Varmblod eller halvblod?

S

smyg

Hej!

Tänkte höra lite om era åsikter här.. Nu vet jag ju att smaken är ju otroligt olika från ryttare till ryttare, men vill gärna få lite hjälp iaf..

Jag är nybörjare/medlevan gällande ridning och har beslutat mig för att skaffa en medryttarhäst för att kunna träna och utveckla mig fortare då det inte riktigt går i den takt jag vill med att rida på enbart ridskola.

Jag har provridit ett varmblod på 12 år. En mycket snäll kille, men blev lite "rusig" i galoppen och blandade trav och galopp ganska mycket. Gillade inte när man red med relativt korta tyglar, men lyssnade otroligt bra för skänkleln.
Ska nu i helgen provrida ett halvblod som är 18 år, jätteglad och pigg att rida (enligt ägaren), tävlad i dressyr och är en häst att utvecklas med.

Tänkte nu be om råd till en som knappt vet någon skillnad mellan dessa raser. Är det stor skillnad mellan varm/halvblod? De jag har ridit från vardera raser märker man en del skillnader på, iaf i galoppen. Är det lättare att utvecklas med någon av raserna, om man kan säga att båda hästarna är lika välutbildade? Va tycker ni? Halvblodet är ca 6 år äldre än varmblodet, vilket kanske gör honom mer till en läromästare? jag behöver all hjälp jag kan få!:confused:
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Med varmblod antar jag att det är en travare?

Travarna är avlade för att springa fort, halvbloden är avlade för att vara behagliga ridhästar. Skillnaden i gångarter är därför omöjliga att undvika. Visst finns det travare med mjuka härliga gångarter, men de har svårt att hävda sig gentemot ett halvblod.

Om du vill utvecklas i din ridning så skulle jag rekommendera halvblodet (om allting funkar med den vill säga!).
Travare är jättefina hästar, men som det låter så är han inte vidare skolad och då tror jag inte att det är den bästa hästen för dig att utvecklas på. En bättre en matchning för den hästen vore en ryttare som kunde utveckla honom vidare - eller en som är nöjd med den nivå han är på.