Varmblodsvallack

B

boblin

Nu är jag trött,trött
Mitt 17åriga varmblod fryser fast när jag ska rida sjävlv med honom,har gjort det en längre tid.Han tycker om att ha en kompis med då funkar det.Han går som en klocka då ,bara om han blir rädd då går han bakom sin kompis.
När vi ska hemmåt då pinnar han på.Han var lite sådan när jag köpte han med.

Det spelar ingen roll vem som sitter på han,har han bestämt sig så står han still.
Vi har provat.
Snurrat runt,backat,drivit fram han med grimskaft alttså snurrat med den,piskan,stått still o väntat m.m.
Men han suckar bara och står still.Han ignorerar helt enkelt.En gång stod han o sov.
Ledarskapet på marken funkar kanon.
Han är världens snällaste häst, helskön att rida dressyr gallopp, trav.
Han äskar att rida i skogen.
Jag har en härlig medryttare med mig i skogen som har tålamod med min häst, hon är så lugn när han fryser fast då lirkar hon lite så vi rider runt det otäcka stället o då går det bra.
Ska säga att han har en kompis i hagen men det är inte alltid han kan följa med.
Kom med tips snälla
 
Sv: Varmblodsvallack

jag tror att du behöver visa ditt ledarskap! och göra så att han känner sig trygg med dej, göra "läskiga" saker, ex gå på pressening, trånga utrymmen, helt enkelt att få honom att lita på dej!
Lycka till :bump:
 
Sv: Varmblodsvallack

Det har jag gjort hela sommaren så det är okey.
Även haft en som sysslar med horsemanchip och det blev mycket bättre, så det är okey.
Det ända som är kvar nu är han fryser fast.
Men hon jag rider med har hjälpt mig mycket hon är lugn så jag får väl ge det mera tid.
Vi har ridit tillsammans i ca 3 mån.
Hennes häst är lugn o fin med så han är mycket lugnare.
Men han vill inte lämna hagen själv så jag får le han dit vi ska träffa våra ridkompisar.
 
Sv: Varmblodsvallack

I vilka situationer?
När han är rädd?
lite närsomhelst?
När han har tränats hårdare dagen innan och kan tänkas ha ont/träningsvärk?

Hur verkar inställningen till uteritter vara rent allmänt - är han helt till sig att få komma ut, står han allmänt emot mycket när man ska gå bortifrån stallet?

Jag har varit med om två hästar som "frusit fast". Den ena hade bra anledningar - den ville inet gå den vägen eftersom den blivit övertränad (och därmed rädd för att det gjorde ont) och bestämde sig för att inte gå där mer.
Den andra tyckte det var en dålig idé och visste att hon var den som bestämde. Det var "fel håll" på travbanan den brukade köras på, gick inte att gå åt fel håll enligt henne! :rofl:
Tror det är lättare att ge råd om man vet orsaken till det.
 
Sv: Varmblodsvallack

Han blir rädd lite när som ,det är när han inte riktigt vet vad som finns framför.
Då lägger han sig bakom sin hästkompis en stund och sedan går han vidare när det farliga lagt sig.
Han är en liten osäker häst som gärna vill ha sällskap ut.
Han älskar att busa i skogen, han tycker om när jag sadlar mm.
han vet att det är skogen då. Men det funkar endast med hästkompisen.
Och det är ju mycket roligare när man är 2 ute o rider.
Vi har gättekul.
Det släpper väl med tiden annars får det väl vara så,det är bara att axeptera.
 
Sv: Varmblodsvallack

Det låter som att den behöver känna trygghet.
Är du den tryggheten?
Kan du få hästen på andra tankar, kanske genom att jobba lite på uteritterna, dressyra lite?
 
Sv: Varmblodsvallack

Jag hade nog gjort som jag gör ibland med hästen jag rider, han får också för sig att saker är farliga ibland. Tja, okej, rätt ofta. Trots att han är kallblod är han världens mes! Han brukar dock inte frysa fast, men blir han rädd för något så vänder han om och går sen inte att vända tillbaka - han skrittar bestämt åt motsatt håll och går inte ens att stanna. Då brukar jag sitta av och leda honom förbi det som han blev rädd för, för han är mycket lättare att kontrollera från marken. Så det är kanske något du kan prova, att sitta av och leda honom en bit innan du sitter upp igen. Prova göra så varenda gång han stannar, och sen efter ett tag kan du försöka få igång honom igen utan att sitta av.

Eller så kan du låta bli att rida alls. Min medryttarhäst fick ett tag för sig att det var livsfarligt att gå ifrån stallet, vilket håll man än red så kom man inte längre än 20 meter innan han började stegra och till slut sprang tillbaka till stallet. Och då är han en sån häst som ÄLSKAR att vara ute, han tycker det är tråkigt att ridas på ridbanan eller i ridhuset.
Efter många försök gjorde ägaren så att hon åkte ut till honom mitt på dan och plockade honom ur hagen. Med grimma och grimskaft och en hink morötter satt hon sen länge med honom vid en av de gångar som leder från stallet. Hon kastade ut morötter som han fick gå och plocka, och när han var lugn provade han att gå en bit. Han stirrade upp sig, men kom förbi det stället där han alltid började stegra. Då släppte hon ut honom i hagen igen, och sen fortsatte vi träna honom lite så - vi gick med honom i grimman.
När det funkade bra så provade vi att sitta upp. Hon kom förbi, men inte jag - vilket troligen berodde på att jag bara ridit honom ett halvår då och inte riktigt fått någon respekt. Men när han då sprang tillbaka till stallet med mig var det en som jobbar där som tog ett grimskaft, satte fast det i bettet och ledde honom med mig på ryggen. Sen dess har vi inte haft några problem - utom det att han sticker när han blir rädd och inte går att vända tillbaka.

Vet inte, med du kanske kunde prova det med din häst? Att gå med den, antingen om du hämtat den direkt ur hagen och har godis med dig, eller om du sitter av när den stannar. :)
 
Sv: Varmblodsvallack

Tro mig jag har gjot det med.Hela sommaren så var vi ute o gick han blev lugnare efter varja gång.
När jag sen började rida honom igen gick jag av vid varje stopp han gjorde.
Vi kör på igen.Han har ju som sagt var blivit mycket bättre nu sen jag hittade någon att rida ut med, med hon är ju så lugn och hennes häst med så det lossnar kanske.
Så det kanske kommer, att han kan gå att ridas ifrån hagen med så jag slipper gå att möta min ridkompis. Han måste ju lossna någon gång.
Det ska ju inte vara så att man ska bli hämtad ifrån sitt stall varje gång man ska rida iväg, någon gång kommer det får jag hopppas.
 
Sv: Varmblodsvallack

kan du inte förslöka gå ut och gå med han i skogen själv så han vänjer sig vid att det inte alltid är en till häst med... och när ni rider ut tillsammans går din häst först eller sist??
 
Sv: Varmblodsvallack

Det har jag med gjort.
Skrev tidigare att vi har gått mycket tillsammans i skogen.
 
Sv: Varmblodsvallack

Låter som min pojke. Helt plötsligt fryser han fast för att något är farligt när man rider själv. Går man på honom då så krånglar han omkring för att vända hem.

När det en dag tog 1½ timme för att rida 2 km då ledsna jag.

Nästa gång vi red så red vi samma väg igen. Varje gång han stannade började jag vibrera med tygeln. När jag kände att han började slappna av och lyssna så fortsatte jag vibrera tills jag tyckte vi skulle gå. Nästa gång var jag beredd så då kände jag redan när han stelnade lite så innan han själv hann stanna så gjorde jag halt. Och sedan vibrera jag med tygeln igen. När han var med och lyssna på mig igen så gick vi.

Första gången jag gjorde detta kom vi kanske 3-5 steg innan vi fick stanna igen. Nu 3 veckor senare stannar han kanske 2-3 ggr och börjar han stelna så börjar jag vibrera med tygeln och oftast kommer vi förbi det läskiga utan att stanna.

Även i vårt fall fungerar allt kanon från marken.
 
Sv: Varmblodsvallack

Om han står och sover så är det ju garanterat inte något som han är rädd för...:)
för övrigt tycker jag att det låter som ponnyfasoner, när jag var mindre hade jag en liten c-ponny som också höll på sådär.
Då var det bara att vara bestämmd som gällde... vänta ut och vinna över den..
Har man gett sig en gång så är det tydligen det som de minns...
 
Sv: Varmblodsvallack

Har du testat att rygga hästen åt det håll ni ska?

Om ingenting funkar, vänta ut hästen. Min valack är envis som en åsna. En dag första veckorna jag hade honom och höll på att rida in honom, red vi i skogen och han fick plötsligt för sig att nej, här vill jag inte gå. Han stannade och vägrade gå. Jag backade, jag snurrade, han flög bara in i träd och ner i diken för han skulle absolut inte åt det håll jag sa. Långa stunder satt jag bara och höll i honom för att han skulle stå helt still, eftersom det var det han ville. Efter 2 timmar gav han upp och gick dit jag bestämde.

Sen dess ger han sig lättare, och nu för tiden brukar det inte vara så stora problem, men han har sina dagar.

Man får prova sig fram, du ska aldrig låta hästen bestämma, för då kommer det bara bli värre.
 
Sv: Varmblodsvallack

tänkte att när du rider ut med din kompis att om din häst går sist kan ni ju börja med att den får gå först, så har den endå en häst med sig...
 
Sv: Varmblodsvallack

Tack för alla tips.
Ska bara tala om att vi låter han gå först och ibland går det och ibland inte.
På väg hem går han alltid först.
Så det är mycket tjurighet.Det är en mycket go häst men det är mycket Åsna i honom.
 
Sv: Varmblodsvallack

Låter som riktiga ponnyfasoner som nån har sagt tidigare :devil:

Det gäller helt enkelt att vara envisare än hästen och ha en massa tålamod.

Om hästen stannar utan att du bett den om det, be den gå framåt med att lätt skänkeltryck om inget händer tryck mer bestämt händer inget då heller så ge ett ordentligt rapp med spöt bakom skänkeln på en gång. Det kan låta lite grymt men är enligt mig skonsammare än att sitta och banka med skänklarn i evigheter utan att det händer nåt.

Så fort hästen ens tänker gå framåt så ge massor med beröm med rösten och lätta på tygeln och skänkeln om den så ens bara flyttar en hov i rätt riktning.

Om den backar kan man antingen bara ignorera det eller säga nej med lugn och bestämd röst, det beror på hur hästen reagerar på rösten , vissa blir stressade och då är det bättre att låta bli.

Ibland kan det vara lättare att rida i små serpentinbågar framåt, för när man börjar svänga så tror hästen at den ska få vända och gå hem men istället för att göra det då svänger man åt andra hållet. Även då en massa beröm när den gör som du vill.

Lycka till!!! / från en som ridit några hästar med den där åsnegenen i :crazy:
 
Sv: Varmblodsvallack

Om hästen stannar utan att du bett den om det, be den gå framåt med att lätt skänkeltryck om inget händer tryck mer bestämt händer inget då heller så ge ett ordentligt rapp med spöt bakom skänkeln på en gång. Det kan låta lite grymt men är enligt mig skonsammare än att sitta och banka med skänklarn i evigheter utan att det händer nåt.



:

Detta fungerar inte på alla hästar. Jag testade det på min och konstaterade att det bara stressade honom och han fjanta runt och försökte resa sig osv. Och på dig låter det som att det är universallösningen på alla problem.
 
Sv: Varmblodsvallack

Näe klart det inte funkar på alla hästar, men på hästar som stannar av den anledningen att de inte har lust att gå från stallet och inte respekterar ryttaren kan det fungera.

Är hästen rädd eller osäker så finns det ju andra problem som måste lösas på helt andra sätt.

Kan också säga att jag nästan aldrig rider med spö heller men på vissa hästar anser jag är det snällare att använda spöet en eller två gånger istället för att banka den i sidan hundra gånger utan resultat.
 

Liknande trådar

Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 711
Senast: mackan
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 248
Ridning Jag är medryttare på en dam som är väldigt mycket dramaqueen. Hennes känslor är på utsidan för det mesta. Det yttrar sig i...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Hanna_Z
·
Träning Ja, det är nästan som man tror att hon har något allvarligt fel i huvudet ibland... För att göra en lång historia kort: Jag har...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: Annna_91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp