Bukefalos 28 år!

Varmt ben.

Nominous

Trådstartare
Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite..

Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och från nu under två veckor varit varm nån dag då och då i ena frambenet från skenan och ner. Han är en olycksfågel och rispar och trampar sig för jämnan, har just nu ett utläkt tramp på det benet som funnits under hela denna tid och lite trögläkt. Har pga det haft is i magen och väntat för att se om värmen försvinner helt när trampet är läkt - för jag känner ingen som helst förändring i träningen. Har trott att det bör bero på trampen och såren han haft. För mig har det känns självklart att värmen kommer pga såret på skenan och trampet!!

Men nu är allt läkt och värmen försvinner ändå inte. Kall i alla andra ben men lite varm i det aktuella. En dag då kan han vara lika kall i alla för att sedan en dag vara lite varm i det aktuella igen, eller lika varm alla.

Ska ringa veterinär i morron och boka tid för koll då jag måste få veta varför han är varm. Men jag fattar inte, det känns inte nånting i ridningen. Utvecklingskurvan pekar spik rakt uppåt och kan känns jättefin. Har aldrig varit såhär fin som han är just nu. :confused: Blir så jävla irriterad på mig själv att jag inte märker att nåt är fel när det bevisligen måste vara nåt som stör iomed värmen som bevisligen inte heller verkar vara pga såren och trampet.

Hur fasen ska man märka att det är nåt fel om hästen döljer det såhär bra? Han är världens arbetssammaste och trevligaste häst att arbeta med. Han bara försöker försöker och försöker, allt för att göra mig nöjd. Men hur fasen beteer man sig på en sånhär häst för att märka om nåt är galet?
Masserar och håller koll på han jämt, ingen förändring. Inte ont någonstans. Det enda jag märkt nu är värmen som kommer och går. Men det känns ju tragiskt att lite värme ska vara det enda som avslöjar? Är man så jävla talanglös så man inte märker när de har ont? :cry:

Just nu sitter jag bara och har ont i magen om det är så att han har en kotledsinflammation och jag ''ignorerat'' eller missat det!! Känner mig totalt värdelös! Så typiskt att värmen ska komma i samband med trampet så man går runt och tror att trampet är orsaken. :crazy:

Senast i tisdags vara jag och tränade för dressyrtränare och jag red på moln hela passet för hästen var heeeeeelt magiskt fin!! Aldrig haft den känslan jag hade då. Alltså verkligen helt magisk. Tränaren gav honom grymma kommentarer och tyckte han rörde sig kanon. Takten och schvungen var jättebra. Ska man måsta rida dem halt på 3 ben och 3 gradigt för att jag ska känna det i träningen?

Usch mår verkligen jättepiss pga detta.. :(
Vilka små ledtrådar letar ni efter i sådana här sammanhang? Vad avslöjar sig hos eran häst?
Hur ska man kunna skilja på ett tramp/sår och hälta? Känner mig som världens sämsta hästägare just nu och har så fruktansvärd ångest och känner mig som jag svikit min häst om det nu är så att det är en ledinflammation och vi under tiden har tränat 5 stenhårda dressyr och hoppass. Som han dessutom glänst i. Min fina underbart snälla häst som gör allt för mig, och vad gör jag för honom? :(
 
Sv: Varmt ben.

Ingen som varit med om samma sak?

Har tid på Onsdag så nu får jag gå och ha lite ont i magen till dess. :(
 
Sv: Varmt ben.

Ta en Toy : )

Nämen skämt åsido:
klart man blir nojjig om hästen har skadehistorik och är småklantig och känns skadebenägen osv. Är du säker på att det inte bara är den vanliga växelvisa värmen som är helt naturlig? dvs de slår på värmen i benet med jämna mellanrum och det är inte alltid alla ben parallellt? Det jag hade varit vaksam på är om hästen är sval innan ridning men sen enbart har värme i just det benet efter ansträngning.

ledinflammationer ger sällan vare sig värme eller svullnad. så har du inga belägg ridmässigt på att hästen känns ofräsh hade jag lugnat mig lite som sagt.....
Är du orolig att du missat ngn orenhet så drar jag fram mitt bästa och varmaste tips: ta hästen på töm några pass! Inget är så bra som att stå och se sin häst klart och tydligt från backen, då har du tid att rejält studera den och se om ngt verkar ens en grad ej-okej.
 
Sv: Varmt ben.

Ta en Toy : )

Nämen skämt åsido:
klart man blir nojjig om hästen har skadehistorik och är småklantig och känns skadebenägen osv. Är du säker på att det inte bara är den vanliga växelvisa värmen som är helt naturlig? dvs de slår på värmen i benet med jämna mellanrum och det är inte alltid alla ben parallellt? Det jag hade varit vaksam på är om hästen är sval innan ridning men sen enbart har värme i just det benet efter ansträngning.

ledinflammationer ger sällan vare sig värme eller svullnad. så har du inga belägg ridmässigt på att hästen känns ofräsh hade jag lugnat mig lite som sagt.....
Är du orolig att du missat ngn orenhet så drar jag fram mitt bästa och varmaste tips: ta hästen på töm några pass! Inget är så bra som att stå och se sin häst klart och tydligt från backen, då har du tid att rejält studera den och se om ngt verkar ens en grad ej-okej.

Haha en Toy?? :D

Hur vet man om det är den växelvisa värmen? Det är alltid i vila alltså direkt han kommer från hagen han är varm i detta ben. Kall i de andra eller samma värme i alla. Slår de på värme bara i ett ben i taget?
Efter ansträngning är han lika i alla ben, varken tjock eller något annat konstigt.

Nej jag är medveten om att ledinflammationer ofta inte visar sig som värme eller svullnad, men det känns samtidigt som att det borde finnas en anledning till varför han är varmare i ett ben över en längre tid (två veckor nu då ca, kanske det är tre?)

Det som gör att jag tvivlar på mig själv är ju för att många inte ens märker att deras hästar är halta. De rider tills de är halta på 3 ben och för att hästen blir elak eller börjar vägra på hinder, först då hittar de hältan. Jag vill inte vara sån. Är det så svårt att känna en liten förändring så många missar det?

Ha han på töm ser jag ingen vinning på. Han springer bara och spänner. När han är spänd och springer på så som han gör får han inte riktigt plats och blir helt obalanserad och det ger ingenting. Så töm struntar vi i helt just för att han blir en riktig jäkla pajas! Jobbar inte alls, springer bara och knäpper av och bockar och jobbar inte. Så jag ser det bara som en skaderisk som han flänger omkring och dummar sig. Jag kommer inte åt han för fem öre. Han kräver verkligen sin människa i allt jobb och jag är inte den på töm. Tyvärr.
 
Sv: Varmt ben.

vad synd, annars är töm perfekt för att få perspektiv och kolla av :(


ang. värme i ben så ja: de kan slå på olika. precis som hovarna. Om det är samma titt som tätt (med värme) hade jag dragit öronen åt mig, inte om det bara är marginell värme utan svullnad ngn enstaka gång bara.

funkar han på lina? eller spänner han till då också?
 
Sv: Varmt ben.

Jo det är ju just därför magen säger att jag vill kolla om det är nåt galet. För att det är 5 dagar av 7 som benet är lite varmare än de andra när man tar in han från hagen. De andra 2 dagarna är det lika kallt som de andra. Men som sagt har jag ju tagit det med ro så länge han haft såret på skenan och det fula trampet. Men nu när de båda är läkta så tycker jag inte att det finns någon som helst anledning. Okej om det var olika ben varje dag. Men icke.

Samma sak på lina. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 526
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 142
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp