Varmblod eller halvblod?

S

smyg

Hej!

Tänkte höra lite om era åsikter här.. Nu vet jag ju att smaken är ju otroligt olika från ryttare till ryttare, men vill gärna få lite hjälp iaf..

Jag är nybörjare/medlevan gällande ridning och har beslutat mig för att skaffa en medryttarhäst för att kunna träna och utveckla mig fortare då det inte riktigt går i den takt jag vill med att rida på enbart ridskola.

Jag har provridit ett varmblod på 12 år. En mycket snäll kille, men blev lite "rusig" i galoppen och blandade trav och galopp ganska mycket. Gillade inte när man red med relativt korta tyglar, men lyssnade otroligt bra för skänkleln.
Ska nu i helgen provrida ett halvblod som är 18 år, jätteglad och pigg att rida (enligt ägaren), tävlad i dressyr och är en häst att utvecklas med.

Tänkte nu be om råd till en som knappt vet någon skillnad mellan dessa raser. Är det stor skillnad mellan varm/halvblod? De jag har ridit från vardera raser märker man en del skillnader på, iaf i galoppen. Är det lättare att utvecklas med någon av raserna, om man kan säga att båda hästarna är lika välutbildade? Va tycker ni? Halvblodet är ca 6 år äldre än varmblodet, vilket kanske gör honom mer till en läromästare? jag behöver all hjälp jag kan få!:confused:
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Med varmblod antar jag att det är en travare?

Travarna är avlade för att springa fort, halvbloden är avlade för att vara behagliga ridhästar. Skillnaden i gångarter är därför omöjliga att undvika. Visst finns det travare med mjuka härliga gångarter, men de har svårt att hävda sig gentemot ett halvblod.

Om du vill utvecklas i din ridning så skulle jag rekommendera halvblodet (om allting funkar med den vill säga!).
Travare är jättefina hästar, men som det låter så är han inte vidare skolad och då tror jag inte att det är den bästa hästen för dig att utvecklas på. En bättre en matchning för den hästen vore en ryttare som kunde utveckla honom vidare - eller en som är nöjd med den nivå han är på.

(tänk att jag rekommenderar ett Halvblod, jag som inte ens gillar dem men avgudar travarna! :rofl:)
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Jag tycte att halvblodet lät bättre, men jag tycker definitivt att du ska provrida först. Anledningen till att jag tyckte att halvblodet lät bäst är att du sa att varmblodet inte gillade när man kortade tyglarna. Det är iofs nyttigt att lära sig vara mjuk i handen och med träning kan det säkert bli jättebra, när ni lärt känna varandra, men jag tycker ändå att det låter som en lite svår häst, om du nu inte ridit så länge. Just mellan raserna tycker jag inte att den ena är bättre än den andra utan jag tycker att hästen som individ är viktigast. Se vilken du sammarbetar bäst med och vem du passar ihop med.
Sen kan det såklart finnas en anledning till att varmblodet inte gillar kortare tyglar, kanske kan du byta bett. Sånt kan göra stor skillnad.
Men det viktigast är att du känner att det funkar mellan dig och hästen. Enligt mig utvecklas man mer på en häst som kanske inte är lika duktig men som man arbetar bra ihop med, än med en jätteduktig häst där kommunikationen och samspelet är helt off.
Sen tycker jag att det är viktigt att ägaren är bra, kunnig och engagerad så att du kan vända dig till ägaren om hästen skulle bli sjuk eller skada sig. Det är ju deras häst, även om du är medryttare, sen kan det ju hända att du får ta en del ansvar för hästen, men det är ändå de som "bestämmer" över hästen, hur den ska skötas och så vidare. Så det är ganska viktigt att ha en bra relation till ägaren med.
Lycka till med hästarna.
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

svarar som ovanstående!

vill du utvecklas i din ridning är en välutbildad gammal dressyrhäst som dessutom tävlat och verkar pigg och fräsch mycket mycket bättre.
halvblodet har renare gångarter (i 95% av fallen-givetvis finns det undantag) och i detta fall verkar travaren inte vara speciellt utbildad (blandar galopp och trav och kan inte ta stöd i handen).

om du däremot bara hade velat rida mer och umgås mer med hästar hade det väl kvittat, då hade den häst du tycker bäst om "som person" varit bäst men i detta fallet finns det ingen tvekan.

jag utgår här ifrån att du menar varmblodig travare när du skriver varmblod.
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Tack så mycket för bra råd!! :)


Ja precis. Han är travare, men aldrig körd på banan då han inte passade in att jobba som travare enligt förra ägare.

Ja, det viktigaste som ni säger är ju att man passar ihop med hästen. Med varmblodet passade jag ganska bar ihop med, dock är det ju roligt med en häst som gillar att bli ompysslad och det tyckte han. Inte så att han blev sur, men ville inte gärna bli klappad och pysslad med. Gick gärna undan. Halvblodet jag ska testa rida gillade verkligen att bli ompysslad, ett stort plus.

Viktigt är ju att jag får träna och utvecklas som ryttare, och jag känner mig ganska tveksam på varmblodet, då han började fäkta med huvudet så fort man inte red på långa tyglar och blandade galopp och trav ganska mycket. Men ja, samtidigt var han väldigt lyhörd för skänkeln och hjälper.. får väl testa halvblodet sen så får vi se vilken det blir.

Mer åsikter och tips tas gärna emot!:)
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

det beror ju på vad du vill med din ridning!

vill du lulla runt i skogen eller trava runt några varv på ridbanan så duger en travare perfekt!

vill du däremot träna dressyr på lite högre nivå där galoppen och samlig spelar in så bör du satsa på ett halvblod.

behöver dock inte betyda att en travare inte kan tränas i dressyr men den större delen av dem passar bäst som skogshäst eftersom de varken är rätt musklade, utbildade eller avlad för samling.
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Ja, det är ju att någon gång ibland kan man självklart lulla runt i skogen. Men det viktigaste för mig är att kunna göra en massa övningar i paddocken, för att utbilda mig och kunna träna hästen. Så ja, mestadels så är jag ju ute efter en häst att kunna arbeta med i dressyr och även hoppning. Skogturerna skulle vara för att få lite omväxling någon gång och för att dte är mysigt :)
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

För att lära dig hur det ska kännas när en häst går i rätt form osv köper du halvblodet. När du utvecklats mer i din ridning och känner att du kan utbilda en häst så att den går rätt köper du en unghäst eller ett varmblod. Nej, man kommer inte upp till jätte höga klasser med ett varmblod, men att säga att de bara duger till "skogsmulleridning" är inte sant enligt mig. Att de använder andra muskler i travträning än i vanlig ridning är sant, men att de andra musklerna inte finns där att träna upp, ja då skulle varmbloden vara en annan djurart i så fall. Men detta ska inte bli något jobbigt försvarstal om varmblodens förmåga att bli bra ridhästar. Varmblodet du nämner verkar ju behöva en del jobb och vill du kunna prova på och ut och tävla på en gång så passar halvblodet bättre.

//Hasso som valde varmblod trots mina egna förutfattade meningar om varmblodstravare (mycket negativ var jag förut). Har aldrig varken ridit eller hanterat en trevligare individ än mitt varmblod som jag har nu:banana:
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Hmm.. ja mycket att tänka på där! :crazy: Nej alltså, jag vet faktiskt inte så mycket om skillnaderna mellan halvblod och varmblod annat än att varmblod ofta används i trav. Men ja, dte är som du säger att han behöver nog en del jobb som det är nu. Och jag ska ju inte köpa häst, utan bara bli medryttare som det är nu.. Då kanske halvblod är bättre att satsa på, iaf så länge som jags jälv behöver nöta ganska mycket. Det viktigaste är att hitta en stabil häst som jag kan samarbeta ihop med.

En fråga: Jag tycker ofta att det verkar som att varmblod har "nerverna utanpå" och är lite tittiga, oftare än va halvblod har. Stämmer det, eller har det bara varit ett sammanträffande i de fall det varit så?:confused:
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Hmm.. ja mycket att tänka på där! :crazy: Nej alltså, jag vet faktiskt inte så mycket om skillnaderna mellan halvblod och varmblod annat än att varmblod ofta används i trav. Men ja, dte är som du säger att han behöver nog en del jobb som det är nu. Och jag ska ju inte köpa häst, utan bara bli medryttare som det är nu.. Då kanske halvblod är bättre att satsa på, iaf så länge som jags jälv behöver nöta ganska mycket. Det viktigaste är att hitta en stabil häst som jag kan samarbeta ihop med.

En fråga: Jag tycker ofta att det verkar som att varmblod har "nerverna utanpå" och är lite tittiga, oftare än va halvblod har. Stämmer det, eller har det bara varit ett sammanträffande i de fall det varit så?:confused:
Jag skulle snarare säga tvärtom, men så har jag inte jättelång erfarenhet av varmblod egentligen. Eftersom varmblod hanteras mycket tidigare och det ställs högre krav på dem att de sköter sig i tidig ålder så minskar risken (ska jag väl säga) att de gör "farliga saker" om de blir rädda. De får ju vara med om massor redan vid ett- ett och ett halvt år då de körs in och börjar tränas och så. Min erfarenhet är att halvblod är tittigare än både varmblod och fullblod (sådana som går på galoppen). När mitt varmblod tycker något är läskigt så resulterar det oftast i att hon flappar med underläppen:D Däremot har jag fått hänga med på riktiga resor med halvblod som blivit rädda.

Eftersom det handlar om medryttarhäst tycker jag absolut att du ska se hur du trivs med halvblodet.
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

För att lära dig hur det ska kännas när en häst går i rätt form osv köper du halvblodet. När du utvecklats mer i din ridning och känner att du kan utbilda en häst så att den går rätt köper du en unghäst eller ett varmblod.

Det var ett mycket bra råd du gav TS! :bow:
Outbildad häst och oerfaren ryttare är ingen bra kombination, och eftersom varmblodstravare inte är avlade för ridning innebär det att omskolningen kan bli svår. Då är det bra att ha lite erfarenhet med sig i bagaget.

Immer
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

En fråga: Jag tycker ofta att det verkar som att varmblod har "nerverna utanpå" och är lite tittiga, oftare än va halvblod har. Stämmer det, eller har det bara varit ett sammanträffande i de fall det varit så?:confused:

Det är nog snarare tvärtom, att varmblodstravarna är betydligt mer "världsvana" än många halvblod.

Förresten, vet du om att även halvblod är varmblod? Det svenska halvblodet kallas numera svensk varmblodig ridhäst.

Immer
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Du utvecklas bättre med ett halvbod än ett varmblod.
Jag har ridit båda typerna av hästar och varmblod har lite stötigare gångarter eftersom dem inte är avlade att rida på, medans halvbloden har genomtänkt avelsindex(oftast).

Men som sagt provrid först!
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Det är nog snarare tvärtom, att varmblodstravarna är betydligt mer "världsvana" än många halvblod.

Förresten, vet du om att även halvblod är varmblod? Det svenska halvblodet kallas numera svensk varmblodig ridhäst.

Immer


Men halvblodet klassas ändå inte som varmblodstravare, det är fortfarande väldigt stor skillnad på det.:cool:

Världsvan och världsvan, handlar om hur ägaren haterat den, sen är ju hästar unika att dem känner av om den som hanterar hästen då och nu är rädd/nervös då blir ju naturligtvis den också det. medans den akn vara hur colllugn som helst när nån annan hanterar den!;)
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Har inte läst de andra svaren!

Jag har själv ett halvblod (min första egna häst)
och ett gäng varmblod!

Mitt halvblod är de bästa första häst men någinsin kan önska sig!
Verkligen en läromästare på alla plan!

Varmbloden är de lite mer fart o fläkt på och oftast lite mer att utbilda (verkligen inte alltid).

Men jag rekommenderar dig halvblodet som första häst (medryttarhäst), då de faktiskt är avlade till att ja... klara av ridbanan mer än vad varmblodet är!

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varmblod eller halvblod?

aha, okej. Ja iofs, det är väl olika från häst till häst hur nerverna är hos dem. Men det varmblodet jag provred var lite nervig i paddocken och så, men kan ju bero på att han inte var så välutbildad än.

Visste inte att halvblod räknas som svenskt varmblod numera faktiskt. Trodde det var två helt skilda raser? :crazy:

Som det känns nu så lutar jag ganska mycket åt halvblodet, då hon verkar vara lite mer av en läromästare. Tycker fortfarande det är konstigt att valacken(varmblodet) var riden mest på långa tyglar. Är det vanligt att man rider in en häst och vänjer den vid att aldrig ha kortare tyglar?
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Alltså de fd travarna jag har. blir jättehårda i munnen när man har korta tyglar. för att de söker ett stöd i handen!
När de blir hårda i munnen så springar de fortare..
Så ja ett par av dem funkar bäst på långa här hemme iaf, men de lär sig att man måste få ta i tyglarna utan att de ska springa fort ..

Så lite vanlligt är de kanske, att man vänje dem vid det först:P
Har bara erfarenhet av de tokarna jag har här hemma =)
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

aha, okej. Ja iofs, det är väl olika från häst till häst hur nerverna är hos dem. Men det varmblodet jag provred var lite nervig i paddocken och så, men kan ju bero på att han inte var så välutbildad än.

Visste inte att halvblod räknas som svenskt varmblod numera faktiskt. Trodde det var två helt skilda raser? :crazy:

Som det känns nu så lutar jag ganska mycket åt halvblodet, då hon verkar vara lite mer av en läromästare. Tycker fortfarande det är konstigt att valacken(varmblodet) var riden mest på långa tyglar. Är det vanligt att man rider in en häst och vänjer den vid att aldrig ha kortare tyglar?



Det ÄR två helt olika raser. :cool:

Halvblod ASVH:
Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVH bildades 1928. Föreningens verksamhet syftar till att gagna och utveckla avel och uppfödning av svenska varmblodshästar.

Vårt avelsmål är följande: En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig.

Varmblodstravare ASVT:
Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen (ASVT) arbetar främst för att förbättra villkoren för och ta tillvara de svenska travhästuppfödarnas intressen - något som alla engagerade i travsporten drar nytta av.

Travpolitiskt arbetar ASVT för ökade uppfödarpremier, generellt höjda prispengar och mer pengar till ston och unghästar.


båda kallas för varmblodshästen emn är fortfarande INTE samma typ av hästar eller samma ras:smirk:
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Men halvblodet klassas ändå inte som varmblodstravare, det är fortfarande väldigt stor skillnad på det.:cool:

Ja, har någon sagt något annat?
Varmblod är inte en ras, det är en benämning för en av de tre rasgruppsindelningar som finns. De andra två är kallblod och ponny. :smirk:

Immer
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Visste inte att halvblod räknas som svenskt varmblod numera faktiskt. Trodde det var två helt skilda raser? :crazy:

Visst är det två helt skilda raser, framavlade på helt skilda sätt. Men båda är varmblod. Travvarianten heter varmblodig travare (eller varmblodstravare) om man ska vara korrekt. Att bara säga varmblod om travaren leder ofta till missuppfattningar.Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser, de andra två är kallblod och ponny.

Den svenska varmblodiga ridhästen (dvs svenskt halvblod) heter i engelskspråkiga länder Swedish Warmblood, och varmblodig travare heter Standardbred.

Immer
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 144
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Verdandi
·
  • Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: Wille
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp