Bukefalos 28 år!

Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

GoMatte

Jag är på väg att skaffa häst. Men jag vet inte vad jag skall sattsa på och behöver er hjälp!!! Jag blir så förvirrad, får olika svar av ALLA.

Mitt mål med ridning är mycket enkel. Ha roligt med hästen! Jag mår bra av att "Bara vara" med hästar. Älskar att rida ut och ha med hunden och vara ute länge och mysa. Jag vill ju förståss bli lite bättre som ryttare då det är säkert 10 år sen jag ridit seriöst, är lite ringrostig om man säger så:o Så jag kan vill gärna rida för instruktör lite regelbundet, åtminstonde i början. Jag gillar annars varierad träning, hopp/dressyr och mark arbete. Allt är egentligen kul, så länge man gör det med hästen:laugh:

Jag är 27, och 165 cm lång. Jag har inte som avsikt att bli tävlings ryttare. Kan ev tänka mig att starta någon klass på klubbnivå, bara för att få ett kvitto på att vi har utvecklas.:bump: Men i grund och botten kommer jag nog alltid va en hobby/motionär ryttare.

Min fråga är nu: Vilken typ av häst skall jag välja?
Jag har funderat på ett varmblod som finns här och som jag skulle kunna få ta på prov dessutom. MEN alla min rid bekanta avråder mig från att ta en ridtravare. De är kräk, de är fula och deras extriör är inte uppbygd för att fungera som ridhästar är de saker jag får höra.
Själv tycker jag att de kan vara ganska söta:love:

Men de menar på att jag aldrig kan utvecklas så mycket med ett ridtravare. Att det alltid finns ett stopp, en gräns som man alltid kommer till förr eller senare.

Är ett varmblod att rekomendera?? Jag känner mig så velig nu när alla säger att de är skit som ridhästar.:cry:

Hästen jag tittat på sägs vara trafiksäker, har hoppat ca 1 m nu med ryttare, är under 10, alldrig varit behandlad. Vet inte hur den är i dressyr men tror att den även tävlat i lättare klasser där...men är osäker.

För och nackdelara med ridtravare?
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Fördelar: Oftast väldigt trevliga, väl hanterade. Sen extriör mässig beror det ju från häst till häst men. Jag tror gått och väl att en ridtravare skulle "räcka" för att uppfylla din krav på en häst.

Nackdelar: Kanske inte kan gå LA dressyr eller 130 hoppning eftersom de inte är byggda till det.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Har du inga tankar på mer än lättare tävling så kör på travaren. Men tänk på att börjar det gå bra, ni utvecklas o.s.v. så vill du kanske ännu längre? Om några år kanske högre klasser, större tävlingar o.s.v. lockar, och då kan det vara kul att ha en häst som räcker till!

Men sen beror det ju på hur mycket du kan lägga på en häst. Du kan ju (oftast/nästan alltid) få en ridtravare billigare än motsvarande "vanliga" ridhäst.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Fördelar med ridtravare:
* Snälla och välhanterade
* Van vid mycket folk och ljud
* Snälla att lasta, verka, dusha, sko
* Inte jättedyra i pris (jo, det är en fördel...)
* Du kan utvecklas tillsammans med din häst
* Inkörda

Nackdelar:
* Inte utbildade, vilket betyder att du själv får göra mycket av jobbet med skolning (vilket jag iofs tycker är kul)
* Kan ha sämre exteriör än en ridhäst
* Funkar troligtvis inte i höga klasser

Personligen har jag ridit travare hela mitt liv och stormtrivs med dem. Det är trevliga, snälla hästar som ofta är glada och positiva och tycker om att jobba. Visst, man får jobba med omskolning etc själv - men det ser jag som ett plus, det är KUL att utvecklas med sin häst! Du behöver ju inte köpa ridtravaren med sämst exteriör, utan välj en som ser hyfsad ut och som är riden tidigare.

Jag stormtrivs med ridtravare och vill nog inte ha någon annan häst.. så slå till du!
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag storm trivs också med travare...:o skit mysiga hästar och såå lättlärda. :D
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Sen finns det ju ridtravare som redan är utbildade. Skulle jag köpa häst igen skulle jag inte tveka att ta en sån igen. Dock skulle jag se till exteriören när jag väljer individ, det kan variera mycket från häst till häst. Inte heller ta en häst som gått för länge på banan, risken för förslitningsskador är stor.

Största fördelen är att de är mycket samarbetsvilliga och trevliga att ha att göra med då de är så mycket hanterade.

En nackdel är väl att de inte alltid är så bekväm att sitta på, det kan gunga duktigt när man skrittar fram i bra takt på en ridtravare. På min hade jag dock som bonus pass (vilket jag aldrig red i) och tendenser till tölt (amerikansk travare). Han hade en ganska kort rygg och höga ben så galoppen var faktiskt helt underbar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Har bara haft ridtravare, är på min 3e :P Min erfarenhet säger att dom ofta är väldigt mysiga och snälla, tycker det är ROLIGT att lära sig nya saker, och att man lär sig tillsammans med hästen :)
Och det finns många varmblod som inte har den typiska "långa" travextriören eller hur det stavas:D
Mina senaste två har folk trott är halvblod, specielt nuvarande. Han är stor, har stort huvud och är jäkligt kort & kompakt i kroppen:)
Kommer bara på 1 nackdel och det är att dom nästan alltid har svårt för höger "grejer".
sen får man aldrig glömma att ALLA levande varelser är olika, oavsätt ras. Och ska du inte tävla i skitahöga klasser, så tycker inte jag du ska haka dig vid "denna rasen ska jag ha" utan provrid olika hästar, och när du hittat rätt så vet man det :) Tror ju aldrig en sattsande hoppryttar skulle kolla på "7årig ridtravare säljes ink alla tillbehöver för 6000 pga förändrade hemförhållande, hemmet viktigare en priset" :grin:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag tycker också ridtravare är väldigt trevliga, därför jag har en själv :)
Har inte några ambitioner om tävlingar eller så, jag rider mest i skog och mark, tömkör, rider på banan och så. Han är duktig på att hoppa, men jag är inte lika förtjust - men något skutt då och då kan det bli.

Jag har inget mer att tillägga än de andra, men om jag ska se mig själv i spegeln så skulle jag köpt ett lite mer utbildat varmblod än min är. Det är ju lättare att köpa en som redan kan en del.

Ta hästen på prov och känn efter tycker jag! :)
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

En klar nackdel som "grön" ryttare är ju att hästarna i regel behöver mer hjälp än en genomsnittsridhäst. Att lägstanivån är betydligt lägre och kan förstärkas av ryttaren...
Så om man letar efter ett varmblod som skogsmulleryttare kommer man troligen få lägga ner grymt mycket jobb (på sig själv ffa) om man sen vill tävla lite klubbisar för skojs skull eller rida dressyr ett par gånger i veckan.

När jag skulle köpa häst utgick jag från att jag inte kommer tävla - MEN jag ville inte ha en totalt outbildad häst eftersom jag vet med mig att jag vill rida lite dressyr och inte har tålamod nog att skola från scratch, inklusive inridningsbiten, tiden det tar att muskla om när de är stela plankor osv. Och så ville jag ha en häst som jag trivs med personlighetsmässigt, som redan bevisat att den inte är en som stegrar sig, bockar, skenar, som är snäll att hantera osv.
Eftersom jag inte tänkte köpa en tävlingshäst så ville jag inte betala en massa för "snyggt steg", hoppkapacitet, snygga gångarter, tävlingsprestationer o dylikt som drar upp priset rejält.

Nu fastnade jag ändå med en häst som inte kan galoppskänkeln, som var rätt knasigt inlärd för hjälperna och inte världens mest lättridna utan krävde massor med jobb (bävar för den dag jag ska lära in galoppfattningarna! :crazy: ) men eftersom jag ändå har lite erfarenhet inom området, har tålamod, och att det viktigaste är att jag trivs med hästen som individ så känns det ändå helt ok med min häst köpt för billig peng. Det mesta beror nog på hur man är som person.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Tack för era svar....har ju bara ridt henne en gång ännu. Hon har nog startat på travet det har hon, sprungit in typ 50.000 sek eller ditåt. Men gick inte speciellt länge.
Hon verkar ändå ha kommit en bit på vägen i skolningen. Hon har tre fina gångarter. Traven, sitter man ner i hur fint som helst, inget överdrivet skumpande. Väldigt lätt och rund galopp, lite svävande. Vet inte hur lång hon kommit sen vidare i dressyr biten....Hon är sen i mina ögon väldigt vacker. Rödbrun med lite vit stjärna och svart man. Behöver musklas något, super snäll då jag hanterade henne iaf.

Tror jag tänker prova henne iaf. Får ju ta henne i tre mån utan något snack för att sen se om det funkar eller ej.
All utrustning ingår. Och hon bortskänkes mot den premissen att man skall göra allt i sin makt att vårda henne på bästa sätt och att hon inte skall bli en vandrings objekt.

Hon är genomgåd av vetrenär och en till och hade fina leder etc etc.

Vad har jag egentligen att förlora? EGentligen?
Blir ju hemskt negatift påverkad av alla omkring mig.....men man kan ju alltid prova och se.....:laugh:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

För och nackdelara med ridtravare?

Jag rider både travare och halvblod, och jag skulle säga såhär:

Fördelar: Ofta välhanterade hästar med trevligt temperament (i alla fall de som blir ridhästar, har förstått att det finns lite vassare typer på travbanan :D), vilket gör en okomplicerad häst som är lätt att ha och göra med. Pigga och framåt, ofta stor arbetsvilja.

Nackdelar: Gångarterna! Även om du får tag på en som har bra exteriör för ridning (viktigt! Absolut inte alla som har det, framförallt halsen och halsansättningen kan vara problematisk) och inte har några problem med att gå i form, så har de i princip alltid en fruktansvärt dålig galopp. Det gör att det kräver mycket mer arbete, och en mycket skickligare ryttare, innan man kan rida i galoppen på bana på ett någorlunda vettigt sätt. En del travare lär sig aldrig. Det innebär också gränser för hoppningen, som blir mycket svårare. Har de gått på bana är de ofta rätt oliksidiga, och är svåra att böja i volterna. Så på banan är de mycket, mycket svårare att rida bra än en ridhäst. På det sättet gör man det svårt för sig om man köper en travare.

Piggheten och arbetsviljan kan också slå över, i så fall får man en het och stressad häst som ligger på hela tiden. Inte roligt att rida en sån.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Det låter som en väldigt trevlig häst! :) Som du säger har du inte mycket att förlora på att ha henne på prov i tre månader. Hade jag gått i hästköpartankar hade jag nog slagit till.

Min lillasyster hade en omskolad ridtravare fram till för något år sedan och hon trivdes jättebra med den.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Om man nu ska prata om ridhästexteriör så anser jag att de klassiska halvbloden som de flesta rider idag, inte heller är i närheten av vad som krävs av en ridhäst, extriört sett. Så det där är det väl lite si och så med.

En travhästs vinklar och muskulatur är mindre anpassad för ridning än en del andra rasers. Den har avlats för att ha stora fördelar för att dra vagn. Men det innebär absolut inte att de är lika eller att de har samma förutsättningar. Det är lika olika där precis som i andra raser. Det betyder inte heller att de inte har fördelar, som andra hästar kanske saknar, när det kommer till ridning.

Det som du dock ska tänka på är att om du bara vill ha en häst att ha kul med, en häst som du inte behöver jobba med och som har det väldigt lätt för sig, då bör du skaffa dig en välriden häst. Rasen är obetydlig. Det finns travhästar som kan ridas utmärkt på olika nivåer. Skaffar du dig en outbildad häst eller tex en travare utan galopp, då har du dig ett projekt. Alltså ngt att jobba med. Vill du det så är det ju inga problem. :)

Travare kan galoppera utmärkt, de kan gå i form och de kan muskla sig hur bra som helst. De kan utföra alla de övningar som finns att göra, men såklart så är det där precis lika individuellt som för alla raser. En del har lättare än andra och vissa har pga fysiska problem/skador eller liknande, kanske inte kapacitet att göra vad som helst. Men i regel kan du göra allt med en ravare om du bara vill.

När det gäller travare och dressyr så har du ett fantstiskt steg i trav att jobba med. Det korta, stressade steget som man ofta förknippar dem med är inte alls hur de helst rör sig enl min erfarenhet när de mår bra och hittar ett lugnare tempo. Riktigt rolig ridning kan jag lova.

Och dessutom är det extremt vackra hästar. :bow:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Tror jag tänker prova henne iaf. Får ju ta henne i tre mån utan något snack för att sen se om det funkar eller ej.
TA HÄSTEN! Eller berätta för mig vad det är för häst så kanske jag tar den... :angel:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Nackdelar:så har de i princip alltid en fruktansvärt dålig galopp.

Ingen av de ridtravare jag har ridit & sett har haft en fruktansvärd gallop, faktiskt!:laugh: Så det är väldigt olika.
Min egen tex är det ingen som tror är ett vbl förns man visar dom frysmärkningen..;)
Min har riktigt fina gångarter trots att han är ett vbl.

Lite kul att se rekationerna på "halvblodsmänniskor" när dom inser att han faktiskt är en "gammal avdankad travare" som inte alls har så tokiga gångarter. :D
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

det låter ju jätte bra! Jag tycker absolut att du ska ta h*n på prov! :laugh:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Vad har jag egentligen att förlora? EGentligen?
Blir ju hemskt negatift påverkad av alla omkring mig.....men man kan ju alltid prova och se.....:laugh:

Att du måste slakta hästen istället för att lyckas sälja den den dag du inte kan ha häst längre för att inte riskera att den kommer till "oseriös" köpare i konkurrensen bland de billiga hästarna, att den inte går att försäkra och man har otur och måste avliva pga skitsak som hade kunnat behandlas, att den blir totalt annorlunda när man haft den själv ett tag och det visar sig att man inte är stabil nog (mentalt sett) m.m.
Men det är givetvis inte säkert att det blir så.

Det jag iaf vill vara noga med att påpeka är två saker;
*Travare kostar ofta mer pengar att ha än en genomsnittlig ridhäst. Antingen pga gamla småskavanker från travet som behöver behandlas, eller att man behöver ha en rejäl buffert om försäkringen blir bristfällig pga anmärkningar vid försäkringsbesiktning eller andra reservationer (men det kan man ju kolla innan köp) att de kan vara svårare än genomsnittet att hitta passande utrustning till osv.
Men huvudpoängen är väl att det är dyrt att ha häst, man ska inte skaffa travare för att de är billiga. Utan för att man vill ha hästen isf.
*Köper man en travare bör man helst vara förberedd på ett livstidsåtagande. Eftersom de kan vara grymt svåra att sälja, särskilt när de börjar bli lite äldre eller om den går ner sig i utbildningsnivå/kondition, ffa är det svårare i regel att hitta en seriös köpare.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Hej. Vet inte vad ni har fått för installningar till ridtravare???
Har själv 2, en 14 åring och en oriden, okörd 3 åring. Du kan göra vad som helst med en travare, min 14 åring gjorde nästan piaff på väg hem från ridskolan förra veckan, han har varit i min ägo i typ 2 mån å innan des så var han mkt sparsamt riden i flera år. Dom flesta är mkt bra i hoppning då dom har en bakvagn som är grym i påskjut, mkt muskler. Formen går alltid att rida till. Mitt råd är förståss satsa på travaren, dom flesta är dessutom supertrevliga. Lycka till, Jenny.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Du kan göra vad som helst med en travare, min 14 åring gjorde nästan piaff på väg hem från ridskolan förra veckan, han har varit i min ägo i typ 2 mån å innan des så var han mkt sparsamt riden i flera år.

Det tror jag knappast, för att en häst ska orka gå i piaff krävs en väldigt välmusklad och skolad häst, jag tror knappast att en häst som blivit väldigt lite riden i flera år kan gå i piaff..

Men jag håller verkligen med om att dom är mycket trevliga och bra allroundhästar! :laugh:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Hej!!

Ridtravare är mycket trevliga hästar och mycket hanterade..

De gillar även att lära sig nya saker. Varmblodet jag rider just nu han älskar att lära sig nya saker trots att han snart är 17år... :)

Hans galopp är underbar tyvärr är hans trav ganska skumpig..
Han kan även en del dressyr o hoppning...

Vill du ha en trevlig häst att ha kul med så höjer jag en hand för travaren... En super allroundhäst..

Dom är ju även inkörda om man tycker det är roligt att köra oxå...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i...
2
Svar
24
· Visningar
4 931
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 384
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 071
Senast: Manji
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp