Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Och jag tänkte precis tvärtom! Eftersom det inte fanns några säkra bevis på att det inte påverkade bebis i magen.. Tanken på att jag sprutat in något som kunde påverka mitt barn, och kanske ge men för denna längre fram i livet, den risken ville jag inte ta!

Nu blir jag nyfiken - vad fick dig att tro att vaccinet skulle kunna ge barnet framtida men? All tillgänglig vetenskaplig och medicinsk expertis var ju säkra på att det inte skulle skada fostret, vad fick dig att bilda dig en annan uppfattning?

Att det inte finns medicinska studier på just den här specifika varianten av vaccinet har ju en superenkel förklaring - sådana studier på framtida fosterskador tar årtionden att göra, och vaccinvarianten är av nödvändighet ny eftersom viruset var nytt. Däremot vet man helt säkert att de verksamma substanserna är helt ofarliga, pch att influensaviruset i sig inte orsakar fosterskador (däremot naturligtvis att spädbarn som smittas av viruset kan bli mycket svårt sjuka, och att gravida som får det kan dö). Med andra ord: man vet med all säkerhet att viruset är farligt för mamma och barn, och man vet med all rimlighet att vaccinet är helt ofarligt. I valet mellan virus och vaccin blir det väldigt enkelt för mig då - det ena kan leda till döden, det andra inte.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Som Juzzen skriver så är det blödning som blir i samband med att moderkakan släpper från livmodern.

********** Varning för äckel************ (känsliga bör hoppa över denna del)

Blödningen kan variera kraftigt i mängd och hur länge den håller på från person till person.
Oftast är den ju så klart rikligast de första dygnen efter förlossning, och avtar sedan för att likna vanlig mens, eller bara blodiga flytningar i ett par veckor. Men vissa har bara avslag i någon vecka, andra i 6 veckor.

Jag kan bara varna er som är förstagångare för att avslaget luktar rejält illa. Det kallas inte avloppet för intet. ;)
Skämt å sido, det luktar skunk.
Bindan/blöjan (på bb) skall bytas ofta och det är inte helt ovanligt att det kommer ut stora koagelklumpar med avslaget. Så bli inte rädda om det kommer ut stora geleaktiga blodklumpar i början.

Med 1:an hade jag avslag totalt i 4v innan jag kunde skippa binda/troskydd helt. (var väldigt lite på slutet, kanske bara lite grann varannnan dag)
Med 2:an nu så har det avtagit mycket snabbare, sonen är ju 1 vecka gammal idag, och det är inte alls mycket som kommer.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Vad lustigt, det var just precis för att jag var gravid som jag valde att vaccinera mig. Hade det bara varit mig själv det handlade om hade jag kanske inte vaccinerat mig, jag klarar en influensa. Men tanken på en tvåmånaders bebis med svininfluensa för att jag valde att inte vaccinera mig... Eller ett barn som föds alldeles för tidigt med livslånga komplikationer för att mamman valde att inte vaccinera sig och hamnade på sjukhus med lungsvikt - nä, den risken vågade jag inte ta.

Vad olika man tänker! :)

Jag tycker det är kul att höra hur andra resonerat och tänkt kring just vaccination, för det har ju varit ett hett ämne under hösten och vintern. :laugh:
Jag skulle vaccinerat mig kanske inte för min egen skull, för som du säger så klarar jag garanterat en influensainfektion, utan mer för mina medmänniskors skull. Men i och med att jag var gravid och ingen kunde ge mig fakta på hur vaccinet kunde påverka fostret så valde jag att avstå, eftersom det inte kändes rätt helt enkelt. Sen var det ju mycket prat om att den värsta vågen skulle komma under hösten och vintern, så jag räknade väl lite naivt med att det skulle vara helt över i april då bebis beräknas komma.

Gravida ansågs/anses vara i riskgruppen, men det var/är väl främst höggravida vad jag förstått det som? Idag klassas jag ju som höggravid, men å andra sidan verkar det ju med stor sannolikhet vara över nu också.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Vad lustigt, det var just precis för att jag var gravid som jag valde att vaccinera mig. Hade det bara varit mig själv det handlade om hade jag kanske inte vaccinerat mig, jag klarar en influensa. Men tanken på en tvåmånaders bebis med svininfluensa för att jag valde att inte vaccinera mig... Eller ett barn som föds alldeles för tidigt med livslånga komplikationer för att mamman valde att inte vaccinera sig och hamnade på sjukhus med lungsvikt - nä, den risken vågade jag inte ta.

Jag skulle också skippat det om jag inte varit gravid, brukar inte drabbas så fasligt av influensa.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Nu blir jag nyfiken - vad fick dig att tro att vaccinet skulle kunna ge barnet framtida men? All tillgänglig vetenskaplig och medicinsk expertis var ju säkra på att det inte skulle skada fostret, vad fick dig att bilda dig en annan uppfattning?

Att det inte finns medicinska studier på just den här specifika varianten av vaccinet har ju en superenkel förklaring - sådana studier på framtida fosterskador tar årtionden att göra, och vaccinvarianten är av nödvändighet ny eftersom viruset var nytt. Däremot vet man helt säkert att de verksamma substanserna är helt ofarliga, pch att influensaviruset i sig inte orsakar fosterskador (däremot naturligtvis att spädbarn som smittas av viruset kan bli mycket svårt sjuka, och att gravida som får det kan dö). Med andra ord: man vet med all säkerhet att viruset är farligt för mamma och barn, och man vet med all rimlighet att vaccinet är helt ofarligt. I valet mellan virus och vaccin blir det väldigt enkelt för mig då - det ena kan leda till döden, det andra inte.

Men vad konstigt att du skriver så här. Jag fick exakt samma upplevelse som Juzzen, ingen kunde säga rakt ut till mig att det med säkerhet INTE skulle påverka eller skada mitt foster. Jag frågade flera och fick alltid slingersvar att det nog inte är någon fara.
Jag blir genast skeptisk när jag får slinger svar.
Därav blev mitt val att avstå.

Dessutom fick jag höra att det vaccinet det baseras på inte rekomenderas till gravida, vilket gjorde mig ännu mer säker.
Läste även massa info om tankar i tysk press och även där var det inte solklart.

Vad skönt att du fick raka svar för de svar jag fick endast gjorde mig frustrerad och stressad :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Klart du ska fråga!

Nu har jag ju tyvärr inga referenser eller sidor att länka till, eftersom detta var ett bra tag sen jag tog detta beslut, och jag är inte en människa som kommer ihåg saker väldigt väl, speciellt inte nu!;) Men jag läste mycket, både forskning och mer "allmänna" uppfattningar.

Men, jag läste om vad dom kommit fram till, och där stod att det inte skulle skada fostert osv osv, för att längre ner på sidan stod det att de inte stod för om det skulle visa sig påverka barnet i framtiden. Jag kände inte att det var tillräckligt för att jag skulle lita på att det var ofarligt för min bebis.

Jag kan ju tillägga att jag är en person som sällan tar piller om det inte är absolut nödvändigt..

Dessutom klingade ämnet kvicksilver inte bra i mina öron, då man inte ska äta viss fisk med risk för kvicksilver när man är gravid( och ja, jag vet att det inte var samma mängder det handlade om, men oavsett är det ämnet där)

Jag var i ett läge där mitt barn växte, hjärnan utvecklades mycket just då, och jag kände bara spontant NEJ till att spruta in något som jag anser inte var tillräckligt "säkert".

Och sen tycker jag att det varit ren hysteri runt svininfluensan. Dom som haft det, som jag vet, har inte varit så sjuka, om dom inte haft nån annan komplikation. Dom som blivit sjukast runt mig, har varit dem som tagit sprutan, faktiskt.:grin:

Så jag ansåg inte att det var tillräcklig anledning att spruta i något som jag inte kände mig bekväm med, som jag inte anser varit ordentligt genomtänkt, in i min kropp där jag bar på en liten, känslig bebis..
Jag följde min magkänsla och känner fortfarande att det var rätt val.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Tror du man kan klara sig med vanliga Always med vingar om man byter typ en gång i timman, eller ska man köpa nattbindevarianten, eller är man till och med tvungen att ha ugh, sjukhusets variant?

Jag har köpt ett paket Always normal med vingar att ta med mig i väskan, men kan uppdatera till ngt rejälare om jag borde.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Men vad konstigt att du skriver så här. Jag fick exakt samma upplevelse som Juzzen, ingen kunde säga rakt ut till mig att det med säkerhet INTE skulle påverka eller skada mitt foster. Jag frågade flera och fick alltid slingersvar att det nog inte är någon fara.
Jag blir genast skeptisk när jag får slinger svar.
Därav blev mitt val att avstå.

Dessutom fick jag höra att det vaccinet det baseras på inte rekomenderas till gravida, vilket gjorde mig ännu mer säker.
Läste även massa info om tankar i tysk press och även där var det inte solklart.

:

Ja, just det hörde jag med! Och sen var det tvärtom...så det fick mig också att dra öronen åt mig!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

En bra sak som svininfluensan fört med sig dock är ju att folk faktiskt förstått vidden av bra handhygien! Varenda människa köpte ju handsprit, som de förhoppningsvis också använde, och smittspridningen minskade ju kraftigt. Får hoppas att folk fortsätter komma ihåg vikten av just handhygien för att hindra smittspridning, men det kanske man inte ska räkna med. :D
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

På BB är det ju jätteskönt att använda deras monsterstora blöjor/bindor, just med tanke på att man är lite öm och mör och så. När man skall sitta upp/flytta sig runt i sängen/amma lillen osv så är det skönt att ha rejäla grejjer som inte flyttar sig i första taget. Jag menar, man är öm, och blöder en hel del i början. En liten vanlig binda kan lätt hamna på sniskan när man flyttar sig..

Nu, här hemma använder jag vanliga bindor som jag brukade ha när jag hade mens. Dock en större variant på natten än så länge. Men som sagt, vanliga bindor kan gott räcka när man kommit hem, men allt beror ju på hur mycket man blöder.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Dessutom fick jag höra att det vaccinet det baseras på inte rekomenderas till gravida, vilket gjorde mig ännu mer säker.
Läste även massa info om tankar i tysk press och även där var det inte solklart.

Mmm nej så är det. Men det är för att vanlig influensa inte är speciellt farligt för gravida och därmed är det helt enkelt onödigt att ge vaccin bara för att arbetsgivaren ska slippa betala några sjukdagar.

Orsaken till att det vanliga vaccinet som det baserats på inte rekommenderas för gravida är att det inte gjorts specifika studier på det. Orsaken till att det inte gjorts specifika studier är troligen att det är så himla onödigt att göra en sådan studie på gravida och man testar inte mediciner på oss i onödan. Hade däremot för mig att det aldrig hade skadat någon gravid som fått det.

Det finns mängder av medicin och medikamenter, tex tigerbalsam, som inte rekommenderas till gravida, bara för att man inte brytt sig om att testa dem.

Det är vettigt tycker jag, att inte ha en extra testgrupp för varteviga vaccin och medicin som består av gravida. Jag skulle då inte anmäla mig för random medicintester just nu :devil:. Bättre att läkarna gör en bedömning från fall till fall utifrån vad de vet om sjukdomen kontra vaccinet/medicinen. Precis som de gjorde här.

Vad skönt att du fick raka svar för de svar jag fick endast gjorde mig frustrerad och stressad

Verkar otroligt att hon fick raka svar, det finns liksom inga att ge i sådant här. Men jag valde att inte läsa Expressen (de är ju helt clueless), söka information själv (forskningsartiklar inte forum) och lyssna på läkare o veterinärer bland släkt o vänner. Raka svar när inga raka svar finns att ge tar bara ifrån individen dess bestämmanderätt över sig själv och dumförklarar.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Men jag valde att inte läsa Expressen (de är ju helt clueless), söka information själv (forskningsartiklar inte forum) och lyssna på läkare o veterinärer bland släkt o vänner. Raka svar när inga raka svar finns att ge tar bara ifrån individen dess bestämmanderätt över sig själv och dumförklarar.

Jo expressen och aftonbladet valde jag oxå bort som informationskälla :p Jag frågade läkare, BM mfl

Läste mera faktainriktadinfo men det var dessvärre för en sån som mig kanske lite svår och förstå, tyckte den var luddig.

Jag tyckte denna period var hemsk. Alla skulle lägga sig i och tycka och tänka, både för och emot, just för att man är gravid. Hade mest lust att låsa in mig bitvis faktiskt.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Ja, allså jag baserade då ALLT på aftonbladet:p;)

Nej, valde också bort dom. Slöläste väl, men kände som med allt annat som skrivs, att det ska tas med ett kg salt.
Läste också som du , för mig luddiga rapporter och hörde med vården.

Jag tror på min känsla så den fick bestämma i slutändan. Sen att folk haft åsikter och man har diskuterat det till leda, får vara. Gjort är gjort.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jo, jag gick på magkänsla tillslut och det som var skönt var att min BM köpte det även om hon informerade mig ordentligt om vart jag skulle vända mig om jag ångrade mig. Inget tjat lixom.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

På BB är det ju jätteskönt att använda deras monsterstora blöjor/bindor, just med tanke på att man är lite öm och mör och så. När man skall sitta upp/flytta sig runt i sängen/amma lillen osv så är det skönt att ha rejäla grejjer som inte flyttar sig i första taget. Jag menar, man är öm, och blöder en hel del i början. En liten vanlig binda kan lätt hamna på sniskan när man flyttar sig..

Hmm jag tänkte tvärtom, att deras skulle glida runt och vara obekväma eftersom de inte har vingar. Och så skulle de användas med obekväma nättrosor också :p hmm får se helt enkelt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 650
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 917
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 810
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 645
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp