Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Alla har ju fått ta sitt eget beslut, jag berättade bara vad jag grundade mitt beslut på. Jag tycker inte att något är rätt eller fel i den här frågan och vi har ju nu alla gjort som vi gjort.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag ville inte heller chansa, så därför vaccinerade jag mig, eftersom bebisen också blir immun då de första månaderna. Vaccinet de använde är som jag förstått det inte alls nytt, utan välbeprövat sedan 70-talet åtminstone. Dessutom rekommenderades ju gravida kvinnor att vaccinera sig särskilt, eftersom immunförsvaret är nedsatt och man utgör en riskgrupp. Om jag blir allvarligt sjuk är det juinte bra för bebisen heller (eller för mig), så för mig var det ett ganska lätt val att vaccinera mig.

Inte nytt? Nähä, då har vi hört olika versioner. Men jag kan ha fel, för jag är dåligt påläst kring det, det ska jag erkänna.
Och visst rekommenderades det att man skulle vaccinera sig. Samtidigt innehöll ju det svenska vaccinet kvicksilver. I andra länder fanns det väl ett liknande vaccin utan kvicksilver - det hade jag kanske tagit.
Eller nej, det hade jag nog inte. Jag ville helt enkelt inte ta det, varken för min eller Bebisens skull.
Valet för nog lika lätt för mig som det var för dig, fast tvärt om ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det är både och, både nytt och gammalt enl vad jag hört.

Det är gammalt iom att grunden är densamma som använts för influensavacciner väldigt länge, men nytt iom att det är anpassat för en ny version.

Kvicksilvret i skulle motsvara vad jag sätter i mig i rekommenderat fiskintag på en vecka ungefär.

Jag tog det eftersom det rekommenderades, hoppas det visade sig ok :D. Har följt alla andra rekommendationer om vad som ska ätas osv så varför inte denna. Hur man gjort i Tyskland och Schweiz har jag inte brytt mig om, gjorde snarare att jag bestämde mig. Jag har fördomar om att de är väldigt vidskepliga lite överlag i deras sjukvård (homeopati tex)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

kn: ringde min husläkare igår om de hopknölade och avdomnade framtassarna. De sa helt sonika att det fanns ingenting alls att göra överhuvudtaget och det var ju så sent i graviditeten dessutom. De var jättesnälla och helt clueless. Hänvisade lite förvirrat till husläkarakuten.

(Aha jag kom på det! De brukar ha väntetid på ett par månader där, det är kanske därför de inte tyckte läkarbesök var ngn idé, pga att graviditeten var i v 37. Om några månader är jag liksom inte gravid längre... problem solved för dem.)

Så nu känns det ju extra uhm säkert att min BM skickat en remiss till dem om att de ska titta på tassarna och i sin tur skicka remiss till arbetsterapeut så jag kan få skenor... Får en otäck känsla av att det var fel ställe att skicka problemet till, :D

Så jag funderar på att kvista förbi min naprapat för lite stretching, fungerade när jag hade ett liknande problem pga för mycket klättring. (placebo eller ej :cool:). Faktum är att det kanske inte heller behövs egentligen, för när jag dragit mig till minnes hans rekommenderade stretchövningar och gjort dem så känns det lite bättre.

(ok, otillåtet att klaga, men mitt husläkarställe är så roligt. (har inte varit där på flera år iofs, liksom ingen idé). Vad det än är för fel så får man tid efter ca 3 månader. De flesta problem gör ju att man antingen är halvdöd eller helt frisk vid det laget. Så jag brukar satsa på att gå med vad det nu är i tre månader utan att ringa dem och se om det går över av sig självt. Det brukar det faktiskt göra! in case of panic tex axel sliten av sparkande häst eller sönderklättrade fingrar (man inser ju direkt att de skulle bry sig måttligt) så går man till naprapat och får tröst i alla fall.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Inte nytt? Nähä, då har vi hört olika versioner. Men jag kan ha fel, för jag är dåligt påläst kring det, det ska jag erkänna.
Och visst rekommenderades det att man skulle vaccinera sig. Samtidigt innehöll ju det svenska vaccinet kvicksilver. I andra länder fanns det väl ett liknande vaccin utan kvicksilver - det hade jag kanske tagit.
Eller nej, det hade jag nog inte. Jag ville helt enkelt inte ta det, varken för min eller Bebisens skull.
Valet för nog lika lätt för mig som det var för dig, fast tvärt om ;)

Hoppas ni slipper bli sjuka då, bägge två!:) De jag känner som fått svininfluensan har varit rejält däckade ett tag, inget jag önskar vare mig själv eller en liten nyfödd.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

*kl*

Fan, ju mer jag försöker städa och röja upp här ju stökigare blir det... Tänkte att jag skulle fixa i sovrummet där spjälsängen ska stå. Insåg att jag då var tvungen att röja lite i förrådet så jag fick ut dynorna till utemöblerna där istället. Öppnade förrådet och insåg att det var ett projekt i klass med att skapa fred på jorden så jag tog in mina ridstövlar och några träns och putsade dem istället. Vilket resulterade i att hela köket är fullt med putsade grejor.... Urk... Ska nog ta tag i ett mindre projekt sen, typ vika tvätt eller nått. Utan att få för mej att jag ska organisera om allas garderober då...
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det är både och, både nytt och gammalt enl vad jag hört.

Det är gammalt iom att grunden är densamma som använts för influensavacciner väldigt länge, men nytt iom att det är anpassat för en ny version.

Kvicksilvret i skulle motsvara vad jag sätter i mig i rekommenderat fiskintag på en vecka ungefär.

Precis, grunden är gammal och välbeprövad, sen måste de såklart anpassa det till det nya viruset, annars skulle det inte fungera. Men de vet att den typen av vaccin fungerar bra och inte är farligt.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag valde att inte vaccinera mig heller. Anledning: jag ansåg inte att jag fick några tillfredställande svar om det kunde påverka min bebis negativt eller inte. Tyckte att alla verkade lika förvirrade, både för och emot. Så jag valde att gå efter min magkänsla. Så ingen spruta blev det:)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Sen gällande diskussionen om att det skulle vara för lågt i taket här inne. Jag känner som någon annan skrev, att detta är mer en peppningstråd. Jag går in här för att se hur andra som är i samma situation och samma vecka som mig mår, vad dom har tänkt på som jag kanske missat osv.

Jag gillar buke för att jag gillar att diskutera, lära mig nytt, få råd och att ibland kunna ge folk råd som kanske kan hjälpa dem i deras liv!

Men denna tråden är mer för att man vill ha lite pepp osv:laugh: Känner jag, sen är det ju upp till var och en!

Diskutera och gå in för det man tror på stenhårt kan man göra i alla andra familjeforum känns det som.(eller på resten av buke) Drar det i diskussionstarmen är det bara att ge sig in i hettan där:D

Självklart diskuterar jag gärna saker och ting här, men detta känns mer som en "hur det går för oss" tråd. Vill man diskutera mer djupgående kan man ju starta en annan tråd om saken!:idea:
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Precis så gjorde jag med, gick på magkänsla. Läste det jag kom över på nätet, bland annat den sjukt långa tråden här på Buke, pratade med BM osv men ingenstans fick jag någon egentlig klarhet. Överlag är jag positivt inställd till vaccinationer och hade jag inte varit gravid så hade jag inte tvekat en sekund. Men just det att ingen egentligen kunde svara på hur det ev. kunde påverka fostret gjorde mig osäker.

Nu har jag ju än så länge klarat mig ifrån influensan och det verkar ju som att det inte kommer någon ny våg nu heller som tur är. 29 dagar kvar till BF, kommer det ett larm om enorma utbrott igen så är det ju inte en evighet jag behöver hålla mig isolerad här hemma liksom ;)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag valde att inte vaccinera mig heller. Anledning: jag ansåg inte att jag fick några tillfredställande svar om det kunde påverka min bebis negativt eller inte. Tyckte att alla verkade lika förvirrade, både för och emot. Så jag valde att gå efter min magkänsla. Så ingen spruta blev det:)
Exakt så resonerade jag också. 25 dagar kvar och jag har inte fått svinis än!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Det är vad vi har haft i vinter också, men man hoppades ju på att det skulle bli bättre nu när våren kom, men nej, då ska golven brytas upp. :p Visade sig att de tidigare ägarna isolerat för dåligt, så vårt hus har i stort sett läckt värme från fönster, golv och tak. Förhoppningsvis så ska det ordna upp sig nu. Sambon, som hatar kyla, går runt och ser lidande ut mest hela tiden, men jag tycker det är ganska skönt, för jag har blivit som en värmekamin sen jag blev gravid. :D

OT, men vad är avslag egentligen? :o Har aldrig hört det förut.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Precis så gjorde jag med, gick på magkänsla. Läste det jag kom över på nätet, bland annat den sjukt långa tråden här på Buke, pratade med BM osv men ingenstans fick jag någon egentlig klarhet. Överlag är jag positivt inställd till vaccinationer och hade jag inte varit gravid så hade jag inte tvekat en sekund. Men just det att ingen egentligen kunde svara på hur det ev. kunde påverka fostret gjorde mig osäker.

Vad lustigt, det var just precis för att jag var gravid som jag valde att vaccinera mig. Hade det bara varit mig själv det handlade om hade jag kanske inte vaccinerat mig, jag klarar en influensa. Men tanken på en tvåmånaders bebis med svininfluensa för att jag valde att inte vaccinera mig... Eller ett barn som föds alldeles för tidigt med livslånga komplikationer för att mamman valde att inte vaccinera sig och hamnade på sjukhus med lungsvikt - nä, den risken vågade jag inte ta.

Vad olika man tänker! :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Avslaget är efterblödningarna från "såret" där moderkakan suttit, så det är blodblandade flytningar,floder:p rejäla kan dom vara, som varar några veckor(vecka?) efter födseln..

Så har jag fått det förklarat iaf!
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

OT, men vad är avslag egentligen? :o Har aldrig hört det förut.

Avslag är småblödningar efter förlossningen. Det blir ju som ett sår inne i livmodern, där moderkakan har suttit, och tills livmoderväggen har läkt ihop igen så har man ett sår som kan vätska och blöda där.

Med ett öppet sår i livmodern är det förståss inte så bra att få in badvatten dit, för infektionsrisken. Därför får man rådet att inte bada (och inte ha oskyddat sex) förrän livmodern har läkt igen.
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Vad lustigt, det var just precis för att jag var gravid som jag valde att vaccinera mig. Hade det bara varit mig själv det handlade om hade jag kanske inte vaccinerat mig, jag klarar en influensa. Men tanken på en tvåmånaders bebis med svininfluensa för att jag valde att inte vaccinera mig... Eller ett barn som föds alldeles för tidigt med livslånga komplikationer för att mamman valde att inte vaccinera sig och hamnade på sjukhus med lungsvikt - nä, den risken vågade jag inte ta.

Vad olika man tänker! :)


Och jag tänkte precis tvärtom! Eftersom det inte fanns några säkra bevis på att det inte påverkade bebis i magen.. Tanken på att jag sprutat in något som kunde påverka mitt barn, och kanske ge men för denna längre fram i livet, den risken ville jag inte ta!

Det är verkligen lustigt hur olika man resonerar, som du säger!:)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Ahaa, då visste jag ju vad det var egentligen. Har bara hört det beskrivas som just efterblödningar, inte med ordet avslag. :)
 
Sv: Vårmammor 2010 del 2

Avslag är småblödningar efter förlossningen. Det blir ju som ett sår inne i livmodern, där moderkakan har suttit, och tills livmoderväggen har läkt ihop igen så har man ett sår som kan vätska och blöda där.

Med ett öppet sår i livmodern är det förståss inte så bra att få in badvatten dit, för infektionsrisken. Därför får man rådet att inte bada (och inte ha oskyddat sex) förrän livmodern har läkt igen.


Bättre förklarat än mitt!:D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 685
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 931
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 845
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 653
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp