysigt med ungar i sängen men man sover som en kratta.
Vad roligt att det går bra! :) här har lillasyster fått bli en liten del i leken trots att hon inte riktigt förstår det än men nåde om hon är i vägen eller väcker dockorna!

@vindvissla kompiskalas har vi sluppit här med. Det känns faktiskt lite jobbigt att behöva anordna det så jag har redan planer på att ta kalasfixare t.ex lekland för det åtminstone första åren.
 
Haha, igår frågade jag en granne om hon kunde göra en enhörning i fondant till Tabeas tårta. Idag kom hon och tackade mig för att jag hade frågat, hon hade blivit så himla glad! Win-win, eller? :)
 
Nu har vi börjat (och på sätt och vis avslutat) inskolning på kindergarten. Första dagen igår. Vi kom ca 8:50. Morgonsamling klockan 9. 9:05 väste tösen ("Mamma! Gå ut!"). Jag stannade över samlingen, sedan skickade hon hem mig. I morse när vi skulle gå dit sa hon. "Men mamma, du måste gå hem. Det är en Kindergarten. Det är inte för mammor!" Det svåra är att nu förklara att hon egentligen börjar först den nionde... Hur blev de så stora så snabbt? :love::love::love:
 
Nu har vi börjat (och på sätt och vis avslutat) inskolning på kindergarten. Första dagen igår. Vi kom ca 8:50. Morgonsamling klockan 9. 9:05 väste tösen ("Mamma! Gå ut!"). Jag stannade över samlingen, sedan skickade hon hem mig. I morse när vi skulle gå dit sa hon. "Men mamma, du måste gå hem. Det är en Kindergarten. Det är inte för mammor!" Det svåra är att nu förklara att hon egentligen börjar först den nionde... Hur blev de så stora så snabbt? :love::love::love:
Vilken härlig inskolning! :) vad skönt!
 
Skönt att inskolningen gick så bra @majola! Funkar det så att man börjar Kindergarten löpande under året (så fort man fyllt tre)? Linnea får ge sig till tåls till hösten när hon är fyra (alla startar samtidigt). Klär ofta ut sig i brorsans Kindergarten-reflexväst och hävdar att hon ska gå dit. Men hon får klara sig med lekgrupp ett år till.
 
Linneas födelsedagsfirande blev lite utspritt denna gången. Vi hade inte planerat något stort eftersom BF för lillebror var tre dagar innan. Eftersom han blev tvungen att stanna några dagar extra på sjukhuset för övervakning hann han o jag inte hem till födelsedagen :( Men vi hade lite kalas en vecka senare istället när alla kunde vara med. Linnea var nöjd ändå! Hjälper gärna till och byter blöja (berättar fascinerat för alla att bebisar bajsar orange) och leker mycket med en bebisdocka som inte varit så intressant tidigare.
 
Linneas födelsedagsfirande blev lite utspritt denna gången. Vi hade inte planerat något stort eftersom BF för lillebror var tre dagar innan. Eftersom han blev tvungen att stanna några dagar extra på sjukhuset för övervakning hann han o jag inte hem till födelsedagen :( Men vi hade lite kalas en vecka senare istället när alla kunde vara med. Linnea var nöjd ändå! Hjälper gärna till och byter blöja (berättar fascinerat för alla att bebisar bajsar orange) och leker mycket med en bebisdocka som inte varit så intressant tidigare.
Det är så fint med engagerade syskon. Jag blir glad i hela kroppen när man ser att storasyster vill försöka hjälpa till och när de försöker leka med varandra :)
 
Skönt att inskolningen gick så bra @majola! Funkar det så att man börjar Kindergarten löpande under året (så fort man fyllt tre)? Linnea får ge sig till tåls till hösten när hon är fyra (alla startar samtidigt). Klär ofta ut sig i brorsans Kindergarten-reflexväst och hävdar att hon ska gå dit. Men hon får klara sig med lekgrupp ett år till.

Ja, de kan börja direkt när de fyller tre. Jag är rätt säker på att det är lekgruppen som gjorde inskolning så enkel. Plus att hon har längtat så himla mycket och varit där och hämtat och lämnat brorsan varje dag.
 
Jag har också tänkt på att flera av småttingarna i tråden redan fyllt två och undrat hur det är med alla! Linnea fyller på långfredagen. Just nu älskar hon att tvätta händerna (dvs stå och plaska och vattenfylla halva huset), att göra saker själv + att sjunga och dansa. Hon har snyggast höftsväng i hela familjen och riktigt bra taktkänsla! Hon tyckte att Groupie skulle vunnit mello, dansade som en galning till den ;) Byggare Bob som @majola nämnde är populär här med, även om Mamma Mu slår högre (hos mig med, absolut).

Gulligt att hon gillar att hjälpa till i köket och trädgårdslandet @Amha! Och snyggt med potträningen. Där har vi inte kommit någonstans alls, men det kommer väl förhoppningsvis med tiden...

@majola: Inte illa att hon fixar egen smörgås :) Känner igen temperamentet, här är det likadant. Kris varje gång man försöker hjälpa till att borsta tänderna tex... Springcykel låter kul! Finns det så små? Brorsan använder fortfarande sin, men den är alldeles för hög för henne ännu. Men den kanske är ovanligt hög?

Vad har ni andra för presentidéer? Sonen till en kompis fick ungefär en sån här för ett tag sen:
81wu9rXSmnL._SL1500_.jpg

Linnea tyckte den var kul redan då, så nu när hon älskar att plaska med vatten borde något liknande vara en riktigt hit. Min man tycker dock att den är för stor, så jag kanske få hitta på något annat. (Han tycker att barnen borde leka uteslutande med kottar och stenar för att det blir för mycket grejor annars ;) Inget fel med kottar och stenar såklart, men nån leksak till födelsedagen tycker jag vore roligt.)
Satt och kollade gamla inlägg. Den där bilden, vad heter den och var hittar jag den? Barnen skulle älska den där!
 
Den såg sjukt kul ut, får titta efter nåt sånt :cool:

Hur går det för dig, @Amha?
Sådär faktiskt. Medicinen funkar inte. Ska träffa neurologen idag plus Mr när vi ändå är i krokarna. Jag har gått runt som i en dimma i flera månader och det börjar kännas tröttsamt. Senaste 3-4 dagarna har jag haft 3 tunga anfall varav 2 var igår. Är helt matt fortfarande. Det är lite som när man spelar ett datorspel online med andra och så dör man och allt är lite suddigt medan man ser att andra spelar vidare. Fruktansvärt drygt. Sen har jag sedan sista dosökningen för ett par veckor sedan varit lite nere så det är säkert bidragande till dagens skick så att säga. Men, jag skulle tro att jag får ny medicin idag, det kanske lättar lite.

Sitter med ett skit från försäkringsbolaget med. Jag har ju två varav Folksam är det ena. Folksam vägrar ge ersättning för eländet. Det ingick tydligen inte ersättning för benigna hjärntumörer. Epilepsi kan jag kanske få ersättning för om 1-3 år och sen skulle jag höra av mig om jag blir inlagd. Och så påstår de att de är bäst på barnförsäkringar. De kan fara åt pipan.
 
Kan lägga till att gårdagens första anfall var såpass att jag stod i hallen på fsk och glömde bort namnet på äldsta dottern. Ingen hemma i skallen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 601
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 941
Senast: Saeta
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 600
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp