vart h...e är sjukvården på väg?

Jag förstår din känsla @bigganl. De två första fallen kan jag inte uttala mig om, annat än att konstatera att det var bra att du fick alternativ hjälp (som jag själv är skeptisk till). Personligen hade jag velat att alla människor får hjälp, oavsett om de är döende eller inte. Vi har ett av de högsta skattetrycken i världen, som jag tycker borde säkerställa det. Med rapporterna från bl a cancervården ser vi att vården inte fungerar ens för de döende. Tråkigt. Jag tror att få människor utom de med Münchhausens syndrom söker vårdhjälp för att det är roligt eller för att de vill ha en räkmacka i livet och inte kan hantera lite smärta eller motgångar. Smärta och sjukdomstolerans är ju väldigt olika, även för samma person och olika krämpor, det ena biter man ihop för och det andra är så jobbigt att man vill ha hjälp. Som lekman är det dessutom svårt att veta när något blir farligt eller inte. Jag har tex varit sjukhusinlagd och riktigt dålig av en halsfluss (farliga streptokocker), men en ofarlig halsfluss känns precis likadant.
Jag förstår att allt handlar om resursbrister, men dessa måste på något vis lösas. Jag tycker verkligen att alla som är sjuka ska få hjälp, döende eller inte, och tycker att det är lite obehagligt med den "bit ihop och mesa inte"-mentalitet som verkar råda i den här tråden och den andra om sjukvårdens tillkortakommanden. Jag förstår din frustration.
 
Senast ändrad:
En kvinna som satt där när vi kom och inte fått träffa någon när vi gick pratade i sin mobil med någon om att hon åkt in för att hon tröttnat på att ha så ont i benet. Med tanke på ett konstant flöde av folk så hoppas jag att hon insåg varför hon fick vänta.
Självklart ska hon inte högprioriteras. Men tänk om hon hade en propp i benet? Åkommor som låter banala behöver inte vara det. Hon kanske hade en spricka i benet, ett avslitet muskelfäste eller ett brott på ett litet ben? Jag tror fortfarande inte att människor förutom de med Münchausens syndrom åker till vc eller akuten för att det är roligt eller för att de inte kan härda ut lite obehag. Jag tycker att det är tråkigt och på gränsen till obehagligt att raljera över människor som söker hjälp. Jag hade en elev som dog av "en vanlig förkylning". Men det var ingen vanlig förkylning visst, det var det först men blev snabbt en hjärnhinneinflammation med dödlig utgång. Jag önskar att vi levde i ett land där alla fick hjälp, döende eller inte. Att vara sjuk och ha ont ska inte behöva vara ett normaltillstånd. Och ingen borde tveka att söka hjälp för att inte vara pjoskig eller belastande.
 
Jag inser av sådana här trådar att min exsambo måste ha varit akutens Visitor of the year. :D

Han ringde in: Hej, jag har hjärtsvikt och har just nu flimmer, antagligen behöver jag elkonverteras, jag har varit med om det förut. Visst, sa de, kom hit.

Jag körde honom, släppte av honom vid ingången, när jag sedan kom in efter att ha parkerat bilen låg han redan i ett rum därinne med slangar och sladdar kors och tvärs. Jag åkte hem, samma kväll ringde han och bad mig hämta honom igen för då hade han just vaknat efter elkonverteringen.

Allt var hur smidigt som helst, rekordsnabbt omhändertagande. För att han var i högsta grad relevant. Förmodligen fick några stukningar och hostor vänta under tiden.
 
Självklart ska hon inte högprioriteras. Men tänk om hon hade en propp i benet? Åkommor som låter banala behöver inte vara det. Hon kanske hade en spricka i benet, ett avslitet muskelfäste eller ett brott på ett litet ben? Jag tror fortfarande inte att människor förutom de med Münchausens syndrom åker till vc eller akuten för att det är roligt eller för att de inte kan härda ut lite obehag. Jag tycker att det är tråkigt och på gränsen till obehagligt att raljera över människor som söker hjälp. Jag hade en elev som dog av "en vanlig förkylning". Men det var ingen vanlig förkylning visst, det var det först men blev snabbt en hjärnhinneinflammation med dödlig utgång. Jag önskar att vi levde i ett land där alla fick hjälp, döende eller inte. Att vara sjuk och ha ont ska inte behöva vara ett normaltillstånd. Och ingen borde tveka att söka hjälp för att inte vara pjoskig eller belastande.
Men man kan väl inte åka till akuten varje gång man har ont i benet?
 
Självklart ska hon inte högprioriteras. Men tänk om hon hade en propp i benet? Åkommor som låter banala behöver inte vara det. Hon kanske hade en spricka i benet, ett avslitet muskelfäste eller ett brott på ett litet ben?

När man skrivs in på akuten så får man berätta om sina symptom. Fanns det tecken på att hon hade en blodpropp så hade hon säkert prioriterats högre.
 
Jag tycker också att alla människor ska få hjälp, däremot tycker jag inte att den hjälpen behöver ges på akuten. Dit ska man söka med besvär som inte kan vänta - och som man inte kunde sökt hjälp för under tidigare.

Citat från den här artikeln:

"Enligt Martin Nordberg är det ingen en slump när akuterna blir överfulla. Det tydligaste tecknet på att vi i hög utsträckning väljer tidpunkt för när vi söker akutsjukvård är att tre dagar om året är de absolut minst besökta under året. Midsommarafton, julafton och nyårsafton.

– Då har vi roligare saker för oss än att sitta på akuten. Det är tydligt att människor väljer när de besöker akuten. Varför skulle annars trycket var högst på måndagar, det finns ju inget som säger att vi är mer sjuka på måndagar."
 
Jag tycker också att alla människor ska få hjälp, däremot tycker jag inte att den hjälpen behöver ges på akuten. Dit ska man söka med besvär som inte kan vänta - och som man inte kunde sökt hjälp för under tidigare.

Citat från den här artikeln:

"Enligt Martin Nordberg är det ingen en slump när akuterna blir överfulla. Det tydligaste tecknet på att vi i hög utsträckning väljer tidpunkt för när vi söker akutsjukvård är att tre dagar om året är de absolut minst besökta under året. Midsommarafton, julafton och nyårsafton.

– Då har vi roligare saker för oss än att sitta på akuten. Det är tydligt att människor väljer när de besöker akuten. Varför skulle annars trycket var högst på måndagar, det finns ju inget som säger att vi är mer sjuka på måndagar."
Intressant artikel! Men det där med måndagar är lite ironiskt för jag tror att många väntar till måndagen för att de tänker att akuten är så belastad under helgen.
 
Intressant artikel! Men det där med måndagar är lite ironiskt för jag tror att många väntar till måndagen för att de tänker att akuten är så belastad under helgen.

Fast om man kan vänta så är det ju inte akut och då kan man söka primärvården i stället? Jag förstår hur du menar men i artikeln så antyder de väl inte heller någon anledning till toppen under måndagar, bara att folk väljer när de söker akut.
 
Jag förtydligade mitt inlägg, jag tror att vi är helt överens.
Ser ditt tillägg ... Men jag menar bara att ironin är att folk tror att de gör "rätt" när de väntar till måndag för att det är hårt tryck under helgen. Men då ökar de trycket på måndagar istället. Jag ser att artikeln inte antyder någon orsak, men jag gör det :D
 
. Vi har ett av de högsta skattetrycken i världen, som jag tycker borde säkerställa det.

Ja, det har vi.
Och vi har västvärldens lägsta finansiering av sjukvården, sett i % av BNP.
Och vi har OECD-ländernas lägsta antal vårdplatser på sjukhus sett till antal invånare.

Och om vi ser till resultat (medellivslängd kan vara ett mått; överlevnad i cancer, överlevnad efter hjärt-kärlsjukdom, antal komplikationer till diabetes, uppfyllnad av målvärden vid diabetes och liknande siffror) så ligger svensk sjukvård bland topp 10 länder i världen. Samma sak när det gäller komplikationer till operationer: komplikationsfrekvensen i Sverige är låg, sett i ett internationellt perspektiv.

Många är missnöjda med vården men den är inte BARA dålig.
Sedan kan inte sjukvården leva upp till allas förväntningar och önskemål, det är helt sant.
Och vissa problem har sjukvården svårare att hantera och åtgärda: kroniska smärtor i rörelseapparaten, trötthet och sjukdomskänsla, psykiskt illabefinnande är inte vården så bra på att hantera.
För att inte tala om de (också i internationellt perspektiv) extremt höga sjukskrivningstalen för just psykiska skäl och smärttillstånd.

Vårt höga skattetryck går till väldigt mycket annat än sjukvård.
Arbetslöshetsersättning, försörjningsstöd, allmänna kommunikationer, barnomsorg, skola, gratis högskolestudier (med det menar jag förstås att man inte betalar för att få läsa på högskolor/universitet men att man förstås får försörja sig själv) med mycket mera.
 
Ser ditt tillägg ... Men jag menar bara att ironin är att folk tror att de gör "rätt" när de väntar till måndag för att det är hårt tryck under helgen. Men då ökar de trycket på måndagar istället. Jag ser att artikeln inte antyder någon orsak, men jag gör det :D

Det beror väl också på vilken akut det handlar om? Närakuten kan jag tänka mig har högre tryck på måndagar av den enkla anledningen att den väl är stängd på helgen? Plus då att man kanske har sitt sår/halsont/whatever som blivit värre under några dagar, och så har man varit ledig under helgen och avvaktat, men sen har det blivit tydligt att det verkar inte funka, läge att åka till närakuten.

Jag är kanske bortskämd med storstad och välfungerande akutmottagningar, men förutom lite olämpligt vimseri sist jag var där där jag blev skickad kors och tvärs och ingen visste riktigt vad jag skulle göra (åkte in pga ont i magen, hem igen med remiss till ultraljud, nästa dag ringde de och ville att jag skulle komma dit för ultraljud en bestämd tid, när jag väl kom dit visste ingen vart jag skulle gå för att få det eller riktigt varför jag var där, och sen blev det ännu mer väntan och förvirring innan det efter några timmar framkom att jag skulle läggas in akut för operation), men annars tycker jag det är väldigt tydligt att de har en strikt medicinskt ordnad turordning, där man åker upp eller ner beroende på hur dödshotande akutsjuk man verkar vara. Typiskt är att det är pådrag när man kommer in, om man har lite dåliga symptom (medvetandeförlust, etc), men när de kollat att man är utom omedelbar fara halkar man neråt på listan, vilket är som det ska vara. Kommer man in och kan stå på benen får man såklart också vänta, vilket är fullt rimligt när man ser hur de som får gå före ser ut. Jag tycker också de ska ta en trafikolycka framför mitt infekterade sår, t ex.
 
Kl

Frekvensmedicin är ren och skär bluff som upphovsmakarna till maskinerna är åtalade för och behövt fly sitt hemland för att undvika fängelse. De tjänar gott om pengar på att bluffa människor som vill tro på något annat än effektiv diagnostik.

Därmed inte sagt att behandlingar som föreslås är ren bluff. Men diagnostiken är det. 100 %.

Göd inte organiserad kriminalitet även om ni är missnöjda med vården.
 
Jag är en sådan där som ser hur sjukvården och äldrevården är bättre än någonsin. Har haft mycket kontakt med vården och tycker att den funkar för det mesta riktigt bra.

Triagen på akuten är imponerande och det går att sitta med en halvt avhuggen tumme och vänta, när mannen med en kniv i magen kommer in.

Jag är grymt imponerad av hur vår akut fungerar varje gång jag behövt åka dit (sonens mopedolycka med brutna ben, hjärtproblem, halvt avhuggen tumme, bruten arm på dotter). Trots hög belastning blir jag imponerad av effektivitet och behandlingar.

Att sedan folk går dit med snuva och får vänta tio timmar är inte akutsjukvårdens fel.
 
Självklart ska hon inte högprioriteras. Men tänk om hon hade en propp i benet? Åkommor som låter banala behöver inte vara det. Hon kanske hade en spricka i benet, ett avslitet muskelfäste eller ett brott på ett litet ben? Jag tror fortfarande inte att människor förutom de med Münchausens syndrom åker till vc eller akuten för att det är roligt eller för att de inte kan härda ut lite obehag. Jag tycker att det är tråkigt och på gränsen till obehagligt att raljera över människor som söker hjälp. Jag hade en elev som dog av "en vanlig förkylning". Men det var ingen vanlig förkylning visst, det var det först men blev snabbt en hjärnhinneinflammation med dödlig utgång. Jag önskar att vi levde i ett land där alla fick hjälp, döende eller inte. Att vara sjuk och ha ont ska inte behöva vara ett normaltillstånd. Och ingen borde tveka att söka hjälp för att inte vara pjoskig eller belastande.

Åkommor som låter banala är ofast det, det är ytterst sällan dessa sk banala åkommorna egentligen är akuta och kräver akutvård.

Jag har en bekant som avled av en obehandlad lunginflammation som ledde till hjärnhinneinflammation, han avled. Jag har en bekant som led av huvudvärk (förövrigt är denne personen OP syrra ), det visade sig vara hjärntumör. Min kusin blev andfådd som 12 åring, han hade leukemi och avled några år senare. Min extramamma hade ont i magen och trodde hon var förstoppad, hon avled 48 timmar senare pg djupventrombos.

Detta är oerhört ovanligt men ingen av dessa personer sökte akutvård för sina besvär, skulle man göra det så kan vi vinka adjö till fungerande akutvård och allmänvård.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 132
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 230
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 829
Senast: Lavinia
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 575
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp