Bukefalos 28 år!

Vart går egentligen gränsen

fio

Trådstartare
för hur mycket man skall betala vid avanmälan?? När man tittar runt nu i olika proppar så får man på en hel del tävlingar bara tillbaka halva anmälningsavgiften om man har vet, intyg.
Dom flesta tävlingar har en administrationsavgift på 100 spänn och klassen kostar för avd B 80 kr , alltså kostar det mer att inte tävla än att tävla :confused:

Det blir faktiskt billigare i längden att helt enkelt efteranmäla till alla tävlingar har jag räknat ut och är det verkligen meningen :smirk:
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Så ska det verkligen inte vara! :crazy:

När jag skriver våra proppar så brukar jag skriva att man kan ta tillbaka anmälan t.o.m ett visst datum (en vecka före tävlingen), därefter får man betala anmälningsavgiften (100 kr i dressyr, ca 50 kr i hoppning). Om man har vet-/läkarintyg tas igen avgift ut.

Jag har själv varit tvungen att stryka mig från flera tävlingar nyligen och det är hutlöst vad man får pröjsa, trots att man har veterinärintyg! :eek:
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Om jag inte minns fel är det relgerat i TR hur mycket man får/ska ta ut i avgift. Har tyvärr inget TR framför mig just nu, men jag tror att det var en ganska saftig summa.
I vår klubb har vi "fri" avanmälan fram till 2 dagar innan tävling. Stryker man sig efter det får man betala startavgiften. Har man vet.intyg (eller sjukintyg för ryttaren) betalar man självklart inget alls.
Om man inte hör av sig ö.h. utan bara struntar i att dyka får man betala DUBBEL startavgift (som straff). (Fy för de som bara Sk*ter i att dyka upp!!!:mad: ) Vi skickar alltid ut kravbrev, och får oftast in pengarna. De som trots allt inte betalar skickar vi vidare till diciplinnämnden, allt i enlighet med TR!
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

enl TR får man ta ut max 100 kr i adm. avgift vid återbetalning

Jo, men en strykning är ju inte = återbetalning, eller?:crazy:
Om jag väljer att inte starta, så ska jag ju inte ha mina pengar tillbaka (om jag inte har vet.intyg). Återbetalning används väl även vid bortlottning?
Men har man inget "giltigt" skäl för att utbli ska man betala sin start, anser jag. Sena strykningar påverkar ju den arrangerade klubbens ekonomi, ialla fall i dressyren. Då måste man ju göra paus vid de ekipage som "fattas", allstå bli domarens dag lika lång som "planerat", men med färre startande att att fördela kostnaden på.
Vad säger TR om staffavgift (för ryttare som inte hör av sig och inte dyker upp på tälvningsplatsen)?

I vår klubb har vi ingen extra avgift för de som stryker sig sent, de ska betala samma summa som om de hade startat. Har de däremot inte hört av sig bli det straffavgift. För att slippa allt "administrativt tjafs" med återbetalning ska alla kostnader betalas på tävlingsplatsen (lättast så, med alla bortlottningar i dressyren).
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Nä, givetvis ska man betala om man bara stryker sig.

Jag menade om man har vet.intyg, och precis som fio säger kan det då bli mer i adm.avgift om klassen kostade ex 80...
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Vad säger TR om staffavgift (för ryttare som inte hör av sig och inte dyker upp på tälvningsplatsen)?

Straffavgiften om man inte dyker upp på tävling är väl 150 kr/klass enligt TR.... många klubbar har ju börjat köra med det.
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Straffavgiften om man inte dyker upp på tävling är väl 150 kr/klass enligt TR.... många klubbar har ju börjat köra med det.

Hos oss är det såhär: (Örebros distrikt)
startanmäler man(dvs ej avanmäler innan anmtidens utgång) men ej kommer till start ska man betala dubbla startavgiften, finns ingen startavgift betalar man 150 kr. Många klubbar här har ingen startavgift och därför tar många 150 kr därav.

Kan man inte starta pga skada, alltså med intyg, får man tillbaka anmavg om man redan betalat en sån. Men minus 100 kr i admin.avgifter. Detta gäller även efter att anmtiden gått ut.
Däremot borde det vara så att om man ska betala kontant på plats, har det där intyget från vet el läkare, så behöver man inte betala nånting.
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

jag tycker att det ska vara såhär:
Att man ska kunna stryka sig till två dagar innan tävlingen utan att betala nått och om man avanmäler efter det så betalar men halva belopet av det man skulle bet. om man skulle starta.
Många hästar blir faktiskt halta utan att man tar dit en vet:smirk: .
det är vad jag tycker i allafall;)
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Jag säger bara fy inför den tanken som tävlingsarrangör. :eek: Folk är lustiga nog inför vad de får göra/inte får göra. :p
Däremot tycker jag att om man har vet/läkarintyg så ska man slippa betala. Dyker man inte upp så ska man betala anm.avgift gånger två eller 150 kr. Stryker man sig utan intyg så får man nog ta att klubben tar ut en administrativ avgift (håller helt annsann, det blir lika lång dag och lika dyrt för arrangören men inga pengar som trillar in på den starten).
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Jag tycker att det borde vara fritt att avanmäla, det är ju faktiskt mer i livet som kan hända än att hästen eller jag själv blir akut sjuk :mad:

Det borde inte kosta ngt alls att avanmäla, de tar ju alltid in efteranmälda
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Jag säger bara fy inför den tanken som tävlingsarrangör. :eek: Folk är lustiga nog inför vad de får göra/inte får göra. :p
Däremot tycker jag att om man har vet/läkarintyg så ska man slippa betala. Dyker man inte upp så ska man betala anm.avgift gånger två eller 150 kr. Stryker man sig utan intyg så får man nog ta att klubben tar ut en administrativ avgift (håller helt annsann, det blir lika lång dag och lika dyrt för arrangören men inga pengar som trillar in på den starten).

Varför???


Varför skall det vara så dyrt, det gynnar ju ingen. De flesta föreningar har ju flertalet som står på kö för att få tävla.


Du kan få en tappsko och en häst som ömmar pga det inte betalar du flera tusen i vet avg för det då för att få tillbaka 200kr tex???

Du kan ligga i maginfluensa, bilen kan gå sönder, din mor/far/sambo etc blir hastigt sjuk, en annan häst i stallet skadar sig så du måste åka iväg med den... Det finns hur många andra orsaker som helst som är legitima

Nej jag anser att det är fel INGEN annanstans betalar man för att inte dyka upp.

Det är en hel annan sak om du inte avanmäler dig och inte dyker upp men det handlade ju inte tråden om
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Har du varit med och arrangerat en tävling nån gång Olgaklara?
Det anmäls, avanmäls ändras häst och ryttare och klasser , man kommer inte till start mm till förbannelse.
Sen gnälls det över om det blir fel i startlistorna.

Jag tyckte det kändes som att man borde få praktisera i sekretariatet på en tävling innan man får ut sin tävlings-licens.
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Har du varit med och arrangerat en tävling nån gång Olgaklara?
Det anmäls, avanmäls ändras häst och ryttare och klasser , man kommer inte till start mm till förbannelse.
Sen gnälls det över om det blir fel i startlistorna.

Jag tyckte det kändes som att man borde få praktisera i sekretariatet på en tävling innan man får ut sin tävlings-licens.

Jadu jag har suttit i styrelsen och otaliga tävlingssektioner så jag vet mkt väl hur det fungerar!!

MEN nu var det frågan om att AVANMÄLA sig INNAN tävlingen INTE bara skita i att dyka upp.

Idag finns det oerhört lätta dataprogram som om man har lite datavana inte gör det speciellt svårt :angel:

Och du en fråga vem är tävlingen till för???


Och jo jag har även suttit i sekretariat och med lite smidighet och ett ett bra utåtriktat och servicemässigt sett så fungerar det utmärkt... Du sitter ju faktiskt inte idet för din egen skull utan just för de tävlande.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart går egentligen gränsen

Varför???


Varför skall det vara så dyrt, det gynnar ju ingen. De flesta föreningar har ju flertalet som står på kö för att få tävla.
Det är långt ifrån alla tävlingar som har kölistor!

Du kan få en tappsko och en häst som ömmar pga det inte betalar du flera tusen i vet avg för det då för att få tillbaka 200kr tex???
Här får ju varje ryttare göra sin egen bedömning!

Du kan ligga i maginfluensa, bilen kan gå sönder, din mor/far/sambo etc blir hastigt sjuk, en annan häst i stallet skadar sig så du måste åka iväg med den... Det finns hur många andra orsaker som helst som är legitima

Tyvärr så skulle sånt kunna utnytjas ORDENTLIGT!:eek:
"Hmm, det regnar idag så jag känner inte för att tävla. Jag avanmäler mig nog. Kan ju alltid säga att jag är magsjuk....". (I bästa fall ringer man, i värsta fall dyker man inte upp)

Självklart ska man betala om man inte har vet inytg!
Många ringer på morgonen till sekretariat och försöker få sin start senarelagd. Vet inte hur många ursäkter jag har hört (transporten gick sönder, bilen startar inte, glömde tanka bilen, hästen ville inte gå in etc). Många gånger är det säkert sant, men inte alltid!
Sen kan man som arrangör alltid göra undantag. Det ringde en gång en kvinna till seket och strök sig pga dödsfall inom familjen. SJÄLVKLART behövde hon inte betala....
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Sjävklart ska man ge service till dom tävlande.
Men om du nu varit med och arrangerat och suttit i sekretariatet så borde du förstå varför reglerna med sjuk och vet-intyg finns.
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Jag håller med, alla dessa ursäkter som blir inringda på morgonen och de används flitigt!
Många ggr är det säkert sant, men det är ofta det utnyttjas.

Straffavg har tillkommit pga dessa ursäkter som folk utnyttjat och pga dem som inte ens bemödar sig med att ringa in sin avanmälan.


Olgaklara: Jag sitter inte i sek för de tävlandes skull, jag sitter där på uppdrag av min lilla klubb som gör allt för att genomföra en bra tävling. Folk som inte kommer till start får en straffavg och det är inte mer än rätt. Extra arbetet kostar mkt tid i sekretariatet.

Detta är en chansning man tar när man anmäler sig till en tävling, att saker och ting kan komma i vägen, då får man väl oxå finna sig i regelsystemet. Eller?
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Jag håller med, alla dessa ursäkter som blir inringda på morgonen och de används flitigt!
Många ggr är det säkert sant, men det är ofta det utnyttjas.


Självklart finn det de som utnyttjar detta, men det finns faktiskt dem som inte gör det


Straffavg har tillkommit pga dessa ursäkter som folk utnyttjat och pga dem som inte ens bemödar sig med att ringa in sin avanmälan.

Straffavg gäller ENDAST de som INTE avanmäler :angel:


Olgaklara: Jag sitter inte i sek för de tävlandes skull, jag sitter där på uppdrag av min lilla klubb som gör allt för att genomföra en bra tävling. Folk som inte kommer till start får en straffavg och det är inte mer än rätt. Extra arbetet kostar mkt tid i sekretariatet.

Då tycker jag inte att du skall sitta i sek :crazy: Och din klubb ordnar väl tävlingen för ryttarna hoppas jag annars säger jag samma sak där.

Men å andra sidan så märker man snabbt vilka föreningar man inte åker till igen!!

Detta är en chansning man tar när man anmäler sig till en tävling, att saker och ting kan komma i vägen, då får man väl oxå finna sig i regelsystemet. Eller?

Jag anser att ALLA skall kunna tävla och inte bara de som är extremt förmögna. Jag anser också att man i föreningen ska göra det så smidigt som möjligt.

Betalning kontant på tävlingsplatsen är det allra bästa och det borde alla föreningar införa!!

Och hur svårt är det eg att stryka ett ekipage som ringer in och stryker sig på morgonen pga olyckshändelse???
 
Sv: Vart går egentligen gränsen

Varför skall det vara så dyrt, det gynnar ju ingen. De flesta föreningar har ju flertalet som står på kö för att få tävla.
Det är långt ifrån alla tävlingar som har kölistor!

I princip varenda tävling här ner hos oss har varit överfyllda med många på kö oavsett dressyr/hopp eller fälttävlan. Detta har ökat markant idag!!

Du kan få en tappsko och en häst som ömmar pga det inte betalar du flera tusen i vet avg för det då för att få tillbaka 200kr tex???
Här får ju varje ryttare göra sin egen bedömning!

Så du menar på fullt allvar att du åker till veterinär för en tappsko???
Jag brukar använda mig av hovslagare och ett intyg från en sådan borde gå precis lika bra eftersom de flesta försäkringbolag inte tar hovbeslag etc

En hovböld brukar inte vet behandla utan just din egen hovslagare!!

Du kan ligga i maginfluensa, bilen kan gå sönder, din mor/far/sambo etc blir hastigt sjuk, en annan häst i stallet skadar sig så du måste åka iväg med den... Det finns hur många andra orsaker som helst som är legitima[/B]
Tyvärr så skulle sånt kunna utnytjas ORDENTLIGT!:eek:
"Hmm, det regnar idag så jag känner inte för att tävla. Jag avanmäler mig nog. Kan ju alltid säga att jag är magsjuk....". (I bästa fall ringer man, i värsta fall dyker man inte upp)

Återigen så var det inte frågan om att inte höra av sig!! Men att jämföra att din mamma blir allvarligt sjuk med att inte vilja rida för att det regnar är ganska patetiskt :angel:


Självklart ska man betala om man inte har vet inytg!
Många ringer på morgonen till sekretariat och försöker få sin start senarelagd. Vet inte hur många ursäkter jag har hört (transporten gick sönder, bilen startar inte, glömde tanka bilen, hästen ville inte gå in etc). Många gånger är det säkert sant, men inte alltid!
Sen kan man som arrangör alltid göra undantag. Det ringde en gång en kvinna till seket och strök sig pga dödsfall inom familjen. SJÄLVKLART behövde hon inte betala....

Och varför skall man behöva det??? Om du får en hovböld tex?? Eller din mamma blir allvarligt sjuk??

Så länge du stryker dig så är det ok anser jag, jaga de som sätter det i system att inte höra av sig istället!!

Självfallet skall man ha en legitim orsak till att man kommer för sent! Jag har bara haft det en enda gång och det var när min hund fick tag i en hare och sprang efter den. Men det var inga problem att få sin starttid senarelagd.

Är man själv tillmötesgående så blir det aldrig några problem, men att dra alla över en kant och inte kunna rucka på det det minsta lilla förstör bara för alla. Likaså tjurkärringar i sek :devil:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 820
Senast: Inte_Ung
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 367
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 579
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp