Vårföräldrar 2017 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det fullt upp med förberedelser inför kalas i dagarna två.
Igår kväll färgade jag in marsipanen. Inte den gula dock, för det hade jag glömt att jag behövde, så får fixa det ikväll när mannen köpt gul färg.
Chokladmousse och apelsinmousse är fixat :up:
Ikväll ska jag försöka mig på att kavla ut tårtlock och lägga på tårtorna utan att det ser alltför jäkligt ut. Det har hittills aldrig lyckats.. :meh:
 
Fröken mini tog sina första steg helt utan stöd idag :bump: hon blir 11 mån den 30:de. Bara två- tre stycken men det börjar ändå ta sig.

Nur det även färdigt med jobb så from Ons den 2 maj börjar jag jobba igen och min syster går hem på ”mosterledighet” :D med bebisen. Ska bli skönt att få ungås med bara vixna lite :D
Yay, första stegen är stort! :bump:
Va skönt för dig att få lite vuxentid :) Käckt med en moster som kan vara hemma med liten :) Jag börjar också jobba 2 maj, känner mig inte alls särskilt pepp på det :(


Premiärtur på mormors häst. Fick bli den störste på dryga 170. O tyckte det var skitkul. Visa bifogad fil 14057

Tyvärr blev det akuten lite senare då han fick en allergisk reaktion mot något och svullnade upp runt ögonen. Vi fick en tablett och fick åka hem igen. Han mår som tur är mkt bättre nu.
Varför nöja sig med en liten häst om det finns en stor :p

Här är det fullt upp med förberedelser inför kalas i dagarna två.
Igår kväll färgade jag in marsipanen. Inte den gula dock, för det hade jag glömt att jag behövde, så får fixa det ikväll när mannen köpt gul färg.
Chokladmousse och apelsinmousse är fixat :up:
Ikväll ska jag försöka mig på att kavla ut tårtlock och lägga på tårtorna utan att det ser alltför jäkligt ut. Det har hittills aldrig lyckats.. :meh:

Här är det också kalas i helgen, dock bara ett. Det är det smidiga med att sambons familj bor på andra sidan landet :p att alla kan komma på samma kalas. Vi har gjort det enkelt för oss. Bjuder på spaghetti och köttfärssås (Ellas favorit) och så pannkakstårta till efterrätt (på köpta pannkakor) :p
 
Yay, första stegen är stort! :bump:
Va skönt för dig att få lite vuxentid :) Käckt med en moster som kan vara hemma med liten :) Jag börjar också jobba 2 maj, känner mig inte alls särskilt pepp på det :(
Eftersom jag har varit hemma under nästan hela graviditeten och dessutom börjar nytt jobb nu så är jag sjukt pepp på att komma igång. Ja hade inte moster kunnat ta henne så hade jag fått vara hemma tills september och då hade jag fått spunk.
 
Yay, första stegen är stort! :bump:
Va skönt för dig att få lite vuxentid :) Käckt med en moster som kan vara hemma med liten :) Jag börjar också jobba 2 maj, känner mig inte alls särskilt pepp på det :(



Varför nöja sig med en liten häst om det finns en stor :p



Här är det också kalas i helgen, dock bara ett. Det är det smidiga med att sambons familj bor på andra sidan landet :p att alla kan komma på samma kalas. Vi har gjort det enkelt för oss. Bjuder på spaghetti och köttfärssås (Ellas favorit) och så pannkakstårta till efterrätt (på köpta pannkakor) :p
Vi brukar bjuda på mat också men i år blitt det övermäktigt. Jobbigt nog med 2 laktosintoleranta, 1 som inte äter fläsk, 1 vegan och 2 nötallergiker
 
Vi brukar bjuda på mat också men i år blitt det övermäktigt. Jobbigt nog med 2 laktosintoleranta, 1 som inte äter fläsk, 1 vegan och 2 nötallergiker

Fast det är ju bara 2 rätter? En kötträtt och en vegansk som alla specialkoster kan äta. Inte för att vara sånn men vi brukar göra minst 3 rätter när vi har släkten hemma. :p
 
Vi har fikat hos mina päron för pappa gick i pension idag. Innan det var vi en stund i Gränby C och köpte skor till V. Blev Kavat Backe, visserligen sandaler men han trivdes. Har ett par Reima sneakers i samma storlek att komplettera med och har köpte ett par gummistövlar på PoP också.
 
Vi brukar bjuda på mat också men i år blitt det övermäktigt. Jobbigt nog med 2 laktosintoleranta, 1 som inte äter fläsk, 1 vegan och 2 nötallergiker

Men hur lyckas du med tårtan då?! Jag skulle vilja baka en riktigt fin tårta, jag har ägg, nöt och laktosintolerans att ta hänsyn till... försökte på namngivningscermonin men tårtbotten blev rätt tjock och satt :(
 
Fast det är ju bara 2 rätter? En kötträtt och en vegansk som alla specialkoster kan äta. Inte för att vara sånn men vi brukar göra minst 3 rätter när vi har släkten hemma. :p
Det blir ganska mycket att göra två olika huvudrätter plus särskilt tänk på alla efterrätter till över 40 Pers.

Har redan strulat till det lite då jag först kör vegansk choklad och sedan konstaterade att jag hade glömt nötallergin :banghead:
Bara att åka iväg igen..
 
Men hur lyckas du med tårtan då?! Jag skulle vilja baka en riktigt fin tårta, jag har ägg, nöt och laktosintolerans att ta hänsyn till... försökte på namngivningscermonin men tårtbotten blev rätt tjock och satt :(
Veganen får en egen variant.
Tänkte köra på veganskt till alla men det föll på att vegansk choklad i alla affärer runt omkring innehåller nötter. Viket jag upptäckte när jag kom hem.

Nu blir det en laktosfri tårta på vanliga bottnar med chokladmousse (nötfri) och apelsinmousse.

Veganen får en apelsinsockerkaka med chokladtäcke och till det sojagrädde med vaniljsmak.
 
Bild på mästerverk nummer ett.
20180428_133303.jpg
Var klar sent i natt och lär spendera denna natten med att fixa tårta nummer 2. Puh
 
Vi brukar bjuda på mat också men i år blitt det övermäktigt. Jobbigt nog med 2 laktosintoleranta, 1 som inte äter fläsk, 1 vegan och 2 nötallergiker
Det förstår jag att det blir krångligt med massa allergier och så, här har vi bara en som är allergisk mot fisk och en som är laktosintolerant men han tar en tablett så kan han äta ändå så det är aldrig några problem.
 
O har börjat stå och försöka gå mer och mer. Tror det är nära nu, han börjar bli riktigt stadig. Är glad att han faktiskt tar det lugnt på den fronten.

Idag har vi vårstädat farmors förråd. O har hängt på ryggen hela dagen och varit glad. Älskar mina bärdon.
 

Bifogade filer

  • Resized_20180428_083259.jpeg
    Resized_20180428_083259.jpeg
    198,6 KB · Visningar: 20
Säsongens sista babysim avklarat. Han var trött och ville tutta, det har inte hänt i bassängen förut. Piggnade till lite så vi kunde glida runt en halvtimme. Tuttade jättelänge efter duschen och sover som en stock i bilen. Var nog en tuff dag igår.
 
Idiotblåst och regn idag så vi struntar i brasor och firande. Sammy är totalt skittrött efter 3dagar med gäster och kalas på bortaplan och har sovit i omgångar idag (vilket passade utmärkt idag för jag har fått värsta gravidtröttheten, skulle kunna sova i en vecka:angel:) Så vi har bara gosat hela dagen:love:

Maken har börjat ta över nattningarna vilket går kanon! Har inte fungerat så bra förut men plötsligt händer det:up: Jätteskönt att bara sitta kvar på nedervåningen i tystnaden ensam en stund på kvällen =mammaledigt:D
 
Spöregn och isande vindar = ingen brasa för oss. Vi tar det nästa år istället :)
Nu sitter vi och ska pussla ihop schemat för sommaren med jobb, ledig tid och ev gemensam semester någonstans i landet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 800
Senast: orkide
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 981
Senast: SiZo
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 277
Senast: Blyger
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 151
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp