Bukefalos 28 år!

Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag har varit på Malta och jag mådde illa.....efter travlivet så blir de droskhästar, de har det ännu värre än de som är travhästar.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Tänk så olika erfarenhet man kan ha...

Jag tycker de flesta som har ridtravare är unga vuxna liksom mig själv som tappat tävlingsintresset och vill ha en trevlig kompis. Oftast tar de mycket väl hand om sina hästar, har ut equiterapeuter, rider för tränare etc. I mina ögon är ridtravarägare oftast väldigt ambitiösa i sin hästhållning, även om de inte har (tävlings-)ambitioner med sin ridning.

Allt är relativt men man blir lätt hemmablind :angel:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Okey. pratar vi rent teoretiskt, hästar som är hela o har passande exteriör så kan ja tänka mig hålla med dig ;)

Jag har sett kusar -oavsett ras- med rätt taskig exteriör som varit utbildade LA.
Så nej, exteriören skulle jag inte blanda in i det, även om svårighetsgraden såklart ökar markant, tiden träningen måste får ta osv, på högre nivå där det kräver hög samlingsgrad, då skulle jag förmodligen hålla med dig.
Men som sagt, min poäng är egentligen bara att en och samma häst kan komma väldigt olika långt eller kort i sin utbildning beroende på ryttare. De ryttare som jag ser som "riktigt skickliga" skulle nog kunna utbilda de flesta hästar öht till ungefär LA-nivå så länge de är tillräckligt fysiskt fräscha för att vara ridbara, är de inte det spelar det inte så stor roll vem som rider!- :cry:
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Fördelarna med travare är enligt mig väldigt få. En mysig skogshäst kanske och små klasser kanske, men inget man vill visa på.

Jag hade kört på ett lite äldre välutbildat havlblod ist, en läromästare :)
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag är på väg att skaffa häst. Men jag vet inte vad jag skall sattsa på och behöver er hjälp!!! Jag blir så förvirrad, får olika svar av ALLA.

Mitt mål med ridning är mycket enkel. Ha roligt med hästen! Jag mår bra av att "Bara vara" med hästar. Älskar att rida ut och ha med hunden och vara ute länge och mysa. Jag vill ju förståss bli lite bättre som ryttare då det är säkert 10 år sen jag ridit seriöst, är lite ringrostig om man säger så:o Så jag kan vill gärna rida för instruktör lite regelbundet, åtminstonde i början. Jag gillar annars varierad träning, hopp/dressyr och mark arbete. Allt är egentligen kul, så länge man gör det med hästen:laugh:

Jag är 27, och 165 cm lång. Jag har inte som avsikt att bli tävlings ryttare. Kan ev tänka mig att starta någon klass på klubbnivå, bara för att få ett kvitto på att vi har utvecklas.:bump: Men i grund och botten kommer jag nog alltid va en hobby/motionär ryttare.

Min fråga är nu: Vilken typ av häst skall jag välja?
Jag har funderat på ett varmblod som finns här och som jag skulle kunna få ta på prov dessutom. MEN alla min rid bekanta avråder mig från att ta en ridtravare. De är kräk, de är fula och deras extriör är inte uppbygd för att fungera som ridhästar är de saker jag får höra.
Själv tycker jag att de kan vara ganska söta:love:

Men de menar på att jag aldrig kan utvecklas så mycket med ett ridtravare. Att det alltid finns ett stopp, en gräns som man alltid kommer till förr eller senare.

Är ett varmblod att rekomendera?? Jag känner mig så velig nu när alla säger att de är skit som ridhästar.:cry:

Hästen jag tittat på sägs vara trafiksäker, har hoppat ca 1 m nu med ryttare, är under 10, alldrig varit behandlad. Vet inte hur den är i dressyr men tror att den även tävlat i lättare klasser där...men är osäker.

För och nackdelara med ridtravare?

Hej!
jag tycker att det inte låter på dig att du har speciellt höga krav på vad din häst ska kunna och inte kunna. Tack och lov så kommer det fram fler och fler travare som knäpper folk som tittar ner på dom på näsan.

Jag har ridit fler gånger för en landslagsryttare, Mia ekström i western och hon tycker det är härligt att se mig och min häst utvecklas och kämpa! Sen har jag ridit för andra duktiga instruktörer och alla älskar min häst pga hans vilja och vinnarskalle. han heter Fingal Zonett och är v75 mästare -99 med över 1 miljon insprunget. vilket är ganska mycket pengar med tanke på att han sprang på -90 talet. han hörde till en av dom bästa i sverige då. Han rider jag alltså dressyr,western,hoppning och bara lullar i skogen med. dock är det inte jag som hoppar honom, utan det har andra gjort åt mig. han har hoppat som högst 1,25 med ryttare, 1,30 utan. jag kan inte begripa vart folk har fått sina dumma komentarer från vad gällande ridtravare. dom är underbara individer som ofta är väluppfostrade,lätthanterliga, beresta i transport och en kämparglöd och vinnarskalle många "vanliga" ridhästar saknar. Folk som du har hört på har antagligen inte sett en välutbildad travare utan tänker mer på en som står i ett skjul. det var nämligen så som jag såg på dom innan jag köpte min figge. det är inte många som är i behov av dom dyra halvblodshästarna utan skulle klara sig finfint på att köpa sig en travare och tävla klubb och även lokalt på.

¨Med rätt människa kan det bli kanon ridhästar.
Hoppas du har fått lite hjälp på spåret :)
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Helt krasst så tror jag inte alla travare har exteriör för att hålla för att tränas upp så långt.

Momenten/övningarna inom dressyer kräver ju en hel del träning o den träningen tror jag skulle i de flesta fall slå ut de travare som inte har förutsättningen genom slitage.
Inom hoppningen tror jag det är lättare, iallafall om man lyckas få en travare med hyffsad galopp som kan bära sig o ha en riktigt hoppteknik.
Men även där skulle nog de flesta slås ut pga. exteriör o att de inte håller.



http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag skulle fö vilja tillägga att inte alla "riktiga" hästar tar sig högre än 1m / LA heller.
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag tycker du ska köpa en ridhäst, Travarna har satt anndra muskler än ridhästen,det tar långtid att bygga nya muskler och Travarna Brukar vara mer Het än ridhästar;dom Brukar inte "kunna" Galoppera,typ en galop fattning utan dom måste fatta galopp Från ökad trav, Så klart Kan Travare oxå sätta dom muskler som en ridhäst har men det tar så långtid och ändra hela hästens Ridsätt Från att ha travat så fort som möjligt till att Skritta,Trava;galoppera,Hoppa som en ridhäst
 
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Får du ta hästen på prov innan och du tycker att det i allmänhet verkar vara en trevlig häst, så gör det och testa själv. Även detta är ju otroligt individuellt från häst till häst. De intrycket jag har fått av varmblod är att dom är väldigt trevliga individer, det som skrämmer mig är att många går med skador från "trav-livet". Detta gäller såklart inte alla det heller...

Prova dig fram! Ingenting säger att ett halvblod skulle passa dig bättre än ett varmblod så länge du har dom ambitionerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i...
2
Svar
24
· Visningar
4 931
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 384
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 071
Senast: Manji
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp