Status
Stängd för vidare inlägg.
Tråkigt att folk tycker så illa om våra inhemska rovdjur att de ska dödas av bekvämlighet.
Tror inte hästar tycker det är bekvämt att stå inne hela året betydligt bättre för dom och roligare att kunna röra sig fritt hela dygnet. Dessutom alla fårägare och dom som har kor plus alla människor som inte vågar röra sig i naturen. Vargen gör mer skada än nytta.
 
Tror inte hästar tycker det är bekvämt att stå inne hela året betydligt bättre för dom och roligare att kunna röra sig fritt hela dygnet. Dessutom alla fårägare och dom som har kor plus alla människor som inte vågar röra sig i naturen. Vargen gör mer skada än nytta.
Varför skulle hästarna behöva stå inne hela året pga varg? :confused: Det är nog fler både människor och tamdjur som skadas/dödas av jägare och jakthundar än av varg i Sverige, och med mindre varg får vi fler älgar, fler viltolyckor och fler jägare ute, plus antagligen fler björnar närmre samhällen och björnar är värre än vargar att ha inpå… Irrationell rädsla är inte en anledning till att utrota en djurart.
 
En bekant som bor I vargrevir säger att hästarna inte reagerat på vargarna. Björn däremot...
Jag har också haft häst (och jobbat i stall) i vargrevir, eller åtminstone områden med mycket varg. Var inga problem med hästarna alls. Ett stall i närheten hade dock uppskrämda hästar vid ett par tillfällen, vilket enligt rovdjursexpert berodde på varg. Då var det en ”känd” ensam varg som flyttat till området, så beror väl lite på hur vargen beter sig i närheten av hästarna, gissar jag, samt hästarna. Ett djur som bara passerar hagen och ignorerar hästarna tror jag inte påverkar så många av dem oavsett art. Tror dock att det är större sannolikhet att en björn ”kollar in” omgivningen än en varg på genomfart - medan en varg som ”rekar” nog skrämmer hästar lika mycket som andra rovdjur som uppträder potentiellt hotfullt.
 
Tror inte hästar tycker det är bekvämt att stå inne hela året betydligt bättre för dom och roligare att kunna röra sig fritt hela dygnet. Dessutom alla fårägare och dom som har kor plus alla människor som inte vågar röra sig i naturen. Vargen gör mer skada än nytta.
Du som människa skadar omgivningarna mycket mer än en varg. Synd om hästar med ägare som är nojiga och inte vågar släppa ut dem utan har dem uppstallade hela tiden pga sin egen bekvämlighet.
 
Jag tänker att hästarna kan låta bli att bry sej om vargar liksom hundar.
men när en varg eller hund blir på jakt och börjar gå på dom, ja då blir det en annan femma för hästen.
En ledigt spatserande tittande kanske nyfiken varg eller hund är inget hot.
Men att börja röra sej runt hästen/flocken med fäst blick och sänk huvud som oavsett är varg eller hund är inte alls så chill längre.

Jag tror att hästarna i regel vet precis vart hotet ligger.

Har de dessutom en varnare i flocken som ser och hör allt så vet de absolut vad de har för hot omkring sej.
Men visst, jag har en loj chill ponny som inte är rädd för fan själv och inte reagerar och har man bara såna i flocken så skulle de ligga rätt risigt till 😅😅


Kan ju bero på annat vilt i området om häst skulle bli intressant för varg, tror inte man ska vara hur avspänd som helst att 'varg inte tar häst oavsett vad'. Varför skulle de avstå om de är ett lätt byte?
Men tror inte det är något förstahandsval särskilt inte om det finns betydligt lättare mål i området. Hästar är snabba och snabba i fötterna, yviga och redo, bits och attackerar gör de också. De kan slåss och är oftast i flock. En hyfsad jobbig ansträngning och större chans att misslyckas med.
En älg går ofta ensam och är visserligen stor och arg men har kanske inga kompisar som sluter upp.
 
Du som människa skadar omgivningarna mycket mer än en varg. Synd om hästar med ägare som är nojiga och inte vågar släppa ut dem utan har dem uppstallade hela tiden pga sin egen bekvämlighet.
Får du tycka vad du vill. Vargar ska hållas i skogen inte springa runt folks köksfönster.
 
Jag tänker att hästarna kan låta bli att bry sej om vargar liksom hundar.
men när en varg eller hund blir på jakt och börjar gå på dom, ja då blir det en annan femma för hästen.
En ledigt spatserande tittande kanske nyfiken varg eller hund är inget hot.
Men att börja röra sej runt hästen/flocken med fäst blick och sänk huvud som oavsett är varg eller hund är inte alls så chill längre.

Jag tror att hästarna i regel vet precis vart hotet ligger.

Har de dessutom en varnare i flocken som ser och hör allt så vet de absolut vad de har för hot omkring sej.
Men visst, jag har en loj chill ponny som inte är rädd för fan själv och inte reagerar och har man bara såna i flocken så skulle de ligga rätt risigt till 😅😅


Kan ju bero på annat vilt i området om häst skulle bli intressant för varg, tror inte man ska vara hur avspänd som helst att 'varg inte tar häst oavsett vad'. Varför skulle de avstå om de är ett lätt byte?
Men tror inte det är något förstahandsval särskilt inte om det finns betydligt lättare mål i området. Hästar är snabba och snabba i fötterna, yviga och redo, bits och attackerar gör de också. De kan slåss och är oftast i flock. En hyfsad jobbig ansträngning och större chans att misslyckas med.
En älg går ofta ensam och är visserligen stor och arg men har kanske inga kompisar som sluter upp.
Häst är sällan ett lätt byte. Älg brukar de driva innan de attackerar. Sen jagar vargar i regel i flock, men det brukar inte vara vargflockar som går på tamdjur. Finns ju en anledning till att vargattacker på häst är otroligt sällsynta.
 
Tror inte hästar tycker det är bekvämt att stå inne hela året betydligt bättre för dom och roligare att kunna röra sig fritt hela dygnet. Dessutom alla fårägare och dom som har kor plus alla människor som inte vågar röra sig i naturen. Vargen gör mer skada än nytta.
Bygg ett rovdjursavisande staket och om det känns bättre så sätt även ett 2m högt allox oxå.

Är man vann vid att ha hästarna ute på lösdrift så förstår jag känslan av att bara tanken på att börja bura in hästarna ingen på nätterna.
 
Vi vet ju inte vilket djur som skrämde dem men samtidigt så när vi har få hästar hemma ( 3 till antalet ) var av den ena förra sommaren var ett föl igen så valde vi att låta dem vara inne på nätterna. Björnen vet vi är stationerad numera efter varit i kontakt med forskningscentrumet som ligger i vår närhet. De har full koll på björnen och drf vi också vet att det är en hane.
 
Men då kunde du tydliggjort det direkt att du menade bebisar, det är ju givet att de tar vildsvinsbebisar om de kommer åt, alltså om vuxendjuret/djuren inte är för nära, om någon kommit lite avsides, eller om de lyckats finta bort någon på något sätt. I nuläget är varg oerhört försiktiga med vuxna vildsvin, de är dödligt farliga, att din länk som du tog fram visar på att de kan ta vuxet vildsvin säger inget om skicket på det svinet- det kan vara sjukt, påkört, halt osv så det blir ett enklare bytesdjur. Så inget vildsvin-annat en någon ensam liten kulting -är lättare än en shetlansponny vilket jag tror du skrev och ansåg.
Nej det behöver jag inte. Skriver jag vildsvin och kalvar så är det vad jag menar. Jag behöver inte gå in på petimeter och skriva att de tar sjuka/svaga/halta vuxna vildsvin eller att de tar kultingar som har kommit x-antal meter ifrån vuxna djur. Det är fullkomligt ointressant.
Även du får gärna citera var jag har skrivit det du påstår.
 
Det vilt som påverkat den hästhållning jag har varit i kontakt med har varit älgar som älgat genom staketen, rådjur som betat mycket i hagarna och spritt fästingar och kaniner som underminerar marken i hagarna.
Jag skulle inte vara orolig för häst i vargområde. Har vi Något dokumenterat fall där varg fällt häst i Sverige?
 
Vargar tar katter också. Det var nån nyligen som såg från sitt köksfönster då vargen tog deras katt. Nu vet jag inte om dom vargar som springer runt husen är riktiga vargar eller hybrider. Det finns vargar som släpps ut från djurparker också.
 
Vargar tar katter också. Det var nån nyligen som såg från sitt köksfönster då vargen tog deras katt. Nu vet jag inte om dom vargar som springer runt husen är riktiga vargar eller hybrider. Det finns vargar som släpps ut från djurparker också.
Kan du ange källa på det påståendet och vilken djurpark skulle det isf röra sig om?

Jag har sett en hund ta en katt. Hundar dödar människor här i Sverige, de angriper och dödar andra tamdjur, jag ser inga trådar där det klagas på att det skjuts för lite hundar trots att de förstör värden för miljonbelopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 954
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 068
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 611
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp