Bukefalos 28 år!

Oliven

Trådstartare
Jag har jobbat min häst mycket i öppna och sluta, i skritt. Mest i arbete vid hand men även uppsutten. Vi jobbar längsmed staket.
Han behöver jobbas mer i det men han verkar tycka att det är tjatigt och tråkigt. Även jag själv börjar tycka att det blivit lite väl enformigt.

Hur kan man variera träningen av öppnan och slutan?

Vad finns det för övningar som är "likvärdiga"?

Är i desperat behov att lyckas variera träningen för att hålla kvar motivationen, hos oss båda.
 
Sv: Variation

Ett tips är att du kollar in SvRF:s tävlingsprogram. De är smart upplagda för att hästen ska få en genomtänkt utbildning med en klok kunskapsstegring, och man kan plocka delar av program som man kan använda som dagliga övningar.

Ett stort problem om man håller på för mycket med öppna och sluta är att hästen kan tappa framåtbjudningen. Att växla mellan ökningar och skolor kan vara ett bra sätt att göra det roligare för hästen och få med bakbenen. Du kan t ex påbörja långsidan i öppna och sedan gå ut på diagonalen i en ökning med rak häst, eller så kan du växla mellan diagonalsluta och ökning på diagonalen. Då kommer du också att märka om hästen har samlat sig på riktigt i skolorna, eller inte.
 
Sv: Variation

Tack, ska kolla på det.

Ett litet problem är att jag inte har någon ridbana. Tränar i en del av hagen, 3 staketsidor, har för mig att ytan är nån stanns runt ca 11x15 m eller nått. Eller det kanske inte är nått problem egentligen..
 
Sv: Variation

Skolorna kan man leka med hur mycket som helt. Variationerna är oändliga nästan.
ett par exempel:
öppna på meddellinjen, växla till förvänd sluta.
öppna-volt-sluta längs långsidan/innanför långsidan.
sluta-öppna- sluta osv på rak linje.
diagonalen: sluta-växla till öppna rakt fram-sluta-växla till öppna rakt fram osv. Det blir som en trappa.
öppna på hörnlinjen- växla till diagonalsluta vid långsidan och in på nästa hörnlinje.

Sen kan man ju variera böjning, steglängd osv i själva skolorna. Ska se om jag kan hitta nedskrivet någonstans, för det finns ju hur många variationer som helst. Bara fantasin sätter gränser.
 
Sv: Variation

Dressyr i naturen är oslagbart när man blir uttråkad, som ridtravare sa, på vägarna och vart som helst som går :)
 
Sv: Variation

Om man jobbar i princip bara med skolorna så misstänker jag att man fortfarande är på grundjobbet så att säga (sen finns det såklart olika nivåer där också men mer mot det gröna hållet än långt kommen i utbildningen, tänker jag) och då skulle jag personligen ta det försiktigt med ökningar mellan skolorna.
Tänket däremot, tycker jag är toppen. Att man bara länger ramen litegrann och tar den lilla längning man får iom det, just för att kolla av att man inte tappar bjudningen i hästen, och för att förebygga att hästen kortar av i spänning, plus att det blir extra variation om man tar för vana att rida öppna en liten bit - länga lite ram (extra tydlig eftergift) en liten bit - sluta en liten bit osv, alltså alltid har den där längningen med i övningen.

Man får anpassa övningarna till de förutsättningar (ridbanan t ex) man har. På sätt och vis kan jag tycka det är bra med en liten ridbana så blir det inte så många steg i sträck och man tvingas till att få det hända något hela tiden mer eller mindre.
Sen får man vara duktig på att planera, bestämma i förväg hur man ska lägga upp övningarna och hur man ska rida (på sistone har jag t o m tagit för vana att "gå igenom" ungefär som man går igenom ett dressyrprogram de övningar jag tänkt göra för att öva på hur jag vill reagera, hur jag vill känna i kroppen, mentalt vara med på vad jag ska göra när, osv - visualiseringsträning! :) ).
Förslag kan vara att lägga upp öppna-volt med lite längre ram-sluta, eller hur många variationer som helst egentligen bara att man lägger det på lite olika vägar utan för långa sträckor med skolor och sen byter varv med diagonalsluta eller förvänd volt tillbaka så får man lite övning i vändningen också! :p Eller passa på att försöka böja och ställa om i den lite längre ramen, vända in och rida som ett "s" med lite längre ram. Byta varv ofta.
En del filosoferar som så att innanför spåret (ingen regel utan undantag, men bara som en riktlinje för sig själv) är det vila, ute på spåret jobbar man. Byter man då varv ofta blir det per automatik många växlingar mellan jobba-vila.
 
Sv: Variation

Man kan ju göra variationer i skolorna, t.ex. variera graden av samling i öppna, variera steglängden, etc..
 
Sv: Variation

Japp, vi är ännu på grunderna.

Tack för tipsen. När det blir bättre underlag igen så ska jag testa lite.



Någon skrev att man kan träna på uteritterna också. De brukar jag försöka göra, men jag tappar lätt koncentration där. Får inte lika mycket gjort som på banan.
 
Sv: Variation

Nått som jag gjorde när jag hade egen ridbana hemme var att ha hästen i grimma, inget grimskaft. Gick i skola eller smygskritt eller vad jag nu gjorde längs en långsida. Släppte hästen fri och satte mig och filosoferade en stund. Inte klappa den, inte berömma utan bara släppa den och vända ryggen till.
Belöningen frihet för väl utfört arbeta är oslagbart och hästen kommer frilvilligt att komma till dig för en sida till och varje övning fastnar otroligt bra. Det motarbetar den brist på framåtbjudning som "barrockträning a la Branderuptänket" ger.
 
Sv: Variation

Om du tycker att det börjar bli enformigt sà beror det nog pà att det är enformigt. Enformigt är skittràkigt bàde för ryttare och häst.

Jag gillar inte riktigt att arbeta skolorna längts med staketet om inte hästen är tillräkligt lösgjord och följsam för att klara det utan att förlora framàtbjudning och takt, rytm.

Jag arbetar ofta i pà olika ställen, medelingen, vänder rätt upp och sedan gör en av skolora, volt tillbaka, eller pà medelingen och avslutar med en fram eller bakdelsvändning.

Jag tycker ofta att det är enkelt att be om för mycket tvärning, mer än vad hästen klarar av, ofta förlorar man framàtbjudning dà oxà. Eller sà förlorar man framàtbjudning för att hästen inte är tillráckligt uppmärksam pà hjälperna eller lydig för hjálperna. Eller sà är det ryttaren som inte vet eller kan använda hjälperna rätt. Mycket är det som kan gà fel.

Jag gillar inte heller att traggla skolorna i all evighet, ofta rider jag hásten framàt, lät sits i galopp, gör halvhalter samlar hásten, bryter av jobbar lite i trav sedan byter jag av igen gör en öppna eller sluta för att direkt efter fatta galopp sà behàller man framàtbjudningen. Sen arbetar jag öppnorna och slutorna trav, kánner efter vilken sida som är den svàra och gör lite fler övningar av olika slag beroende pà vad hästen har problem med för att sedan gà tillbaka och arbeta mer pà den svàra sidan.

Jag arbetar inte med slutor och öppnor i varje arbetspass med hásten, variation är ett màste och ibland blir saker och ting bättre av att man INTE tränar dem. Man sàr ett frö, fortsätter erbeta pà grunderna eller gör en djupdykning och provar att arbeta lite pà nàgot som är svàrare och efter att gjort ett riktigt svàrt arbete sà värkar öppnorna riktigt lätt för hästen :angel:
 
Sv: Variation

Haha min skulle tro att det var en bestraffning! :p Det är roligare att jobba med matte än att bli ignorerad.
Annars en väldigt kul grej att testa, i hur stor grad man kan få hästen göra det man vill "fri" med bara kroppsspråket. Ofta blir man ju förvånad över hur lite det faktiskt behövdes! :p
 
Sv: Variation

Exakt det som är budskapet ju!!!! att det är kul att jobba, inget krav, det tar slut fort, bara roligt. Får vilken latmask som helst att vilja arbeta.
 
Sv: Variation

Övergångar i skolorna i alla gångarter samt mellan de olika skolorna. En nyttig övning är tex övergång öppna- förvänd sluta. Rid mer förvända öppnor och slutor. Diagonala slutor. Skrittpiruett ur sluta. Skolorna på volt. Variera tvärningen mer.
Och underskattat: RID UT OCH TRÄNA PÅ DRESSYREN! Då får de flesta hästar mer framåtbjudning och glädje i ridningen! Hur kul är det att harva mellan fyra väggar varje dag? Man kan leka med skolorna längs med vägar ute, samt fördjupning: i skogen på ojämnt underlag, över en nedfallen stock etc.
 
Sv: Variation

Bra skrivet!
Jag håller med dig också i det att vissa saker blir bättre av att man inte tränar dem. Hästen kan behöva en "break" och både häst och ryttare måste återfå inspiration och lust till arbetet.
Tex om allt känns segt och hästen ovillig och man själv blir bara surare, då är det sämsta man kan göra att traggla och traggla- då skapar man bara spändhet. En paus, ett avbrott på några dagar (eller det som krävs) gör att man kan samla krafterna.

(Ej menat direkt till TS, mer bara lite tankar)
 
Sv: Variation

Lägg in halter i ditt träningsprogram. Då får du en häst som är mer med på noterna, och som blir lyhörd för dina hjälper. Du kommer också märka om du har den i balans på alla 4 benen. Ta små pauser och låt hästen stå kvar i en bärig form, eller låt den sakta suga tyglarna ur handen. Just pauserna blir en belöning för hästen, som kanske blir mer taggad att göra bra i från sig under ridövningarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 536
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 266
Senast: inverterad
·
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp