Vart har ni era hästar uppstallade?

Privat litet stall med 4 boxar (som kan bli 5 st boxar om man vill), egen paddock liten bit utanför sundsvall. Hö och spån köper vi själva. Min d-ponny står väldigt billigt där då jag hjälper till att ta hand om ägarnas hästar så ofta jag kan.
Hagarna är inte dom bästa just nu vilket är ett litet minus men dom ska fixas till våren.
 
Står på anläggning 30 min utanför Stockholm Ridhus belyst stor utebana spolspiltor varm sadelkammare café toaletter duschar omklädningsrum etc betald personal mån-fre kollektiv helger ( 1-2 helger per år och häst) tillkommer gör tre arbetskvällar vår och tre arbetskvällar höst för hagfix. Har två st ponnys fakturan blir lite olika beroende på hur mycket hösilage och torv jag använt men ligger mellan 9500 och 10 500 per månad för bägge + krafft som jag köper själv . Lätt avundsjuk på er andras låga avgifter :)
 
Står strax utanför Helsingborg.
Två stallar med fyra boxar i varje, så det är lugnt och skönt.
Gräshagar året runt och två sjukhagar närmst stallet.
Ridbana på gården och 5 min promenad till ridhus.
Alla fodringar och ut-insläpp ingår men visst ställer man upp och tar in när det krisar.
Inget strö eller foder ingår.
900 i månaden + 2200/år för ridhuset
 
Ska få hem en 4 åring, 152 cm hög.
Stallet är superfint, har 5 boxar, stora vinter- och sommarhagar. Stor ridbana på gården, allting är nybyggt. 5-10 min skritt från ridhus. Fin skog med många ridvägar.
Strö, hö, fodringar och in+utsläpp ingår alla vardagar utom en (resten får hyresgästerna dela upp det).
1700/månaden strax utanför Gävle. Toppen nöjd. :D
 
Har mina på min fars gård 2 mil från centrala Göteborg, betalar inget och inget igår eller jo lite ingår han hjälper till vid hö skörden och fodrar och vattnar oftast om jag frågar.
 
har hästen på anläggning ett par mil utanför en av städerna på sveriges-top-tio-storleksmässigt-lista. Sköts kollektivt, 2 pass/vecka och häst. Ridhus, paddock och begräsnade ridvägar. det är inget direkt fel på stallet, men det är inte HEMMA än för mig. Men det kommer väl förr eller senare :) Betalar 1700/häst, då ingår viss mängd foder och strö
 
Har två av mina hästar uppstallade, bägge är yngre tävlingshästar, en C-ponny ponny valack och en halvblods hingst. Står i nybyggt stall ca 40min utanför en av Sveriges 5största städer.

Har som sagt nybyggt stall med 11inneboxar med jätte högt i tak, några uteboxar samt två lösdrifter, litet ridhus med hindermaterial, gräsridbana och fina ridvägar. Stor fin hage åt ponnyn som han går själv i, hingsten går pga skadehistorik endast ute i liten grusad ruta under uppsikt. Ponnyn står i 9kvm box och hingsten i 16kvm fölbox med öppningsbart fönster. Vi har ett sadelskåp per häst, spolspilta, fikarum och stora foderlador.

Jag står på helinackordering, ut-insläpp, täckesbyten, hagskydd på/av, packning av foder, fylla vatten, mockning, fodringar ingår 7dagar i veckan. Strö ingår, fri tillgång på Hö, 4kg kraftfoder/dag av valfritt kraftfoder (ägaren tar hem det som man vill ha). Jag kommer alltså bara och rider mina hästar. Eftersom stallet ligger ca 25min från mig så behövs helinackordering för att jag ska hinna med hästarna. Hjälper dock ofta till att mocka och fixa åt mina hästar ändå när jag har tid och ändå är där. Speciellt mockar jag ofta åt hingsten på kvällarna, stallägaren gör det på morgonen och eftersom han står inne hela tiden så blir det så äckligt på spånpellets om man inte mockar två gånger om dagen. Jag betalar 3000:- inkl moms per häst i månaden.

Kommer dock tyvärr byta stall om ett tag (stallet ska säljas). I nya stallet är det fortsatt ca 16kvm fölboxar nu till bägge hästarna. Dock är det lägre i tak och mörkare i stallet (äldre stallbyggnad). Foderrum med eget skåp, sadelkammare, lada att förvara Hö och strö. Rätt stor gräshage åt ponnyn, liten fyrkant åt hingsten men nu på gräs. Ridbana med belysning och hindermaterial. Kommer betala 1000:- per häst i månaden i kallhyra. Men då ingår bara själva anläggningen, sen får jag betala extra för ut- och insläpp av ponnyn samt hans fodringar (hingsten har fri tillgång av Hö i hönät inne i boxen och går bara ute när vi är i stallet under uppsikt). Sen får jag köpa Hö, strö och kraft själv samt mocka och fixa iordning vatten och foder själv. Detta stall har ca 10min trailerväg till två ridhus och ligger ca 25min från stan och ca 10min från mig.
 
På nya stallet är det ca 10inneboxar och sen ca 10-15ponnysar på 3 olika lösdrifter ute. Bedrivs även ponnyridskola på dessa A och B ponnysar några dagar i veckan ute på ridbanan.
 
Har en varmblodstravare, 21 år. F.d. tävlingstravare och f.d. ridhäst, numera halvpensionär och körhäst.

Står i ett litet privat stall ett par mil utanför Lund i Skåne. Finns 5 boxar i stallet men bara två hästar - min och stallägarens. Gammalt stall, stora hagar som hästarna sommartid delar med 5-10 får. Hästarna är ute dygnet runt maj-oktober och resten av året går de ute ca kl 7-19. Mockning av hagar delar vi på (fast jag brukar få ta det mesta).

Jag betalar 700 kr i kallhyra och köper spån, halm och hö av stallägaren. Stallägaren fodrar och släpper ut alla morgnar, jag tar in på vardagskvällar och stallägaren på helgen. Nattfodringen sköts av stallägaren alla dagar. Stallägaren köper hem spån, halm och hö och jag förväntas hjälpa till vid mottagningen.

Finns belyst ridbana, närhet till ridanläggning och fina ridvägar i skogen. Inte så många som är tillgängliga med vagn dock. Stallet är utrustat med uppvärmd sadelkammare med bord och bänkar, kylskåp, skåp till kläder samt toalett. Både varmt och kallt vatten i sadelkammaren, men bara kallt i stallet.
 
Sen vår, sommar och tidig höst har vi eget stall, dock finns inget ridhus i närheten så när det börjar bli lite blötare och kallare flyttar vi till stadens ridskola. Där finns ett privatstall för hästar över 160 som ligger i anslutning till ridskolestallet samt ett enskilt stall för de mindre privathästarna som ligger lite avsides, och det är där vi står.

Man kan ju tro att ett stall fullt av tonårstjejer (vi är tre över 18, resten är 11-17) skulle vara = skitsnack och dålig stämning, men det är faktiskt det klart trevligaste stallet jag någonsin stått i. Normalstora, relativt nybyggda boxar, spolspilta, stor sadelkammare där alla har tillgång till två skåp samt 2 m hyllplats + täckeshängare var. Två stora ridhus varav ett nästan alltid är ledigt, gräsbana, galoppbana samt två gruspaddockar och helt okej ridvägar. A- samt C-tränare i hoppning som håller regelbundna träningar i hoppning och markarbete. Då och då även dressyrtävlingar. Massor av tävlingar i både hopp- och dressyr, clear rounder samt programridningar. Anläggningen ligger ca 5 min från centrum. Hade inte kunnat stå på ett bättre ställe, det är en stor klubb där det händer mycket samtidigt som det känns litet och mysigt då stallen är så uppdelade. Enda minuset är väl hagarna som tyvärr är väldigt geggiga.

Kallhyran ligger på 1650 per häst, 2800 om man har två. Då ingår fyra fodringar på vardagarna, två fodringar på helgerna (de uppstallade har rullande schema på vilka som sköter utsläpp, lunch & insläpp på helgerna) samt ut- & insläpp på vardagarna. Hösilage och torv/halmpellets finns på plats och går att köpa till. 650 kr betalar vi för 8 kg hösilage och torv kostar 85 kr/balen.
 
Jag står i ett lite mindre privat stall, fem boxar allt som allt som alla är bebodda, men som ligger centralt för att vara den här kommunen. Det tar kanske fem minuter med bil ut ur stan om det inte är rusningstrafik, släng på fem minuter extra om det är vid den tidpunkten på dagen när alla är ute och kör. Bussarna går dessutom var 20:e minut från stan, och det är ett klart gångbart avstånd från busshållplatsen. Nu bor jag åt helt fel håll i dagsläget, och då är kollektivtrafiken usel, men eftersom jag utgår från att jag inom några år kommer både bo och arbeta i stan är läget outstanding. Det finns en stor vinterhage (som egentligen är tänkt som sommarhage) och även två mindre hagar som går att nyttja vintertid. Sommarbete finns inte vid stallet, men finns att ordna inom rimliga avstånd. Stallet har indraget varmvatten med en ordentlig spolspilta, separat foderrum och uppvärmd sadelkammare. Förvaringsmöjligheterna för hästens saker är bra.

Jag betalar 2300 kronor i månaden, och då ingår förutom platsen hö, strö, in- och utsläpp, täckesbyte och mockning. Det enda man behöver köpa till utöver det är kraftfoder, och eftersom min häst ändå inte äter kraftfoder är det inget jag behöver. Det finns hovslagare på gården som tar hand om stallets hästar. Ridvägarna är fantastiska, och de övriga i stallet är aktiva hästmänniskor som rider (något jag definitivt saknat på tidigare platser!). Enda minuset i så fall är att det inte finns paddock, men det är ungefär femton minuters skrittavstånd till närmaste ridhus.
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: Lona
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp