Vårföräldrar 2015 #5

Kanon. Under förutsättning att den passar er bil och barnet. Sen rekommenderar jag alla som köper en isofix eller I-size att köpa en rymligare när den är urvuxen. För att maximera tiden barnet åker bakåtvänt.

Jag har två I-size stolar hemma och min favorit är Maxi Cosi Pearl Xp. Älskar den! Dock har jag ej testat Besafes nya

På vilket sätt skulle stolen inte passa barnet? Om stolen passar i bilen är ju lätt att testa, svårare att fråga barnet. :D
 
Hehe ingen fara! Jag svarar när jag hinner.

Största skillnaden mellan alla I-size och vanliga är att en I-size är enbart godkänd till 105 cm långa barn. De går helt enkelt efter en max längd. Jag jobbar för att denna längd ska bli 125 cm då flera av dessa stolar rymmer den längden. Sen är skillnaden att I-size har individuella vikten. Vissa har 18 kg och andra 23 kg. Detta efter uträkningen 33 - stolens vikt = barnets vikt. 33 kg är den max vikten isofix fästena tål. Dvs ju lättare stol. Ju tyngre barn. Sen är I-size stolarna sidokrock testade ä. Detta är ej de vanliga. Och stolen indikerar med grön markering, ljus eller ljud att den är korrekt monterad. Dvs felmontering ska vara omöjligt.

Nackdelen är alltså att när barnet nått 105 cm långt, är stolen urvuxen. Och de ger oftast mindre plats för barnets ben.

Dvs en vanlig isofix stol har en max vikt på 18 kg barn och ingen max längd. En I-size stol har både max vikt och max längd. Däremot skiljer vikten.

Tack! :)

X2 är ju ganska mycket dyrare än X3 just nu så det gäller ju att man tycker det är värt det :)
 
God fortsättning alla vårbebisar och föräldrar!

Vi har haft en jättemysig jul! Populäraste julklapparna kommer från BRIO och allra bäst just nu är nog gåvagnen.
 
PS. Vi köpte, efter viss vånda, en Mobi XP och är nöjda även om jag hade lite högre förväntningar på lutningsfunktionen. Stolen tar ganska mycket plats på längden, men jag tycker att den känns smal på bredden. Sonen tycker att den är mycket bekväm.
 
Det lutar mot en sån här med! Men såklart var den slut i butiken vi vill köpa den i. Men förhoppningsvis löser det sig innan vi åker till fjälls om en vecka :)
 
Puh, hon har lärt sig att sätta sig på rumpan från stående. Alltså lugnt och medvetet och inte ramlandes med varierat resultat som innan. Skönt!!!
Gud vad skönt!
Sonen har släppt sitt grepp några gånger , stått där och sen lyckats sätta sej på rumpan. Pju! Men det är ju bara tur..
Hoppas han lär sej fort..
sen har han iaf satt sej ner lite mer kontrollerat när han hållit i sej. :up:

Idag krälade han sej nerför soffan, jag höll han i fötterna och tänkte se vad han gjorde vid kanten :cool::angel: men han kröp vidare, satt ner händerna på madrassen jag har nedanför, och kröp sen vidare mot sitt mål. (Julgranen) Galning! :D
Tur inte soffan är alltför hög!
 
GnällVM fortsätter, det hostas mycket och intensivt, inte alls kul för lilla damen. Febern borta sen juldagen, men hostan intensifierades inatt och håller i sig med ett järngrepp :( Hoppas den ger med sig snart, gnället både gör mig galen, och så tycker jag förstås brutalt synd om henne framförallt.
Storasyster är outsurcead, trodde dock jag skulle få hämta henne redan 18 då hon ringde och var hemmalängtande, men det redde upp sig med mormorskramar och en macka med film ;)
Vi har mycket sällan barnvakt då vi inte tycker det behövs särskilt ofta, så även om mormor eller annan nära familjemedlem är mysig, så är det ju ändå vi föräldrar som är nr 1. Helt okej tycker vi :)
 
GnällVM fortsätter, det hostas mycket och intensivt, inte alls kul för lilla damen. Febern borta sen juldagen, men hostan intensifierades inatt och håller i sig med ett järngrepp :( Hoppas den ger med sig snart, gnället både gör mig galen, och så tycker jag förstås brutalt synd om henne framförallt.
Storasyster är outsurcead, trodde dock jag skulle få hämta henne redan 18 då hon ringde och var hemmalängtande, men det redde upp sig med mormorskramar och en macka med film ;)
Vi har mycket sällan barnvakt då vi inte tycker det behövs särskilt ofta, så även om mormor eller annan nära familjemedlem är mysig, så är det ju ändå vi föräldrar som är nr 1. Helt okej tycker vi :)
Hua vilken envis förkylning, hoppas det ger med sig snart!
 
Så har vi firat vår första jul, intensiva dagar med underbart glad liten tjej, och oroliga nätter med uppvak och amning var och varannan timme. Kanske för mycket intryck? Idag var vi tillbaka hemma och lät lilla pyret landa igen. Imorgon ska hon få uppleva första snön:love:
 
Vi har också haft en mysig och bra jul! Men lilla E gillade inte tomten ;) haha

Idag har det snöat hela dagen så i morgon ska jag och flickorna åka pulka! Blir premiär för E :) Pappan i huset jobbar i mellandagarna tyvärr.
 
På vilket sätt skulle stolen inte passa barnet? Om stolen passar i bilen är ju lätt att testa, svårare att fråga barnet. :D

Man ser om barnet inte sitter bra i den. Dvs sjunker barnet ihop så är det inte en passande stol. Genom att testa flera olika kan man även se vilken stol som barnet ser ut att få bäst position i.
 
Man ser om barnet inte sitter bra i den. Dvs sjunker barnet ihop så är det inte en passande stol. Genom att testa flera olika kan man även se vilken stol som barnet ser ut att få bäst position i.

Ah, du menar så. :) Då tror jag vi gjort ett bra val, jag tyckte att hon satt rätt så naturligt i den.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 764
Senast: sthu
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
773
Senast: Mint
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 378
Senast: Wille
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp