Bukefalos 28 år!

varm vatten

Z

zap_a_zappa

min granne har hästar liksom jag.
hon säger att deras vatten fryser på nätterna. hon har vattenhinkar liksom vi.
vårt vatten har aldrig fryst, inte ens när det är -20.
grannen ger hästarna varm vatten bara för det inte ska frysa, säger hon.
men är det verkligen så bra? att ge häsar varm vatten?...jag menar, människor ska juh inte dricka varm liksom.
 
Vad har du för vatten??? Som inte fryser ute när det är -20 grader???

Jag har en 60 liters balja ute och vattnet fryser på nätterna. Inte rakt igenom men det blir is på. Är det riktigt kallt så ger jag dom ljummet vatten så att det inte fryser allt för fort. Mina hästar har då inte mått dåligt av det.
 
Det beror väl på hur välisolerat stallet är och hur många hästar man har.

Vi har 5 hästar i ett kallt stall och jag har aldrig varit med om att vattnet fryser mer än att hästarna kan ha sönder isen.
 
åh, vi har spolarvätska i vattnet :devil:

hehe, nä, men vårt stall blir rätt varmt när hästarna står där, det är tre st.

hmm, men man råder juh människor att inte dricka varm vatten, pga bakterier och så...
 
Det där med att inte ge varmvatten pga av bakterier är ju lite långsökt. Ska man vara en duktig människa och dricka bakteriefritt vatten så ska det kokas i 70 grader för att smittbärande bakterier ska dö. Hundra grader för att "alla" ska dö, så finns det en bakteriesort som kallas "sporer" dom är lite annorluna och dör inte fören dom kommit upp i 120 grader.
Alltså, i kallvatten är bakterierna VILANDE, det spelar ingen roll om du fryser ner dom i hundra år, när temperaturen ökar så vaknar dom till. Alltså, Vilande bakterier i kallvatten hoppar igång och lever rövare när dom kommer in i kroppen. (eftersom att 35- 40 grader är deras favortit temp)

Det spelar alltså inte så mycket roll vad vattnet har för temperatur. Så länge det inte är något FEL på vattnet och innehåller mer bakterier än vårat vanliga dricksvatten. :)

Onödigt vetande?
 
Det är inte bra för hästar att dricka iskallt vatten, risken för kolik ökar bla.

Jag tror att den optimala temperaturen är 14 C. Det finns fina vattenkoppar och baljor som värmer vattnet men det kostar. Tyvärr verkar många inte anse att vattnet är lika viktigt som maten.
 
Att man inte ska dricka vatten från varmvattenkranen (och framför allt inte använda det till mjölkersättning åt småbarn) beror framför allt på att de flesta har varmvattenledningar av koppar och förenklat kan man säga att ju varmare vattnet är ju mer koppar löses ut i vattnet.

För små barn kan det vara skadligt, vuxna kan bli lösa i magen men knappast förgiftade. Om hästarna får överskott eller kanske tom en brist fylld beror väl på var man bor, kopparhalten i marken varierar och är i allmänhet högst i stadsmiljö.
 
Har aldrig gett nån häst riktigt varmt vatten, men på vintern brukar jag oftast blanda vatten ca 50/50 från kall- och varmvatten slangarna. har märkt att hästarna oftast dricker mer då än ner det är kallvatten. Vet inte om det rä bra eller dåligt, men de hästar jag har haft hand om har inte klagat.
 
Vi brukar använda glykol, det fungerar bättre :devil: :devil:


Nää, vi har vattencirkulation som är uppvärmd, så vattnet ligger på ca. 14-17 grader vintertid.

AM
 
Vi har 4 st hästar i vårat stall. Alla dricker ur baljor och då fryser vattnet. Vi brukar ge dom lite varmare än jummet när det är som kallast på kvällarna, bara för att ge det en liten chans att inte frysa så snabbt.

Våra hästar har aldrig tagit skada av det. Däremot har jag märkt att dom hellre låter bli att dricka det kallare vattnet ute, än det jumma vattnet inne.
 
Hästar föredrar rumstempererat vatten framför iskallt. En betydligt värre problematik på vintern är att många bommar igen stallet för att det ska hålla sig isfritt - följden blir, såvida men inte har väl fungerande ventilationsutrustning, att luften blir instängd och fuktig. DETTA är en stor hälsofara för hästen.

Det låter för mig som om din granne prioriterar en bra stalluft och i gengäld får dras med besväret att hämta varmvatten till hästarna. Inte så värst brottsligt!
 
okok
nu fattar jag :)
tack för infon! behövlig minst sagt...ursäkta om jag är lite fåordig...

sent :crazy:
 
Om vattnet fryser måste det väl ändå vara bättre att blanda kallt & varmt vatten så att det inte fryser än att det fryser så hästarna inte kan dricka alls? :confused:

Är det kallt får mina hästar ljummet vatten och jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara farligt.
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 123
Senast: FrDrake
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 951
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp