variera bett

amandacarlsson

Trådstartare
Jag har en d-ponny på 20 år som alltid ridits på hackamore eller 3 delat bett med rörliga ringar men funderar på om jag ska variera lite bett men vet inte vilket/vilka jag känner jag vill göra det med. Han är inget krånlig i munnen och aldrig varit, mjuk, tuggar på det osv. Vad varierar ni med ? :)
 
Jag varierar mestadels mellan tvådelat Sprenger Dynamic RS och ett oledat Sprenger Comfort Mouth dvs ett rakt med tungfrihet. Det varierar mellan vilket av dem hästen går bäst på, just nu har det varit det oledade. Jag rider ibland på ett tredelat bridongbett för variationen men nu har det blivit dessa två mest då de sitter på tränsen jag använder. Jag rider i regel med samma bett max två dagar i rad så jag skulle säga att hon går 50/50 på båda.
 
Jag har två bett som jag börjat variera mellan, ett tredelat med rörliga ringar och ett rakt oledat med rörliga ringar. Funderar på att även skaffa ett sidepull för att rida helt bettlöst ibland.
 
Att byta bett kommer naturligt för mig då hästen har olika träns till olika saker och då olika bett. Han länge haft tre- och två-delade i hoppningen och raka äggbett i dressyren. Nu har han gått över till raka i hoppningen då han är finast på dem. Känns sjuk att variera bett för varierandes skull när han inte går bra med de delade. Försöker istället växla olika raka äggbett, så länge de är raka med fasta ringar verkar han tycka i princip ungefär lika mycket om dem. Visst märker man skillnad i skarphet och så där men han stretar inte och ligger i handen.

Det här är hans raka äggbets samling: ett smalare (dressyrtävlingar), ett tjockare(hoppning), ett lika dant som hoppningen fast med :love: latextejp :love: (dressyr, ej tävling/inför tävling) och han har ett i gummi som jag inte testat. Sedan rider jag ut på hack om han bara ska lufsa i skogen.

Bra att ha mycket bett, det är en sådan grej jag sparar kvar även om hästen idagsläget inte trivs på dem. Man vet aldrig i framtiden eller till framtida hästar.
 
Jag har en d-ponny på 20 år som alltid ridits på hackamore eller 3 delat bett med rörliga ringar men funderar på om jag ska variera lite bett men vet inte vilket/vilka jag känner jag vill göra det med. Han är inget krånlig i munnen och aldrig varit, mjuk, tuggar på det osv. Vad varierar ni med ? :)

Jag har samma bett jämt till min, ett Sprenger Dynamic RS.
Hästen trivs på bettet och jag tycker det funkar bra. Så vi mixtrar inte.
Jag tror det är bra att variera bett för att undvika munskador om hästen/ryttaren inte klarar av att rida på lätt kontakt och har anpassad utrustning. Annars tycker inte jag det behövs.
Min förra häst gick på samma bett alt kandar. Jag bytte inte bett där heller bara för att. Han var fin i truten trots 20 år med mig. Han blev 30 år och utan krämpor in i det sista.
 
Jag varierar inte heller. Har mitt sprenger dynamic med lösa ringar jämt, det är det min är minst gapig med. Ibland skrittar jag på ett sprenger turnado men det gillar hon inte lika bra så varför envisas? Rider hellre med hästen favoritbett och varvar med bettlöst än ett annat bett "bara för att".
 
Att byta bett kommer naturligt för mig då hästen har olika träns till olika saker och då olika bett. Han länge haft tre- och två-delade i hoppningen och raka äggbett i dressyren. Nu har han gått över till raka i hoppningen då han är finast på dem. Känns sjuk att variera bett för varierandes skull när han inte går bra med de delade. Försöker istället växla olika raka äggbett, så länge de är raka med fasta ringar verkar han tycka i princip ungefär lika mycket om dem. Visst märker man skillnad i skarphet och så där men han stretar inte och ligger i handen.

Det här är hans raka äggbets samling: ett smalare (dressyrtävlingar), ett tjockare(hoppning), ett lika dant som hoppningen fast med :love: latextejp :love: (dressyr, ej tävling/inför tävling) och han har ett i gummi som jag inte testat. Sedan rider jag ut på hack om han bara ska lufsa i skogen.

Bra att ha mycket bett, det är en sådan grej jag sparar kvar även om hästen idagsläget inte trivs på dem. Man vet aldrig i framtiden eller till framtida hästar.

Men visst får man inte tävla dressyr på raka bett? Eller har det ändrats på senaste tiden?

För att svara på själva frågan så växlar jag mellan bettlöst (vanligtvis en lädergrimma som är ställbar i nos och nacke så att den ligger still), tredelat med fasta ringar och rakt med fasta ringar. Det går lite i vågor med min häst och med jämna mellanrum har vi lösa ringar med motsvarande mundel. Rider för all del helt utan träns ibland också, mest för att öva min egen sits och vår kommunikation. Mycket effektivt. :)

För mig handlar bettbytandet mest om att gardera sig, finns trots allt rätt mycket forskning som tyder på att det behövs, och att majoriteten av ridhästar har skador i munnen trots att ägarna hävdar att så inte är fallet.
 
Men visst får man inte tävla dressyr på raka bett? Eller har det ändrats på senaste tiden?

För att svara på själva frågan så växlar jag mellan bettlöst (vanligtvis en lädergrimma som är ställbar i nos och nacke så att den ligger still), tredelat med fasta ringar och rakt med fasta ringar. Det går lite i vågor med min häst och med jämna mellanrum har vi lösa ringar med motsvarande mundel. Rider för all del helt utan träns ibland också, mest för att öva min egen sits och vår kommunikation. Mycket effektivt. :)

För mig handlar bettbytandet mest om att gardera sig, finns trots allt rätt mycket forskning som tyder på att det behövs, och att majoriteten av ridhästar har skador i munnen trots att ägarna hävdar att så inte är fallet.

Reglerna är ändrade och betydligt mer fria sedan några/något år tillbaka. ÄNTLIGEN! I alla fall när det gäller tränsbett. Håller inte koll på kandarbiten.
 
Jag har en d-ponny på 20 år som alltid ridits på hackamore eller 3 delat bett med rörliga ringar men funderar på om jag ska variera lite bett men vet inte vilket/vilka jag känner jag vill göra det med. Han är inget krånlig i munnen och aldrig varit, mjuk, tuggar på det osv. Vad varierar ni med ? :)
Varierar med rakt bett, tredelat, tvådelat, bettlöst och ngn enstaka ggn haft jaktkandar men det blir för skarpt :)
 
Om det funkar och hästen är nöjd finns det ingen orsak att variera. Du har ju ett bettlöst alternativ och ett med bett.

Min går med hack eller på träns och tredelad bridong.
Alt kandar någon gång ibland när jag kommer ihåg att jag har det. ;P
 
Har försökt testat olika bett till min häst för att hitta iallafall två som hon trivs någorlunda med för att variera men varje gång blir det samma sak.. Vi går tillbaka till det lätt böjda oledade tränsbettet med fasta ringar, det enda som hästen vågar ta stöd på då hon alltid har varit väldigt orolig i munnen (tänderna är kollade ordentligt!) :) Så vi får köra på samma sak dag ut och dag in då hon dessutom har lite problem med nya saker :p
 
Jag tycker nog visst att man ska försöka variera trots att det alltid är ett och samma som går bäst. Huvudsaken att det fungerar någorlunda bra, man kan ju tex ha det när man skrittar ut och låta bli att ha det under träning då man vill ha ut maximal kommunikation. Hästen behöver ju inte älska det men munnen avlastas och det gynnar nog hästen i längden jämfört med att alltid ha samma tryckpunkter.
 
Jag varierar mellan Sprenger Dynamic RS, en tredelad Sprenger bridong och hackamore. Jag har försökt flera gånger att få in ett rakt bett i rotationen men hästen hatar det.

Lite trådkap: Hur inverkar Baucherbettet? Ser det mer och mer.
 
Jag har en d-ponny på 20 år som alltid ridits på hackamore eller 3 delat bett med rörliga ringar men funderar på om jag ska variera lite bett men vet inte vilket/vilka jag känner jag vill göra det med. Han är inget krånlig i munnen och aldrig varit, mjuk, tuggar på det osv. Vad varierar ni med ? :)

Vanligt 3-delat med lösa ringar går han främst på, har även ett 3-delat eggbett samt ett rakt med lösa ringar jag skall testa med. Hoppas att han fungerar på alla så man kan variera lite =)
 
@Kirie Jag hade precis samma problem med min häst och rakt bett. Hon vägrade att öht stänga munnen i stallgången :crazy: Men sedan provade jag Sprenger Comfort Mouth som är ett oledat bett med tungfrihet. Hon går kanon på det :)
 
Det enda bett som funkar till min häst är rakt gummibett, så hon får gå med det. Jag skulle gärna variera, men måste ju prioritera att hästen trivs med och funkar på bettet. Hon har i drygt ett år nu enbart ridits på det raka gummibettet, vetten var ute och kollade tänderna i veckan och allt såg kanonfint ut. Så hittar man rätt behöver man inte variera :)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 049
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 732
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som pluggar del VII
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp