Status
Stängd för vidare inlägg.

aglaonema

Trådstartare
Hur ska man göra med hästarna då det börjat springa vargar i byn snart e det sommar och hästarna är det meningen ska va ute på natten?
 
Det är väl rovdjursstängsel som gäller eller hålla hästarna inne på natten om man varken har råd eller tid att fixa med vargstängsel/ansöka från länsstyrelsen eller vad man nu kan för att få hjälp med sånt.
 
Jag sitter och funderar på samma sak. Fick just veta att vargarna går nästan dagligen förbi i närheten av den fina beteshagen i skogsgläntan som mina hästar har gått i de senaste åren...Den ena är en liten ponny...
 
Med mina jag har nu skulle jag inte vara det minsta orolig då den ena verkligen avskyr hundar och tycker dom ska döden dö och den andra gladeligen hänger på.
Skulle möjligen vilja träna lite under kontrollerade former att uppmuntra hästarna att jaga hund.

Det som gnager lite i mig är att mina hästar bara är två och det känns som bara med tanke på att en måste hålla vakt hela tiden så beroende på hur permanent vargarna var här så har jag funderat på att dom inne några timmar dygn eller skaffat minst 1 till.
 
Jag funderar på samma sak. Såg vargspår i trädgården som gränsar till min sommarhage häromdagen. Jag har aldrig mina i den hagen nattetid dock och jag kommer förstärka hagen de går i på natten mycket. Det är väldigt obehagligt tycker jag även om jag vet att vildsvinen och kalvarna lär vara ett lättare byte än mina hästar.
 
Varg tar väl knappt några vuxna vildsvin? det är väl nån eftersläntrare till kulting isåfall om de nu kommer åt.

Det känns som att det skulle vara lättare att fälla en vuxen shettis än ett vuxet vildsvin. Vildsvinen är inte at leka med och som vilda djur har de mer instinkter intakta än våra hästar/ponnys som kanske t.o.m. känner en eller flera hundar och har lärt sig att hundar inte är farliga.
 
Vi bor i vargrevir och har haft hästarna i alla år på ett 15hektarsbete, från shetlandsponnyer till 180 höga halvblod, förra året gick b-ponnyer och tre shetlandsponnyer i den. Det har aldrig varit problem och även om vi inte har kvar stallet kommer vi hyra hagen även i sommar. Vi har även gott om betesdjur runt denna hage, hästar, kor men även får och det har heller aldrig varit problem trots att det ligger i anslutning till obodd skog.. Men är man orolig är det väl rovdjursstängsel som gäller, eller ha hästarna inne. Nyfödda föl vet jag inte om jag skulle släppa på betet första månaderna.
 
Det känns som att det skulle vara lättare att fälla en vuxen shettis än ett vuxet vildsvin. Vildsvinen är inte at leka med och som vilda djur har de mer instinkter intakta än våra hästar/ponnys som kanske t.o.m. känner en eller flera hundar och har lärt sig att hundar inte är farliga.
Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.
 
Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.
Inte enligt rovdjursexprten som LS skickade ut till oss för en del år sedan. Hunddjuret luktade av damparfym men enligt rovdjursexperten så kunde det ändå vara varg så det döda djuret blev inlämnat till obduktion.
 
Det finns två skillnader. Åsnor väsnas. Åsnor stannar och sparkar.
Mina hästar jag har haft och har beter sig på samma sätt. Från a ponny till stor häst. Min ena jag har nu har skickat iväg mer än en närgången* hund när jag varit ute och ridit. Ser inte hur dessa skulle bete sig annorlunda mot en varg jämfört med en hund i detta fall.

* närgången = påbörjad attack eller varit mellan benen/ inget magen.
 
Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.
Hästar bryr sig inte om enstaka vargar mer än de bryr sig om hundar enligt min erfarenhet. Har haft en som lubbat förbi på vandring precis bakom staketet. Ingen häst reagerade mer än de skulle gjort om det var en hund, dvs de tittade lite. De reagerar mer på annat vilt. Säkert skillnad om det skulle komma en vargflock som uppenbart var på jakt men att en enstaka varg skulle skrämma hästar enbart pga lukten stämmer inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 889
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 557
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp