Bukefalos 28 år!

vart h...e är sjukvården på väg?

Dom kan fortsätta tjäna pengar på det pga att människor desperat söker andra vägar till att bli friska och då blir lurade.

Ser det med jämna mellanrum när det gäller MS-sjuka.

Min sambos bror dog i sviterna av cancer för ett par år sedan, sex månader efter besked. Han testade _allt_ mot slutet :(
 
Min erfarenhet av akuten är jättebra eftersom jag endast åker dit om det verkligen är akut.

Sen att man får vänta längre med brutet ben än om man kommer in med en misstänkt lungemboli eller något annat mer livshotande är ju en självklarhet.

Lika självklart är det att sådana som kommer in på akten pga en förkylning, ögonfluss, världens minsta sår på tån eller what ever som hör hemma på en hc och inte på akuten kan få vänta i en halv evighet.

Att inte den traditionella vården erbjuder alternativa metoder och behandlingar är också en självklarhet. inte heller brukar de gilla att behandla "i blindo", finner de inget fel alls på prover/undersökningar så får man ingen behandling liksom..
 
Jag glömde mormor. Hon har långt gången cancer och är ofta ganska dålig.

Men det är morfar som avgör hur mycket hjälp han behöver. Han t ex en dag i veckan då mormor har tillsyn hela dagen. Blir han för trött läggs hon in ett tag och får sedan komma hem igen. Blir hon dålig läggs hon förstås också in.

Jag tycker det är så himla fint att det är flexibelt och ingen har behövt kämpa eller kräva. Det görs vårdplaner och det fungerar!

Det känns tryggt att både farmor, mamma och pappa bor i samma vårdområde. Och det är i en invandrartät förort, ingen "fin eller rik".
(Men det är bedrövligt att det inte är likadant överallt).
 
Jag har varit några gånger på akuten när jag har varit riktigt dålig och då alltid fått snabb och professionell hjälp. Första gången var när jag hade hög feber- över 40 grader - i fyra dagar utan andra symptom. Ringde 1177 och de sa att jag genast skulle åka till sjukhuset. Min man körde mig och när vi kom fram orkade jag inte gå utan mannen fick hämta en rullstol och köra mig in på akuten. Då blev jag intagen direkt och det visade sig att jag hade 41 graders feber, 400 i sänka (nästan septisk) och en ilsken njurbäckeninflammation. Andra gången var när jag hade en nefrostomi från höger njure och fastnade i ett dörrhandtag med slangen och ryckte ut hela pigtailen. Då fick jag också omedelbar hjälp. Sedan har jag också varit med om lång väntetid - axel ur led - jävligt ont men inte livshotande. Så jag klagar absolut inte.
 
Jag har varit på akuten ett par gånger, men alltid fått hjälp snabbt. Men så har jag också sökt för akuta saker. Jag förstår att man får vänta länge om man har stukad tumme, mindre sår eller vanligt magont som ett par bekanta till mig har åkt in för och klagat på den långa väntetiden. De borde inte ha åkt in alls.

Första gången åkte jag in med hjärnskakning. Fick en bår direkt och kanske 30-45 min senare hade jag ett eget rum och blev undersökt.

Andra gången hade jag blivit biten av en hund och behövde sys, fick Max vänta 10 min innan jag fick ett rum.

Tredje fick jag av 1177 order om att åka in pga bröstsmärtor. Med facit i hand behövde jag inte åka in akut utan kunde eg väntat till nästa dag och vc, men det är ju ändå smärtor som bör tas på allvar, fick vänta kanske 40 min innan jag fick hjälp.
 
Likadant innan jag fick veta att det var panikångest jag hade, inte hjärtinfarkt. Åkte in ett par gånger och togs på allvar alla gånger. Snabbt in för att kolla EKG, syresättning och blodtryck. Sen en lååång väntan på svar på blodprov och kontakt med läkare.
Tog de EKG direkt när du kom in? Jag fick vänta 1,5-2 timmar på att ta EKG, temp, blodtryck när jag kom in med bröstsmärtor, hjärtklappning och yrsel, ändå kom jag in med ambulans (ej blått, så de antog väl att det var panikångest och ville inte stressa upp mig). Den väntan gjorde mig inte direkt mindre rädd :crazy: men efter undersökningen fick jag vänta 3-4 timmar till på läkare, då tänkte jag att det inte var någon fara, eftersom de kunde låta mig vänta. Åkte in mitt på dagen och var hemma igen kl 19.30 ca.
 
Ja, numera är det det :up: Akutsjukvård.
Aha, tack!

Förresten - du nämnde kraniosakral terapi förut. I min desperata jakt på bot och bättring gick jag ett tag hos en sådan behandlare. Hon hade lila kristaller i taket och delfinljud i bergsprängaren. Jag slutade gå där efter den gång hon sagt att "Idag kändes det som behandlingen tog, jag är alldeles trött." (Det var alltså behandlingen av mig hon menade).

Vi pratade en del under behandlingarna. Hon tipsade mig om en behandlare som kunde "tvätta kärlen" på min åldriga pappa med hjärt/kärlproblematik. Hon berättade också lyriskt om sin mentor i branschen. Dessvärre hade han avlidit i nån cancer som gav honom metastaser i hela kroppen.
 
Tog de EKG direkt när du kom in? Jag fick vänta 1,5-2 timmar på att ta EKG, temp, blodtryck när jag kom in med bröstsmärtor, hjärtklappning och yrsel, ändå kom jag in med ambulans (ej blått, så de antog väl att det var panikångest och ville inte stressa upp mig). Den väntan gjorde mig inte direkt mindre rädd :crazy: men efter undersökningen fick jag vänta 3-4 timmar till på läkare, då tänkte jag att det inte var någon fara, eftersom de kunde låta mig vänta. Åkte in mitt på dagen och var hemma igen kl 19.30 ca.

Det var inte så att dom gjorde några kontroller på dig redan i ambulansen? Som tex blodtryck och puls?

Första gången jag åkte ambulans in så fick jag kanyl och morfin direkt i ambulansen och då bodde jag bara 4 mjin bilväg från akuten. Dom hann även ta blodtryck samt puls på min på den korta tiden det tog att åka dit, även då utan blåljus.
 
Tog de EKG direkt när du kom in? Jag fick vänta 1,5-2 timmar på att ta EKG, temp, blodtryck när jag kom in med bröstsmärtor, hjärtklappning och yrsel, ändå kom jag in med ambulans (ej blått, så de antog väl att det var panikångest och ville inte stressa upp mig). Den väntan gjorde mig inte direkt mindre rädd :crazy: men efter undersökningen fick jag vänta 3-4 timmar till på läkare, då tänkte jag att det inte var någon fara, eftersom de kunde låta mig vänta. Åkte in mitt på dagen och var hemma igen kl 19.30 ca.
Var det panikångest, då?
 
Det var inte så att dom gjorde några kontroller på dig redan i ambulansen? Som tex blodtryck och puls?

Första gången jag åkte ambulans in så fick jag kanyl och morfin direkt i ambulansen och då bodde jag bara 4 mjin bilväg från akuten. Dom hann även ta blodtryck samt puls på min på den korta tiden det tog att åka dit, även då utan blåljus.
Ja, just ja, en av dem kände efter pulsen direkt när de kom och i ambulansen fick jag en sån där grej på fingret, som mäter puls och syresättning antar jag.
 
Proverna visade inget, förutom högt blodtryck, så antar att det var panikångest. Nu i efterhand känns det lite skämmigt att ha åkt ambulans in :o men jag trodde ju det var nåt fel med hjärtat.
Det är extremt ovanligt att någon i din ålder skulle få t ex hjärtinfarkt ... så de prioriterade och behandlade dig nog helt rätt.

Men du är ju inte den första som förväxlar en panikattack med hjärtproblem, tvärtom är det ju vanligt. Och otäckt.
 
Jag har alltid fått jättefin hjälp på akuten, men av vårdcentralen? Fy fan säger jag bara.
 
Och genom att dom gjorde det så bedömde dom nog på akuten att det inte var någon fara med att vänta med att göra EKG.
Jo kanske det fast det hade varit bra om de sagt det till mig i stället för att bara lämna mig att vänta i 1,5 timme med bröstsmärta och hjärtklappning. Jag kunde ju inte veta vad de gjort för bedömning ...
 
Proverna visade inget, förutom högt blodtryck, så antar att det var panikångest. Nu i efterhand känns det lite skämmigt att ha åkt ambulans in :o men jag trodde ju det var nåt fel med hjärtat.

Har också åkt ambulans in med hjärtproblem men proverna var OK. I mitt fall var det biverkningar efter bromsmediciner, hjärtproblemen är tillfälliga och försvinner efter ett tag men 1177 skickade ambulans för att vara på säkra sidan den gången.

Du är inte ensam om att åka ambulans pga panikångestattacker, det har några bekanta till mig också gjort. Skönt att det "bara" var det som var ditt problem ändå för hjärtproblem är inget man vill ha.
 
Jo kanske det fast det hade varit bra om de sagt det till mig i stället för att bara lämna mig att vänta i 1,5 timme med bröstsmärta och hjärtklappning. Jag kunde ju inte veta vad de gjort för bedömning ...
Eller så sa de nånting, men att du var för stressad för att ta in det. Det är väldigt vanligt att man som patient inte tar in särskilt mycket av det som sägs.

Edit: Läst nån studie på det för ganska länge sen, så minns inte var eller vem som gjort den.
 
Jo kanske det fast det hade varit bra om de sagt det till mig i stället för att bara lämna mig att vänta i 1,5 timme med bröstsmärta och hjärtklappning. Jag kunde ju inte veta vad de gjort för bedömning ...

Jag förstår dig men ibland hinner dom inte informera en om allt. Jag är en flitig besökare på akuten, brukar bli minst ett besök per år och det är inte alltid det går fort eller man blir informerad om varför man får vänta.

Men jag är härdad så för mig är det ingen fara, mitt tillstånd kräver ingen akutvård på sånt sätt utan ofast är det bara en tre dagaras kur med intraveönst kortison som krävs men mina behandlande läkare vill att jag söker akutvård för det och blir arga och irriterade om jag inte gör det.

Det är bara 1 månad sedan min neurolog blev arg på mig för att jag inte sökte vård akut när mina problem kom :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 095
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 865
Senast: Lavinia
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 616
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp