Varmblod = arab,lipizzaner, engelskt fullblod mfl

Luff

Trådstartare
Hej å hå tog upp den här diskussionen för några år sedan och det verkar vara dags igen.
Lär dagens ridskolor inte ut vad som är varmblod respektive kallblod. Ser frågor där man undrar om någon annan har hästar av rasen varmblod - ja jag vet att det är varmblodiga travare som menas men om man inte vat mer om hästraser så undrar jag om man vet tillräckligt för att ha häst....... Jag anser det är viktigt att veta vad man köper, lånar, sitter på eller bakom för att kunna bedöma utveckling och användbarhet, för utfodring och träning. Sist jag ifrågasatte denna rasbeteckning visade sig många hästägare inte alls veta vad jag pratade om och det slutade med att en SLU professor eller någon med dylik titel fick gå in och reda ut situationen.
Så nu säger jag så här - araber, sv halvblod,engelska fullblod, lipizzaner, holsteinare mfl är VARMBLOD.Kunskap är grunden för framgång.
 
Egentligen borde man ju skriva varmblodstravare när man menar det, men man är dessvärre lite lat... :o ;)

Grejen är att bland folk som har med travare att göra så säger man bara varmblod och det är ju lätt gjort att den vanan hänger med även när man diskuterar med icke-travfolk, så att säga. :crazy:
 
Då kommer nästa intressanta fråga. Är det över huvud taget intressant att kategorisera hästar som varmblod, kallblod eller ponny? Och finns det några vetenskapliga kriterier för att göra så?
 
Det är i vissa fall mycket relevant, tex växer och utvecklas de olika och har ganska olika krav på skötsel och träning jämför ett engelskt fullblod med en ardenner.Inte så extremt är skillnaden på lipizzaner och eng fullblod eller arabiskt fullblod och engelskt. Vad jag ifrågasätter är att många hästmänniskor - läs småtjejer - luras att köpa hästar som i vissa fall aldrig kommer att kunna gå i rätt form och därigenom försvårar ridningen och tjejernas utveckling. Det finns massor av utmärkta vbl travare och nordisar att rida men om man inte ens vet vad det är man köper i fråga om fysionomi (kapacitet för dressyr o hoppning) så är det inte bra. Själv har jag både danskt hbl ,nordis - bruks och en vbl travare i stallet. :cool:
 
Alla hästar kan gå i rätt form. Att hästens rätta form inte överensstämmer med de allmänt accepterade ramarna beträffande hur det rent visuellt skall se ut är en annan sak.

Jag håller annars med Svea. Den nuvarande indelningen är fullständigt förlegad och går tillbaka på den tid man trodde att tamhästen hade tre olika vildhästraser som grund och att det därför var naturligt att göra denna uppdelning.

Det finns ju mängder av hästar som faller mellan kategorierna och otroligt många tveksamma fall, t.ex.:

Frieser räknas som varmblod och nordistravare som kallblod. Kallblodstravare har vanligen ett mycket livligt temperament och kan vara mycket lätta + har sällan mängder med hovskägg (vilket friesers tycks ha). Båda raserna påminner visuellt om varandra. Varför går de i olika kategorier?

Fjordhäst - och tydligen islandshäst - är kallblod enbart för att vi inte har "ponnyer" som begrepp i Norden. Vilka är dessa raser mest lika, ardenner (kallblod) eller haflinger och highland pony (ponnyraser)?

Så här kan man nog hålla på i all evinnerlighet...Men på det hela taget - uppdelningen är förlegad och grundar sig ursprungligen på ett forskningsresultat som nu är reviderat.

Anneli
 
Grejen är ju att det är för jobbigt att säga varmblodigt travare. Och att bara säga travare är ju inte heller rätt, det finns ju en massa olika raser som är travare.

Och man säger ju halvblod när man menar Svenskt halvblod, eller hur? Varför är det rätt? Det finns massa olika halvblodsraser, men alla fattar ju att man menar svenskt halvblod om man inte säger något annat.
 
Håller med. Det finns ju en massa raser som liksom är i gränslandet: Fjordhäst, islandshäst, irish draught, haflinger, irish cob.
Det är klart skillnad mellan en ardenner och en arab, men jag skule väl hellre säga att det beror på att de är olika raser, inte att den ena är kallblod och den andra är varmblod. För den kan ju skilja en hel del mellan tex en shetlandsponny och en welsh mountain, även om de båda är ponnyer.
 
Hmmm, Naturligtvis är kategoriseringen väldigt förlegad men det är inte det som är problemet med att man ser flertalet trådar som pratar om varmblod såsom varande en specifik ras.Det är väl tvärtom emot din reflektion över vad som gäller kategorisering, här får man det att gälla en specifik ras istället för en hemsk massa olika typer av hästar. Genom mitt något krokiga hästliv vet jag töser som köpt vbl travare och bestämt påstått sig äga ett varmblod --- inte en vbl travare - alltså lurade av icke seriösa säljare och det är detta jag anser måste stävjas och då får man börja med att de som vet kallar hästarna vid sitt rätta namn, det är ju lika tokigt med halvbloden egentligen, vår holsteiner står i importpappren som danskt halvblod och det säger jag vardagligdags men de olika hbl har ju åtminstone en NÄRA gemensam avelsbakgrund tillskillnad från benämningen vbl som kan vara en hemskt massa olika raser.

Ja alla hästar kan gå i en för dom rätt form - men vad du ska använda hästen till har en väsentlig betydelse för vad du väljer att köpa. Om jag vore intresserad av att tävla högre klasser hoppning väljer jag inte i första hand lipizzaner även om jag ridit individer av denna ras som har presterat motsvarande.
När det gäller vbl travarna har de under generationer avlats för att få en mycket specifik gång och naturligtvis påverkar det deras användbarhet i dressyr och hoppning. Därigenom inte sagt att de inte kan bli mycket duktiga i bägge disciplinerna. Men jag har också ridit travare som har varit så underliga/annorlunda i sitt rörelsemönster att en oerfaren ryttare inte har en chans att göra annat än att följa hästen - tex skruva sig upp och ner vid lättridning. Har haft kompisar som proffesionellt tränat/ridit travare och själva sagt att efter ett tag så tappar man stilen och sitsen ganska rejält. Så nog är det viktigt att veta vad man sitter på eller bakom för att det ska bli bästa möjliga resultat. Vilka noveller jag skriver, kommer att ta mig år att kravla färdigt. :)
 
Vad gäller unga töser som kallar sina hästar för varmblod i stället för varmblodstravare så kan jag där se det som ett större problem att de köper hästar utan papper än vad de kallar hästen. Vad hästen kan eller inte kan göra visar sig i längden ändå, och köper de ett "varmblod" i avsikt att tävla högre klasser och inte ser att den rör sig som den gör så är de antingen för mycket nybörjade för att komma till några högre klasser i alla fall, eller så har de fått sig en bra travare som inte har så himla svårt för sig. Personligen har jag alltså svårt att se det som ett jätteproblem. Om inte annat så lär man väl märka att det är något lurt när det fattas en nolla i prislappen på den blivande topphästen. Att även de vita märkena på halsen är femsiffriga kanske borde få små varningsklockor att ringa?

I mina ögon handlar det problemet du beskriver mer om att gravt okunniga människor köper häst.

Sen, vad gäller att gå i rätt form så har jag vid det här laget sett fler hästar av "märkliga" raser arbeta i en ändamålsenlig form än vad jag sett "sporthästar" göra det samma, och det har i dessa fall inte berott ett smack på hästarna i sig, utan mer på vad som funnits i sadeln. Nu ser jag i och för sig mest "märkliga" hästar, kan tilläggas. Men jag upplever ändå att sättet hästarna arbetas på har tusen gånger mer att göra med vilken form de kan gå i, än vad de tillhör för stambok.

Kan dock hålla med dig om att det är lämpligt att köpa ett klassigt halvblod om man ska siktar mot dressyrtoppen. Dressyrtävling handlar om hur saker ser ut, inte om vad de är.
 
Jag tror vi i stort sett tycker det samma men min huvudtes är att för att okunniga töser ska bli kunniga så ska man kalla saker vid sitt rätta namn.Jag har inget emot vbl travare, såsom jag förklarat i mina "noveller" ovan anser jag dock att fysionomi har betydelse vid val av häst.
 
Ja det är dumt att säga varmblod när man menar travare. Jag brukar säga att jag har en travare men på registreringspappret står det amerikansk travare. Sen finns det ju fransk o rysk också. Egentligen heter en amerikanska: american standardbred; och den ryska: orlov(travare).
Nån som vet va den franska egentligen heter?
 
Du har naturligtsvis helt rätt. Men, förglöm inte att i travkretsar pratas det bara i två termer (här där jag bor iaf) och det är "blodingar" dvs varmblodig travare, oavsett härkomst(am, fr, sv etc.) och kallblod.

Äger man då en varmblodig travare, som inte tränas för trav, utan enbart rids, är det lätt hänt att säga varmblod. "Alla" förstår ändå att man menar en fd varmblodig travare eller ev. en sådan som aldrig tränats/tävlats men som har ren varmblodig travarstam. Jag tror att de flesta som har en sådan som bara rider på den, inte kallar hästen för travare.. för det är den ju inte längre.

Eftersom alla andra raser utom de kallblodiga också är varmblodiga, MEN har egna namn, så kallas den varmblodiga omskolade travaren enbart för varmblod. Den har ju inget eget namn? Eller har den det och jag har missat det? :confused:

Om inte fullblodet hade ett eget namn, utan kallades för varmblodig galoppör, men inte gick på banan - vad skulle den då kallas?
:confused:
 
Äger man då en varmblodig travare, som inte tränas för trav, utan enbart rids, är det lätt hänt att säga varmblod. "Alla" förstår ändå att man menar en fd varmblodig travare eller ev. en sådan som aldrig tränats/tävlats men som har ren varmblodig travarstam.

Jag tillhör nog inte gruppen "alla" eftersom varmblod för mig är en häst som inte är kallblod eller ponny. Dvs varmblod kan vara t ex ett svenskt halvblod eller ett arabiskt fullblod.

Eftersom alla andra raser utom de kallblodiga också är varmblodiga, MEN har egna namn, så kallas den varmblodiga omskolade travaren enbart för varmblod. Den har ju inget eget namn? Eller har den det och jag har missat det?

Ja, du har missat att rasen heter varmblodig travare. Om den är född i Sverige heter den Svensk Varmblodig Travare.

Och inte tusan blir väl hästen av en annan ras när den inte används inom travet, eller hur?

Jag har själv en kallblodstravare som aldrig gått på travet, hon har inte ens varit travtränad. Enligt ditt resonemang skulle hon "bara" vara kallblod och inget annat. (Säg nu inte nordsvensk, för det är hon inte. Nordsvenska brukshästen och kallblodstravaren är två helt skilda raser som haft varsin stambok i snart fyrtio år)

Immer
 
Jag tror även att det är lokalt, problematiken. För de som jag känner häromkring, både rid o travfolk, förstår vad man menar när man säger varmblod.

En bekant till mej letar häst och min sambo satt på Blocket o kikade. - Men ett varmblod då? utbrast han
-NEEJ utropade hon direkt, hon letar nämligen halvlodshäst...

Pratar man om ridhästar - då benämns de som halvblod, fullblod etc. När jag tex kom på träning med min nya häst så var frågan - Halvblod eller Varmblod? (han är fö fullblod). Jag förstod dock vad min tränare menade....

Och nog tusan kallar vi kallblodstravaren för nordis oxå... :o *skäms på oss* Fullt medvetna om att Nordsvensk Brukshäst och Kallblodstravaren är olika raser. Även det lokalt häruppe då?

Som sagt jag tror medvenheten finns (hos de flesta) men att man av tradition och ohejdad vana uttrycker sig fel. Men så länge man uttrycker sig fel, och alla vet vad man menar, är det fel då?

Är absolut ingen expert på området (märks väl.. :p) men jag vill bara uttrycka min åsikt. Men ställer jag en fråga till någon som äger en Svensk Varmblodig Travare här omkring så får jag antingen svaret:
-En gammal travare eller
-Ett varmblod.
Skulle människan ha ett halvblod så skulle jag få just det svaret.... Jag känner ingen häromkring som säger att de har ett varmblod när rasen är Halvblod etc.
 
Men hur ofta använder man inte förkortade namn på raser? Araber, halvblod, fullblod osv.
Varmblod är för mig helt enkelt en förkortning av rasnamnet "Svensk varmblodigt travare".
En del säger istället "travare" men då kan man ju lika gärna mena kallblodstravare, eller varför inte russtravare?
"Fullblod" är en mkt vanlig och helt "godkänd" benämning på engelska fullblodet, trots att det finns två andra fullblodsraser. Folk förstår vad man menar ändå.

Varför inte bara acceptera att "varmblod" har i sverige blivit en förkortad benämning för varmblodstravaren? Om du inte fattar vilken ras det pratas om får du väl fråga? :idea:
 
Jag har också funderat på om det är olika i olika delar av Sverige. Jag kommer från Värmland och "standardhästen" var en nordsvensk, antingen av bruks- trav eller "mixad" stam (stamboken var inte delad då) och så fanns förstås de med oklar stam (=förmodad vbl-korsning).

Ardenner och ardennerkorsning var också en grupp som behövde skiljas ut och så fanns det varmblod (=varmblodstravare), nordfjordingar och något enstaka russ. Militären på I2 och ridskolan i Karlstad hade ridhästar, men det var inget som gemene man brydde sig om. Behövde de något namn så låg nog officershäst eller ridhäst lika nära till som halvblod och varmblod var de ju inte... Jag hörde heller aldrig talas om någon som körde "vagnshästar". Ridskolan i Karlstad skaffade också något så nymodigt som "ponny som inte var russ", men det var heller inget som intresserade särskilt många.

Jag är lite nyfiken på hur det var i de delar där remontuppfödningen var viktig. Talade man i dagligt tal om varmblod eller halvblod?

När slutade man förresten dela upp kavallerihästarna i dragon- och husartyp?
 
Det märkliga är att det bara är i Sverige som vissa sätter likhetstecken mellan varmblod och varmblodstravare.

I alla andra länder är varmblod detsamma som varmblodiga hästar, dvs även halvblod och fullblod etc.

Att bara säga varmblod om de varmblodiga travarna gör att det bäddas för missförstånd.
Jag minns trådar som:
"Miltons pappa var varmblod - är varmblod bra hopphästar"
"Svenska varmblod är bland de bästa i världen i dressyr och hoppning" (och en länk till något som handlade om Svenska Varmblodiga hästen = halvblod)
"Se så fint varmblod kan gå" (med en länk till en tysk sida som visade en halvblodshingst i piaff eller passage)

Samtliga dessa tre trådförfattare var helst övertygade om att varmblod är detsamma som travare...

För mig, som varit i hästvärlden i snart 40 år, innebär varmblod en samlad benämning - inte travare.

Jag gillar att kalla saker och ting vid deras rätta namn. :smirk:

Immer
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp