Status
Stängd för vidare inlägg.

Men det står ju faktiskt så här:

"Över hela världen där det finns varg finns det ofta vildsvin och då ser också vargarna dem som ett potentiellt byte. Det händer att de tar även stora vildsvin men de allra flesta vildsvin som vargar dödar är kultingar på under 25 kilo."

Jag tvivlar inte på att en vargflock kan ta ett vuxet vildsvin. Men det finns betydligt lättare byten!
 
Hästar bryr sig inte om enstaka vargar mer än de bryr sig om hundar enligt min erfarenhet. Har haft en som lubbat förbi på vandring precis bakom staketet. Ingen häst reagerade mer än de skulle gjort om det var en hund, dvs de tittade lite. De reagerar mer på annat vilt. Säkert skillnad om det skulle komma en vargflock som uppenbart var på jakt men att en enstaka varg skulle skrämma hästar enbart pga lukten stämmer inte.
Att inte bry sig om är ju dock inte samma sak som att tro att det är samma djur? Jag har inte skrivit att de skrämmer hästar enbart på lukten, jag har skrivit att de knappast lär tro att en varg är en hund pga lukten.
 
Men det står ju faktiskt så här:

"Över hela världen där det finns varg finns det ofta vildsvin och då ser också vargarna dem som ett potentiellt byte. Det händer att de tar även stora vildsvin men de allra flesta vildsvin som vargar dödar är kultingar på under 25 kilo."

Jag tvivlar inte på att en vargflock kan ta ett vuxet vildsvin. Men det finns betydligt lättare byten!
Ja? Hur motsäger det det jag skrev?
 
Vad är det du dividerar om egentligen? Bråka får du göra med någon annan.

Du hävdar att vargen hellre tar ett vuxet vildsvin än en shettis. Jag säger att jag tror att du har fel. En shettis (eller annan mindre ponny) är förmodligen ett mycket enklare (och mindre dödligt byte) än ett vuxet vildsvin.
 
Du hävdar att vargen hellre tar ett vuxet vildsvin än en shettis. Jag säger att jag tror att du har fel. En shettis (eller annan mindre ponny) är förmodligen ett mycket enklare (och mindre dödligt byte) än ett vuxet vildsvin.
Du får gärna citera var jag har skrivit det.
 
Du får gärna citera var jag har skrivit det.
Men då kunde du tydliggjort det direkt att du menade bebisar, det är ju givet att de tar vildsvinsbebisar om de kommer åt, alltså om vuxendjuret/djuren inte är för nära, om någon kommit lite avsides, eller om de lyckats finta bort någon på något sätt. I nuläget är varg oerhört försiktiga med vuxna vildsvin, de är dödligt farliga, att din länk som du tog fram visar på att de kan ta vuxet vildsvin säger inget om skicket på det svinet- det kan vara sjukt, påkört, halt osv så det blir ett enklare bytesdjur. Så inget vildsvin-annat en någon ensam liten kulting -är lättare än en shetlansponny vilket jag tror du skrev och ansåg.
 
Våra hästar är numera inne nattetid på sommaren förutom enstaka nätter pga av rovdjur som kan skrämma dem. Dels har vi minst en vargflock som vi vet om, en björn hanne som är stationär och lodjur. Vildsvinen ställer också till en del skada men mest bökar sönder hagar eller drar ned staket .. Så efter 2 åringen skadade sig illa som fölunge troligtvis pga av att de blev rädda för något djur så får de helt enkelt vara inne på nätterna. Ingen av våra närmsta grannar har sina hästar ute på nätterna heller vad jag vet.
 
Våra hästar är numera inne nattetid på sommaren förutom enstaka nätter pga av rovdjur som kan skrämma dem. Dels har vi minst en vargflock som vi vet om, en björn hanne som är stationär och lodjur. Vildsvinen ställer också till en del skada men mest bökar sönder hagar eller drar ned staket .. Så efter 2 åringen skadade sig illa som fölunge troligtvis pga av att de blev rädda för något djur så får de helt enkelt vara inne på nätterna. Ingen av våra närmsta grannar har sina hästar ute på nätterna heller vad jag vet.
Tråkigt att behöva ha hästar inne året runt pga att man inte får skjuta bort vargar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 954
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 611
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp