Varmblod eller halvblod?

Sv: Varmblod eller halvblod?

Men, bara tre grupper, fullbloden då???
 
Sv: Varmblod eller halvblod?

Du utvecklas bättre med ett halvbod än ett varmblod.
Jag har ridit båda typerna av hästar och varmblod har lite stötigare gångarter eftersom dem inte är avlade att rida på, medans halvbloden har genomtänkt avelsindex(oftast).

Men som sagt provrid först!

Måste bara skriva en sak. En travare är avlad för att kunna trava väldigt fort, det är inget som säger att avlen har gjort att man inte kan rida på den. Den kan trava fort både med sadel och vagn. Har även funnits monté sedan 1800-talet. Travaren är som vilken häst som helst, bara det att den travar snabbast av alla raser i världen och inte har blivit avlad med inriktning på dressyr eller hoppning.
Finns många raser som inte är det. Bara för en häst är avlad för en viss typ av ridning kan man väl köra den utan problem ändå :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 147
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 725
Senast: Verdandi
·
  • Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: Wille
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp