Vårföräldrar 2024

Här går det lite framåt! Vi har lyckats komma fram till två bra namn vi båda tycker om 🥳. Nu ska vi bara enas om vilket av dem vi ska välja :D.

Jag börjar också bli riktigt pepp på att vi ska få en liten bebis ❤️. Jag har inte riktigt varit det under graviditeten eftersom jag mått så kasst men nu börjar det kännas riktigt pirrigt och fint. En liten bebis, en liten lillebror till vår underbara dotter. Så fint! ❤️
 
Ännu ser jag uppenbarligen inte tillräckligt gravid för att NÅGON ska erbjuda mig sittplats varken på buss eller tunnelbanan :o
Det är ju jobbigt att stå på överfulla kollektiva färdmedel.
 
Ännu ser jag uppenbarligen inte tillräckligt gravid för att NÅGON ska erbjuda mig sittplats varken på buss eller tunnelbanan :o
Det är ju jobbigt att stå på överfulla kollektiva färdmedel.
Jag tror inte folk vågar förutsätta att någon är gravid. Jag berättade inte att jag är gravid när jag började mitt nya jobb och trots uppenbar kula har ingen sagt något alls. Sen efter att jag berättat för alla på ett möte (var i vecka 25 då typ :D ) så började folk gratulera (”nu törs jag säga grattis!”).

Om du behöver sitta: säg att du är gravid och fråga om de kan erbjuda sin plats. Jag har aldrig fått nåt annat än ett Sjävklart! till svar.
 
Jag tror inte folk vågar förutsätta att någon är gravid. Jag berättade inte att jag är gravid när jag började mitt nya jobb och trots uppenbar kula har ingen sagt något alls. Sen efter att jag berättat för alla på ett möte (var i vecka 25 då typ :D ) så började folk gratulera (”nu törs jag säga grattis!”).

Om du behöver sitta: säg att du är gravid och fråga om de kan erbjuda sin plats. Jag har aldrig fått nåt annat än ett Sjävklart! till svar.
Så akut är det inte men jag drar mig för att åka i rusningen. Är i veckan 29 så jag skulle säga att det är rätt uppenbart nu.
 
Så akut är det inte men jag drar mig för att åka i rusningen. Är i veckan 29 så jag skulle säga att det är rätt uppenbart nu.
Fast som sagt; jag tror inte folk törs förutsätta att nån är gravid. Jag är också i vecka 29 men med dunjacka ser jag bara ut som något av en michelingubbe. Skulle aldrig förutsätta att andra ser att jag är gravid och därför behöver sitta. Så svårt är det ju inte att trevligt be om en plats :). Men håller med om att rusningstrafik helt klart är jobbigt!
 
Det där med kollektivtrafik gör mig lite ledsen. Jag åker varje morgon och eftermiddag i rusning med en buss som blir smockfull. Ingen reser sig självmant, och när jag frågar någon, typ ”hej, skulle jag kunna få sitta ner, jag är gravid”, stirrar folk på mig som om jag är ett ufo och flyttar sig sen utan ett ord. Igår var det en kvinna som hade sin Dramaten framför ett säte som var tomt, och jag undrade om hon kunde akta på väskan så jag kunde få sitta. Då pekade hon på en plats längst in på ett 4-säte och bara ”där kan du sitta”. Ja, men jag får också klättra över alla som sitter där…

Jag försöker också vara övertydlig i kroppsspråk, hand på magen och puta ut den så att ingen ska missförstå vad jag… lider av? :D

Jag får känslan av att många väntar på att någon annan ska flytta på sig, och att resultatet blir att ingen gör det.
 
Jag försöker också vara övertydlig i kroppsspråk, hand på magen och puta ut den så att ingen ska missförstå vad jag… lider av? :D
Äsch, fråga rakt ut och skit i hur folk reagerar. Jag har som sagt aldrig fått ett otrevligt svar, men skulle inte låta det bekomma mig vad folk svarar så länge de flyttar på sig.

När jag är icke-gravid sitter jag inte i kollektivtrafiken och spanar efter gravida som vill sitta så jag förväntar mig inte att andra ska göra det.
 
Äsch, fråga rakt ut och skit i hur folk reagerar. Jag har som sagt aldrig fått ett otrevligt svar, men skulle inte låta det bekomma mig vad folk svarar så länge de flyttar på sig.

När jag är icke-gravid sitter jag inte i kollektivtrafiken och spanar efter gravida som vill sitta så jag förväntar mig inte att andra ska göra det.
Men när jag försöker fråga med vänlighet vore det fint att få lite vänlighet tillbaka.

Och jag försöker absolut ha lite koll runt mig i kollektivtrafiken, om jag ser en mamma med litet barn, gammal person, gravid eller person med kryckor eller så, så erbjuder jag min plats.
 
Gick igenom min förra förlossningsjournal med BM igår, kändes bra! Bara att någon med expertis förklarar förloppet, berättar varför det blev som det blev, men också bekräftar mig i att det blev tokigt med vissa saker. Nästa gång ska vi planera inför denna förlossningen.

Och mitt HB har stigit från 98 till rafflande 104!
 
En annan grej vi pratade om igår. Jag sitter och jobbar 8 timmar per dag framför datorn och ibland mår jag riktigt dåligt av det. Jag tror det är värst när lillasyster ligger på något dumt sätt, men jag kan inte andas, får obehagskänslor och känner mig yr. BM sa att det troligtvis var Vena cava och att mitt blodtryck sjunker av det, vilket låter rimligt.

Får liksom luta mig bakåt och svanka för att göra plats för lungorna, vad ergonomiskt :meh:

Jag frågade om jag kunde bli sjukskriven för det i framtiden om det skulle bli värre, men hon kunde såklart inte svara för vad försäkringskassan skulle tycka om det eller så. Jag har inte höj- och sänkbart skrivbord eller har andra arbetsuppgifter tillgängliga, utan det är sittandes vid dator som gäller.
 
En annan grej vi pratade om igår. Jag sitter och jobbar 8 timmar per dag framför datorn och ibland mår jag riktigt dåligt av det. Jag tror det är värst när lillasyster ligger på något dumt sätt, men jag kan inte andas, får obehagskänslor och känner mig yr. BM sa att det troligtvis var Vena cava och att mitt blodtryck sjunker av det, vilket låter rimligt.

Får liksom luta mig bakåt och svanka för att göra plats för lungorna, vad ergonomiskt :meh:

Jag frågade om jag kunde bli sjukskriven för det i framtiden om det skulle bli värre, men hon kunde såklart inte svara för vad försäkringskassan skulle tycka om det eller så. Jag har inte höj- och sänkbart skrivbord eller har andra arbetsuppgifter tillgängliga, utan det är sittandes vid dator som gäller.
Hoppar in från en annan tråd för jag hade samma. Vena cava och dator-jobb. Jag fick en pilatesboll att studsa lite på och sen gick jag upp och gick flera ggr i timmen. Hade massiv foglossning från 6 månader också så fick göra det jag kunde för att klara jobbet liksom. Jobbade tom v 41 så det funkade bra 🤣
 
En annan grej vi pratade om igår. Jag sitter och jobbar 8 timmar per dag framför datorn och ibland mår jag riktigt dåligt av det. Jag tror det är värst när lillasyster ligger på något dumt sätt, men jag kan inte andas, får obehagskänslor och känner mig yr. BM sa att det troligtvis var Vena cava och att mitt blodtryck sjunker av det, vilket låter rimligt.

Får liksom luta mig bakåt och svanka för att göra plats för lungorna, vad ergonomiskt :meh:

Jag frågade om jag kunde bli sjukskriven för det i framtiden om det skulle bli värre, men hon kunde såklart inte svara för vad försäkringskassan skulle tycka om det eller så. Jag har inte höj- och sänkbart skrivbord eller har andra arbetsuppgifter tillgängliga, utan det är sittandes vid dator som gäller.

Samma med mig är här igen trots att de är fel tråd 🙈 tänker att arbetsgivaren har ett intresse att ha dig kvar och säkert kan vara behjälplig med annat skrivbord, boll etc
 
Samma med mig är här igen trots att de är fel tråd 🙈 tänker att arbetsgivaren har ett intresse att ha dig kvar och säkert kan vara behjälplig med annat skrivbord, boll etc
Min arbetsgivare sitter på annan ort och är nog inte så benägna att hjälpa mig för den här korta tiden som är kvar… tyvärr! Mycket heter ”vi tar det när du är tillbaka”.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 469
Senast: Eurydome
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 109
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
475
· Visningar
12 215
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
415
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp