Bukefalos 28 år!

Vart hittar man info om hingstar

Limelight

Trådstartare
Är det travronden eller vad är det som gäller för tidningar mm för att hitta på travhingstar som går att betäcka med ? :)

Jag har börjat lite smått funderat på att betäcka mitt sto nästa år ev, så tänkte börja kolla mig omkring. Men jag är helt grön inom detta, blir min första betäckning och min första bebis isådantfall ;).

Har förstått att detta är en hel djungel, både med för mycket hingstar och så att de ska "passa" ihop.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

du kan använda dig av blodsbanken och mata in de hingstar du tycker verkar intressanta så ser du blodsmässigt hur de matchar. Du kan skicka in till asvh och skriva ditt stos namn och ex max prissumma på hingst så får du svar tillbaka vilka hon passar med, du kan också skriva om du tex vill ha en hingst som inte lämnar flackt steg om ditt sto har de men du vill få bort de på avkomman.

ditt sto har en enligt mig gammal och inte särskilt tilltalande stam, så det är nog rätt lätt att hitta hingst till henne.

Har hon någon att tillföra aveln tycker du?
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Jag tror TS får bättre svar om hon vänder sig till ASVT, om hon vill ha ett travarföl. ;)
http://www.asvt.se

Här finns sammanställningar på hingstarna som annonserades ut i TravRondens vinternummer.

KLICKA HÄR!!
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

hahaa, ja där hittar hon nog bättre, såg inte förs du skrev att de blivit fel ;)
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Vill man läsa på mer i "bokform" finns ju vissa hingstar (inte alla då det är en katalog hingsthållarna betalar för att vara med i) här... Lite mer statistik än snygga bilder...

http://hingsthallarna.se/

Sen undrar jag hur man ser att TS sto har oattraktiv stam i den här tråden?
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

ditt sto har en enligt mig gammal och inte särskilt tilltalande stam, så det är nog rätt lätt att hitta hingst till henne.

Har hon någon att tillföra aveln tycker du?

Ganska oproffsigt att skriva så Jassica !

Jag vill ha en avkomma efter henne som jag kan ha kul med, thats it !
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Vill man läsa på mer i "bokform" finns ju vissa hingstar (inte alla då det är en katalog hingsthållarna betalar för att vara med i) här... Lite mer statistik än snygga bilder...

http://hingsthallarna.se/

Sen undrar jag hur man ser att TS sto har oattraktiv stam i den här tråden?

Tackar Tackar :) :) Frågan du stallde kan ju Jassica svara på..
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Undrar även Jassica, hur vet du vilket sto det är jag ev ska bestäcka ?
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Vill man läsa på mer i "bokform" finns ju vissa hingstar (inte alla då det är en katalog hingsthållarna betalar för att vara med i) här... Lite mer statistik än snygga bilder...

http://hingsthallarna.se/

Sen undrar jag hur man ser att TS sto har oattraktiv stam i den här tråden?
En bra katalog som dessutom är gratis även i tryck. Beställ den gärna.

Påpekar att priserna på hemsidan just nu är för 2010, så den är inte uppdaterad inför 2011 ännu.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

jag drog slutsatsen av att det är stoet du har skrivit om här på bukefalos, är det inte hon så ber jag om ursäkt.

Att jag undrar om du tycker hon tillför något är för att det är så många som betäcker nu på ston som inte prestrerat ett dugg, och det svämmar över av halvdanta föl som ingen vill ha. Tycker inte det är ett dugg oproffsigt att fråga! Nu ska du ju behålla själv så då spelar det väl ingen roll att stoet enligt mig inte har i avlesboxen att göra. (fortfarande om det är hon jag tror det är, annars kan jag inte uttala mig.) Många som betäcker bara för att de vill ha en liten "bebis" men vad gör man med bebis den dagen om det händer att man inte kan ha den kvar? Man ska tänka ett steg före.. Men nu vet ju inet jag, du kanske har ekonmi att sätta en jättefin hingst på henne-

jag har själv ett sto jag funderade att betäcka, hon har inte gjort något, startat som tvååring och fått några tusen på kontot, jag fick då samma fråga vad hon har i aveln att göra, och nu inser jag att det är bättre att ta någon som prestrerat lite. Hon är italensk och har en väldigt bra stam, så tänkte avla enbart på den, men som sagt, nu är de inte uppfödarens marknad, även om jag tänkt behålla avkomman själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Om avel vore så lätt...
Ibland är inte stam och prestationer allt. Man får titta lite på individen istället.

Själv har jag sammanlagt avlat på fyra märrar som varit ostartade/väldigt få starter.

Nummer 1: Ostartad, mycket dålig fader (kasserad) men rätt bra modersstam. Har en avkomma och den startar regelbundet och har tagit sju segrar sammanlagt. En nyttig amatörhäst.

Nummer 2: Ostartad, inte speciellt upphetsande stam varken på faderns eller moderns sida: Har lämnat en Derbyfinalist, en annan häst (vars pappa blev kasserad tror jag - i alla fall en mkt dålig avelshingst) som vunnit flera V75-lopp, som mormor har hon lämnat en Breeders Crown-tvåa och en av Sveriges bästa äldre ston. Har lämnat miljonärer både som mor och mormor.

Nummer 3: Ostartad, men bra stam. Tre avkommor. Alla unghästar.

Nummer 4: Några få starter med några tredjeplatser som bäst, men bra stam. Två avkommor. Den äldsta är 1 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart hittar man info om hingstar

*kl*

Skulle man resonera som Jassica så hade varken Opal eller Diamond Viking fått chansen. Visst såldes de billigt - men det är ju det som är charmen med trav... :love:
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Ah du har minne att komma ihåg vilket sto jag skrivit om ;).

Nu är det så att ekonomin finns kanske inte att sätta en superduperfin hingst på henne, men finns okej ekonomi så det finns chans att sätta en hyfsat bra hingst på henne.
Sedan är det såhär: Jag ska absolut inte sälja fölungen så som jag tänker nu och jag har ekonomi och tillgång till att behålla fölungen och som sagt jag vill och ska behålla fölungen så länge jag bara kan, hoppas hela livet.

Sedan är det också såhär: Jag har nog inte tänkt att starta denna fölunge i trav, utan funderar på Monté eller bara ha som hobbyhäst.
Men jag vill att den ska få varmblodspappa, bli reggad osv. Därför funderade jag på vart man hittar hingstarna då jag är grön inom detta :).

Och jag håller med dig Jassica att det är trist att det är många som bestäcker för betäckandes skull och där står fölungen till slut och ingen bryr sig om den, antingen går den till slakt eller har den tur kanske den blir ridhäst.
Men så finns det också många som tar hand som sina fölungar :)
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

det är konstigt hur det är på buke, ena dagen hyllas ett samtalsämne medans det nästa dag sågas!

Lycka till iaf ts, och skriv gärna vem du väljer som pappa.
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Jag tycker det beror lite på...

Ofta har man ju ändå en tanke när man avlar. Om är planen att man SKA sälja ska man inte avla på dåliga märrar. Det håller jag verkligen med om.
Men om tanken är att ta en unge för eget bruk så varför inte?

Vi började faktiskt så - med en stekhet dräktig halvrysk travarmärr som inköptes som ridhäst (och så klart reddes inte ridningen ut).

Men den där ynkliga saken hon födde vann 9 lopp på 30 starter... :love::love::love:
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Det är ju trots allt ett ganska aktuellt ämne detta;)
med tanke på de katastrofala följderna efter auktionen, och travets vara eller inte vara.
Och då är vi liksom tillbaks på ruta ett. Det där med att köpa en dyrare unghäst med bra stam ( eller köpa ett sto med bra stam och betäcka med dyr hingst förstås), och lägga ner alla pengar man har för att chansa. Så står man där sedan och har inte råd att hålla fler hästar om det går åt pipsvängen (vilket det VÄLDIGT ofta ändå gör om man ser hur till statistiken över hur många som inte "blir något")... för att också senare troligen tillhöra den skara vars hästs stam inte längre räknas på topp utan som ointressant, svänger fort det där måste jag säga:mad:
Eller så satsar man på att betäcka sitt eget gamla skrälle som inte står så högt i kurs hos någon annan än du själv, men man har roligt och har råd att hålla på och så blir det vad det blir...:D en oönskad kuse på marknaden eller en kuse som kommer till start och kanske vinner ett eller fler lopp så matte och husse får stå vid staketet med glädje tårarna sprutande:angel: och för en sekund är hela världen rosaskimrande och alla problem som bortblåsta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Det är ju trots allt ett ganska aktuellt ämne detta;)
med tanke på de katastrofala följderna efter auktionen, och travets vara eller inte vara.
Och då är vi liksom tillbaks på ruta ett. Det där med att köpa en dyrare unghäst med bra stam ( eller köpa ett sto med bra stam och betäcka med dyr hingst förstås), och lägga ner alla pengar man har för att chansa. Så står man där sedan och har inte råd att hålla fler hästar om det går åt pipsvängen (vilket det VÄLDIGT ofta ändå gör om man ser hur till statistiken över hur många som inte "blir något")... för att också senare troligen tillhöra den skara vars hästs stam inte längre räknas på topp utan som ointressant, svänger fort det där måste jag säga:mad:
Eller så satsar man på att betäcka sitt eget gamla skrälle som inte står så högt i kurs hos någon annan än du själv, men man har roligt och har råd att hålla på och så blir det vad det blir...:D en oönskad kuse på marknaden eller en kuse som kommer till start och kanske vinner ett eller fler lopp så matte och husse får stå vid staketet med glädje tårarna sprutande:angel: och för en sekund är hela världen rosaskimrande och alla problem som bortblåsta.
Intressant inlägg! Jag tycker att detta ämne är värt en egen tråd för en diskussion. Jag har postat den här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1082917
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Hingstkatalogen utkommer i januari med samtliga varmblodshingtar som får användas i aveln. Där har du fakta samt bilder på samtliga. Jag kan meddela dej när den är på G om du vill?! Lycka till!
 
Sv: Vart hittar man info om hingstar

Hingstkatalogen utkommer i januari med samtliga varmblodshingtar som får användas i aveln. Där har du fakta samt bilder på samtliga. Jag kan meddela dej när den är på G om du vill?! Lycka till!

Ja det vore superduper snällt om du ville göra det :bow: :) :)

Är det priser och allt för 2011 i den då ?
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 281
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 415
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: linlar1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 353
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp