Varseljacka

sthu

Trådstartare
Jag tror jag behöver en varseljacka. Kommer gå mycket i märker framöver och vill gärna synas ordentligt.
Vad ska jag satsa på? De alternativ jag hittat är
1. Softshell
2. Varmfodrat och vattentätt (vad varmfodrat innebär vet jag inte, det är en internetaffär. Finns både hos Jula och Engelssons)
3. Fleece

Spontant känner jag att fleece går bort.
Men sen?
Jag kommer förmodligen använda den mest höst/vinter när det är som mörkast på morgonen och eftermiddagen till och från jobbet. Kanske några kvällspromenader också. Varmfodrat låter ju bra, men det kanske blir för varmt? Bättre att ta på en extra tröja under softshell?
Jag bor i södra Sverige om det spelar någon roll. Det är mer regn än snö på vintern för det mesta.
 
Jag har en varseljacka i dålig softshell. Den är helt ostretchig och ventilerar INGET så samma sekund man slutar röra sig blir man istället genomfrusen. Gillar idén med softshell annars, hade gärna köpt en annan varseljacka i en bättre variant av softshell.
 
Jag har en varseljacka i dålig softshell. Den är helt ostretchig och ventilerar INGET så samma sekund man slutar röra sig blir man istället genomfrusen. Gillar idén med softshell annars, hade gärna köpt en annan varseljacka i en bättre variant av softshell.

Bra input! Då släpper jag nog softshell. Då känns det mer värt att lägga en peng extra på en fodrad jacka (såvida den inte är så fodrad att man svettas ihjäl när man rör sig i den, det avskyr jag!).
 
Bra input! Då släpper jag nog softshell. Då känns det mer värt att lägga en peng extra på en fodrad jacka (såvida den inte är så fodrad att man svettas ihjäl när man rör sig i den, det avskyr jag!).
Jag hade kollat efter en smidigare variant softshell också, en som stretchar och ventilerar. Men en lätt fodrad "vanlig" varseljacka funkar nog också bra! Enda anledningen till att jag har den här jackan är att jag fått den. Hade aldrig köpt den själv.
 
Min man köpte nyss en varseljacka från ITAB. Den är varmfodrad och vattentät men kändes ändå inte supertjock. Den är av lumbermodell. Lite prasslig kan jag tycka men då är den helt ny också.
 
Min man köpte nyss en varseljacka från ITAB. Den är varmfodrad och vattentät men kändes ändå inte supertjock. Den är av lumbermodell. Lite prasslig kan jag tycka men då är den helt ny också.

Det var onekligen ett bra pris på den jackan! Hmm. Nu fick jag ännu mer att fundera på :D
 
Har varselkläder på jobbet ibland, vi köper från Grolls. Det finns ett stort utbud med både fodrat och löstagbar fleece i jackan.

Det finns ju också rejäla varselvästar (inte sådana tunna sladdriga som cyklister har ibland) att ha utanpå din vanliga jacka.
 
För min del börjar jag oftast med att titta på de stora kända tillverkarna av arbetskläder. Min uppfattning är att de genom långvarig och strukturerad produktutveckling har bäst förutsättningar att producera plagg som Funkar På Riktigt, jämfört med no-name grejor från lågprisleverantörer.
Jag brukar tycka att Fristads grejor generellt uppfyller mina önskemål bäst ifråga om passform, utförande, material och design men de andra stora gör också bra grejor ibland - Blåkläder, Björnkläder, Snickers m fl.

För uteliv i skog och mark gillar jag inte fleece alls, det fastnar för mycket skräp i materialet. Softshell (av bra utförande) tycker jag funkar bra om man är fysiskt aktiv och väljer rätt kläder under. Annars föredrar jag en vanlig vinterfodrad jacka med något vattenavvisande grovt nylontyg.
 
Har varselkläder på jobbet ibland, vi köper från Grolls. Det finns ett stort utbud med både fodrat och löstagbar fleece i jackan.

Det är lite utanför min prisklass tyvärr..

@Snubbelfot Jag håller med, men de är tyvärr för dyra för mig i dagsläget. Dessutom tycker jag inte de har bra damsortiment. Hade en herrjacka från Blåkläder på jobbet och den satt som ett tält över bröstkorgen och var tajt över höfterna..
 
Köpte en varseljacka av Ullared lantmän för flera år sen och den är fortfarande jättebra. Gick snabbt att få hem den när jag beställde och priset var lägre än på många andra ställen. Googla Ullared lantmän så får du upp sidan.
 
Köpte en varseljacka av Ullared lantmän för flera år sen och den är fortfarande jättebra. Gick snabbt att få hem den när jag beställde och priset var lägre än på många andra ställen. Googla Ullared lantmän så får du upp sidan.
Instämmer, det är där jag oftast handlar Fristads - de ligger rejält lågt i pris, samma priser som många andra tar för lågprisgrejor.
 
Nu blev jag kräsen, jag vill inte ha en jacka som sitter som ett tält. Alltså ingen fyrkantig herr-jacka. Då blev helt plötsligt sortimentet mycket mindre.. Fastnade för GoGirl men hittar inte i min storlek.

Jag har visserligen min gamla jobbjacka med företagsloggan på. Den funkar ju. Men den sitter som ett tält.. Hade varit trevligt med en lite snyggare passform när jag tänker använda jackan som vardagsjacka mer än jobbjacka. På jobbet gjorde det inget att man såg ut som en fyrkant (det gör det väl inte privat heller, men jag gillar figursytt).
 
Bra input! Då släpper jag nog softshell. Då känns det mer värt att lägga en peng extra på en fodrad jacka (såvida den inte är så fodrad att man svettas ihjäl när man rör sig i den, det avskyr jag!).
Edit. Läs trådstarten ordentligt.
Kan vara värt att kolla arbetsklädsbutiker, men även Jula
 
Jag har en vändbar svart på ena sidan och varsel på andra , praktiskt om man vill vara fin när man går ut men synas när man går hem i mörkret.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 350
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 436
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 351
Senast: Hagstadius
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 674
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp